تنها راه صعود پرسپولیس به نیمه نهایی، ریسک دوباره، این بار بدون نعمتی

به گزارش مجله عکس، منشا شاید به اندازه نعمتی موثر نباشد اما برانکو جز او گزینه دیگری ندارد برای جایگزینی بازیکن محرومش.

تنها راه صعود پرسپولیس به نیمه نهایی، ریسک دوباره، این بار بدون نعمتی

به گزارش خبرنگاران ، دوباره پرسپولیس است و حریفی که پیروزی یک گله در خانه را برای صعود کافی نمی داند. این یعنی الدحیل می آید که با یک سه امتیاز دیگر، از تهران به نیمه نهایی برود. آنهم در حالی که نبیل معلول از بازگشت هافبک ملی پوش این تیم خبر داده است: الدحیل در بازی برگشت مقابل پرسپولیس به سطح بهتری خواهد رسید. به ویژه با برگشتن کریم بوضیاف که این اتفاق را راحت تر خواهد نمود. هر چند بعید نیست این ادعای سرمربی تونسی الدحیل، یک بازی روانی برای درگیر کردن ذهن برانکو باشد. به ویژه که او سیامک نعمتی را در اختیار نخواهد داشت. بازیکنی که اگر چه بازی رفت را به عنوان پست هافبک چپ شروع کرد اما در طول بازی بارها تغییر پست داد و با این همه جابجایی، 5 دریبل موفق داشت.

برای امیدوار ماندن به حضور دوباره پرسپولیس در نیمه نهایی لیگ قهرمانان کافی است بازی رفت این تیم برابر الدحیل را از نو ببینیم. جایی که حریف قدرتمند قطری پرسپولیس را هم سنگ خود دید و حتی جایی مثل دقت در پاس ها از آن عقب افتاد. الدحیل همانی بود که پیش از آن بازی دیده بودیم اما تیم برانکو چهره اش دگرگون گردیده بود.

تیمی که بدبین ها بی آبرو شدنش در دوحه را پیش بینی نموده بودند اما سربلند برگشت. بدون امتیاز اما امیدوار. تیمی که مقابل بهترین تیم این روزهای غرب آسیا مالکیت خود بر توپ را به 41.5 درصد رساند و در موقعیت سازی هم چیزی کم از الدحیل نداشت که این را به سرمربی اش مدیون است، بابت ریسکی که در تغییر شیوه بازی پرسپولیس به جان خرید.

پرسپولیس می توانست دفاع کند و پیش بینی ها هم همین بود اما برانکو ایوانکوویچ در شبی که هیچکس انتظار نداشت، 2-4-4 خطی مورد علاقه اش را به لوزی تغییر داد و چقدر هم موثر بود این تغییر. پرسپولیس در حالی که تنها یک هافبک دفاعی (کمال کامیابی نیا) داشت، با رسن، نعمتی، نوراللهی، عالیشاه و حتی علیپور حریف را در زمین خودش پرس می کرد و با همین حربه توانست الدحیل را مهار کند.

در واقع برانکو به جای اینکه با ایجاد تراکم در یک سوم دفاعی خودی دنبال تخریب ایده های الدحیل باشد، به بازیکنانش فرمان پیش روی داد و از آنها خواست که دفاع را از زمین حریف شروع نمایند. نتیجه اش هم معین بود. پرسپولیسی ها 29 بار در زمین الدحیل توپ گرفتند اما قطری ها تنها 10 بار در زمین پرسپولیس موفق به این کار شدند. آنها در واقع الدحیل را در زمین خودشان حبس کردند که البته با توجه به حضور مهاجمان سرعتی و خطرناک این تیم، ریسک بزرگی به حساب می آمد.

حالا دوباره پرسپولیس است و حریفی که پیروزی یک گله در خانه را برای صعود کافی نمی داند. این یعنی الدحیل می آید که با یک سه امتیاز دیگر، از تهران به نیمه نهایی برود. آنهم در حالی که نبیل معلول از بازگشت هافبک ملی پوش و مصدوم این تیم خبر داده است: الدحیل در بازی برگشت مقابل پرسپولیس به سطح بهتری خواهد رسید. به ویژه با برگشتن کریم بوضیاف که این اتفاق را راحت تر خواهد نمود.

البته که بوضیاف فاصله ای تا بازگشت به میادین ندارد و حضورش کار پرسپولیس را سخت تر خواهد نمود اما هیچ بعید نیست که این ادعای سرمربی تونسی الدحیل، یک بازی روانی برای درگیر کردن ذهن برانکو باشد. به ویژه که او سیامک نعمتی را در اختیار نخواهد داشت. بازیکنی که اگر چه بازی رفت را به عنوان پست هافبک چپ شروع کرد اما در طول بازی بارها تغییر پست داد و جایش را با رسن، عالیشاه و نوراللهی عوض کرد و جالب اینکه با این همه جابجایی، 5 دریبل موفق داشت، بیشتر از همه بازیکنان پرسپولیس.

از بدشانسی پرسپولیس اما او محروم گردیده و برانکو در بازی برگشت دوباره باید در ترکیب تیمش دست ببرد. این تغییر هم چیزی نمی تواند باشد جز حضور گادوین منشا در ترکیب اصلی که شاید به اندازه نعمتی موثر نباشد اما لااقل شیوه بازی پرسپولیس را هم تغییر نخواهد داد.

پرسپولیس باز هم باید لوزی بازی کند و احتمالا بازیکنی که نقش سیامک نعمتی بازی رفت را ایفا خواهد نمود، امید عالیشاه خواهد بود. یعنی دوباره از خط حمله تا هافبک چپ عقب می آید اما با آزادی عمل بیشتر. این شاید تنها راه باشد برای مهار الدحیل و دومین صعود متوالی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان که تا پیش از این هیچ تیم ایرانی تجربه اش ننموده است.

صعود پرسپولیس هم یک شرط دارد و آن، ریسک دوباره برانکو ایوانکوویچ است برای از کار انداختن خط آتش الدحیل با حملات سریع و پشت سر هم. خوبی پرسپولیس این است که نمی خواهد مدام نگران دفاعش باشد اما این را هم باید در نظر گرفت که یوسف العربی رکورد 1.13 گل در هر بازی را در اختیار دارد و الدحیل هم با 136 شوت، شوتزن ترین تیم غرب آسیا لقب گرفته است. مورد دیگری که می تواند پرسپولیس را به دردسر بیندازد، شکست ناپذیری تیم قطری در خانه حریفان است. الدحیل در 15 بازی خارج از خانه اخیرش پیروز گردیده و حتی یک امتیاز هم به حریفان نداده است!

غیر از این پیروزی های صد درصدی، حریف قطری پرسپولیس در بازی های خارج از خانه 46 گل زده (9 بار بیش از 2 گل زده) است. 12 گل خورده الدحیل در 15 بازی خارج از خانه اما همان آماری است که می تواند پرسپولیس را به پیروزی امیدوار کند. پرسپولیس هم البته تیم دست و پا بسته ای نخواهد بود و مهم این است که امتیاز میزبانی و حمایت هوادارانش را هم در این بازی سرنوشت ساز دارد و کافی است مثل بازی رفت شجاعانه به میدان برود و مثل بازی با الجزیره، امیدهایش برای صعود را تا سوت خاتمه بازی زنده نگه داد.

2 – 770

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 3 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 30

به "تنها راه صعود پرسپولیس به نیمه نهایی، ریسک دوباره، این بار بدون نعمتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها راه صعود پرسپولیس به نیمه نهایی، ریسک دوباره، این بار بدون نعمتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید