آقا تختی 90 سالگی ات مبارک

به گزارش مجله عکس، هر ساله آمدن و رفتنش را پاس می داریم تا در روزگاری که سخت محتاج مروت و جوانمردی است، به داشتن پهلوانی مرد و مردم دار ببالیم، پهلوانی که شعار نداد، نقش بازی نکرد، در خلوت همان بود که در عیان و این شد راز جاودانه شدنش.

آقا تختی 90 سالگی ات مبارک

غلامرضا تختی پنجم شهریور ماه سال 1309 در محله خانی آباد در جنوب تهران، چشم به دنیا گشود، به عشق مردم پنجه در پنجه حریفان انداخت و بار ها از سکو های افتخار بالا رفت، او مدال هایش را از مردمی می گرفت که حتی باخت و شکست دنیا پهلوانشان را پیروزی می دیدند و پرشورتر از همواره به استقبالش می رفتند. چه در میدان مبارزه و چه در کوچه و بازار مردانگی و مردمداری را از یاد نبرد و برای دریافت پست و قدرت به هر شیوه ای متوسل نشد. نقش بازی نکرد، دستگیری از احتیاجمندان را در بوق و کرنا نمی کرد، همه ثروتش را برای مردم داد تا خنده ای بر لب یتیمی بنشاند و گرفتاری را شاد کند؛ این عظیم ترین ثروت و دلخوشی غلامرضا بود.

تختی یک مدال طلا، دو نقره و یک مقام چهارمی المپیک، یک طلا و دو نقره قهرمانی دنیا به همراه طلای بازی های آسیایی را در کارنامه زرین و پرافتخار خود دارد، اما این ویترین پر مدال کمترین نقش را در ماندگاری نام تختی در میان ده ها قهرمان دنیا و المپیک پس از نیم قرن داشته و آنچه نام تختی را بر دل ها حک نموده چیزی جز سادگی، صداقت، مردمداری، مهربانی، مروت و دستگیری تختی نیست.

تختی زمینی نبود، وقتی عرصه بر او تنگ شد، دیگر نمی توانست مثل همواره جوابگوی احتیاج های مردمش باشد، مردمی که دل بر او بسته بودند و تختی امیدشان بود، همین عظیم ترین عامل رفتن و پرکشیدنش شد در 37 سالگی؛ در اوج محبوبیت و در اوج تنهایی!

در هیاهوی این روزها، در میان انبوهی از اتفاقات و تلخی های روز گار که همه را غرق در خود نموده تا هر صبح چشمانمان را زیر آواری از مسائل باز کنیم، بجنگیم و شب هنگام با ترس از فردایی بدتر چشم ها را بر روی هم بگذاریم، فرا رسیدن 90 سالگی دنیا پهلوان و مرور مردانگی های او مرحمی است کوتاه بر زخم های عمیق مان!

تک گل باغ پهلوانی 37 بهار را بیشتر ندید، اما همین عمر کوتاه را به عشق مردم و برای آن ها زیست و در آخر نیز بخاطر مردمش آسمانی شد.

کاش بودی تا دلخوشی مردمت باشی.

تولدت مبارک دنیا پهلوان

منبع: فرارو
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1229

به "آقا تختی 90 سالگی ات مبارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقا تختی 90 سالگی ات مبارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید