کشف روشی تازه برای درمان دیابت

به گزارش مجله عکس، در بیماری دیابت، پانکراس یا همان لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیست. انسولین هورمونی است که برای تنظیم اندازه قند خون لازم است. اکنون تحقیقات نو در پی کشف این موضوع هستند که آیا می توان به سلول های پانکراس آموزش داد تا این مشکل را به تنهایی حل کنند.

کشف روشی تازه برای درمان دیابت

پانکراس شامل سه نوع سلول مختلف است که هر کدام هورمون های مختلفی را به منظور تنظیم قند خون تولید می کنند.

نوع اول سلول های آلفا هستند که هورمون گلوکاگون را برای افزایش قند خون تولید می کنند، نوع دوم سلول های بتا که انسولین را برای کاهش سطح گلوکاگون تولید می کنند، و نوع سوم سلول های دلتا که سوکتوواستاتین را تولید می کنند، هورمونی که فعالیت های سلول های آلفا و بتا را تنظیم می کند.

در هر دو دیابت نوع 1 و 2 ، مساله اصلی فقدان تولید انسولین به علت مشکل عملکرد سلول های بتای پانکراس است.

با این حال، یک مطالعه تازه از طریق محققان دانشگاه برگن در نروژ نشان می دهد که ممکن است تنها با یک فشار کوچک، بتوانیم به بدن خود آموزش دهیم تا دوباره شروع به تولید سطح کافی انسولین کند.

به طور خاص، محققان توضیح می دهند که بعضی از سلول های آلفا می توانند به سلول های بتا تبدیل شوند و انسولین آزاد کنند.

لویزی گیلا، همکار نویسنده تحقیق می گوید: ما احتمالا با شروع یک فرم درمان کاملا تازه برای دیابت روبرو هستیم، درمانی که در آن از طریق بعضی کمک های راه اندازی مجدد بتوان به بدن آموزش داد تا دوباره انسولین تولید کند.

برنامه ریزی مجدد سلول ها برای تولید انسولین

هر سلول در بدن برای انجام کاری شکل می گیرد، اما همانطور که محققان در مطالعه حاضر خاطر نشان می کنند، هویت که بعضی از سلول ها آن را می گیرند، همیشه نهایی نیست.

در عوض، بعضی از سلول های بالغ قادر به انطباق و تغییر هستند و می توانند به طور بالقوه جایگزین سلول های مرده یا آسیب دیده شوند.

محققان یادآور می شوند که: سلول های بالغ به طور قطعی تغییر نمی کنند، اما قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند.

برای مثال در صورت آسیب یا استرس، اگر سلول ها از دست بروند، سلول های همسایه می توانند جایگزین شوند و خود را منطبق با سلول های دیگر کنند. با این حال، دانشمندان هنوز هم تلاش می کنند تا کشف کنند که دقیقا این جایگزینی ها چگونه و چه زمانی اتفاق می افتد، زیرا این فرایند می تواند پتانسیل مهمی در احیای علم پزشکی باشد.

در پژوهش حاضر، محققان با مشاهده سلول های آلفا و بتای پانکراس در یک مدل موش، برای اولین بار توانستند بعضی از مکانیسم های کلیدی را شناسایی کنند که به سلول ها اجازه می دهد تا هویت خود را تغییر دهند.

آنها دریافتند که در صورت از دست رفتن سلول های بتا، سلول های همسایه سیگنال های پیچیده ای را به سلول های آلفا ارسال می کنند. تقریبا 2 درصد از سلول های آلفا می توانند خود را برنامه ریزی مجدد کنند و شروع به تولید انسولین کنند.

محققان با استفاده از ترکیباتی که قادر به تأثیرگذاری بر سیگنال دهی سلول های پانکراس است، می توانند تعداد سلول های تولید کننده انسولین را 5 درصد افزایش دهند. اگرچه ممکن است درصد نسبتا کمی باشد، اما این روش، اولین قدم مهم برای آموزش به بدنمان است تا بتواند به تنهایی و بدون احتیاج به دارو با استفاده از پتانسیل های خود با دیابت مبارزه کند.

لویزی گیلا می گوید: اگر ما دانش بیشتری در مورد مکانیسم های انعطاف پذیری این سلول بدست آوریم، احتمالا می توانیم فرآیند ها را کنترل کنیم و هویت های سلول های بیشتری را تغییر دهیم تا بتوانند انسولین بیشتری تولید کنند.

محققان اضافه می کنند که چنین یافته هایی نه تنها به تقویت درمان بیماری های متابولیکی مانند دیابت کمک می کند بلکه برای سایر شرایط، از جمله آلزایمر که در آن عملکرد سلول های خاصی از مغز مختل می شود نیز می تواند کمک کننده باشد.

توانایی سلول ها برای تغییر هویت و عملکرد، می تواند یک کشف قطعی در درمان دیگر بیماری های ناشی از مرگ سلول ها، مانند آلزایمر و آسیب سلولی به علت حملات قلبی باشد.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2151

به "کشف روشی تازه برای درمان دیابت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف روشی تازه برای درمان دیابت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید