راهنمای خرید قفسه انبار فلزی

به گزارش مجله عکس، چیدمان و قرار دادن وسایل در قفسه های انبار یکی از مهم ترین راهکارها در محیط های صنعتی و تجاری و حتی منازل می باشد که باعث میگردد تا نظم خوبی در محیط ایجاد گردد. علاوه بر ایجاد نظم در محیط، با انتخاب قفسه انبار مناسب و متناسب با محیط در نهایت می توان از فضای انبار به بهترین شکل استفاده نمود و دسترسی به هر کالا نیز آسان تر خواهد شد. با توجه به تنوع بالا در قفسه های فلزی انبار و تفاوت هایی که در هر یک وجود دارند و همچنین به منظور دریافت بالاترین کارایی از این سیستم ها در ادامه راهنمای خرید قفسه انبار فلزی را ارائه خواهیم داد.

راهنمای خرید قفسه انبار فلزی

انواع قفسه انبار فلزی

با توجه به اهمیت بسیار زیاد انبارداری در کارخانجات و کارگاه های تولیدی و تفاوت هایی که در نوع و شکل ظاهری کالاها وجود دارد، لذا تنوع در قفسه های فلزی بسیار زیاد می باشد. در حالت کلی این قفسه ها را می توان در دو گروه قفسه های ثابت و متحرک تقسیم بندی نمود. در گروه بندی دیگر می توان قفسه فلزی را بر اساس میزان استحکامی که در برابر وزن سنگین کالاها دارند به دو گروه قفسه های سبک و سنگین تقسیم بندی کرد.

قفسه های ثابت فلزی

قفسه های ثابت فلزی از پرکاربردترین قفسه ها در محیط های صنعتی و حتی انبار فروشگاه ها و منازل می باشند که با اتصالات مخصوص روی زمین ثابت میشوند. این گروه از قفسه ها را پس از نصب نمی توان براحتی جا به جا نمود و به همین دلیل خطر ریزش و از هم پاشیدن سازه قفسه در آنها بسیار پایین می باشد. کاربردی ترین قفسه فلزی ثابت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قفسه بندی پالت راک
  • قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین یا پانل راک
  • قفسه بندی خود راهرو
  • قفسه بندی راهرو باریک
  • قفسه بندی مزنین یا نیم طبقه
  • قفسه بندی مشبک
  • قفسه بندی بازویی یا کانتی لور

با توجه به نوع سازه و قیمت و ساختار کلی قفسه ها، در محیط های مسکونی قفسه های پیچ و مهره ای یا مشبک بیشترین کاربرد را دارند و مابقی قفسه ها در انبارهای عظیم و همچنین مغازه ها و فروشگاه ها کاربرد دارند. همان طور که اشاره شد، این قفسه ها را می توان در دو گروه سبک و سنگین نیز قرار داد که قفسه های مشبک، بازویی، نیم طبقه یا مزنین و قفسه های پانل راک از جمله قفسه های سبک بوده و سایر گزینه ها در گروه قفسه های سنگین قرار دارند.

قفسه متحرک فلزی

گروه دیگری از قفسه های مورد استفاده در انبار به عنوان قفسه بندی متحرک فلزی شناخته شده می باشند. مهم ترین و اصلی ترین تفاوت این گروه از قفسه ها با نوع ثابت، متحرک بودن ردیف ها می باشد. در این گروه از قفسه ها تنها به اندازه یک راهرو فضا برای جا به جایی تمام ردیف ها در نظر گرفته میگردد و ردیف ها روی شاسی های متحرک نصب شده و با فرمان و دنده زنجیر حرکت می نمایند. قفسه های متحرک یا Mobile Racking System دارای تنوع زیادی می باشند که از جمله موارد بسیار پرکاربرد آنها می توان به قفسه های خود جریان، قفسه بندی خود برگشت، قفسه بندی خود تغذیه و قفسه های متحرک بایگانی اشاره کرد.

قفسه های متحرک بایگانی همان طور که از نامشان تعیین است، یکی از گزینه های کاربردی برای بایگانی ادارات و سازمان ها بوده و دارای بدنه فلزی می باشند. این قفسه ها را می توان در گروه قفسه های سبک و فلزی قرار داد و با استفاده از مهاربندهای ضربدری در نظر گرفته شده در بدنه سازه، استحکام و مقاومت مطلوبی در برابر وزن اسناد و مدارک و فایل مدارک چیده شده در هر ردیف دارند.

بهترین قفسه انبار فلزی کدام است؟

هدف از استفاده قفسه های مختلف در انبار، نظم بخشیدن، استفاده بهینه از فضا و دسترسی آسان به کالاهای موجود در قفسه می باشد. در صورتی می توان به این هدف دست پیدا کرد که قفسه هایی کاملا متناسب با شرایط انبار و کالاها را انتخاب نمود. به عبارت دیگر، تنها در شرایطی می توان از مزایای این قفسه ها بهره مند شد که بتوان آنها را با توجه به فاکتورهای زیر انتخاب کرد:

قفسه های فلزی مناسب با وزن کالا

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که می تواند در انتخاب هر یک از قفسه های انبار به شدت تاثیر داشته باشد، وزن کالاها می باشد. همان طور که اشاره شد، قفسه های فلزی با توجه به نوع سازه و متریال به کار رفته در بدنه و سایر قطعات آنها قدرت تحمل متفاوت دارند و بر همین اساس در دو گروه سبک و سنگین قرار گرفته اند. لذا در محیط هایی که ضروری است کالاهای سنگین با تعداد زیاد در هر ردیف چیده شوند، قفسه هایی باید انتخاب گردند که بتوانند وزن آنها را براحتی تحمل نمایند. به عنوان مثال، قفسه های پالت راک یکی از کاربردی ترین قفسه ها در انبارهای عظیم صنعتی می باشد که استحکم بسیار بالایی داشته و قادرند کالاهایی با وزن سنگین را در چند طبقه نگهداری نمایند. در مقابل، قفسه های مشبک یا پیچ و مهره ای قدرت تحمل بالایی در برابر وزن سنگین کالاها نداشته و به همین دلیل بیشتر در انبار منازل و مغازه ها و کتابخانه ها مورد استفاده قرار میگیرند.

مساله بسیار مهم اینکه، قفسه هایی که قدرت تحمل آنها در برابر وزن کالاها زیاد می باشد، از نظر قیمت نیز گران تر هستند. در نتیجه می توان گفت با انتخاب صحیح قفسه های انبار در واقع مدیریت هزینه بهتر و هوشمندانه تری نیز خواهید داشت.

تناسب قفسه فلزی انبار با نوع کالا

کالاهایی که در انبارهای عظیم و کوچک قرار میگیرند، از نظر شکل ظاهری و هندسی با هم کاملا متفاوت می باشند. به طوریکه بعضی حالت رول داشته و در مقابل بعضی در بسته بندی های کوچک و مرتب مریع و مستطیل قرار میگیرند. بعضی دیگر از کالاها مانند لاستیک های خودرو به صورت دایره ای بوده و قرار دریافت آنها در تمام قفسه ها امکان پذیر نیست و احتمال ریزش وجود خواهد داشت. برای انتخاب بهترین قفسه فلزی انبار ضروری است به شکل ظاهری کالاها توجه گردد و در نهایت ویژگی های قفسه ها را آنالیز نمود و بهترین گزینه را انتخاب نمود. به عنوان مثال، برای نگهداری و چیدمان کالاهایی از قبیل لوله و اتصالات، فرش و موکت که به صورت رول هستند، قفسه های بازویی یا کانتی لور گزینه مناسبی خواهد بود. برای چیدمان کالاهایی که دارای بسته بندی مرتب و چهار گوشه می باشند، قفسه های پالت راک، پانل راک، خود راهرو و راهرو باریک همگی گزینه های مناسبی خواهند بود.

تناسب قفسه با محیط انبار

فضای اختصاص داده شده برای انبار از دیگر فاکتورهایی می باشد که می تواند بر انتخاب قفسه فلزی تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، در سوله های انبار که با مشکل و محدودیت فضا و تعداد زیاد کالاها روبرو می باشند، انتخاب قفسه هایی که احتیاج به راهروهای کوچکتری دارند، بدون شک گزینه مناسب تری خواهد بود. قفسه های خود راهرو و راهرو باریک دو گزینه مناسب در این شرایط می باشند که میزان فضای بسیار کمی به عنوان راهرو بین ردیف ها برای آنها در نظر گرفته میگردد.

در بعضی از شرایط ممکن است احتیاج باشد تا بخش اداری و انبار با هم تلفیق شوند و مدت زمان کوتاهی برای اجرای این طرح وجود داشته باشد. در این شرایط می توان با انتخاب قفسه های مزنین یا نیم طبقه در کمترین زمان بخش اداری و انبار را در کنار هم اجرا نمود. این قفسه ها به صورت دو طبقه و پیش ساخته در انبارها مورد استفاده قرار میگیرند که تعداد طبقات آنها متناسب با شرایط انبار قابل افزایش خواهد بود.

انتخاب قفسه متناسب با دستگاه بارگذاری کالا

دستگاه ها و تجهیزاتی که برای چیدمان و جا به جایی کالاها در انبارها استفاده میشوند بر نوع قفسه هایی که می توان انتخاب نمود تاثیرگذار می باشند. به عنوان مثال، در صورتیکه از لیفتراک برای چیدمان کالاها استفاده میگردد، انتخاب و خرید قفسه های راهرو باریک گزینه مناسبی نخواهد بود. چون عرض کم راهروها مانع از رفت و آمد آسان این دستگاه ها خواهد بود و بهتر است از لیچتراک برای این منظور استفاده شده یا قفسه های پالت راک و موارد مشابه را انتخاب شوند.

در انبارهایی که هدف چیدمان کالاهایی با وزن و اندازه و ابعاد متوسط توسط نیروهای انسانی می باشد، انتخاب قفسه های پانل راک یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. این قفسه ها به صورت چند طبقه اجرا شده و بین طبقات پله های فلزی و بسیار مقاوم در نظر گرفته میگردد تا رفت و آمد اپراتورهای انسانی آسان گردد.

علاوه بر موارد فوق، ممکن است کالاهایی که در ردیف های قفسه های فلزی انبار قرار میگیرند، دارای تاریخ انقضا باشند. در نتیجه ضروری است نحوه ورود و خروج کالاها در هر ردیف به گونه ای باشد که کالاهایی که زودتر چیده میشوند، زودتر از سایر کالاها خارج شوندو به عبارت دیگر، سیستم چیدمان و برداشت کالا در قفسه FIFO باشد.

منبع: اتاق
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1221

به "راهنمای خرید قفسه انبار فلزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید قفسه انبار فلزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید