راه اندازی خانه های جوانان برای توسعه گردشگری در کشور

به گزارش مجله عکس، به گزارش خبرنگاران، اینکه یک جوان قبل از سن 18 سالگی حداقل پنج نقطه از کشور خود را دیده باشد برای مسئولان و دست اندرکاران ساماندهی امور جوانان بسیار حائز اهمیت است زیرا این امر می تواند به تقویت هویت سازی و شخصیت سازی در سنین بالاتر یاری کند.

راه اندازی خانه های جوانان برای توسعه گردشگری در کشور

از سفر با کانادا ارزان قیمت لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

این موضوع از جمله مواردی بود که در نشست تخصصی توانمندسازی تشکل های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با حضور روسای سمن های سراسر کشور به میزبانی یزد در حال برگزاری است، مطرح شد.

تشکیل خانه جوانان در داخل و خارج از کشور

مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در همایش گفت: پیشنهاد ما این است که در مرحله اول، خانه های جوانان در 100 کشور در تیپ های الف، ب و جیم ایجاد گردد و برای گردشگری در اختیار جوانان قرار گیرد.

رضا حجتی بیان نمود: پیشنهاد بعدی ما این است که در خاتمه برنامه ششم، حداقل در 100 شهر کشور، خانه های جوانان راه اندازی گردد تا جوانان امکان سفر به مناطق مختلف کشور را داشته باشند.

وی همچنین از فراهم آوردن شرایط سفرهای ارزان برای جوانان قبل از سن 18 سالگی اطلاع داد و بیان کرد: این اقدام برای افراد دارای سن 30 سال به بالا اثرگذاری کمتری دارد و امیدواریم با ایجاد امکان سفر برای جوانان زیر 18 سال، پویایی، نشاط و امیدواری را در جوانان ایجاد کنیم.

حجتی همچنین اظهار امیدواری کرد: سمن ها و تشکل های مردم نهاد باید در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی تقویت شوند و مردم محله های مختلف نیز باید در این زمینه آموزش داده شوند و از مشارکت آنها نیز بهره مند شویم.

تشکیل 600 تشکل مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی در سراسر کشور

مدیرکل دفتر تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی نیز در این همایش از تشکیل 600 تشکل مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی در سطح کشور اطلاع داد و گفت: بانک جامع اطلاعاتی نیز از این سمن ها تهیه شده و برنامه های مختلفی نیز برای تقویت و توانمندسازی این تشکل ها تدارک دیده شده است.

حسین اله بداشتی بیان نمود: خانه تشکل ها نیز در استان های مختلف کشور راه اندازی شده و هم اکنون در 11 استان، تشکل های مردم نهاد از خدمات خانه تشکل ها استفاده می نمایند.

وی بیان نمود: یکی از مهمترین اولویت های ما در خصوص تشکل ها، توانمندسازی آنها به وسیله آموزش است که این اقدام در طول سال در چند نوبت انجام می گردد اما برای تشکل های حوزه میراث فرهنگی برنامه ها به شکل ویژه تری انجام می گردد.

کوشش برای افزایش کمی و کیفی سمن های فعال در حوزه میراث فرهنگی

اله بداشتی توضیح داد: به دنبال افزایش کمی و کیفی تشکل های مردم نهاد به ویژه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم و خود تشکل ها نیز دز این زمینه آمادگی لازم را دارند.

وی با اشاره به نقش و اهمیت تشکل های مردم نهاد در احیا، بازسازی، حفظ و نگهداری آثار و جاذبه های تاریخی و طبیعی بیان نمود: دولت برای ساماندهی بسیاری از بناهای تاریخی با مشکلاتی از جمله کمبود اعتبار و نیرو روبرو است به همین دلیل به نظر می رسد ورود تشکل های مردم نهاد می تواند به دولت در زمینه حفظ و نگهداری این آثار یاری کند.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: به طور ارائه آموزش های لازم و تخصصی به اعضای این تشکل ها، می تواند نقشی بسیار موثری در بهبود شرایط آثار تاریخی در سطح کشور ایفا نماید و کوشش برای ارتقا سطح این آموزش ها صورت گرفته است و امیدواریم سمن ها نیز استقبال خوبی از این طرح داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این همایش بر لزوم افزایش زمینه مشارکت سازمان های مردم نهاد در احیای آثار تاریخی یزد تاکید نمود.

یزد بیش از سایر استانها به مشارکت سمن ها برای ساماندهی آثار تاریخی احتیاج دارد

محمدعلی طالبی بیان نمود: یزد به لحاظ برخورداری از آثار تاریخی در شرایطی است که به مشارکت مردم و تشکل های مردم نهاد به شدت احتیاجمند است و ضروری است سمن ها در این زمینه به آمادگی های لازم دست پیدا نمایند.

وی توضیح داد: یکی از مهمترین برنامه های دولت در زمینه میراث فرهنگی، حفظ بافتهای تاریخی و توسعه گردشگری به عنوان یک صنعت است و به طور قطع همراهی تشکلهای مردم نهاد با دولت در راستای تحقق این هدف می تواند زمینه ساز حفظ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.

طالبی با بیان اینکه خوشبختانه در استان یزد تا به امروز در حوزه ساماندهی، تقویت و ارتقا تشکل های مردم نهاد به خوبی عمل شده است، بیان نمود: در استان یزد بستر لازم برای حضور این تشکل ها فراهم شده است.

مشارکت یزدی ها در مدیریت بحران ها زبانزد است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: مردم یزد از دیرباز نشان داده اند که در مدیریت مشارکت ها می توانند به درستی عمل نمایند و ساماندهی قنات ها در شرایط بی آبی و مدیریت آنها توسط خود مردم با حداقل اختلافات از جمله این موارد است.

اعضا و روسای سمن ها و تشکل های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی در طول برگزاری دوره های آموزشی خود، با نحوه مشارکت در زمینه ساماندهی بافت های تاریخی، آثار تاریخی، حفظ و احیای آنها همچنین توسعه صنعت گردشگری آشنا خواهند شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 718

به "راه اندازی خانه های جوانان برای توسعه گردشگری در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی خانه های جوانان برای توسعه گردشگری در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید