پشت پرده سفر مقامات دولت هادی به مسقط، نگرانی عمان از توسعه طلبی سعودی

به گزارش مجله عکس، پادشاهی عمان اخیرا به عنوان بازیگری جدید در پرونده یمن ظاهر شده است؛ چرا که این این کشور طی سال های گذشته صرفا ایستگاه عبور طرف حوثی(انصارالله) بود و طی دوره جنگ خود را در موقعیتی ویژه و دور از سعودی و امارات قرار داد.

پشت پرده سفر مقامات دولت هادی به مسقط، نگرانی عمان از توسعه طلبی سعودی

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج آنلاین، با وجوداین که عمان به صورت چشمگیری در بحران یمن مداخله ننموده است، ولی اتفاقاتی که استان المهره یمن به دلیل کوشش امارات و سعودی برای سیطره بر آن شاهد بود، باعث شد این پادشاهی به صورت وارد عمل گردد و به دلیل داشتن روابطی با ساکنان این استان یمنی برای جلوگیری از گسترش نفوذ ابوظبی و ریاض به عمق استراتژیک آن، دست به ابتکار بزند.

در حالی که امارات از مجرای سیطره بر عدن، پایتخت موقت دولت مستعفی و فراری یمن کودتایی در جنوب این کشور جنگ زده شکل دارد، عمان از این اقدام بهره برداری کرد تا به وسیله این دروازه، به عنوان حامی اصلی ملت یمن وارد عمل شد و اخیرا خواهان اخراج امارات و اعمال حاکمیت دولت(مستعفی و فراری عبد ربه منصور هادی بر سرتا سر یمن شده است.

در 15 سپتامبر جاری، دولت مستعفی منصور هادی با صدور بیانیه ای خواهان سرانجام مشارکت دولت امارات در ائتلاف عربی در یمن و شروع روند شکایت از امارات به شورای امنیت و نیز تشکیل جبهه فراگیر ملی برای دفاع یمن و وحدت و حاکمیت ارضی آن شد. این بیانیه از سوی بارزترین شخصیت ها در یمن، از جمله احمد المسیری معاون نخست وزیر و وزیر کشور، صالح الجبوانی وزیر حمل و نقل و عبدالعزیز جباری معاون رئیس مجلس که همچنین از مسئولان این دولت هستند، صادر شد.

چند روز پس از صدور بیانیه مذکور، پادشاهی عمان از هر سه مقام یمنی که از مخالفان امارات و خواهان سرانجام مداخله آن در ائتلاف عربی هستند، استقبال کرد.

خبر ورود این مقام های از سوی پایگاه خبری وزارت کشور دولت مستعفی یمن صادر شد که بیان کرد سفر این هیئت به عمان به دعوت رسمی رهبری این پادشاهی انجام شد و طی این سفر 3 روزه اوضاع و راه های ممکن برای دستیابی به صلح در یمن و نیز تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

هیئت یاد شده همچنین سلسله دیدارهای مهمی با رهبری عمان برای آنالیز پرونده های مهم و اوضاع یمن صورت داد.

موضوع قابل توجه این است که این سه مقام یمنی پیش از این در اوایل ماه سپتامبر، عربستان را ترک و بیانیه ای را از مصر صادر کردند. در حالی که گزارش ها حاکی ست که دولت مصر این مقام های یمنی را بعد از صدور بیانیه، از هرگونه فعالیت سیاسی در جریان سفر به این کشور منع کرد.

تاکنون دلایل ظهور مستقیم عمان در پرونده یمن و انگیزه های دعوت آن از مقام های یمنی برای انجام این سفر، که با تحرکات دولت(مستعفی) یمن علیه امارات همزمان شد، معلوم نشده است.

در واقع، بعضی امتیازهای عمان از جمله داشتن روابط حسنه با بعضی کشورها، از جمله ایران که این پادشاهی به آن به عنوان یک همسایه ای می نگرد که باید روابط خوب با آن را حفظ کرد، و همچنین دور ماندن از بحران های مختلف امارات و سعودی، باعث شد که مسقط به ایفای نقشی به نفع مخالفانِ حضور امارات در یمن مبادرت ورزد.

عمان در عین حال موضعی یکسان در قبال جنبش انصارالله، که کنترل صنعا را در دست دارد و دولت مستعفی منصور هادی اتخاذ نموده است، گرچه بارها از جنبش انصارالله جانبداری نموده است.

عمان همچنین طی دو سال گذشته، پس از کوشش های سعودی و امارات برای گسترش سیطره شان در استان المهره، خود را از جانب مرزهای غربی اش با یمن در محاصره می دید و لذا از مقام های دولت مستعفی یمن برای سفر به مسقط دعوت به عمل آورد که این اقدام به مثابه مخالفت با کوشش های ریاض و ابوظبی برای کنترل المهره تلقی خواهد شد.

به همین دلیل، دکتر فیصل علی رئیس مرکز پژوهشی یمنیون گفت: عمان حق دارد از کنترل عربستان سعودی بر استان مرزی المهره یمن نگران باشد؛ زیرا که این امر مشکلاتی همسان برای یمن و عمان ایجاد می نماید.

فیصل علی اضافه نمود: عمان حق دارد ابراز نگرانی و ترس کند. همسایگان عربستان سعودی در امان نیستند؛ چرا که سیاست این کشور مبتنی بر گسترش و تجاوز در قلمرو همسایگانش است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 336

به "پشت پرده سفر مقامات دولت هادی به مسقط، نگرانی عمان از توسعه طلبی سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده سفر مقامات دولت هادی به مسقط، نگرانی عمان از توسعه طلبی سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید