ترامپ از ماتیس خواسته بود پول جمع کن ناتو گردد

به گزارش مجله عکس، براساس افشاگری کتابی جدید، دونالد ترامپ در اوایل ریاست جمهوری خودش تصمیم گرفت در ائتلاف ناتو باقی بماند اما به شرطی که وزیر دفاعش پول جمع کن ناتو گردد.

ترامپ از ماتیس خواسته بود پول جمع کن ناتو گردد

به گزارش خبرنگاران، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، در پی نشستی حساس در کاخ سفید برای اینکه معین گردد که آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ناتو می ماند یا خیر، او نهایتا متقاعد شد و به جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفت: می توانید ناتو را داشته باشید.

جزئیات این نشست برای اولین بار در کتاب ترس: ترامپ در کاخ سفید افشا گردیده است. باب وودوارد، نویسنده آن از روزنامه نگاران تحقیقی آمریکاست که بابت گزارش از رسوایی واترگیت به چهره ای شناخته گردیده تبدیل شد. او همچنین فاش کرد که ترامپ در اوایل سال 2018 در شرف شروع درگیری با کره شمالی بود.

نشست سیاستگذاری آمریکا درباره ناتو هشتم فوریه 2017 در اتاق قرمز کاخ سفید برگزار گردید. سیاست آمریکا باید تا پیش از سخنرانی ماتیس در مونیخ روشن می شد. ژنرال کیت کلاگ، از مقام های ارشد شورای امنیت ملی آمریکا بر منسوخ بودن ناتو و اینکه متحدان از آمریکا سوءاستفاده کردند تاکید داشت اما براساس این کتاب، ماتیس و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از ناتو حمایت می کردند.

جارد کوشنر، داماد رئیس جمهوری آمریکا هم که هوادار ناتو بود، گفت: آمریکا در مقایسه با دلار تنها چند پنی از دست می دهد. ماتیس هم ابراز اطمینان کرد که آلمان سهم دو درصد فراوری ناخالص ملی را محقق می نماید. او اضافه نمود: اگر ناتو را نداشته باشید، باید آن را ابداع کنید. هیچ راهی وجود ندارد که روسیه بدون غلبه بر ناتو بتواند پیروز گردد.

در نهایت رئیس جمهوری آمریکا به ماتیس تاکید نمود، آمریکا از ناتو حمایت می نماید اما کشورهای عضو این ائتلاف باید پول (اختصاص دو درصد از فراوری ناخالص داخلی خود به امور نظامی) بدهند. او به وزیر دفاع آمریکا به شوخی گفت: شما می توانید ناتوی خودتان را داشته باشید اما تو باید اجاره جمع کن شوی. ماتیس هم با خنده آن را تایید کرد.

ترامپ در این جلسه همچنین از کلیدن بویدن گری، سفیر سابق آمریکا در اتحادیه اروپا پرسیده بود کشور بعدی که پس از بریگزیت از اتحادیه اروپا می رود کدام است. گری هم در پاسخ گفته بود فکر نمی نماید کشور دیگری خارج گردد و ترامپ با این اظهارنظر موافق بوده است.

چشم انداز درگیری با کره شمالی هم ظاهرا پس از آن دیده شد که ترامپ قصد داشته با ارسال توئیتی به خانواده 28 هزار و 500 پرسنل نظامی آمریکا مستقر در کره جنوبی دستور بازگشت به کشور را بدهد. کره شمالی پیش از آن گفته بود که چنین اقدامی را به منزله اعلام جنگ قلمداد خواهد نمود.

براساس کتاب جنجالی وودوارد، مشاوران رئیس جمهوری آمریکا این توئیت آماده گردیده ترامپ را تقریبا غیرقابل تصور می دانستند. همچنین افراد نزدیک به ترامپ و همسرش ملانیا به وودوارد گفته اند که مهربانی صادقانه ای در روابط آنها وجود دارد و آنها گاها با هم شام صرف می نمایند اما خانم ترامپ کاملا مستقل عمل می نماید.

استیو بنن، استراتژیست سابق ترامپ هم می گوید: ملانیا در پشت صحنه مثل یک چکش است. او بیش از هر شخص دیگری بر رئیس جمهوری آمریکا نفوذ دارد و کسی است که به همسرش حقایق را می گوید. او نگران بزرگ کردن پسرش بارون است و 100 درصد تمرکز او روی این مساله است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 37

به "ترامپ از ماتیس خواسته بود پول جمع کن ناتو گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ از ماتیس خواسته بود پول جمع کن ناتو گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید