قدیانی: ارشاد از ناشران کتاب بخرد ، ورشکستگی در انتظار حوزه فرهنگ

به گزارش مجله عکس، مدیر انتشارات قدیانی گفت: این هشدار را می دهم که اگر تا دو ماه آینده به شرایط عادی باز نگردیم، ورشکستگی تمام حوزه های فرهنگ را در برمی گیرد.

قدیانی: ارشاد از ناشران کتاب بخرد ، ورشکستگی در انتظار حوزه فرهنگ

از پروفایل اینستاگرام بهروز ازند دیدن نمایید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، درباره شرایط نشر و نمایشگاه کتاب گفت: کرونا یکی از بلایای طبیعی است که دامنگیر جهان شده است. ما باید از این دوره عبور کنیم و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را توزیع کنیم؛ چرا که بهترین دورانی که می شد این فرهنگ را گسترش داد، همین دوران قرنطینه بود که همه در منزل هستند.

* دولت می توانست از روز اول قرنطینه مثل نانوایی ها به کتابفروشی های مجاز اجازه فعالیت بدهد

وی گفت: در شرایط فعلی به خاطر کرونا دولت می توانست با همان محدودیت هایی که برای سوپرمارکت ها و نانوایی ها در نظر گرفته شده بود، محدودیت هایی را برای کتابفروشی ها در نظر بگیرد. البته بخشی از کتابفروشی ها که شرایط استاندارد را دارند.

* حرکت های خودجوش مردم پیش از دولت/ هشدار برای ورشکستگی حوزه فرهنگ!

این ناشر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این روز ها شاهدیم حرکت های خودجوش مردمی صورت می گیرد، اما از جانب مسئولان عملا در بخش نشر و چاپ که زیان های زیادی دیده است اتفاقی نمی افتد، گفت : این هشدار را می دهم که اگر تا دو ماه آینده به شرایط عادی باز نگردیم، ورشکستگی تمام حوزه های فرهنگ را در برمی گیرد. این ورشکستگی تنها مربوط به اهالی قلم، گرافیست ها، کتابفروش ها و ناشران نیست؛ چرا که تمام حوزه های فرهنگ شرایط نگران کننده ای دارند، ولی خانواده نشر بیشترین زیان را دیده است. ما همچنان به تخصیص امکانات دولتی به فضای نشر امیدواریم.

* در دوران قرنطینه متوجه شدیم مواد تولید کتاب گران شده!

قدیانی با ابراز نگرانی از اینکه هنوز تکلیف بیمه و کارگران کارگاه های کوچک تعیین نشده و با توجه به اینکه دوران تعطیلی را در کشور سپری می کنیم، درآمدی حاصل نشده که حقوق کارگران پرداخت شود، گفت: جالب اینجاست که در همین دوران قرنطینه از طریق رسانه ها متوجه شدیم مواد اولیه تولید کتاب یعنی کاغذ و سایر موارد گران شده است. حالا باید چه کار کنیم؟ با رکود کنونی و نبود درآمد بسکمک از کارگاه ها و مؤسسات انتشاراتی دچار خسارت شده اند.

* وزارت ارشاد از سال گذشته به ناشران بدهکار است

وی بخش دیگری از سخنان خود را به موضوع نمایشگاه کتاب اختصاص داد و ضمن تاکید بر اینکه از عمر برپایی این پروژه فرهنگی 32 سال می گذرد، گفت: برگزاری چنین نمایشگاهی که 32 دوره از آن سپری می شود نشان از جایگاه مهم آن دارد، در این نمایشگاه حدود 10 تا 15 درصد گردش اقتصادی نشر را شاهدیم. این برای ناشران عمومی و کودک که اکنون شاهد عدم برگزاری نمایشگاه هستند، آسیب های بیشتری نسبت به ناشران آموزشی دارند. زیرا آن ها با آغاز سال تحصیلی می توانند کتاب های خود را به فروش برسانند؛ بنابراین پیشنهاد می کنم بهترین روش در روزگاری که قرار است نمایشگاه کتاب در آن برگزار نشود، آن است که 35 تا 40 میلیارد هزینه نمایشگاه به نسبت فروش ناشران تخصیص یابد و ارشاد از آن ها کتاب خریداری کند. هر چند وزارت ارشاد از سال گذشته همچنان در این حوزه به ناشران بدهکار است که امیدواریم در پرداخت تسریع حاصل شود.

* نگرانی درباره نمایشگاه کتاب استانی

وی در مورد نمایشگاه های استانی هم گفت: نگرانی دیگر ما در مورد برگزاری نمایشگاه کتاب استانی است؛ زیرا مؤسسه نمایشگاه فرهنگی اکنون بدون سرپرست و مدیرعامل اداره می شود. حتی مؤسسات ارشاد در آستانه ادغام قرار دارند. پس باید برای آن فکری کرد. در کشوری که شاهد مدیران برجسته در آن هستیم حتما باید مدیری انتخاب شود که کارآمد و آشنا به حوزه خودش باشد.

وی با انتقاد از اینکه دولت تنها حمایت از بخش خصوصی را در حرف و روی کاغذ اجرا کرده، گفت: ما شاهد موارد اجرایی در این خصوص نبودیم.

* دولت یا وزارت ارشاد یا از ناشر کتاب بخرد یا در هزینه بیمه به آن ها کمک کند

قدیانی درباره طرح های فصلی وزارت ارشاد برای حمایت از ناشران در شرایط کرونایی گفت: این طرح ها و سازوکار آن برای ما روشن نیست. ما می خواهیم با دولت همراه باشیم؛ پس ابتدا توقع داریم مؤسساتی که حدود 100 نفر پرسنل دارند با کمک دولت و وزارت ارشاد از بودجه نمایشگاه کتاب هزینه بیمه آن ها پرداخت شود. یا حتی الان که نمایشگاه کتاب برگزار نشد از ناشران کتاب بخرند و در پرداخت بیمه ها کمک کنند.

* پیشنهاد طرحی برای موکول شدن نمایشگاه کتاب به آبان برای 4 سال

وی در انتها در پاسخ به اینکه اگر نمایشگاه کتاب در فصل پاییز برگزار شود با آن موافق هستید یا نه، گفت: هر زمان شرایط کشور فراهم شد، می توان نمایشگاه را برگزار کرد؛ اما پیشنهاد می کنم طرحی 4 ساله برنامه ریزی شود تا نمایشگاه در آبان برگزار شود و پس از گذشت ماه مبارک رمضان از فصل بهار مجددا نمایشگاه از پاییز به بهار بازشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 975

به "قدیانی: ارشاد از ناشران کتاب بخرد ، ورشکستگی در انتظار حوزه فرهنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیانی: ارشاد از ناشران کتاب بخرد ، ورشکستگی در انتظار حوزه فرهنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید