پس لرزه های کووید 19

به گزارش مجله عکس، هیچ دقت نموده اید که پاییز و زمستان سال جاری با وجود همه نگرانی ها و درگیری ها و مشکلاتی که هر یک از ما به دلیل ابتلای خودمان یا نزدیکانمان به بیماری کووید 19 تجربه کردیم، کمتر درگیر بیماری های واگیردار دیگر مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا و... شدیم؟

پس لرزه های کووید 19

بر اساس مطالعات اجرا شده، با شیوع همه گیری ها در جوامع میزان ابتلا به سایر بیماری ها می تواند با تغییرات معناداری همراه گردد اما علت وقوع چنین پدیده ای چست؟ آیا فعالیت عوامل بیماری زای مرسوم با ورود یک رقیب تازه نفس محدود می گردد؟ یا تغییر رفتار و سبک زندگی متأثر از همه گیری موجب تغییر نرخ ابتلا به بیماری های دیگر در سطح جامعه می گردد؟

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در تبادل نظر با جام جم از اثر مثبت و منفی همه گیری کووید 19 بر نرخ ابتلا به سایر بیماری ها در یک سال گذشته می گوید.

همه گیری کرونا در بیش از یک سال گذشته نه تنها بر شیوه زندگی، عادت های روزمره، دید و بازدیدها و حتی شرایط معیشت مردم جهان تأثیرگذار بوده، بلکه بر اساس آنچه همه ما شاهدش هستیم و همچین مطالعات گوناگونی که در بعضی کشورها انجام شده است، نرخ ابتلا به بیماری های گوناگون را نسبت به سال های پیش کاملا تحت تأثیر قرار داده است.

دکتر حمید سوری در خصوص فرایند این تغییرات به جام جم می گوید: از آنجا که در پی همه گیری های عظیم معمولا روش ها و دستورالعمل هایی برای پیشگیری از سرایت بیشتر بیماری در جامعه رعایت می گردد، نرخ ابتلا به بیماری های رایج دیگر که به نوعی سبک زندگی یا رفتارهای ایجاد شده به دلیل همه گیری ممکن است بر آنها نیز اثرگذار باشد، دچار تغییرات محسوسی خواهد شد.

وی در ادامه تصریح می نماید: در یک سال گذشته در خصوص بیماری هایی که فرایند ابتلا و انتقال شان با بیماری کووید 19 دارای اشتراکاتی بوده و به تبع آن دستورالعمل های بهداشتی مربوط به پیشگیری از کووید 19 در جلوگیری از انتقال آنها نیز نقش داشته است، شاهد کاهش فرایند ابتلا نسبت به سال های گذشته بودیم. بیماری های تنفسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی در این دسته قرار داشتند. اما از سوی دیگر کاهش تحرک و تبادلات عاطفی و اجتماعی در ماه های اخیر به دلیل محدودیت های اجتماعی، موجب افزیش چاقی و بیماری های مرتبط با آن و همچنین گسترش بیماری های روحی شده است. یا مثال دیگر آن کاهش سوانح رانندگی است که به دلیل کاهش سفرهای جاده ای در ماه های گذشته شاهد آن هستیم.

چرا کمتر سرما خوردیم؟

شاید در ذهن شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که آیا ممکن است گسترش عامل بیماری زای قوی مانند ویروس سارس-کوو2 در ماه های اخیر به نوعی عرصه را برای عوامل بیماری زای دیگر تنگ نموده و اجازه رشد و تکثیر به آنها نداده باشد؟

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در این رابطه شرح می دهد: هنوز از لحاظ علمی چنین چیزی به اثبات نرسیده است که همه گیری یک بیماری اثر کاهنده ای بر رشد و انتقال عوامل بیماری زای دیگر داشته باشد. علت اصلی این ماجرا همان طور که اشاره شد در تغییر رفتارها و اقداماتی است که در پی یک همه گیری در جامعه فراگیر می گردد و اثرات آن به شکل های مختلف قابل مشاهده است.

دکتر سوری می افزاید: در فرایند ایجاد بیماری ها معمولا هشت نوع عامل بیماری زا از جمله ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، انگل ها، تک سلولی ها و... دخیل هستند. هر یک از این عوامل جهت و زنجیره انتقال متفاوتی دارند که از میان آنها ویروس ها به ویژه ویروس های تنفسی به دلیل جهت انتقالشان سخت تر قابل پیشگیری هستند زیرا می توان به افراد گفت نوع غذای خاصی را مصرف ننمایند یا به بعضی سطوح دست نزنند اما نمی توان گفت که تنفس ننمایند. در نتیجه بیماری های ویروسی تنفسی شیوع گسترده تری دارند. سال جاری به دلیل این همه گیری تنفسی و رعایت راهکارهای پیشگیرانه از آن شاهد کاهش گسترش بیماری های ویروسی تنفسی دیگر بودیم که شیوه انتقال مشابه کرونا دارند.

سال آینده بیشتر سرما می خوریم؟

بعضی از بیماری ها مانند آنفلوآنزا در بدن ما ایجاد ایمنی موقت می نمایند و با هر بار ابتلا یا دریافت واکسن تا چند ماه سیستم ایمنی بدن در برابر این بیماری های مقاوم خواهد بود. حالا این نگرانی ممکن است به وجود بیاید که سال جاری بسیاری از ما به بیماری هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا نشده ایم و آنتی بادی جدیدی در بدنمان ساخته نشده، سال آینده با کاهش فرایند ابتلا به کووید 19 به دلیل واکسیناسیون سراسری و به دنبال آن کاهش توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی به شکل سخت تری دچار بیماری هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی شویم.

دکتر سوری با اشاره به امکان پذیر بودن وقوع چنین پدیده ای تصریح می نماید: این موضوع، موضوع جالب، مهم و در عین حال بسیار پیچیده ای است. در خصوص بیماری هایی که با ایمنی مصنوعی مانند واکسیناسیون بدن در برابرشان ایمن می گردد ممکن است به دلیل این که بسیاری افراد انجام واکسیناسیون را به دلیل شیوع کرونا به تأخیر انداخته اند شاهد تغییراتی باشیم.

وی اضافه کرد: در خصوص بیماری هایی که با ایمنی طبیعی یعنی به وسیله ابتلا در برابرشان مقاوم می شویم در صورتی که به آنها مبتلا نشده باشیم چنین پدیده ای احتمال دارد.

دکتر سوری با اشاره به پیچیدگی های این موضوع می افزاید: در حال حاضر واقعا نمی توان با قطعیت در خصوص آنچه قرار است در سال های بعدی با آن روبه رو شویم اظهارنظر کرد. اما بی شک به دلیل شرایط غیرعادی که در ماه های گذشته با آن روبه رو بوده ایم، فرایند مقاوم سازی جامعه نسبت به ابتلا به بیماری های مختلف تحت تأثیر قرار گرفته است. از طرفی بعید است که کرونا قرار باشد سال های طولانی با بشر همراه باشد و به کلی شیوه و سبک زندگی افراد را برای همواره تغییر دهد.

به گفته رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا، به محض تغییر رفتارها در آینده ممکن است شاهد تغییراتی در ابتلا به بیماری های مختلف شویم. اما چه تغییراتی؟! هنوز برای پیش بینی، اطلاعات ما کافی نیست.

عسل اخویان طهرانی - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1628

به "پس لرزه های کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پس لرزه های کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید