سنگاپور چگونه تلفات کرونا را کاهش داد؟ ، راهکاری برای مبارزه ارزان تر با کرونا در نظام سلامت

به گزارش مجله عکس، ابوالفضل نوروزی با اشاره به تجربه جهانی در کاهش هزینه های مقابله با ویروس کرونا، گفت: نظام سلامت سنگاپور با بهره گیری از پرونده الکترونیک در ابتدا آغاز به شناسایی بیماران تنفسی نموده و از آن ها تست کرونا گرفت و نهایتا این دسته از مبتلایان را در اولویت مراقبت و قرنطینه قرار گرفته است.

سنگاپور چگونه تلفات کرونا را کاهش داد؟ ، راهکاری برای مبارزه ارزان تر با کرونا در نظام سلامت

گروه مالی خبرنگاران، یکی از زیر ساخت های الکترونیکی در بخش سلامت که با وجود اهمیت فراوان سال ها است بر روی زمین مانده و تکمیل نشده است، پرونده الکترونیک سلامت است. پرونده الکترونیک سلامت با افزایش شفافیت منجر به کاهش هزینه ها و افزایش کارایی نظام سلامت کشور می شود. این روش در حال حاضر در بسیاری از کشور های پیشرو در بهداشت و درمان رایج است و منبع بسیار مهمی از تمامی داده های شهروندان یک کشور در حوز محسوب می شود و البته این روز ها با شیوع کرونا این زیر ساخت اهمیت دو چندانی یافته است. آنالیز ها نشان می دهد که بعضی از کشور هایی که توانسته اند در کنترل بیماری کرونا پیروز عمل نمایند، یکی از عوامل پیروزیتشان، بهره گیری از زیرساخت و ابزار های فناورانه از جمله پرونده الکترونیک سلامت بوده است.

به همین دلیل ابوالفضل نوروزی؛ کارشناس سیاست گذاری در مصاحبه با ما در تعریفی از پرونده الکترونیک سلامت گفت: منظور از پرونده الکترونیکی سلامت مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی-) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات بدست آمده از اتوپسی، محل دفن و...) است که به صورت مداوم و با گذشت زمان به شکل الکترونیکی و متمرکز ذخیره می شود و در صورت احتیاج، بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص، تمام یا بخشی از آن به سرعت در دسترس افراد مجاز قرار می گیرد.

نوروزی در ادامه افزود: در واقع پرونده الکترونیکی سلامت شامل کلیه اطلاعات بهداشتی و درمانی شهروندان می شود. مثلا اینکه فرد در گذشته به چه بیماری مبتلا بوده و چه دارو هایی مصرف نموده است. مواردی از این دست که در مداوای بیماری به پزشک یاری شایانی می نماید. همچنین با وجود پرونده الکترونیک سلامت پزشکان می توانند بدون جابجایی فیزیکی زمان بر به راحتی و سریع به انواع تجویز ها در بیمارستان های مختلف دسترسی داشته باشند. از طرفی الکترونیکی شدن فرآیند ها از تجویز آزمایش و دارو های غیر ضروری جلگیری می نماید و باعث کاهش هزینه های نظام سلامت می شود همچنین نظام بیمه کشور هم می تواند بر فرآیند ها نظارت کند.

تجربه پیروز سنگاپور در استفاده از پرونده الکترونیک سلامت در مقابله با کرونا

این کارشناس سیاست گذاری در باره تجربه جهانی بهره گیری از پرونده الکترونیک سلامت در مقابله با کرونا ادامه داد: از جمله کشور هایی که بهره گیری از این ابزار درآن بسیار مشهود است، می توان به سنپاپور اشاره نمود. نظام سلامت این کشور با بهره گیری از پرونده الکترونیک در ابتدا آغاز به شناسایی افراد دارای بیماری های حاد تنفسی نموده و از آن ها تست کرونا گرفت. نهایتا مبتلایان شنلاسایی شده به کووید 19 در اولویت مراقبت و قرنطینه قرار گرفتند چرا که مطابق یافته های علمی، کرونا افراد دارای بیماری های تنفسی را بیش از دیگران به آغوش مرگ می کشاند.

وی افزود: دولت سنگاپور همچنین با استفاده از داده های پرونده الکترونیک سلامت توانست از خانواده های مبتلایان نیز تست کرونا بگیرد که یاری شایانی به شناسایی فعال مبتلایان در این کشور بود. موضوعی که توانست آمار مبتلایان و مرگ و میر ها را بسیار کاهش دهد.

نوروزی افزود: در کنار پرونده الکترونیک، نسخه الکترونیک نیز در ممانعت از عدم اشاعه ویروس کرونا، اهمیت فراوانی دارد چرا که استفاده از نسخه های کاغذی خود عاملی برای انتشار و انتقال این ویروس به دلیل تماس با فرد مبتلا به شمار می رود، این در حالی است که استفاده از نسخه الکترونیک به دلیل عدم تماس افراد به خصوص فرد مبتلا، می تواند سبب کاهش انتشار این ویروس شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 988

به "سنگاپور چگونه تلفات کرونا را کاهش داد؟ ، راهکاری برای مبارزه ارزان تر با کرونا در نظام سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگاپور چگونه تلفات کرونا را کاهش داد؟ ، راهکاری برای مبارزه ارزان تر با کرونا در نظام سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید