سفر به اردبیل ، جاهای دیدنی اردبیل با آثار تاریخی و دیدنی

به گزارش مجله عکس، سفر به اردبیل شهری بسیار زیبا، تاریخی و تماشای می باشد که سالانه پذیرای خیل گردشگران است. این شهر سردسیر با طبیعت بسیار زیبا و با کوهستان هایی بسیار بلند یکی از تماشای ترین منطقه ها ایران است که هر گردشگری باید حتی برای یک بار، از طبیعت بکرجاهای تماشای اردبیل تماشا کند. در ادامه جاذبه های گردشگری اردبیل ، این شهر تاریخی و تماشای را آنالیز می کنیم.وجه تمسمیه این شهر را می توان در اوستا جست و جو کرد. در اوستا نام اردبیل از دو کلمه آرتا با مفهوم مقدس و دارای احترام و کلمه ویل به معنای شهر یا آبادی تشکیل شده است. از مهم ترین نقاط تماشای این شهر که باعث معروفیت بیشتر وشناخته شدن این شهر نیز گشته است می توان از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از پیروان و مریدان شیخ زاهد گیلانی، بنیان گذار فرقه صفوی در ایران اشاره نمود که از اجداد شاه اسماعیل بوده و موجب شد تا خود او و این منطقه همیشه در تاریخ ایران ماندگار گردد. هم اکنون بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از پر بازدید ترین نقاط گردشگری و تاریخی این شهر محسوب می گردد.

سفر به اردبیل ، جاهای دیدنی اردبیل با آثار تاریخی و دیدنی

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی:

یکی از شناخته شده ترین نقاط شهر اردبیل در سفر به اردبیل برای تمام گردشگرانی که از این شهر و از جاهای تماشای اردبیل بازدید نموده اند بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است که سالانه گردشگران بسیاری را برای بازدید به این شهر می کشاند و موجب رونق صنعت گردشگری در این شهر شده است. شیخ صفی که موسس فرقه صفویه است را می توان از مهم ترین وتاثیر گذار ترین افراد این شهر دانست. آرامگاه شیخ صفی که از نقاط شاخص شهر اردبیل است در میدان عالی قاپوی این شهر واقع شده است. در سال 753 قمری و تقریبا بلافاصله پس از اینکه شیخ صفی از جهان می رود با پیگیری های فرزند او صدر الدین موسی، این بنای تاریخی یا همان بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ساخته می گردد که پس از مرکز شدن اردبیل در زمان شاه اسماعیل صفوی دارای اهمیت دو چندان شد. از دیگر افراد سر شناس به خاک سپرده شده در این بقعه می توان شاه اسماعیل صفوی را نام برد. برای سفر به اردبیل بدانید که در طول تاریخ این شهر، پادشاهان صفوی ارادتی که به شیخ صفی داشتند و احترامی که برای او قائل بودند در زمان های مختلف بخش های دیگری نیز به این بنا افزودند و باعث بزرگ تر شدن و بعلاوه شناخته تر شدن این بنا شدند. در حقیقت می توان گفت که پادشلاهان صفوی در شناخته شدن و ساختن بنایی که در حاظر می توانید مشاهده کنید نقش بسیار زیادی را داشته اند. از مهم ترین بخش های این بنای زیبا، تماشای و تاریخی می توان به گنبد الله الله، قندیل خانه، حرم سراو... اشاره نمود. این بخش های مجزا که در بعد به بنا افزوده شد را می توان مجموعه ای زیبا از بنا هایی دانست که باعث زیبایی هر چه بیشتر این مجموعه شده است. از خود آرامگاه اصلی تنها بخش های محدودی در دوره های بعدی ساخته و به بنا اضافه شده است. اما مجموعه بنا های نام برده شده و بسیاری از قسمت های دیگر در زمان های مختلف و پس از ساخته شدن بنای اصلی به آن اضافه شده اند.

دریاچه شورابیل:

سفر به اردبیل یکی از شهر هایی به شمار می رود که دارای طبیعت بسیاز زیبا و بکری نیز می باشد و جاذبه های طبیعی این منطقه نیز هر سال گردشگران بسیاری را روانه این شهر می نماید. یکی از شناخته شده ترین جاذبه های طبیعی از مجموعه جاهای تماشای اردبیل این شهر را می توان دریاچه شورابیل دانست که حدود دو کیلومتر با خود شهر اردبیل فاصله دارد. این دریاچه زیبا و تماشای در جنوب شرقی شهر اردبیل واقع شده است و یکی از زیبا ترین دریاچه های این منطقه به شمار می رود که بسیار شناخته شده است. به علت شوری بیش از حد این نام برای این دریاچه زیبا انتخاب شده است. از نکات جالبی که باید در رابطه با این دریاچه بدانید این است که قدمت این دریاچه از دریاچه ارومیه از مجموعه جاذبه های گردشگری اردبیل بیشتر است و تاریخ شکل گیری آن به پیش از شکل گیری در یاچه ارومیه مربوط می گردد. از گونه های جانوری مهم این منطقه و دریاچه شورابیل می توان به پلیکان و غاز خاکستری، خوتکا قرقاول و مرغابی اشاره نمود. خوتکا و لک لک سیاه از دیگر گونه های جانوری شناخته شده این ناحیه می باشد که باعث گونانگونی هر چه بیشتر گونه های جانوری دریاچه شده است. این حیوان از گونه های جانوری به حساب می روند که مخصوص این منطقه می باشد و بومی به حساب می روند. این دریاچه دارای منظره های بسیار زیبایی است که می تواند هر گردشگری را مجذوب خود کند و خاطره بسیار خوبی را از سفر به اردبیل و تماشای جاهای تماشای اردبیل و جاذبه های گردشگری اردبیل در فکر بر جای بگذارد.

کلیسای مریم مقدس:

برای سفر به اردبیل بدانید که یکی دیگر از مکان های شناخته شده شهر زیبا و تماشای اردبیل که سالانه بازدید زیادی از آن می گردد را می توان کلیسای مریم مقدس دانست که دارای معماری بسیار زیبا و بنای چشم نوازی می باشد. این بنای بسیار زیبا از جاهای تماشای اردبیل که قبل از قرن بیستم میلادی ساخته شده است با پیگیری های خانواده گالوست میرزاییان ساخته شده است. طراح این کلیسای زیبا خاچاطور شهبازیان معمار دانست. این کلیسای تماشای هم اکنون برای انجام مراسم مذهبی کاربرد ندارد و استفاده مذهبی از آن نمی گردد. اکنون مراسم مذهبی ارامنه این شهر در مکان دیگری برگذار می گردد و این کلیسا بیشتر دارای ارزش تاریخی می باشد. از آخرین باری که در این کلیسا مراسم مذهبی برگذار شده است در حدود 76 سال می گذرد. در محوطه این کلیسا نیز مقابری تماشای وجود دارد که بر روی آنها کنده کاری هایی شده است که دارای شکل صلیبی می باشد. از دیگر زیبایی های این کلیسا می توان به نوشته های چشم نواز روی درب کلیسا اشاره نمود که با قطعات نی و با خط زیبای ارمنی نوشته شده است.

بازار بزرگ اردبیل:

بازار هر شهر از مهم ترین و شلوغ ترین نقاط هر شهر محسوب می گردد که عموم گردشگران نیز از آنها بازدید می نمایند. بازار شهر تبریز نیز یکی از قدیمی ترین بازار های ایران به حساب می رود که از نظر معماری نیز بسیار زیبا و تماشای است. این بازار بسیار زیبا که هر ساله گردشگران بسیار زیادی را نیز به خود جلب می نماید در دو سمت خیابان امام اردبیل واقع شده است. این بازار اردبیل تاریخی که مربوط به دوره صفوی می باشد دارای طاق ها و گنبد هایی دارد که می تواند برای هر گردشگری تماشای و چشم نواز باشد. گذراندن زمان و خرید در مکانی که دارای ارزش تاریخی نیز می باشد می تواند خاطرات زیبایی را از سفر به اردبیل برای شما رقم بزند. نور پردازی این اثر تاریخی که دارای معماری بسیار تماشای می باشد با استفاده از حفره های تعبیه شده روی سقف صورت گرفته است که باعث زیبایی هر چه بیشتر این اثر تاریخی می گردد. مجموعه این نکات در این بنا موجب شده است تا همیشه حس زنده بودن و تازکی در بازار وجود داشته باشد. متاسفانه با بی توجهی های مسئولین و بازاریان ساخت و ساز های اطراف این بنای زیبا و تاریخی موجب تخریب بخش عمده ای از بافت تاریخی این مجموعه از جاهای تماشای اردبیل شده است. این تخریب ها و شکل گیری بافت از مجموعه جاذبه های گردشگری اردبیل تازه عمدتا در طی نیم قرن اخیر بوده است. از بخش های مختلف این بازار تاریخی می توان به چهار سوق بزرگ قیصریه اشاره نمود. راسته کفاش ها، راسته مسگر ها و بازار زرگر ها از دیگر بخش های این مجموعه بازار تاریخی است. این بازار شامل بخش های تماشای دیگری مانند راسته چاقو ساز ها، پارچه فروش ها، راسته پیر عبدالملک و... نیز می گردد. در کل باید گفت بازار اردبیل یکی از مجذوب کننده ترین نقاط این شهر است که هر گردشگری از جاذبه های گردشگری اردبیل باید از آن آن تماشا کند.

جنگل فندقلو:

شهر زیبای اردبیل دارای زیبایی های طبیعی بسیاری در مجموعه جاهای تماشای اردبیل می باشد که نام بردن و معرفی آنها زمان بسیار زیادی لازم دارد اما اگر بخواهیم مهم ترین آنها را نام ببریم میتوان به جنگل زیبای فندقلو اشاره نمود که از جاذبه های طبیعی گردشگری این شهر به شمار میرود. این جنگل بسیار زیبا در حدود 30 کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است و دارای منظره ها بسیار تماشای و مجذوب کنندهی می باشد که می تواند در فکر هر گردشگری خاطرات خوبی بر جای بگذارد. این منطقه با وجود منظره های زیبا و درختان تناور و گونه های مختلف گیاهی که مراتع این قسمت را پوشانده اند هر ساله میزبان بسیاری از گردشگرانی است که برای تماشا این جنگل های زیبا و تماشای راهی شهر اردبیل می شوند. از ویژگی های منحصر به فرد این جنگل های زیبا و تماشای می توان به قابلیت پرورش انواع مختلف گیاهان اشاره نمود. خاک این جنگل ها قابلیت رویاندن انواع گیاهان کمیاب را نیز داراست که می توانند برای پوشش گیاهی منطقه بسیار با اهمیت باشد. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این جنگل های بکر و زیبا دارا بودن استخر آبگرم اشاره نمود. این استخر آبگرم با دارا بودن خواص درمانی می تواند پیشنهاد بسیار مناسبی برای افرادی باشد که دارای درد های عضلانی و یا بیاری های پوستی هستند. این استخر آبگرم که دارای خواص درمانی بسیاری می باشد با نام مشه سویی نیز شناخته می گردد.

موزه تاریخ طبیعی اردبیل:

اردبیل و تماشای جاهای تماشای اردبیل با دارا بودن طبیعت بکر و اقلیم متفاوت زیستگاه انواع مختلفی از جانوران می باشد. همین موضوع سبب شده است تا موزه تاریخ طبیعی این شهر دارای بیشتر از 120 مورد از گونه های مختلف جانوران باشد. این موزه با دارا بودن 8 مورد از جانوران کمیاب، 20 پستاندار، 80 گونه پرنده و 12 گونه از دوزیستان یکی از جاذبه های جانوری نسبتا متنوع در کشور به حساب می رود. این موزه نیز می تواند پیشنهاد بسیار مناسبی برای گردشگرانی که قصد سفر به این شهر تماشای را دارند باشد. این موزه دارای مجموعه های مختلف تماشای دیگری نیز می باشد برای مثال بر روی دیوار ها مجموعه های مختلفی از شاخ ها، بال حشرات و بخش های مختلف بدن حیوانات را مشاهده کرد. زیستگاه های بوستانی و تالاب نیز از دیگر قسمت های تماشای موزه تاریخ طبیعی شهر اردبیل به حساب می روند. بخش محیط زیست این موزه نیز می تواند پیشنهاد مناسبی برای بازدید نمایندگان از جاذبه های گردشگری اردبیل محسوب گردد.

برج شاطر:

اگر بخواهیم به جاذبه های گردشگری اردبیل در سفر به اردبیل اشاره کنیم می توان برج شاطر را که در 6 کیلومتری این شهر واقع شده است یکی از نقاط تماشای شهر اردبیل دانست. البته گفتنی است که این برج در روستای صومعه و در اطراف شهر اردبیل واقع شده است. منطقه ها اطراف این برج نیز از نظر تاریخی بسیار با اهمیت به شمار می روند، برای مثال تپه های اطراف این برج دارای قدمت بسیار زیادی می باشد و گفته می گردد مربوط به دوران پیش از اسلام می باشند. این برج از جاهای تماشای اردبیل از نظر معماری و شکل ساخت بنا نیز بسیار جالب است چرا که نمای داخلی و خارجی آن با هم متفاوت می باشند. این برج از داخل به شکل استوانه دیده می گردد در حالی که اگر از خارج برج به آن بنگریم دارای نمایی به شکل ده ضلعی می باشد. این برج دارای چهار برج سنگ تراش بسیار زیبا و تماشای می باشد که از ازاره ای سنگی تشکیل شده است. تاریخ دانان و باستان شناسان با بوجه به شکل این بنا و نحوه ساخت آن و بعلاوه شباهت زیاد آن به آرامگاه چلبی اوغلو در سلطانیه، تاریخی بسیار طولانی برای این برج ها برآورد نموده اند.

مقبره شیخ امین الدین جبرائیل:

از دیگر بنا های تاریخی در سفر به اردبیل که در نزدیکی شهر اردبیل واقع شده است می توان به ساختمانی مربوط به قرن دهم هجری قمری اشاره نمود که می تواند برای گردشگران و بازدید نمایندگان از این شهر بسیار تماشای باشد. این عمارت در یکی از روستا های نزدیک اردبیل با نام کلخوران واقع شده است. این ساختمان با نام مقبره شیخ امین الدین جبراییل نیز شناخته می گردد. گفته می گردد که شیخ امین الدین پدر شیخ صفی الدین اردبیلی یا از اجداد پادشاهان صفوی می باشد. برجی که دارای قدمت تاریخی بسیار زیادی می باشد و در آرامگاه شیخ امین الدین به چشم می خورد شباهت بسیار زیادی به برج موجود در محوطه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی دارد. آنچه امروز در این بنا به چشم می خورد در همان زمان ساخت بنا به آن اضافه نشده است، برای مثال گفته می گردد که این بنا دارای قدمتی حدود هفت قرن می باشد اما نقاشی ها و بخش های دیگر این بنا که به زیبایی های اصلی آن افزوده است در زمان صفویان صورت گرفته است و دارای پیشینه تاریخی کمتری می باشد. در بخش جنوبی این بنای تاریخی و تماشای چنتماشا سنگ قبر وجود دارد که دارای کنده کاری ها و نقوش بسیار زیبایی هستند اما از روی آنها نمی توان صاحبان قبور را شناخت چرا که اطلاعاتی از آنها بر روی قبر ها ذکر نشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2221

به "سفر به اردبیل ، جاهای دیدنی اردبیل با آثار تاریخی و دیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به اردبیل ، جاهای دیدنی اردبیل با آثار تاریخی و دیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید