انواع و مراحل آکنه چیست؟

به گزارش مجله عکس، اگرچه آکنه مشکل پوستی شایعی است ولی، می تواند بسیار پیچیده باشد. آکنه به درمان طولانی مدت احتیاج دارد. بعلاوه، احتمالاً دیده اید که آکنه افراد مختلف فرق دارد. این بدان خاطر است که آکنه انواع و مراحل مختلفی دارد. آکنه حتی

انواع و مراحل آکنه چیست؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

اگرچه آکنه مشکل پوستی شایعی است ولی، می تواند بسیار پیچیده باشد. آکنه به درمان طولانی مدت احتیاج دارد. بعلاوه، احتمالاً دیده اید که آکنه افراد مختلف فرق دارد. این بدان خاطر است که آکنه انواع و مراحل مختلفی دارد. آکنه حتی در مراحل مختلف زندگی فرق دارد. آگاهی از نوع، مرحله و شدت آکنه یاری خواهد نمود برترین و مناسب ترین درمان را انتخاب کنید.

آکنه شما چه قدر شدید است؟

روش یکنواختی برای طبقه بندی آکنه وجود ندارد. این بدان معناست که هر متخصص آکنه برای با تفاوتی جزئی از دیگری طبقه بندی می نماید. بسیاری از متخصصان پوست از درجه 1 تا 4 برای طبقه بندی آکنه استفاده می نمایند. درجه 1 خفیف ترین و درجه 4 شدید ترین نوع آکنه هستند. ولی، ساده ترین و پرکاربردترین روش طبقه بندی آکنه بدین صورت است: خفیف، میانه و شدید. آزمایشی برای معین شدت آکنه وجود ندارد. متخصص پوست با معاینه ساده پوست این کار را انجام می دهد.

آکنه خفیف

اگر جوش های شما تعداد کمی دارند و جزئی هستند، احتمالاً دچار آکنه خفیف هستید. افراد مبتلا به آکنه خفیف میزان برآمدگی و جوش سر سیاه دارند ولی، جوش های آن گسترده نیست. خبر خوب آن است که آکنه خفیف را می توان با محصولات متداول درمان کرد. آکنه خفیف می تواند به اشکال شدید تر پیشرفت کند پس، برترین کار درمان زودهنگام است.

آکنه میانه

در آکنه میانه، جوش ها قابل توجه تر هستند. در آکنه میانه هم پوست دچار برآمدگی و جوش های سر سیاه می گردد ولی، معمولاً کورک و جوش های چرکی هم به وجود می آیند.

آکنه شدید

بزرگترین تفاوت بین آکنه میانه و شدید التهاب است. جوش ها بزرگ، قرمز و متورم هستند. اگر آکنه شما شدید است، به متخصص پوست مراجعه کنید. کنترل کردن آکنه شدید دشوارتر است و به مراقبت احتیاج خواهید داشت.

انواع مختلف آکنه

آکنه فقط با شدت طبقه بندی می گردد. آیا می دانستید آکنه انواع مختلفی دارد؟ پس، آکنه با نوع هم طبقه بندی می گردد مانند آکنه ولگاریس یا آکنه روزاسه.

آکنه ولگاریس

آکنه ولگاریس آکنه معمولی شماست. اگر جوش می زنید به احتمال زیاد دچار آکنه ولگاریس هستید. آکنه ولگاریس می تواند صورت، پشت و شانه ها را آلوده کند. آکنه ولگاریس به صورت خفیف آغاز می گردد و می تواند به سرعت به اشکال شدید تر پیشرفت کند. به همین علت است که پزشکان توصیه می نمایند آکنه ولگاریس را هرچه سریع تر باید درمان کرد.

آکنه کمدونی

آکنه کمدونی زیرمجموعه ای از آکنه ولگاریس است. افراد متبلا به آکنه کمدونی به جای جوش های التهابی دچار برآمدگی و جوش های سر سیاه می شوند. این نوع آکنه می تواند در هر جایی از صورت یا بدن اتفاق بیافتد و می تواند از بسیار خفیف تا کاملاً شدید متغیر باشد.

آکنه کیستیک

این شدید ترین نوع آکنه ولگاریس است. آکنه کیستیک می تواند در هر جایی از صورت یا بدن اتفاق بیافتد. آکنه کیستیک منجر به التهاب زیاد و جوش ها یا کیست های دردناک می گردد. کیست های آکنه در قسمت عمیق پوست تشکیل می شوند، هفته ها طول می کشد تا بهبود پیدا نمایند و می توانند باعث صدمه تماشا زیاد پوست شوند. چون، آن ها عمیق هستند، روش های درمان موضعی چندان مؤثر واقع نمی شوند. برای آکنه کیستیک داروهای خوراکی مانند ایزوترتینوئین برترین انتخاب هستند.

آکنه روزاسه

آکنه روزاسه نوعی از آکنه است که معمولاً بزرگسالان بالاتر از 30 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. آکنه روزاسه در زنان شایع تر است ولی، مردان به انواع شدید تر آن بیشتر مبتلا می شوند. آکنه روزاسه تنها در صورت اتفاق می افتد. این نوع آکنه باعث ایجاد برآمدگی و جوش در پوست می گردد ولی، با علائم دیگری هم مانند قرمزی و ظاهر شدن رگ های خونی کوچک در گونه ها و بینی هم همراه است. استرس، قرار گرفتن در معرض خورشید، مصرف غذاهای تند یا مصرف نوشیدنی های داغ می تواند منجر به تشدید علائم گردد. افراد مبتلا به آکنه روزاسه میانه حتی ممکن است از آن بی اطلاع باشند. ولی، آکنه روزاسه می تواند به اشکال جدی پیشرفت کند و منجر به التهاب و پیازی شدن بینی و حتی مسائل چشمی گردد. پس، بهتر است به متخصص پوست مراجعه کنید.

آکنه مکانیکا

آکنه مکانیکا نوعی از آکنه است که به خاطر افزایش گرما، فشار یا اصطکاک روی پوست به وجود می آید. این نوع آکنه بیشتر در بدن شایع است ولی، می تواند صورت را هم درگیر کند. آکنه مکانیکا بعضی اوقات آکنه ورزشی هم نامیده می گردد چون، در ورزشکاران جوان شایع است. هر چیزی که گرما را به دام بیاندازد و باعث سایش پوست گردد می تواند آکنه مکانیکا را تحریک کند. آکنه مکانیکا خفیف را می توان با محصولات OTC درمان کرد ولی، در موارد شدید تر باید به متخصص پوست مراجعه کرد. این نوع آکنه با از بین رفتن عامل محرک آکنه خود به خود بهبود پیدا می نماید.

آکنه کازمتیکا

محصولات آرایشی می توانند منجر به بروز آکنه کازمتیکا شوند. آکنه کازمتیکا نوعی آکنه کمدونی است. آکنه کازمتیکا با محصولات و روش های معمولی درمان می گردد. ولی، باید استفاده از محصولات آرایشی را هم متوقف کرد.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1863

به "انواع و مراحل آکنه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع و مراحل آکنه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید