بهترین چای ها و دمنوش ها برای درمان یبوست

به گزارش مجله عکس، چای یک داروی تضمین شده برای تسکین مسائل گوارشی است به ویژه از نوع گیاهی آن که به عنوان تحریک کننده سیستم هضم شما برای درمان یبوست شناخته می گردد.

بهترین چای ها و دمنوش ها برای درمان یبوست

به طور معمول، یبوست زمانی اتفاق می افتد که فرد در طول هفته کمتر از سه بار اجابت مزاج داشته باشد. در نتیجه، ممکن است مدفوع شما خشک و سفت باشد و سخت دفع گردد. اگر چند روز قادر به دفع مدفوع نباشند، ممکن است احساس گرفتگی نمایند.

بنابراین، برای درمان ارگانیک مسائل گوارشی شما، انواع مختلفی از چای ها و دمنوش های گیاهی را معرفی نموده ایم و اثرات آنها را بر روی اجابت مزاج آنالیز نموده ایم تا بهترین درمان طبیعی برای ناراحتی شما باشد. این مقاله از چندین منبع معتبر ترجمه شده است.

چای چگونه به درمان یبوست شما یاری می نماید؟

مصرف مایعات گرم روشی خارق العاده برای افزودن آب بیشتر به بدن است، زیرا هیدراته نگه داشتن بدن خود روشی بسیار موثر برای جلوگیری یا درمان یبوست است. علاوه بر این وجود اضافی آب مدفوع شما را نرمتر می نماید که به شما یاری می نماید تا آن را نرمتر عبور دهید.

به یاد داشته باشید، کمبود آب شایعترین علت گیرکردن روده است.

علاوه بر این، چای گیاهی به شما در کاهش استرس و اضطراب یاری می نماید. در حقیقت، این دلیل اصلی نیز یبوست است زیرا بدن شما از نظر جسمی ثبات روحی شما را نشان می دهد.

بهترین چای ها دمنوش های گیاهی برای درمان یبوست

دمنوش های گیاهی اغلب معجون چند گیاه و برگ های چای یا فقط گیاهان هستند. بنابراین، امکان دارد همواره لازم باشد لیست مواد موجود در برچسب های چای را مرور کنید تا بدانید چه چیزی را وارد بدن خود می کنید.

1. چای سِنا

سنا شاید مشهورترین و پرمصرف ترین ماده ملین چای باشد. این ماده با تحریک روده ها برای جریان مدفوع همراه است. چای از غلاف ها و برگ های (خشک شده) درختچه Senna alexandrina استخراج می گردد. به طور خاص، این گیاه دارای گلیکوزیدها است، ترکیبی که مسئول تحریک دستگاه گوارش شماست و دارای اثر ملین می باشد.

بیشتر قرص های ملین OTC (بدون نسخه) مقدار غلیظ تر سنا را نسبت به چای ها دارند و در درمان یبوست بسیار موثر هستند.

به یاد داشته باشید، سنا دارای طعمی تلخ است. بنابراین توصیه می گردد مقداری طعم دهنده یا عسل اضافه کنید تا چای شما خوش طعم گردد.

در طول روز نباید بیش از دو فنجان سنای ارگانیک مصرف کنید. همچنین اگر از قبل اسهال یا معده درد دارید، مصرف نکنید.

2. چای نعناع فلفلی

چای نعناع فلفلی را بعد از شام مصرف کنید تا یبوست و یک خواب بد از شما دور می گردد. این به این دلیل است که خاتمه دادن به شام خود با این چای گیاهی اشتیاق بدن شما به شیرینی را بدون داشتن کالری اضافی تأمین می نماید.

چای نعناع فلفلی یک هضم نماینده تست شده است و علاوه بر کاهش سوء هاضمه و سوزش معده، به تسکین نفخ و گاز نیز یاری می نماید. همچنین، چای نعناع فلفلی فاقد شکر و کافئین است، به این معنی که از هر نظر در سلامتی برنده است. در حقیقت، بیشتر داروهای گوارشی OTC (بدون نسخه) حاوی عصاره نعناع فلفلی هستند.

ماده نعناع فلفلی که باعث هضم شما می گردد، منتول است. اثر آرام بخشی که دردفع مدفوع از روده موثر است و عملکرد نامنظم معده شما را آرام می نماید.

3. چای زنجبیل

هنگامی که یبوست شما ناشی از هضم بد باشد، ریشه زنجبیل می تواند معده شما را نجات دهد. این دمنوش توسط بسیاری از افراد برای هضم بهتر استفاده می گردد.

زنجبیل یا در اصطلاح علمی Zingiber officinale یک گیاه گلدار بومی آسیا است. قسمت زیر ساقه آن، ریزوم، در سطح جهانی به عنوان ادویه استفاده می گردد. ترکیبات موجود در زنجبیل، می توانند به تحریک انقباضات معده و تخلیه آن یاری نمایند. همچنین به گرفتگی عضلات، حالت تهوع، گاز معده، نفخ یا سوء هاضمه یاری می نماید.

مصرف منظم چای زنجبیل - به ویژه بعد از یک وعده غذایی غنی از کالری می تواند الگوی هضم شما را تنظیم کند.

حرارت ریشه تند زنجبیل را با عطر و طعم مرکباتی معطر چون لیمو مخلوط نموده و یک دمنوش کاملاً سالم ایجاد تهیه کنید. این معطر است و مملو از آنتی اکسیدان های قدرتمند می باشد.

4. چای قاصدک

چای قاصدک با بهبود اشتها می تواند به علائم جزئی گوارشی، مانند یبوست یا نفخ شکم یاری کند. قاصدک ها از خانواده Taraxacum هستند و سرشار از ویتامین A می باشند. آنها گل های زرد دارند و بعضی از افراد کل گیاه را دم می نمایند یا فقط از ساقه یا برگ برای تهیه چای استفاده می نمایند.

از نظر بیولوژیکی، قاصدک کبد شما را برای فراوری صفرا تحریک می نماید که اگر به طور مداوم استفاده گردد، یبوست شما را تسکین می دهد. همچنین، این به عنوان یک ادرار آور در بدن عمل می نماید که آب بیشتری به دستگاه گوارش و مدفوع شما اضافه می نماید تا یبوست خفیف را برطرف کند.

به شما توصیه می گردد که بعد از غذا یک فنجان چای قاصدک بنوشید تا به طور طبیعی یبوست خود را تسکین دهید.

5. ریشه شیرین بیان

چای ریشه شیرین بیان یک داروی بسیار محبوب برای مسائل گوارشی است که به دلیل خاصیت تقویت نماینده ایمنی و ضد التهاب آن محبوب است. به طور خاص، شیرین بیان ریشه گیاه glycyrrhiza glabra است و بومی آسیا و اروپا است که به عنوان علف های هرز دسته بندی می گردد.

اگر از زخم معده، سوزش معده یا مسمومیت غذایی رنج می برید، عصاره ریشه شیرین بیان می تواند فرایند ترمیم پوشش داخلی معده شما را تسریع کند تا تعادل برقرار گردد. تحقیقات نشان می دهد که وجود اسید گلیسیریزیک باکتری های H.pylori را سرکوب می نماید و همچنین رشد آن را در روده محدود می سازد.

بعد از صرف وعده غذایی، مقداری چای ریشه شیرین بیان مصرف کنید تا سیستم گوارشی شما نرم گردد و حرکت روده را تقویت کند.

در صورت تمایل می توانید از ادویه شیرین بیان، گرم یا سرد، با عطر و طعم اضافه شده ای مانند عسل و شیر لذت ببرید. با این حال اگر باردار هستید یا فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، باید از ادویه شیرین بیان بپرهیزید.

6. چای سیاه، قهوه بدون کافئین یا چای سبز

مصرف چای های کافئین دار همچنین می تواند حرکات روده را تسریع کند زیرا همچنین دارای اثر ملین هستند. علاوه بر این، وجود کافئین طبیعی در بسیاری از افراد حرکات روده را نیز تسریع می نماید.

بیشتر مردم نوشیدنی های گرم کافئین دار خود را صبح می نوشند تا بدن خود را به طور واقعی بیدار نموده و حرکت روده را تقویت نمایند. با این حال اگر بدن به آن حساس باشد، کافئین می تواند بدن شما را حساس کند.

این نوشیدنی ها می توانند چشمان شما را باز نگه دارند و هضم را متعادل نگه نمایند.

7. ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی ممکن است اثر تسکین دهنده ای مشابه شیرین بیان داشته باشد و خاصیت ملین بودنش آن را به یک ماده رایج در چای های دارویی تبدیل می نماید.

بهتر است نوشیدن یک فنجان از این چای حتماً در اواخر روز باشد.

8. چای بابونه برای درمان یبوست

بابونه یک گیاه معطر آشنا است که در چای ها به دلیل اثرات تسکین دهنده روی بدن استفاده می گردد.

نوشیدن یک فنجان چای بابونه بعد از غذا یا در اواخر روز ممکن است به آرامش عضلات روده و سرعت بخشیدن به زمان هضم بین غذا و دفع روده یاری کند.

9. جعفری

جعفری یک گیاه رایج است که ممکن است به اختلالات گوارشی یاری کند. چای جعفری شامل برگ یا دانه های گیاه است که می تواند به برطرف یبوست خفیف یاری کند.

به طور سنتی، مردم برگ ها یا ساقه ها را می جوند تا به مواردی مانند برطرف بوی بد دهان و نفخ معده بپردازند.

10. چای زردچوبه

کورکومین ماده موثر زردچوبه، غنی از آنتی اکسیدان است و می تواند روده را قلیایی کند. این یاری می نماید تا اثرات ریفلاکس اسید و سایر دلایل التهاب در سیستم گوارشی شما کاهش یابد.

اگر در سیستم گوارشی خود دچار التهاب هستید، چای زردچوبه را انتخاب کنید.

چه عواملی باعث یبوست می گردد؟

سه علت عمده یبوست عبارتند از:

  • داشتن یک رژیم کم فیبر
  • سبک زندگی بی تحرک
  • کمبود آب بدن

گاهی اوقات، مسافرت و تغییر آب و هوا هم می تواند منجر به تغییر عادات روده گردد. استرس و اضطراب نیز ممکن است تأثیر مشابهی داشته باشد.

اگر باردار هستید، ممکن است یبوست یک مشکل موقتی اما ناراحت نماینده باشد. اگر کودک شما یاد گرفته که چگونه از توالت استفاده کند اما می تواند حرکات روده را حفظ کند، ممکن است دچار یبوست گردد.

مسائل پزشکی

یبوست همچنین می تواند علامت یک مشکل پزشکی جدی تر باشد مانند:

  • سندرم روده تحریک پذیر و سایر بیماری های روده ای
  • بیماری تیروئید
  • فیبروز سیستیک
  • یک اختلال خلقی
  • بعضی از مسائل عصبی، به ویژه آنهایی که بر اعصاب اطراف روده و راست روده تأثیر می گذارند

تأخیر در رفتن به دستشویی

اگر غالباً دستشویی رفتن را به تعویق می اندازید، این امر ممکن است منجر به یبوست گردد. معمولاً افرادی که بواسیر دارند این مسئله را تجربه می نمایند. از آنجا که بواسیر می تواند دفع مدفوع را دردناک کند، افراد ممکن است رفتن به دستشویی را به تعویق بیندازند. اگر انتظار برای دفع مدفوع منجر به یبوست گردد، می تواند حرکت روده بعدی را حتی بیشتر دردناک کند.

عوارض جانبی دارو

یبوست از عوارض جانبی بالقوه بسیاری از داروها است. این شامل:

  • داروهای ضد درد خاص
  • داروهای ضد افسردگی خاص
  • داروهای خاص بدون نسخه (OTC) مانند آنتی هیستامین ها و آنتی اسیدها

عوامل خطرساز را باید در نظر گرفت

فقط بزرگسالان باید از چای هایی استفاده نمایند که شامل گیاهانی با خاصیت ملین باشد. اگر کودک شما یبوست دارد، ورزش، مایعات بیشتر و افزودن غذاهای پر فیبر به رژیم غذایی او را در نظر بگیرید. بعضی از ملین های OTC دوزهایی را نیز برای بچه ها در نظر گرفته اند.

اگر به طور کلی سالم هستید، امتحان یک محصول سالم مانند چای گیاهی برای درمان یبوست برای شما بی خطر است. در استفاده از دمنوش های گیاهی با ترکیبات غیرمعمول محتاط باشید.

شما در چای ها و دمنوش های آماده نمی توانید کاملاً مطمئن باشید که چه موادی در چای وجود دارد. برای شما ممکن نیست که بدانید آیا آزمایش قابل اعتماد در خصوص ایمنی و اثربخشی محصول اجرا شده است یا خیر.

اگر باردار هستید، به دلیل خطرات احتمالی باید از مصرف بعضی محصولات گیاهی اجتناب کنید. به عنوان مثال، چای های دارای سنا در صورت بارداری ممکن است خطر اسهال و کم آبی بدن را افزایش دهند. قبل از امتحان هر محصول گیاهی یا داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.

برای درمان یبوست چه مقدار چای باید بنوشید؟

بسیاری از چای هایی که به دلیل اثرات ملین خود به بازار عرضه می شوند، همراه با دستورالعمل هایی هستند که مصرف یک فنجان را درست قبل از خواب نشان می دهند. حتماً برچسب را بخوانید و دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. چای های گیاهی، از جمله آنهایی که به درمان یبوست یاری می نمایند، در فروشگاه های مواد غذایی، عطاری ها و به صورت آنلاین فروخته می شوند.

برای بیشتر چای های ملین، دستورالعمل ها فقط یک فنجان در روز را توصیه می نمایند. با این حال، اگر یبوست شما بیش از چند روز ادامه پیدا کند، ممکن است به داروی ملین قوی تری احتیاج داشته باشید. اگر یبوست شما یک هفته یا بیشتر طول کشید باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی چه هستند؟

چای هایی که به طور خاص به عنوان درمان های یبوست فروخته می شوند فقط برای استفاده کوتاه مدت هستند. استفاده طولانی مدت از این محصولات ممکن است خطراتی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است روده های شما به این محصولات وابسته شوند و در نهایت ممکن است بدون آن ها اجابت مزاج دشوارتر باشد. یبوست همچنین ممکن است علامت یک بیماری جدی تر باشد.

برای درمان یبوست با دکتر خود صحبت کنید

اگر شما یبوستی مربوط به یک بیماری مزمن دارید. پزشک ممکن است داروهای ملین خاصی را توصیه کند که می توانید به طور منظم تری مصرف کنید. شما باید ملین ها را از هر نوع تا حد ممکن به ندرت مصرف کنید.

مهم است که عوارض جانبی احتمالی طولانی مدت هر محصول گیاهی را که به طور منظم مصرف می کنید آنالیز کنید. به عنوان مثال، موسسه ملی بیماری های دیابت و گوارش و کلیه گزارش داده است که استفاده طولانی مدت از سنا می تواند باعث آسیب کبدی گردد.

چای های گیاهی ممکن است با داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید تداخل داشته باشند. اگر داروی تجویزی مصرف می کنید، قبل از استفاده از چای ملین حتماً با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

چشم انداز شما برای درمان یبوست چیست؟

اگر یبوست شما به دلیل رژیم کم فیبر یا نوشیدن مایعات کافی نیست، یک فنجان چای ملین ممکن است برای یاری به بازگشت سیستم به حالت طبیعی کافی باشد اما یبوست دلایل مختلف و متفاوتی دارد. اگر یک بیماری پزشکی زمینه ساز یبوست شما باشد، ممکن است لازم باشد به دنبال درمان قوی تری باشید.

شما باید با تحرک بیشتر بدنی و پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از فیبر به این چای ها و سایر روش های درمانی یاری کنید تا کار خود را انجام دهند.

چگونه می توان از یبوست در آینده جلوگیری کرد

جلوگیری از یبوست بهترین راه برای اطمینان از عدم تداخل در کیفیت زندگی شما است. اگر یک بیماری پزشکی دارید که باعث یبوست می گردد، گزینه های پیشگیری ممکن است برای شما مفید نباشد. اگر از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید، انجام بعضی از شیوه های زندگی می تواند به منظم نگه داشتن سیستم شما یاری کند.

رژیم غذایی

خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند از یبوست جلوگیری کند. غذاهای حاوی فیبر بالا شامل سبزیجات سبز رنگ، سبزیجات برگ دار، میوه ها مانند انواع توت ها و غلات کامل است. سعی کنید حداقل نیمی از بشقاب خود را با میوه ها و سبزیجات در هر وعده غذایی پر کنید. در طول روز سعی کنید حداقل نیمی از محصولات دانه ای که می خورید غلات کامل باشد. این غذاها دارای موادی هستند که به نفع سیستم گوارش شما هستند و سلامت کلی شما را تقویت می نمایند.

مرطوب ماندن برای سلامتی دستگاه گوارش نیز لازم است. تمام سیستم های بدن شما برای کارکرد صحیح به آب احتیاج دارند.

ورزش

همچنین باید سعی کنید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید. شما می توانید این هدف را به 5 جلسه در هفته تقسیم کنید که هر کدام 30 دقیقه طول بکشد. انواع مختلفی از فعالیت های بدنی ممکن است به جلوگیری از یبوست یاری می نماید، از جمله:

  • پیاده روی
  • آهسته دویدن
  • شنا کردن
  • ایروبیک

ورزش بیشتر همچنین از سلامت قلب پشتیبانی می نماید و همچنین ممکن است به شما یاری کند تا احساس سلامتی و انرژی بیشتری داشته باشید.

نتیجه گیری

چای گیاهی راهی تضمین شده برای تحریک دستگاه گوارش جهت برطرف یبوست است.

به طور معمول، یبوست زمانی اتفاق می افتد که فرد در طول هفته کمتر از سه بار اجابت مزاج داشته باشد. در نتیجه، ممکن است مدفوع شما خشک، سفت شده و سخت دفع گردد.

در آخر، قبل از مصرف زیاد چای در صورت بارداری، شیردهی یا بودن تحت درمان های پزشکی گسترده با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

tuulavintage

thehealthsite

medicalnewstoday

healthline

india

منبع: هفت گنج
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1562

به "بهترین چای ها و دمنوش ها برای درمان یبوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین چای ها و دمنوش ها برای درمان یبوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید