بلومبرگ: توافق تجاری چین و آمریکا چیزی بیش از یک آتش بس موقت نیست

به گزارش مجله عکس، توافق تجاری چین و آمریکا که هفته پیش خبر آن منتشر شد، بیش از آنکه نقطه پایانی بر اختلافات و آغاز همکاری باشد، یک آتش بس موقت برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات و فشارهای مالی از سوی واشنگتن و متحدانش علیه پکن خواهد بود.

بلومبرگ: توافق تجاری چین و آمریکا چیزی بیش از یک آتش بس موقت نیست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، چین و ایالات متحده آمریکا هفته پیش نشانه هایی را از دستیابی به یک پیشرفت قابل توجه در مذاکرات تجاری مابین خود بروز دادند و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین از این دستاورد با عنوان یک اجماع جدید استقبال کرد. با این حال یک پرسش باقی مانده است، اینکه چرا ایالات متحده تصمیم گرفت مذاکراتی دوجانبه با چین داشته باشد، به جای آنکه به وسیله شکل دهی به ائتلافی بین کشورهای غربی که نگرانی های مشترکی با آمریکا در مورد سیاست های تجاری چین دارند، به مذاکره با پکن روی بیاورد؟ پاسخ به این پرسش یکی مهمترین مسائل در ارزیابی این نکته است که آیا توافق چین و ایالات متحده یک راهکار قطعی برای نزاع دو طرف بر سر اقتصاد جهانی است، یا اینکه تنها یک آتش بس کوتاه مدت است.

بلومبرگ می نویسد، فهرست مسائل مورد اعتراض آمریکا نسبت به اقدامات تجاری چین شامل مواردی همچون عدم توازن تجاری، انتقال اجباری فناوری، اعطای یارانه های گسترده به فعالیت های تجاری و عدم حمایت کافی از حقوق مالکیت معنوی است. دولت ترامپ بر این متمرکز بود که چین را به مصالحه و دادن امتیازاتی در تمامی این عرصه ها وادارد. آمریکا بر این باور بود که نزاع و جنگ تجاری برای چین ضرر بیشتری خواهد داشت تا آمریکا و ایالات متحده حاضر به پذیرش مسائل کوتاه مدتی بود که با اتخاذ این راهبرد به وجود می آمدند.

در این مرافعه، آمریکا در موقعیت بهتری نسبت به چین قرار گرفته است و در چنین شرایطی دستیابی به این توافق برای پکن بهتر از گزینه های دیگر همچون یک جنگ تجاری طولانی مدت تر است.

با تور چین همراه باشید

از سوی دیگر، بسیاری از هم پیمانان آمریکا در مورد سیاست های تجاری چین با واشنگتن اشتراک نظر دارند. اروپایی ها به نوبه خود در قیاس با آمریکا پذیرای سهم بیشتری از صادارت چینی ها هستند. و در این شرایط شکل دهی به یک جبهه مشترک بین اروپایی ها و آمریکایی ها امکان پذیر می کند و نهایتا می تواند فشار مذاکراتی بیشتری را علیه چین شکل دهد.

با تمامی این شرایط، آمریکا به جای شکل دهی به یک جبهه مشترک با اروپایی ها، تاکنون به تنهایی عمل نموده است. اروپایی ها هم به جای اینکه خود را آماده مذاکره با چینی ها نمایند، از این نگران هستند که پس از توافق بین واشنگتن و پکن، دولت ترامپ به سراغ اروپایی ها بیاید و خواستار دریافت امتیازاتی از آن ها از جمله در زمینه فراوری و صادرات خودرو گردد.

به نوشته بلومبرگ، هدف دولت ترامپ دستیابی به امکان اجرای دور جدیدی از مذاکرات با چین است. زیرا این نگرانی وجود دارد که اجرای توافق کنونی با چالش هایی همراه گردد. زیرا برای چین آسان نخواهد بود که مازاد تجاری اش با آمریکا را به آن اندازه ای که مورد درخواست واشنگتن است کاهش دهد. همچنین چین نمی تواند به سهولت از شرکت های عظیم دولتی دست بردارد زیرا مقامات می خواهند با کنترل این شرکت های بزرگ مالی، امکان فائق آمدن بر بحران های مالی دارای منشا خارجی را داشته باشند. از سوی دیگر، اجرای راستی آزمایی های مرتبط با رعایت حقوق مالکیت معنوی در چین کار سهلی نیست.

تمامی این موارد نشان می دهد که توافق چین و آمریکا بیش از آنکه یک نقطه خاتمه قطعی بر اختلافات و جنگ تجاری باشد، بیشتر به یک توافقنامه آتش بس موقت می ماند که اجرای آن نیز با چالش هایی روبرو خواهد شد. و زمانی که اروپایی ها بتوانند مسائل تجاری مورد اختلاف خود را حل نمایند، به دنبال شکل دهی به ائتلافی گسترده تر برای مذاکره با چین و دستیابی به امتیازات بیشتر از پکن خواهند بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 خرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 148

به "بلومبرگ: توافق تجاری چین و آمریکا چیزی بیش از یک آتش بس موقت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلومبرگ: توافق تجاری چین و آمریکا چیزی بیش از یک آتش بس موقت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید