در ذهن دانش آموزان فقط پزشکی و داروسازی را پرورش ندهیم

به گزارش مجله عکس، معاون آموزشی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه علومی همچون فیزیک، مکانیک، بیوفیزیک و بیوشیمی به رشته های زیست شناسی و علوم تجربی گره خورده اند، گفت: نباید اینطور باشد که ما در ذهن دانش آموزانمان فقط پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی را پرورش دهیم. ما می خواهیم به دانش آموزان آموزش دهیم که در آینده چطور می توانند با رشته های دیگر کارهای بزرگ انجام دهند.

در ذهن دانش آموزان فقط پزشکی و داروسازی را پرورش ندهیم

روح الله فتحی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره فعالیت های مرکز سلول های بنیادی برای همه در پژوهشگاه رویان، گفت: این مرکز با نگاه علمی ترویجی در دل پژوهشگاه رویان شکل گرفته تا بتواند علم سلول های بنیادی را با نگاه ترویجی در سطح دانش آموزان جامعه ارائه کند.

وی در خصوص نحوه فعالیت این مرکز شرح داد: در آزمایشگاه مرکز سلول های بنیادی برای همه، فضایی را ایجاد کردیم تا دانش آموزان با هماهنگی مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی که در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و حتی شهرهای دیگر قرار دارند، بتوانند یک روز را در آزمایشگاه سلول های بنیادی از صبح تا بعد از ظهر سپری نمایند و به زبان ساده با مباحث پژوهشی در حوزه سلولی ملکولی آشنا شوند.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان درباره تعداد دانش آموزانی که در این مرکز آموزش دیده اند، گفت: آزمایشگاه سلول های بنیادی برای همه سال گذشته چیزی در حدود 1800 دانش آموز را آموزش داده است.

وی اضافه نمود: ما برای هر مقطع سرفصل های مخصوص به خود را در نظر گرفتیم و قصدمان این است که وقتی دانش آموزان وارد این آزمایشگاه می شوند با فضای پژوهشی آشنا شوند.

فتحی با بیان اینکه دانش آموزان در این مرکز می توانند یک روز کامل را در آزمایشگاه کار نمایند، یادآور شد: دانش آموزان در این مرکز می توانند اطلاعاتی کسب نمایند و متوجه شوند وقتی در آینده می خواهند وارد محیط های علمی و تخصصی مانند دانشگاه ها شوند، با چه فضای علمی ممکن است روبه رو شوند و چطور ممکن است به جامعه علمی خودشان یاری نمایند.

وی توضیح داد: نباید فقط اینطور باشد که ما در ذهن دانش آموزانمان پزشکی دندان پزشکی، داروسازی و همین سه حوزه را پرورش دهیم. ما مباحث گوناگون دیگری داریم. علومی همچون فیزیک، مکانیک، بیوفیزیک و بیوشیمی به رشته های زیست شناسی و علوم تجربی گره خورده اند و کارهای مهمی انجام می دهند. ما می خواهیم به دانش آموزان آموزش دهیم که در آینده چطور می توانند با رشته های دیگر کارهای بزرگ انجام دهند.

فتحی اضافه نمود: زمانی که پژوهشگاه رویان آغاز به انجام این کار کرد، مراکز علمی دیگری از پژوهشگاه رویان الگوبرداری کردند و خوشبختانه الان مراکز دیگری هم هستند که در حوزه آموزش دانش آموزش وارد گردیده اند و این آموزش ها را ارائه می دهند.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان اضافه نمود: علاوه بر این ما در پژوهشگاه رویان، در جهت برنامه های علمی ترویجی در فضای دانشجویی و دانش آموزی یک سری برنامه هایی را در شهرهای دیگر کشور مثل سیستان، بوشهر، خراسان شمالی کرمان، اجرا نموده ایم.

فتحی درباره نحوه اجرای این برنامه شرح داد: اعضای هیئت علمی ما بدون هیچ نگاه درآمدزایی و با دید ترویجی علمی به شهرهای دیگر می روند و چند روز را با دانش آموزان و دانشجویان منطقه می گذرانند و در یک کارگاه چند روزه مسائل سلولی ملکولی را آموزش می دهند.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه ها در مناطق محروم بازخورد مطلوبی را از سوی دانش آموزان دارد، گفت: هدف ما این است که ایده پردازی در دانش آموزان را تقویت کنیم و دانش آموزان را ایده پرداز بار بیاوریم و این برنامه ها می توانند نقش بسیار نقش موثری در ایده پردازی داشته باشد.

میزبانی اتوبوس سلول های بنیادی از دانش آموزان علاقه مند

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه آزمایشگاه سلول های بنیادی برای همه یک اتوبوس تحقیقاتی نیز دارد، درباره این اتوبوس شرح داد: این اتوبوس را با همکاری ستاد سلول های بنیادی، آموزش و پروش و شهرداری تجهیز کردیم و این اتوبوس در مناطق مختلف تهران و یا حتی شهرهای دیگر به مدارس می رود.

فتحی ادامه داد: در این اتوبوس یک آزمایشگاه سیار برپا نموده ایم یعنی جایگاه ها را خالی کردیم و داخل اتوبوس را کاملا به یک آزمایشگاه تبدیل نموده ایم. این اتوبوس کنار مدارسی که درخواست نموده اند مستقر می گردد و کارگاه را در آنجا برگزار می کنیم. اگر بچه ها نمی توانند به مرکز بیایند ما با این اتوبوس به مدارس می رویم و دانش آموزان نوبت به نوبت به اتوبوس می آیند و از آزمایشگاه بازدید می نمایند. این اتوبوس دو سال است که فعالیت می نماید و در خاور میانه بی نظیر است.

وی توضیح داد:اعتقاد ما این است که سلول های بنیادی می تواند به عنوان یک فرهنگ در سطح جامعه مطرح گردد، زیرا علم رو به گسترشی است و در آینده خبرهای خیلی خوبی از این علم در حوزه درمان بیماری ها خواهیم شنید، کما اینکه الان نیز اخبار خوبی از آن می شنویم و امیدواریم که دانش آموزان با این علم آشنا شوند و در آینده با ایده های خوبی پا به عرصه علوم تخصصی بگذارند.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان یادآور شد: مرکز سلول های بنیادی برای همه و این اتوبوس سال گذشته توانستند نزدیک 1800 دانش آموز را آموزش دهند و فضای خوبی در جامعه ایجاد کردند.

فتحی در خصوص فعالیت های معاونت آموزشی رویان اظهار کرد: در معاونت آموزشی رویان، دو مدیریت عمده در حوزه آموزش پزشکی و امور پرسنل و اعضای هیئت علمی وجود دارد که ما در ذیل این مدیریت ها برنامه های آموزشی پژوهشگاه رویان را برنامه ریزی نموده و پیش می بریم.

وی اضافه نمود: یکی از فعالیت های مهم معاونت آموزشی، دوره های تخصصی است که در پژوهشگاه رویان برگزار می گردد که یکی از مهم ترین آن دوره ها، دوره های فلوشیپ زنان است.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه که تا کنون از طریق آزمون سراسری سه دوره دانشجوی فلوشیپ در این پژوهشگاه جذب گردیده است، یادآور شد: دوره هایی که در رویان برگزار می گردد، بسیار پر هوادار است و خوشبختانه سال های خیلی خوبی را در این خصوص تجربه کردیم. داشتن دوره فلوشیپ برای یک مرکز بسیار پر اهمیت است، از این نظر که در زمینه های تخصصی توانسته به آن مرحله برسد که بتواند فردی را بالاتر از دوره تخصص پرورش دهد که در دوره ناباروری توانستیم آن را ارائه دهیم و تا به حال سه دوره فارغ التحصیل داشته ایم.

فتحی در خصوص تعداد افراد پذیرفته گردیده در دوره های فلوشیپ گفت: هرسال یک نفر در فلوشیپ زنان پذیرفته می گردد چون این دوره یک دوره کاملا فوق تخصصی است.

وی ادامه داد: یکی از دوره های آموزشی کوتاه مدتی که معاونت آموزشی رویان در اختیار دارد برگزاری کنگره های بین المللی است، سال جاری نیز این کنگره در دو بخش پزشکی فراوری مثل و سلول های بنیادی به زبان انگلیسی برگزار گردید.

شرکت 2800 نفر در دوره های آموزشی رویان

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان درباره دوره های آموزشی این پژوهشگاه اظهار کرد: دوره های آزاد را در زمینه های مختلفی برگزار و دانشجو پذیرش می کنیم. سال قبل در دوره های آموزشی پژوهشگاه رویان 2800 آموزش گیرنده داشتیم که در دوره های آموزشی کوتاه مدت رویان، بلند مدت و کارگاه هایمان شرکت کردند. دوره های آموزشی ما شامل دوره های آموزشی سلول های بنیادی، دوره های کشت سلولی، آموزش های مولکولی، دوره آموزشی سیتوژنتیک، IVF و IVM حیوانی است.

فتحی ادامه داد: در بخش بالین و درمان دوره هایی آموزشی داریم که کاملا به صورت تخصصی برگزار می گردد. در قسمت انسانی دوره آموزشی جنین شناسی، IUI و پردازش اسپرم را داریم که دوره آموزشی تخصصی است. همچنین در حوزه ناباروری دوره آموزشی سونوگرافی را داریم که کاملا تخصصی انجام می گردد و پرهوادار است.

به دنبال گسترش ارتباطات بین المللی هستیم

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان درباره فعالیت های بین المللی معاونت آموزشی رویان اظهار کرد: معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان در جهت گسترش فعالیت های خودش قصد دارد که حتی در این فضای تحریمی بین المللی و با وجود محدودیت هایی که در عرصه بین المللی وجود دارد فعالیت بین المللی خود را افزایش دهد و ما می خواهیم اثبات کنیم که در هر حالتی ارتباطات جهانی را حفظ نموده و افزایش می دهیم.

وی ادامه داد: اعتقادمان این است که پتانسیل هایی که در درون پژوهشگاه رویان وجود دارد می تواند به دانشجویان و دانش پذیران خارجی به صورت کارگاه ها و دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت ارائه گردد.

معاون آموزشی پژوهشگاه با اشاره به اینکه دانشکده علوم پایه پزشکی رویان یک سال است که آغاز به فعالیت نموده است گفت: فعالیت های تحصیلات تکمیلی ما به این دانشکده منتقل گردیده است و به دنبال این هستیم که ارتباطات بین المللی دانشگاهی ایجاد کنیم و در این دانشکده دانشجویان مشترک بین المللی بگیریم. بنابر این در عرصه بین الملل ان شاالله در آینده خبرهای خوبی را از پژوهشگاه رویان خواهید شنید.

فتحی اضافه نمود: پیگیر این هستیم که مجوز مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت پژوهشگاه رویان را از جهاد دانشگاهی بگیریم و به صورت تخصصی فرایندهای آموزشی را در پژوهشگاه رویان پیگیری کنیم و گسترش دهیم.

وی در سرانجام یادآور شد: معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان از وظایف خود می داند که در ارتقای سطح کیفی علمی جامعه موثر باشد، البته تا کنون هم این اتفاق اتفاق افتاده، اما پژوهشگاه می خواهد به صورت موثرتر در حوزه آموزش فعالیت کند و تجربیات خود را به جامعه علمی منتقل کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 35

به "در ذهن دانش آموزان فقط پزشکی و داروسازی را پرورش ندهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ذهن دانش آموزان فقط پزشکی و داروسازی را پرورش ندهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید