تگ یا برچسب گذاری در سایت چیست؟، باید ها و نباید های تگ گذاری

به گزارش مجله عکس، دسته بندی و تگ گذاری هر کدام برای خود کاربرد هایی در ارائه مطالب سایت یا وبلاگ دارند که معمولاً کمتر کسی از آن بااطلاع است.

تگ یا برچسب گذاری در سایت چیست؟، باید ها و نباید های تگ گذاری

به گزارش خبرنگار ، تگ کردن یا برچسب گذاری برخی از مطالب در سایت ها، پدیده ای است که سایت ها چند سالی است با آن سروکار دارند و بالطبع کاربران سایت ها هم احتمالاً در زمان مراجعه با آن روبرو شدند و این سؤال برایشان پیش آمده که این کلمات و دسته بندی ها چه معنا و مفهومی دارد و یا اصلاً تگ چیست؟

امروز قصد دارد اطلاعاتی کاربردی درباره تگ، تاریخچه آن و باید ها و نباید های تگ گذاری را در اختیار شما قرار دهد، پس با ما همراه باشید.

دسته بندی و تگ گذاری یا برچسب گذاری، هر کدام برای خود کاربرد هایی در ارائه مطالب سایت یا وبلاگ را دارند که برای حفظ سادگی و دسترسی بهتر کاربران به مطالب سایت پیشنهاد می گردد.

اگر تعداد دسته ها را بیشتر از پنج عدد قرار ندهید. کاربران برای دسترسی به موضوع تعیینی در سایت شما از دسته ها استفاده می نمایند و زیاد بودن تعداد آن می تواند موجب سردرگمی آن ها گردد و از طرفی محدود بودن آن به نویسنده این امکان را می دهد تا موضوع مقاله بعدی خود را به راحتی انتخاب نموده و محل نمایش صحیح آن را معین کند.

برچسب گذاری با هدفی مشابه به کار می رود و ترکیب این دو می تواند راهنمای مناسبی برای کاربران در یافتن مطالب مورد نظرشان در سایت شما باشد.

برچسب ها دسته بندی های خاص و کوچک تر را برای مطالب سایت شما انجام می دهند و به محتوای هر نوشته بستگی خواهند داشت.

در حالی که دسته بندی بر اساس موضوع نوشته انجام می گیرد. برای ایجاد ارتباط بین مطالب در دسته های مختلف باید از برچسب گذاری بهره ببرید.

از طرفی اگر بخواهیم تگ را به صورت فنی و حرفه ای آنالیز و معرفی کنیم، می توانیم بگوییم:

تگ در سیستم های اطلاعاتی، نوعی از فراداده و در واقع، اصطلاح یا کلیدواژه ای است که به بخشی از اطلاعات (مانند آدرس یک وب سایت، یک تصویر دیجیتالی یا یک فایل کامپیوتر) اختصاص داده می گردد تا توضیحی اضافی بر آن افزوده گردد.

این نوع فراداده اطلاعات اضافه ای برای یک موجودیت اطلاعاتی فراهم می نماید و اجازه می دهد بتوان دوباره آن موجودیت را به وسیله جستجو پیدا کرد.

تگ ها معمولاً به طور غیررسمی و شخصی، توسط سازندهٔ آیتم یا بینندهٔ آن (بستگی به سیستم دارد) انتخاب و اختصاص داده می شوند.

اصطلاح تگ کردن با ظهور وب سایت های وب 2.0ای رایج شد و یکی از ویژگی های مهم بسیاری از این وب سایت ها به شمار می رود. البته اکنون بخشی از بعضی نرم افزار های رایانه ای نیز محسوب می گردد.

تاریخچه تگ

لیبل گذاری و تگ کردن برای انجام فعالیت هایی مثل یاری در طبقه بندی، مارک گذاری مالکیت، یادداشت کردن مرزها، و نمایش هویت آنلاین به کار می رود و از طرفی ممکن است به شکل کلمات، تصاویر یا دیگر علائم شناسایی باشد.

نمونهٔ مشابه از تگ ها در دنیای فیزیکی، برچسب زدن به اشیای یک موزه است. در سازمان دهی اطلاعات و اشیا، استفاده از کلیدواژه های متنی بر عنوان، بخشی از شناسایی و طبقه بندی کامپیوتر های خیلی قدیمی است.

اگرچه، کامپیوتر مبتنی بر جستجو از کلیدواژه ها به عنوان راهی سریع برای جستجوی سوابق استفاده می نماید، پایگاه داده های آنلاین و اینترنتی و سایت های جدید، آن ها را به عنوانی راهی برای یاری به کاربران در یافتن محتوا، به ناشران ارائه داد.

در سال 2003، سایت bookmarking اجتماعی Delicious، راهی برای کاربران خود ایجاد کرد که به bookmark های خود تگ اضافه نمایند (به عنوان راهی برای یافتن آن ها در آینده)؛ همچنین Delicious نمایی قابل آنالیز و جمع آوری شده از bookmark های تمام کاربران، با یک تگ مخصوص فراهم کرد.

Flickr به کاربرانش اجازه داد تگ های متنی خود را برای هر کدام از تصاویرشان جمع نمایند (با ایجاد فرادادهٔ انعطاف پذیر و آسان که تصاویر را بسیار قابل جستجو می نماید).

موفقیت Flickr و تأثیر عمومی سازی مفهوم تگ توسط Delicious، و دیگر وب سایت های اجتماعی نرم افزاری (مانند YouTube, Technorati و Last.fm) نیز در پیاده سازی تگ مؤثر بود. لیبل در جیمیل شبیه تگ است. وب سایت هایی که شامل تگ هستند، اغلب مجموعه ای از تگ ها را به عنوان توده های تگ (tag clouds) نمایش می دهند.

تگ های یک کاربر هم برای این توده ها و هم برای اجتماع بزرگتری از کاربران وب سایت مفید هستند. تگ ها ممکن است از طبقه بندی نوع پایین به بالا باشند، نسبت به طبقه بندی سلسله مراتبی که بالا به پایین هستند.

در سیستم های سنتی سلسله مراتبی (علم رده بندی)، طراح، چند قانون برای استفاده از طبقه بندی وضع می نماید، و تنها یک روش درست برای طبقه بندی هر آیتم وجود دارد. در سیستم تگ کردن، راه های نامحدودی برای طبقه بندی یک آیتم وجود دارد و هیچ انتخابی نیز غلط نیست. هر آیتم به جای تعلق به یک مجموعه، می تواند چندین تگ مختلف داشته باشد.

بعضی محققان و برنامه های کاربردی با ترکیب ساختار سلسله مراتبی و تخت در تگ کردن، برای یاری به بازیابی اطلاعات آزمایش شده اند.

برچسب ها دقیقاً چه کاری انجام می نمایند

  • موضوع و مسئله متن شما را تعیین می نمایند.
  • پل ارتباطی بین متن شما و دیگر متن ها هستند.
  • یک ابزار قدرتمند برای جستجو در بین صفحات هستند.
  • از جمله ویژگی های مورد توجه موتور جستجوی گوگل در آنالیز صفحات هستند.

همین چند ویژگی کافی است تا مطمئن باشیم، برچسب زدن، دسترسی دیگران را به توضیحاتی که درباره محصول نوشته اید، بیشتر می نماید، ارزش صفحه شما را در رده بندی گوگل بالاتر می برد و راه رسیدن به محصول شما را در جستجو های داخل باسلام، هموارتر می نماید.

اگر صفحه ای بدون تگ باشد، چه می گردد؟

صفحه های بدون تگ، مثل جزیره های پراکنده در اقیانوس ها هستند، کم تر دیده می شوند، کم تر متن شان خوانده می گردد و دیرتر از راه جستجو پیدا می شوند.

بدون تگ ها یکی از پل های مهم ارتباطی متن شما با باقی متن ها از دست رفته است.

این کار ها را در تگ نویسی انجام ندهید!

  • اسم محصول خودتان را تگ نکنید.
  • تگ های بیش از سه کلمه ننویسید.
  • تگ های نامربوط، مشتری ها را ناراحت خواهد نمود.

نکات حرفه ای و اساسی در در تگ نویسی یا برچسب گذاری

1- برچسب باید کوتاه باشد

یک قانون کلی در بر تگ گذاری آن است که باید کوتاه باشند و در زبان فارسی بهتر است که حداکثر از سه کلمه بهره ببرید. استفاده از عبارات طولانی یا جمله روش درستی نیست. شما باید در چند عبارت کوتاه تمام موضوعاتی که به نوشته مربوط می شوند را معین کنید. اگر به مثال بالا برگردیم، برای مطلبی در مورد نقد فیلم بادیگارد برچسب هایی مانند ابراهیم حاتمی کیا و فیلم بادیگارد مناسب خواهند بود.

در تصویر بالا که مربوط یه یک سایت فروشگاهی است، برای هر Tag از یک کلمه استفاده شده ولی تعریف نادرست آن ها در بخش مدیریت موجب شده که از یکدیگر جدا نباشند و به عنوان یک عبارت طولانی شناخته شوند!

2- تعداد برچسب های یک نوشته کم باشد

استفاده از Tag به هدف هدایت کاربران در یافتن مطالب مرتبط انجام می گیرد. با زیاد کردن تعداد آن ها موجب سردرگمی کاربران، زیاد شدن بیش از حد صفحات سایت و ایجاد دسته بندی هایی کم استفاده و نامناسب خواهید شد. در نظر داشته باشید که گوگل زمان تعیینی را در روز برای آنالیز و ایندکس سایت شما اختصاص می دهد، زیاد بودن صفحات بی استفاده موجب نادیده گرفته شدن صفحات اصلی سایت و گمراه کردن روبات های گوگل خواهد شد.

3- از Tag های قبلی بهره ببرید

موضوعات مورد علاقه کاربران سایت را شناسایی کنید و همان ها را به عنوان برچسب بکار ببرید. تعدادی تعیین و از پیش معین شده برچسب داشته باشید و در هر نوشته متناسب با محتوای آن از آن ها بهره ببرید. تعریف Tag خیلی خاص و غیرعمومی برای هر مطلب کار اشتباهی است، زیرا ممکن است دیگر هیچ نوشته ای مرتبط با آن نداشته باشید و یا آن Tag مورد توجه و احتیاج کاربران سایت نباشد. بطور مثال انتخاب نام یک محصول فروشگاهی به عنوان برچسب به هیچ عنوان مناسب نیست، زیرا شما هرگز محصول دیگری با همان نام نخواهید داشت.

4- به تفاوت آن ها با دسته دقت کنید

نام دسته بندی های سایت را به عنوان برچسب مطالب استفاده نکنید. دسته بندی ها به تنهایی مطالب مربوط به خود را به کاربران نشان خواهند داد. قرار دادن آن ها به عنوان Tag و نمایش در صفحه ای جدید با محتوای یکسان نتیجه ای جز تأثیر منفی بر سئو سایت نخواهد داشت و کاربران شما را در یافتن مطالب یاری نمی نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 114

به "تگ یا برچسب گذاری در سایت چیست؟، باید ها و نباید های تگ گذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تگ یا برچسب گذاری در سایت چیست؟، باید ها و نباید های تگ گذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید