آب دادن به نوزاد را از چه زمان و چگونه آغاز کنیم؟

به گزارش مجله عکس، آب برای زندگانی حیاتی است و فقط بزرگسالان نیستند که احساس تشنگی می نمایند، آیا نوزادان هم باید آب بنوشند؟ شاید در یک روز گرم تابستانی وقتی مادری آب می خورد این فکر را کند که باید کمی آب به نوزاد چهار ماهه خود دهد تا خنک گردد اما آیا این کار بدون ضرر خواهد بود؟ کودک چه آبی بنوشند؟ نوزاد نسبت به محتویات آبی که می نوشد حساس است، بنابراین نباید به طور مستقیم از آب لوله کشی به فرزندتان آب بدهید. زیرا مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم، سدیم و پتاسیم می توانند باعث بروز مشکلاتی در سلامتی نوزاد گردد. گفتنی است که در صورت احتمال آلودگی آب به میکروب، بزرگسالان و بچه ها بزرگتر قادر به مبارزه با آن خواهند بود در صورتی که سیستم ایمنی نوزاد نابالغ بوده و هنوزآماده این کار نیست. اگر شما هم در خصوص آب دادن به نوزاد با شک و تردید و ابهام روبرو هستید این مطلب را مطالعه کنید.

آب دادن به نوزاد را از چه زمان و چگونه آغاز کنیم؟

آب دادن به نوزاد را از کی شروع کنیم؟

به طور کلی آب دادن به کودک را باید از 6 ماهگی شروع کرد. تا رسیدن به این زمان کودک میتواند آب مورد احتیاج بدنش را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت کند. در این سن کودک به آب خنک احتیاجی ندارد و اگر سر خود قبل از 6 ماهگی به فرزندتان شیر بدهید دستگاه گوارش او نمیتواند مواد مغذی را از شیر جذب کند. به علاوه آب با پر کردن حجم معده اشتهای کودک را برای خوردن شیر کاهش میدهد. در موارد نادر خوراندن آب به شیرخوار زیر 6 ماه سبب مسمومیت آبی میگردد که خطر بیهوشی و حتی کما را به همراه دارد. این حالت زمانی رخ میدهد که شیرخوار آب زیادی خورده و غلظت سدیم در بدنش پایین آمده باشد. در این صورت تعادل میان الکترولیتهای بدن برهم خورده و بافتها متورم میشوند.

آب دادن به نوزاد در کمتر از شش ماهگی می تواند باعث اختلال در تغذیه نوزاد و رشد وزنی گردد.

نوزاد به چه مقدار آب احتیاج دارد؟

برای میزان آب دادن به نوزاد، هیچ راهنما و دستورالعملی وجود ندارد؛ اما در کل گفته می گردد با چند قاشق غذاخوری در روز شروع گردد و در حدود یک سالگی به یک چهارم تا نصف فنجان برسد. اگر نوزاد شما کمی بیشتر یا کمتر هم آب بخورد جای نگرانی نیست. آب پاکیزه شهری یا آب معدنی بدون افزودنی برای نوزاد کافی است و احتیاجی به تصفیه کردن یا خالص کردن آن نیست. هیچ وقت آب مقطر یا آب نرم شده (یعنی حذف کلسیم با روش های مختلف) به نوزاد ندهید چون مضر هستند. هرگز از آب های گازدار یا کربناته به نوزاد ندهید چون گازدار شدن معده مضر است. حتی در فروشگاه ها آب مخصوص نوزاد عرضه می گردد که مفید بودن آن ها بی اساس است.

نکات مهم در آب دادن به نوزاد

  • به منظور از بین بردن میکروب های مضر و آماده سازی آب برای مصرف، آن را به مدت یک دقیقه بجوشانید تا خطری برای سلامتی نوزاد نداشته باشد.
  • هم چنین باید تا چهار ماهگی برای تهیه شیر خشک نوزاد از آب جوشیده استفاده کرد. دستور العمل تهیه شیر خشک را با دقت دنبال کنید، چون کم یا زیاد بودن آب می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی نوزاد گردد.
  • آب چشمه و حتی آب های تصفیه شده داخل بطری هم باید جوشانده شوند.
  • آب جوشیده را می توان در مقادیر کم و در یک ظرف استریل درب دار نگهداری کرد.
  • آب جوشیده به مدت دو تا سه روز در یخچال و 24 ساعت در دمای محیط قابل نگهداری است.
  • جوشاندن آب، باعث حذف مواد شیمیایی و یا معدنی آب نخواهد شد.
  • نه آب تصفیه شده و نه آب مقطر (آب خالص) به دلیل نداشتن املاح معدنی برای استفاده نوزاد توصیه نمی شوند. این نوع آب ها می توانند اثرات نامطلوبی بر سلامت نوزاد داشته باشند.
  • برخی از مواد معدنی موجود در آب از اهمیت فراوانی برخوردارند: کلسیم در تشکیل استخوان ها و دندان ها مفید است، پتاسیم و سدیم برای عضلات ضروری اند. و منیزیم نیز برای استخوان سازی، استحکام دندان ها و عملکرد صحیح عضلات مورد احتیاج است.
  • بنا به توصیه سازمان بهداشت کانادا برای تصفیه آب مورد احتیاج نوزادان، نباید از دستگاههای تصفیه آب خانگی استفاده کرد. تصفیه آب با فیلتر کربن باعث افزایش میزان باکتری ها می گردد. رسوب زدایی، میزان سدیم آب (که حاوی نمک است) را افزایش می دهد، دستگاه های اسمز معکوس هم بر عکس باعث کاهش مواد معدنی آب می شوند.
  • در صورتیکه آب دارای کیفیت خوبی باشد می توان بعد از چهار ماهگی مستقیماً از آب لوله کشی به نوزاد آب داد. با این حال شیر آب را کمی باز بگذارید تا آب خنک شده و از حذف برخی میکروب ها و عناصر مضری مثل (سرب و مس) که ممکن است در لوله های آب موجود باشند، مطمئن شوید.
  • به دلیل بروز پوسیدگی دندان هرگز از آب قند استفاده نکنید. کودک به نوشیدن این آب عادت می نماید و تغییر ذائقه او کار دشواری خواهد بود.

بدون آب دادن به نوزاد چگونه او را هیدارته (سیراب) کنیم؟

با این که آب دادن به نوزاد در کمتر از شش ماهگی توصیه نمی گردد اما هیدراته بودن نوزاد یعنی تامین آب کافی هم اهمیت زیادی دارد، به خصوص در شرایطی که هوا گرم و شرجی است. اگر در کمتر از شش ماهگی متوجه شدید که نوزاد آب کافی دریافت نمی نماید می توانید با پزشک نوزاد مشورت کنید، کافی نبودن تامین آب را می توان از تعداد دفعات تعویض پوشک متوجه شد.

بین 6 روزگی تا 6 ماهگی نوزاد به طور متوسط 6 بار در روز پوشکش را خیس یا کثیف خواهد نمود و در صورتی که این تعداد خیلی کم گردد نشانه کم آبی است. برخی وقت ها کم آبی نشانه های دیگری دارد، کم شدن حرکات روده، بی تابی کردن مکرر، خواب آلود بودن دائم، خشکی چشم، بی رنگ و سرد شدن دست و پاها و چروک شدن پوست از مواردی هستند که می توانند کم آب بودن نوزاد را تعیین نمایند.

اگر بعد از شش ماهگی یعنی زمانی که خوردن غذا شروع شده نوزاد شما مقدار خیلی کمی آب می خورد نگران نباشید و با اجبار به او آب ندهید. این رفتار کاملاً طبیعی است چون نوزاد تازه با مزه آب آشنا شده است. حتی تا یک سالگی هم بخش بیشتر آب مورد احتیاج از شیر و غذای آب دار تامین می گردد و مقدار آب خالص مصرفی نقش زیادی ندارد.

آیا حل کردن شیر خشک در آب، کودک شیرخشکی را در خطر مسمومیت آبی قرار میدهد؟

خیز؛ تهیه شیرخشک باید مطابق دستور درج شده روی بسته آن انجام گردد. اگر شیرخشک را در آب بیشتری حل کنید نه تنها فرزندتان را در خطر مسمومیت آبی قرار میدهید بلکه با رقیق کردن شیر احتمال جذب مواد مغذی شیر در بدن را کم میکنید.

سخن آخر

متخصصان توصیه می نمایند آب دادن به نوزاد با فنجان دهن گشاد که در هر خانه ای پیدا می گردد انجام گردد چون با این کار او نوشیدن را هم یاد می گیرد. استفاده از لیوان های مخصوص کودک که دارای درپوش مخصوص یا نی هستند توصیه نمی گردد چون این نوع ظروف از ماهر شدن نوزاد در قورت دادن و کنترل تنفس می کاهد، البته این ظروف خاص به خاطر داشتن درپوش که آب را تمیز نگه می دارد یا از ریخته شدن آب جلوگیری می نماید برای استفاده در هنگام بیرون رفتن مسئله ای ندارد.

اطلاع از دانستنی های نوزادن از زمان تولد تا سرانجام دوران کودکی به شما یاری خواهد نمود تا در موقعیت های مختلف بدانید که عملکرد صحیح کدام است. از آنجایی که یکی از رایج ترین مسائل نوزادان، گریه کردن آنها هنگام شیر خوردن است، در سرانجام به شما نوصیه می کنیم علت زیاد شیر خوردن نوزاد را به درستی درک نموده و در این مواقع به درستی به کودکتان یاری کنید.

آیا شما در خصوص آب دادن به نوزاد اطلاعات بیشتری دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1273

به "آب دادن به نوزاد را از چه زمان و چگونه آغاز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب دادن به نوزاد را از چه زمان و چگونه آغاز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید