یادداشت دکتر بابک نگاهداری:فرصتی برای اجماع پژوهشگران در مسائل شهری

به گزارش مجله عکس، امروزه کسی در اهمیت و ضرورت پژوهش و تحقیق برای مواجهه واقع بینانه با مسائل جامعه تردیدی به خود راه نمی دهد. هر نوع تصمیم گیری مخصوصاً آنجایی که با منافع شهروندان سروکار دارد بدون انجام پژوهش و استفاده نکردن از خروجی های آن به نتایج مورد انتظار نخواهد رسید و چه بسا بر پیچیدگی موضوع نیز افزوده گردد. اهمیت این موضوع در ارتباط با مسائل شهری دو چندان

یادداشت دکتر بابک نگاهداری:فرصتی برای اجماع پژوهشگران در مسائل شهری

با توجه به ماهیت شهر و اینکه مسائل شهری متنوع و پیچیده اند درک این پیچیدگی و تنوع نیازمند یک نوع گفتمان بین رشته ای برای انجام پژوهش ها در راستای روبروه واقع بینانه با مسائل و نیازهای شهری است. این گفتمان باعث نزدیکی هرچه بیشتر تخصص های مختلف و فاصله دریافت از تخصص گرایی افراطی می گردد که پیامد آن شناسایی واقعی مسئله و دادن راهکارهای مناسب برای حل آن است. امروزه بیش از هر چیزی به این گفتمان برای حل مسائل شهر تهران نیازمندیم.

می توان گفت کلانشهر تهران در دهه های اخیر در حوزه های مختلف رشد چشمگیری داشته و در نتیجه این رشد با مسائل و چالش های مختلفی روبرو بوده است. برنامه ریزی برای برخورد با این چالش ها و مسائل نیازمند این نوع گفتمان در فرایندهای مسئله یابی و حل مسئله است و از این طریق بیشتر می توان به نتایج پروژه ها اعتماد کرد.

در کنار این مسئله توجه به نشر نتایج پژوهشی صورت گرفته دارای اهمیت است که در این زمینه برگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری فرصت مناسبی است که امکان هم اندیشی و به اشتراک گذاری پژوهش های شهری را برای دانشجویان، استادان دانشگاه، کارشناسان و مدیران شهری فراهم می نماید. بدون شک برگزاری این جشنواره می تواند گامی مهم در جهت نزدیک کردن هرچه بیشترپژوهشگران و رسیدن به یک اجماع حول مسائل شهری باشد.

ضروری است از همکاران عزیزم در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تشکر و قدردانی کنم که با کوشش خود سبب استمرار و غنای بیشتر این جشنواره در سال های اخیر شده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 703

به "یادداشت دکتر بابک نگاهداری:فرصتی برای اجماع پژوهشگران در مسائل شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت دکتر بابک نگاهداری:فرصتی برای اجماع پژوهشگران در مسائل شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید