اشرف غنی: روابط ما با آمریکا بنیادی است اما عمق استراتژیک هیچ کسی نیستیم

به گزارش مجله عکس، رئیس جمهور افغانستان در لویه جرگه مشورتی کابل اظهارداشت که روابط ما با آمریکا بنیادی است اما عمق استراتژیک هیچ کسی در منطقه نیستیم و از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

اشرف غنی: روابط ما با آمریکا بنیادی است اما عمق استراتژیک هیچ کسی نیستیم

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم شروع به کار لویه جرگه مشورتی برای تصمیم گیری درباره آزادی زندانیان طالبان اظهارداشت که در این لحظه مهم که احتیاج به به اتخاذ تصمیم عظیم است به مردم مرجعه نموده ایم.

وی اضافه کرد که دلایل عدم آزادی 400 زندانی طالبان را مستند سازی کردیم و با این گروه در میان گذاشتیم، آزادی این زندانیان در صلاحیت رئیس جمهور افغانستان نیست.

اشرف غنی گفت که افغانستان به صلح و ثبات پایدار احتیاج دارد و در این لویه جرگه گرد هم آمده ایم تا بهای نهایی صلح را مورد بحث قرار دهیم.

رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که طالبان فهرست 5 هزار زندانی را در اختیار دولت گذاشت در حالی که تا به امروز 5100 زندانی را آزاد نموده ایم.

وی با اشاره به بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره لویه جرگه گفت که از بیانیه امروز آمریکا درباره لویه جرگه مشورتی استقبال می کنم اگر چه که این بیانیه به خواست من بود. از کوشش های آمریکا در جهت صلح قدردانی می کنم و درباره تصمیم به خروج نظامیان این کشور از افغانستان نیز احترام می گذارم.

رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که افغانستان نسبت به توافقنامه آمریکا و طالبان در قطر تعهدی ندارد و تنها برای برقراری صلح اقدام به آزادی زندانیان طالبان نموده است.

وی ادامه داد که در توافقنامه صلح قطر تنها گفته شده است که تا 5 هزار زندانی آزاد شوند.

اشرف غنی همچنین با اشاره به دوستی با همه کشورهای منطقه و دنیا اظهارداشت که روابط ما با آمریکا بنیادی است اما افغانستان عمق استراتژیک هیچ کشوری نیست و ما دوست استراتژیک همه هستیم و این دوستی نیز در محور منافع مشترک قابل فهم و احترام متقابل بدون کم و کاست خواهد بود.

رئیس جمهور افغانستان در لویه جرگه تاکید نمود که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

لویه جرگه مشورتی 3 هزار نفری درباره آزادی 400 زندانی طالبان در حالی تصمیم خواهد گرفت که بعضی از کارشناسان و حقوقدانان آن را غیرقانونی می دانند.

از سوی دیگر، طالبان تاکید نموده است که اگر تمام 5 هزار زندانی این گروه آزاد نشود، وارد مذاکرات بین الافغانی نخواهد شد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1189

به "اشرف غنی: روابط ما با آمریکا بنیادی است اما عمق استراتژیک هیچ کسی نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی: روابط ما با آمریکا بنیادی است اما عمق استراتژیک هیچ کسی نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید