خانه کمال الدین طباطبایی ، عمارت موروثی زیبا

به گزارش مجله عکس، خانه کمال الدین طباطبایی ، جواهر خیابان صفا

در این محله مجموعه خانه ­هایی وجود دارد که به نام مجموعه طباطبایی ­ها شناخته می ­گردد و علاوه بر خانه­های تاریخی، شامل چندین مقبره و مکان عمومی هم می­ گردد و بیشتر آن ها در دوره صفویه و قاجاریه ساخته شده ­اند.خانه کمال الدین طباطبایی که بخشی از این مجموعه است، قدمتی در حدود 180 سال دارد و در دوره قاجاریه ساخته شده است.

خانه کمال الدین طباطبایی ، عمارت موروثی زیبا

خانه کمال الدین نبوی طباطبایی که در دوره ­ای هم خانه فرهنگ بروجرد بوده است در خیابان صفا، کوچه آقا احمدی قرار گرفته است. کمال الدین نبوی طباطبایی از روحانیون و از خانواده سادات طباطبایی بروجرد به­نام بروجرد بوده است. اهمیت خانه کمال الدین طباطبایی به علت و در و پنجره های چوبی، نمای آجری و کاشی های به کار رفته در آن است.

این خانه در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است و در طول سال­ هایی که از ساختش می­ گذرد بارها بازسازی شده و تغییرات زیادی در آن اجرا شده است.

خانه­ طباطبایی ، زیبایی فروتنانه آجرهای قدیمی و پنجره ­های چوبی

وقتی پا به خانه طباطبایی بروجرد بگذارید زیبایی این بنای آجری با درها و پنجره ­های چوبی به رنگ آبی تمام هوش و حواس­تان را به خود جلب می­ کند. در خانه هم مانند تمام خانه ­های سنتی ایرانی یک بخش اندرونی و یک بخش بیرونی وجود دارد. برای دسترسی به فضای اندرونی پس از وارد شدن از در ورودی باید از یک دالان عبور کنید. پس از گذشتن از دالان به حیاط عمارت می ­رسید که با بنای خانه طباطبایی در بخش شمالی حیاط قرار گرفته است. این عمارت سه طبقه است و طبقات آن به شکل قرینه ساخته شده اند.

ورودی خانه یک در ورودی دو لنگه چوبی است که به دالان طولانی باز می ­شود که مانند تمام خانه­ های مهم دوره قاجاریه این دالان چندین ورودی دارد که معمولا یکی به بخش اندرونی می­رسد و ورودی دیگر به اصطبل راه دارد.

برگردیم به خانه کمال الدین طباطبایی، گفتیم که عمارت اصلی در ضلع شمالی حیاط قرار گرفته است؛ در ضلع جنوبی انبار، آشپزخانه و حمام قرار دارند که این بخش­ ها اصولا در این سبک خانه ­ها بیرون از عمارت اصلی هستند. در بخش غربی حیاط مجرای آب و یک بهار خواب و در بخش شرقی فقط یک دیوار بلند با نمای طاقی شکل وجود دارد.

جزئیات دیگری از خانه طباطبایی

در اتاق ­ها، شاه ­نشین و نشیمن خانه نقاشی­ های زیادی به چشم می ­خورد که یکی از این نقاشی­ ها که بر بالای شومینه وجود دارد نام نعمت­ الله از نقاشان مشهور بروجرد حک شده است.

زیباترین بخش این عمارت 500 متر مربعی، شاه­ نشین طبقه اول است. این شاه­ نشین دارای بخش اندرونی و بیرونی است که این بخش­ ها با ارسی­ های سه لنگه از هم تفکیک شده ­اند. در قسمت جلویی شاه­ نشین یک پنج دری با شیشه­ های رنگی وجود دارد که قسمت بالای به شکل خورشید طراحی شده است. زمانی که این عمارت به عنوان خانه استفاده می­ شده است، طبقه وسط محل سکونت اصلی اعضای خانواده بوده است و طبقه بالا بیشتر در فصل تابستان استفاده می ­شده و به تابستان­ نشین معروف بوده است.

خانه کمال الدین طباطبایی در حال حاضر در اختیار شهرداری شهر بروجرد است و به عنوان موزه مردم­ شناسی استفاده می ­شود. در این موزه آثاری از دوره قاجار مانند صنایع دستی، عکس­ های تاریخی و نقاشی نگهداری می ­شود.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2143

به "خانه کمال الدین طباطبایی ، عمارت موروثی زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه کمال الدین طباطبایی ، عمارت موروثی زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید