ساخت نوع جدیدی از لیزر با قابلیت های فوق العاده

به گزارش مجله عکس، محققان با ترکیب نیوبات لیتیوم با نیترید سیلیکون نوع جدیدی از لیزر قابل تنظیم ترکیبی هیبریدی فراوری کردند.

ساخت نوع جدیدی از لیزر با قابلیت های فوق العاده

غزال زیاری- محققان EPFL و IBM، نوع جدیدی از لیزر را ساخته اند که می تواند فناوری محدوده نوری را متحول کند. این لیزر از نیوبات لیتیوم ساخته شده که این ماده معمولا در مدولاتورهای نوری به منظور تنظیم فرکانس یا شدت نور منتقل شده به وسیله دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نیوبات لیتیوم، به علت توانایی اش در مدیریت حجم بالایی از توان نوری و ضریب پاکلز، ماده ارزشمندی به شمار می رود و به ماده این امکان را می دهد تا با نهاده شدن در میدان الکتریکی، خواص نوری اش را تغییر دهد.

محققان با ترکیب نیوبات لیتیوم با نیترید سیلیکون به این موفقیت دست یافتند که به آنها اجازه داد تا نوع جدیدی از لیزر قابل تنظیم ترکیبی هیبریدی فراوری نمایند. برای این کار، اعضای تیم EPFL، مدارهای یکپارچه ای برای نور (مدارهای مجتمع فوتونیک) را بر پایه نیترید سیلیکون فراوری نموده و سپس در IBM، آنها را با ورقه هایی از نیوبات لیتیوم پیوند دادند.

تراشه ای که در این آزمایش مورد استفاده نهاده شد

این رویکرد، باعث ایجاد لیزر با نویزی با فرکانس پائین (معیار پایداری فرکانس لیزر) و همزمان با تنظیم طول موج سریع شد که هر دو کیفیت فوق العاده ای برای لیزرهای مورد استفاده در تشخیص نور و محدوده (LiDAR) دارند. پس از آن محققان، محدوده نوری را آزمایش کردند و در آن از لیزر برای میزان گیری فاصله با دقتی بالا بهره بردند.

بیشتر بخوانید:

  • صدای وهمناک عجیبی که از هارپ به گوش می رسد

  • رازهای پنهان در دل پیرترین درخت جهان

علاوه بر لیزرهای یکپارچه، این پلتفرم هیبریدی این قابلیت را دارد که فرستنده و گیرنده های یکپارچه ای برای ارتباطات راه دور و به علاوه مبدل های نوری مایکروویو را برای استفاده در محاسبات کوانتومی ایجاد نماید.

پروفسور توبیاس جی.کیپنبرگ که مدیر پروژه EPFL است دراین باره گفته: آنچه درباره نتیجه نهایی جالب توجه است این است که این لیزر به صورت همزمان نویزی با فاز کم و تنظیم سریع پتاهرتز در ثانیه را در اختیارمان قرار می دهد. این چیزی است که تا پیش از این در لیزرهای یکپارچه در مقیاس تراشه به آن دست نیافته بودیم.

منبع: scitechdaily

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2272

به "ساخت نوع جدیدی از لیزر با قابلیت های فوق العاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت نوع جدیدی از لیزر با قابلیت های فوق العاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید