عادل تبریزی: چرخه تولید فیلم کوتاه حرفه ای در سینمای ایران نداریم

به گزارش مجله عکس، تهران (پانا) - کارگردان فیلم گیج گاه نام می کند که لزوماً ساختن فیلم خوب نمی تواند تضمین کننده ادامه جهت فیلم سازی باشد حالا این فیلم کوتاه باشد یا بلند زیرا چرخه تولید فیلم در سینما ایران در جهت درستی قرار نگرفته است.

عادل تبریزی: چرخه تولید فیلم کوتاه حرفه ای در سینمای ایران نداریم

عادل تبریزی، کارگردان گیج گاه که یکی از فیلم اولی های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است در کارنامه خود سابقه ساخت فیلم های کوتاه مختلفی را دارد.

سوژه تعیین می کند که باید فیلم کوتاه ساخت یا بلند نه فیلم ساز

کارگردان فیلم تلویزیونی مسلوب معتقد است سوژه برای فیلم ساز تعیین می کند که اکنون باید به سراغ ساخت فیلم کوتاه یا بلند یا سریال رفت. وی اضافه کرد: هویت سینما مهم است و خود قصه تعیین می کند که مناسب جهت تولید فیلم کوتاه یا بلند ویا سریال است. اکنون متأسفانه زمانه ای است که خیلی ها مشغول تبدیل فیلم نامه های سینمایی شان به سریال هستند و این یعنی نابودی تدریجی سینما!

تبریزی نام کرد: اگر نگاهی به تاریخ سینمای ایران بیاندازیم، می بینیم برای مثال اساتیدی چون مسعود کیمیایی ناصر تقوایی بهرام بیضایی بعد از جایگاهشان در فیلم بلند، فیلم کوتاه هم ساخته اند. هویت همه این ها به سینما گره خورده است و مهم این است که قصه ای که نوشته می شود به درد فیلم کوتاه می خورد یا فیلم بلند و یا سریال!

فیلم کوتاه در سینمای ایران جدی گرفته نمی شود

عادل تبریزی با اشاره به اینکه تعدد جشنواره ها در جریان تولید و حمایت فیلم سازان فیلم کوتاه تأثیر چندانی ندارد، نام کرد: مسئله فیلم کوتاه در ایران جدی گرفته نمی شود. فیلم ساز کوتاه اکنون بخواهد یک فیلمی با استانداردهای حرفه ای سینمایی بسازد باید حداقل 100 میلیون هزینه کند. تعدد جشنواره ها کمکی به فیلم کوتاه نمی کند، باید اول بستری حرفه ای برای تولید و پخش آن در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: اکنون یک هنرجویی که می خواهد تجربه کند می تواند با موبایل هم فیلم کوتاه بسازد و این کاری است که خود من هم انجام دادم و فیلم ساختم ولی اگر استانداردهای حرفه ای فیلم کوتاه سینمایی موردنظر باشد هزینه کم نیست و کار ارزان تمام نمی شود.

باید چرخه تولید فیلم کوتاه راه بیافتد

کارگردان فیلم کوتاه اول پاییز نام کرد: پلتفرم ها در میان میلیاردها هزینه ای که الان برای تولید سریال ها می کنند چرا در سال یک بودجه تعیینی را به تولید فیلم کوتاه اختصاص نمی دهند. باید چرخه تولید فیلم کوتاه راه بیافتد وگرنه که جشنواره ها بیشتر بیلان کاری است. فیلم ها در جشنواره ها دائماً دور می خورد و چه بسیار فیلم سازهایی هستند که فیلمشان در جشنواره راه پیدا نمی کند و دیده نمی شوند.

اگر پول باشد می توان فیلم ساز شد

تبریزی با اشاره به اینکه سرمایه داشتن در ادامه فرایند فیلم سازی حرف اول را می زند، اظهار کرد: در سینمای بعد از انقلاب تا اکنون، فیلم سازهای زیادی داریم که نه فیلم کوتاه ساخته اند و نه دستیاری کرده اند. به نظر من اکنون پول داشته باشی، می توان فیلم ساز شد. اکنون دوستانی داریم که تجربه فیلم کوتاه دارند و تجربه دستیاری دارند اما هنوز نتوانسته اند اولین فیلم خود را بسازند.

عادل تبریزی اضافه کرد: خیلی ها بعد از ساخت فیلم اولشان رها می شوند چون مسئله فیلم سازی در جامعه جدی نیست. در سینمای ایران ثابت شده که فیلم خوب ساختن تضمین کننده ادامه برنامه کاری فرد نیست. یکی از شاهکارهای سینمای ایران فیلم پرده آخر واروژ کریم مسیحی است و 12 سال بعد از فیلم اول، فیلم دوم را ساخت و اکنون 12 سال گذشته و فیلمی نساخته است. احسان بیگلری که فیلم خوب برادرم خسرو را ساخته است و از هم نسل های خود من است اکنون سال ها گذشته و فیلمی نساخته است. پس فیلم خوب ساختن در سینمای ایران ملاک حیات کاری نیست. من معتقدم افرادی که سال ها در سینمای ایران جوانی شان را گذاشته اند و کارکرده اند چرا همچنان باید در تلاش ساخت فیلم اولشان باشند و شرایط برایشان هموار نمی شود. سینمای ایران قطعاً فیلم خوب ساختن ادامه راه را تضمین نمی کند. بلکه ساختار مدیریتی سینمای ایران و ساختار فرهنگی و اقتصادی دست به دست هم می دهند و شرایط را تعیین می کند.

فیلم خوب ساختن در سینمای ایران ملاک حیات کاری نیست

وی اضافه کرد: چه فیلم سازان خوبی داشتیم که باید ببینیم الان کجا هستند. به نام مثال محمدعلی سجادی آثار درجه یک دارد اما اکنون در چرخه تولیدی سینما کجا هستند؟ درواقع فیلم سازی در چرخه درستی نیست استعداد و توانایی و فیلم خوب ساختن تضمین کننده راه فیلم ساز برای ادامه دادن نیست.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1754

به "عادل تبریزی: چرخه تولید فیلم کوتاه حرفه ای در سینمای ایران نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادل تبریزی: چرخه تولید فیلم کوتاه حرفه ای در سینمای ایران نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید