خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان، عکس

به گزارش مجله عکس، خانه های تاریخی متعدد در گوشه و کنار اصفهان، شهر را به موزه روبازی تبدیل نموده که بی شک در سفرهای کوتاه فرصت بازدید از همه آن ها را نخواهید داشت.

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان، عکس

هر کدام از این خانه ها جذابیت و صفای خاصی دارند و برگی از تاریخ، هنرِ معماری و فرهنگ را به خود اختصاص داده اند.

در میان این خانه های تاریخی، خانه سرتیپ سدهی با معماری متفاوت خود در خمینی شهر اصفهان نگاه ها را به سمت خود جلب نموده است؛ خانه ای که با ترکیب سبک ایرانی و فرنگی، شیوه نوین ساختمان سازی را به ایران آورده است. پس زمانی که با بلیط هواپیما اصفهان به این شهر سفر کردید، سری هم به خمینی شهر بزنید و از این خانه تاریخی هم بازدید کنید.

چرا بازدید از خانه سرتیپ سدهی پیشنهاد می شود؟

خانه سرتیپ سدهی یکی از آثار ملی ایران است.

قدمت این خانه به یک قرن می رسد.

این خانه در زمان خود جزو خانه های بسیار مدرن بوده و در ساخت آن از معماری های فرنگی الهام گرفته شده است.

خانه سرتیپ سدهی مهم ترین جاذبه خمینی شهر است.

تاریخچه خانه سدهی

تاریخ ساخت خانه سرتیپ سدهی به دوران قاجار و زمان حاکمیت ناصرالدین شاه برمی شود؛ زمانی که حاکم وقت اصفهان قصد بازدید از خمینی شهر را داشته، سرتیپ سدهی خانه ای را برای پذیرایی در شان حاکم نمی داند و از او مهلتی برای ساخت یک مکان مناسب درخواست می نماید و به سرعت ساخت عمارتی عظیم را آغاز می نماید. او پیروز می شود در عرض یک سال (1315-1316) مجموعه ای باشکوه را برای این میزبانی آماده کند. در نهایت این خانه تحت مالکیت و نظارت شهرداری خمینی شهر و سازمان میراث فرهنگی درآمد و تبدیل به موزه مردم شناسی خمینی شهر شد.

معماری خانه تاریخی سدهی

همه چیز درباره معماری خانه سرتیپ سدهی متفاوت است، از سردر باشکوه و مجللش گرفته تا ستون ها، گنبدها، نقاشی های ایوان، حوضخانه فرنگی، پارچه های سقفی و کتیبه ها که همه با مهارت و استادی خاصی طراحی و ساخته شده اند. زیبایی این عمارت و خانه هایی که در این مجموعه قرار دارند نشان از انسجام و نظم برنامه و نقشه سازندگان آن دارد.

در خانه سرتیپ سدهی از چه چیزهایی می توان بادید کرد؟

وقتی وارد این مجموعه می شوید با محوطه زیبایی روبرو می شوید که محصور در ستون های بلند 3 و 6 متری است. این حیاط یک حوض عظیم و تعدادی باغچه در اطراف حوض دارد و خانه ها، دیوانخانه، حمام و حسینه در سه جبهه شمالی و جنوبی قرار گرفته اند. چشم نوازترین بخش ساختمان، دیوان خانه و ایوان باشکوهش است که در جبهه شمالی می بینید. این ایوان با درها و پنجره های چوبی قدیمی و نقاشی هایش، فضای خیال انگیزی را برای عکاسی فراهم می نمایند.

خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان

تالار این دیوان خانه به شکل نیم صلیب بوده و نقاشی های روی گچش جلوه خاصی به آن داده و همچنین موزه مردم شناسی خمینی شهر در بخش دیوان خانه است و بازدیدنمایندگان را با رسوم و فرهنگ این شهر آشنا می نماید. بعد از تالار، این حوض خانه عمارت است که توجه تان را جلب می نماید چرا که به سبک فرنگی ساخته شده است. همین ترکیب سبک فرنگی با سبک معماری دوران قاجار باعث شده که زیبایی این بنا دو چندان شود. این ویژگی ها موجب می شود خانه سدهی همتراز با دیگر خانه های تاریخی اصفهان مانند خانه انگورستان ملک اصفهان و خانه بخردی اصفهان قرار بگیرد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه سرتیپ سدهی چه قدر است؟

این بنا در زمینی به وسعت 2 هزار و 900 مترمربع شاخته شده و این عظمت زمان زیادی را برای بازدید و تماشای تک به تک خانه ها می طلبد ولی از آن جایی که معمولا گردشگران جبهه شمالی را برای بازدید انتخاب می نمایند، تقریبا یک ساعت مهمان این بنای تاریخی خمینی شهر خواهید شد. لازم به ذکر است که بازدید از این بنا رایگان نیست و مبلغ ناچیزی برای ورودیه از مهمانان دریافت می شود.

فصل مناسب برای بازدید از خانه سرتیپ سدهی چه زمانی است؟

تابستان با تمام زیبایی هایش می تواند در استان اصفهان و شهرستان هایش طاقت فرسا باشد ولی هوای خنک فصل بهار و اوایل پاییز شرایط ایده آلی برای سفر به اصفهان و خمینی شهر فراهم می نماید.

چگونه به خانه سرتیپ سدهی برویم؟

از اصفهان تا خمینی شهر حدود نیم ساعت راه است و زمانی که با بلیط هواپیما به شهر اصفهان سفر کردید، راه زیادی تا رسیدن به خمینی شهر ندارید. وقتی به این شهر رسیدید باید محله معروف لارده فروشان را پیدا کنید؛ این مجموعه در حوالی بلوار توحید واقع شده و دسترسی به این بلوار به وسیله میدان 22 بهمن راحت تر است و از آنجا به بعد نیز باید برای پیدا کردن تابلوی راهنمای این خانه از محلی ها آدرس دقیقش را پرس و جو کنید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

مسجد جامع خوزان: 2 کیلومتر

عصارخانه سنتی ورنوسفادران: 2 کیلومتر

پارک پیروزی: 3.7 کیلومتر

برج کبوتر دستگرد: 4 کیلومتر

حمام تاریخی دستگرد: 4.8 کیلومتر

برای آشنایی با جاهای دینی و جاذبه های گردشگری و شهرهای گوناگون ایران به وبلاگ سفرمارکت، مرجع ارزان ترین بلیط هواپیما داخلی و خارجی سر بزنید.

چه هتل هایی در نزدیکی خانه سرتیپ سدهی برای اقامت وجود دارند؟

هتل هما: 2.8 کیلومتر

هتل مشاهیر: 5.7 کیلومتر

هتل ساسانیان کریمی: 8 کیلومتر

هتل آپارتمان پارتاک هخامنشیان: 8.9 کیلومتر

هتل باران اصفهان: 12.7 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه سرتیپ سدهی هستند؟

رستوران غذای غنچه: 1.6 کیلومتر

رستوران ستایش: 2 کیلومتر

رستوران آقا طاهری: 2 کیلومتر

رستوران نارنج: 2.5 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1240

به "خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی سرتیپ سدهی اصفهان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید