اتوبوس برقی شهری ایران ساخت رونمایی شد

به گزارش مجله عکس، نخستین نمونه مهندسی شده اتوبوس برقی با حمایت ستاد توسعه فناوری های حوزه فضائی، دستور رئیس جمهور و مشارکت پنج شرکت دانش بنیان و خلاق رونمایی شد.

اتوبوس برقی شهری ایران ساخت رونمایی شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت ستاد توسعه فناوری های حوزه فضائی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نخستین نمونه مهندسی شده اتوبوس برقی رونمایی شد. از ویژگی های ممتاز این پروژه می توان به استفاده از ظرفیت های ملی و شرکت های دانش بنیان و خلاق اشاره نمود.

در حال حاضر 5 شرکت دانش بنیان و خلاق در این پروژه مشارکت مستقیم و 12 شرکت دیگر مشارکت غیرمستقیم دارند. قرار بر این است که شبکه ای از 27 شرکت دانش بنیان و خلاق در توسعه پروژه و فراوری انبوه آن نقش داشته باشند؛ بنابراین به کارگیری ظرفیت ملی در اجرای پروژه از ویژگی های برجسته آن است.

مزایای اجرای اطرح اتوبوس برقی

کاهش مصرف سوخت نفت و گاز و پرداخت 175 هزار دلار (تقریبا معادل 50 درصد قیمت محصول) بر اساس پیش نویس ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور طی مدت 12 سال برای اتوبوس تمام برقی، کاهش مصرف و پرداخت 165 هزار دلار (تقریبا بیش از 50 درصد قیمت محصول) براساس محاسبات صورت گرفته برای ارائه در کمیسیون ماده 12، کاهش فراوری و انتشار آلاینده های هوا در کلان شهر های آلوده با تاکید بر آلاینده های Sox و PM، وجود زیرساخت های فراوری و عدم احتیاج به تغییرات شدید در خطوط فراوری اتوبوس های احتراقی و ... از جمله مزایای اجرای این طرح در کشور است.

بعلاوه این طرح به توسعه محصول تازه با سطح داخلی سازی بالا (75 درصد) بر اساس استاندارد های تازه، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران و برنامه اجرایی طرح براساس نظام دروازه ای و صحه گذاری مرحله به مرحله براساس تست نمونه های مختلف هم یاری می نماید.

چه کسانی در میدان بودند

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون شهری به وسیله شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اواسط سال 99 شروع شد.

قوای محرکه طراحی و ساخت شده شرکت مانا بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده سازی و به شکل های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده است. در این پروژه 75 درصد قوای محرکه الکتریکی داخلی سازی و بومی سازی شده و طراحی داخل است.

موتور های تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته درایو های کششی، باتری پک های هوشمند، سیستم توان یاریی و اینورتر ها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم های متعدد خنک کاری، همه ساخت داخل و بومی سازی شده است. اتوبوس پایه هم متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو است که در اصفهان فراوری می گردد.

در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس برقی در فضای یک هزار متر مربعی ساخته شده و فراوری 200 دستگاه دیگر هم در دستور کار قرار گرفته است. اجرای آن برای 100 نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1780

به "اتوبوس برقی شهری ایران ساخت رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس برقی شهری ایران ساخت رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید