اعتراضات مردم بلاروس به مسکو و لندن هم کشیده شد

به گزارش مجله عکس، در شرایطی که اعتراضات به نتیجه انتخابات در بلاروس از روز یکشنبه، همچنان ادامه دارد، این تحولات جنبه بین المللی پیدا نموده و مردم در حمایت از معترضین در مقابل سفارت بلاروس در پایتخت روسیه و انگلیس هم تجمع کردند.

اعتراضات مردم بلاروس به مسکو و لندن هم کشیده شد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، نیروهای انتظامی پایتخت روسیه مجبور شدند حدود 10 نفر از مردم معترض در مقابل سفارت بلاروس در مسکو را بازداشت نمایند.

مردم در طول روز شروع به جمع شدن در مقابل سفارت در مسکو نموده و آزادانه با پلاکاردهایی با شعارهای سیاسی ایستادند. در مجموع ، روز چهارشنبه حدود 400 نفر در این تجمع مخالفین شرکت کردند. پس از ساعت 20 شب گذشته، مأمورین انتظامی شروع به متفرق کردن معترضین کردند. از آنجا که پلیس خیابان را مسدود ننموده بود، مردم دائماً به سمت سفارت باز می گشتند. در این بین حدود ده نفر از فعالان به خاطر مقاومت در برابر پلیس بازداشت شدند.

علاوه بر این، بیش از 100 نفر هم روز چهارشنبه در اعتراضات مسالمت آمیز در مقابل سفارت بلاروس در لندن شرکت کردند. شرکت نمایندگان در مرکز پایتخت انگلیس با پلاکاردهایی به سمت ساختمان نمایندگی دیپلماتیک بلاروس راهپیمایی نموده و خواهان انتها دادن به خشونت و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه شدند.

در این تظاهرات به اصطلاح برای همبستگی با بلاروس، نه تنها اتباع بلاروسی، بلکه مردم انگلیس و شهروندان سایر کشورها نیز حضور داشتند.

اعتراض مردم بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

اعتراضات گسترده در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس از تاریخ 9 آگوست (19 مرداد ماه) در حال اجرا است. در آن روز، انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار گردید که در نتیجه آن الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری کنونی بلاروس توانست 80.08 درصد آراء را بدست آورد. 10.09 درصد از رای دهندگان بلاروسی هم از سوتلانا تیخانوفسکایا - نامزد مخالفان حمایت کردند. ستاد انتخاباتی خانم تیخانوفسکایا نتیجه انتخابات را به رسمیت نشناخت. وی در پی انتشار شایعاتی، مبنی بر کوشش برای سوء قصد به جانش، از بلاروس خارج شده و اکنون در کشور لیتوانی بسر می برد.

پس از آن بود که اعتراضات علیه نتیجه انتخابات شروع شد. تظاهرات مخالفین لوکاشنکو عصر هر روز شروع شده و در نهایت به درگیری آنها با نیروهای امنیتی منجر می گردد. این درگیری ها از هر دو طرف مجروحانی برجای گذاشته است.

روز گذشته (چهارشنبه) نیروهای ویژه امنیتی بلاروس از اسلحه های پمپی برای ترساندن معترضین در مینسک استفاده کردند.

اعتراض پزشکان بلاروسی به خشونت پلیس علیه مردم

ولادیمیر کارانیک وزیر بهداشت بلاروس معتقد است که اعتراض روز گذشته پزشکان در مینسک در مخالفت با خشونت پلیس علیه شرکت نمایندگان در تظاهرات، به کارگردانی بعضی نیروهای سیاسی برپا شده است.

وی ابراز تأسف کرد که چگونه یک رویداد کاملاً هماهنگ شده به عنوان یک اعتراض خودجوش توسط پزشکان و با هدف تحریک بیشتر مردم معرفی می گردد.

وزیر بهداشت بلاروس از کارکنان مراکز درمانی خواست تا از وارد شدن به بازی بدون قانون به راه اتفاده در کشور خودداری نمایند.

وزارت امور خارجه بلاروس نیز روز گذشته اعلام نموده بود که بزودی شواهد و مدارک موجود برای اثبات دست داشتن بعضی کشورهای خارجی در تحریک ناآرامی های چند روز اخیر در این کشور را فاش خواهد نمود.

در عین حال سه تن از مجریان شناخته شده برنامه های تلویزیونی بلاروس نیز از اخراج خود به دلیل حمایت از اعتراضات مردمی در این کشور خبر دادند. این افراد در شبکه های اجتماعی با اعلام این مطلب، یادآور شدند که مردم عدالت می خواهند، مردم با تقلب مخالفند، مردم آزادی می خواهند.

ضمن اینکه، دولت لیتوانی هم ابتکارعملی را تصویب نموده که بر اساس آن، مردم بلاروس با توجه به بی ثباتی اوضاع کنونی در این کشور، علی رغم محدودیت هایی که در رابطه با شیوع ویروس کرونا وجود دارد، می توانند وارد خاک این جمهوری شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1197

به "اعتراضات مردم بلاروس به مسکو و لندن هم کشیده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات مردم بلاروس به مسکو و لندن هم کشیده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید