اپل با معرفی آیفون تاشو بازار گوشی های تاشو را متحول می نماید
به گزارش مجله عکس، گوشی های تاشو هنوز نتوانسته اند به اسم بازیگران اصلی بازار گوشی های هوشمند خودی نشان بدهند و با وجود رشد مناسب شان، همچنان بسیاری از کاربران در خرید آن ها تردید دارند. با این حال، شایعات بسیاری از قوی تر شدن احتمال عرضه یک آیفون تاشو به وسیله اپل در سال 2023 خبر می دهند که باید دید آیا این اتفاق می تواند انقلابی در بازار این نوع گوشی ها ایجاد کند؟
اپل می تواند گوشی های تاشو را به جریان اصلی بازار تبدیل کند
اگر اپل اولین آیفون تاشوی خود را معرفی کند، معروفیت برندش می تواند در همان سال اول بازار گوشی های تاشو را تحت تاثیر قرار دهد و نقطه عطفی در تاریخ این نوع از گوشی های هوشمند باشد.
هنگامی که اپل گوشی تاشوی خود را معرفی کند، صاحب نظران از انتقادهای خود کم خواهند کرد و بیان نکات مثبت گوشی های تاشو را در اولویت قرار خواهند داد. تحلیل گران رسانه های بزرگی مانند بلومبرگ و CNBC با محاسبه سهم بازار اپل و افزایش ارزش سهام این شرکت، تاثیر گوشی های تاشو بر کسب و کار فراورینمایندگان را شروع خواهند کرد و همه این ها در حالی خواهد بود که تا آن موقع حداقل 5 سال از حضور گوشی های تاشو در بازار می گذرد.
سیاست اپل در دوران مدیریت تیم کوک همواره این بوده که در همراه شدن با ترندهای تازه بازار عجله نداشته باشد و صبر کند تا بازار به بلوغ نسبی برسد و تعداد تامین نمایندگان آن فناوری یا قطعه خاص بیشتر گردد و گزینه های متفاوت تری برای انتخاب داشته باشد تا بتواند محصولی کامل تر و نرم افزاری مناسب برای پشتیبانی از سناریوهای تازه را عرضه کند.
کوپرتینویی ها با فضاسازی مناسب برای برند خود، به جایگاهی رسیده اند که می توان آن ها را معادل طراحان فرانسوی و ایتالیایی جهانی مد در نظر گرفت که فراوریات دست دوز خود را با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند، زیرا برند آن ها در بازار معروفیت زیادی دارد. اپل هم با همین شیوه آموخته است چگونه محصولی با معینات معمولی را با قیمت یک محصول رده بالا به فروش برساند.
بعضی معتقدند هنوز با اپل مانند یک برند لوکس مثل گوچی یا فراری رفتار نمی گردد، اما دیدیم که چطور کاربران برای ایرتگز Hermes مبلغ 499 دلار را پرداخت می نمایند تنها به این علت که بند آن چرمی است و دوخت خاصی دارد.
البته شاید در توجیه این قیمت بالا به این اشاره گردد که این محصول در همکاری با یک برند طراح مد مشهور فراوری شده، اما صادقانه بگوییم اگر همکاری اپل با برندهای لوکس نباشد، باز هم محصولات این شرکت قیمت بالایی دارند. با این حال همواره رشد درآمدهای فصلی غول آمریکایی ما را شگفت زده می نماید. اما سوال این است که اپل چطور تا این حد پیروز است؟
در بیان دلایل این پیروزیت ها می توان به 4 علت عمده اشاره نمود:
- هماهنگی زیست بوم و محصولات با کیفیت که کاربر در مرکز آن است: استیو جابز اولین کسی نبود که رایانه ها را به میزان ای کوچک کرد که در جیب ما جای بگیرند، اما توانست استفاده از آن ها را آسان و لذت بخش کند. اپل هم طی این سال ها با پیروی از همین روش توانست محصولات تازهی را به زیست بوم خود اضافه کند که ویژگی های کلیدی آن ها تمرکز روی طراحی، نرم افزار و عملکرد بوده است؛ محصولاتی که تا به حال کاملا پیروز در بازار ظاهر شده اند.
- وابستگی عاطفی: از ویژگی های دیگر استیو جابز این بود که می دانست چطور بدون شرح درباره معینات داخلی یک محصول و پنهان نگه داشتن آن از کاربران، آن محصول را به فروش برساند. در واقع این تکنیک برانگیختن کنجکاوی کاربران راه کاری بود که سال ها ادامه داشت و حتما به یاد دارید که بسیاری از معینات محصولات اپل مانند حافظه رم یا ظرفیت باتری هیچ گاه از سوی خود شرکت اعلام نمی شدند و آنالیز های ثانویه رسانه ها ما را به اطلاعات دقیق می رساند. این سیاست که کاربران حتی بدون دانستن معینات کامل باید محصول ما را بخرند و می خرند، نوعی وابستگی عاطفی را بین کاربر و برند کوپرتینویی ها به نمایش می گذارد.
- ارضا حس وطن پرستی کاربران در جهانیی که رسانه ها روزانه با تبلیغ محصولات بی تعداد از همه طرف ما را احاطه نموده اند، یکی دیگر از دلایل پیروزیت اپل است. دست کم نیمی از کاربران آمریکایی اکنون از آیفون استفاده می نمایند. به پاسخ این سوال فکر کنید که اگر کشور شما هم شرکتی مانند اپل و با همان کیفیت را داشت، آیا هنوز به جای محصول شرکت هم وطن خود به خرید آیفون فکر می کردید؟
- سابقه برند: اپل پیروز ترین برند جهان در یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین بازارهای بزرگ جهانی محسوب می گردد. بعلاوه این شرکت یکی از ارزشمندترین کمپانی هایی جهان به تعداد می آید که حتی از شرکت های قدیمی تری مانند کوکاکولا یا شرکت های بزرگ نفتی مانند آرامکو، در جایگاهی بالاتر ایستاده است.
کاربران در پی آیفون فلیپ هستند!
تا کنون از این موضوع مطمئن شده ایم که اپل مشغول توسعه حداقل دو مدل آیفون تاشو برای عرضه در آینده است که یکی از آن ها مانند گلکسی زد فولد 3 به صورت کتابی باز و بسته می گردد و دیگری مانند گلکسی زد فلیپ از وسط تا می گردد و فعلا در خبرها با نام آیفون فلیپ از آن یاد می گردد.
گفته می گردد آیفون فلیپ برای عرضه در سال 2023 آماده خواهد شد، اما این محصول چه چیز متفاوتی را به بازار گوشی های تاشو اضافه خواهد نمود؟
با در نظر گرفتن شایعات، انتظار داریم آیفون فلیپ به نمایشگری 7/6 اینچی مجهز گردد که البته تا آن موقع ممکن است رقبایی مانند گلکسی زد فلیپ هم با نمایشگرهای بزرگ تر راهی بازار شوند. بعلاوه، درباره باریک تر بودن این دستگاه نسبت به گوشی های تاشوی فعلی خبر می رسد که با توجه به فاصله تقریبا زیاد با زمان معرفی آن، احتمالا رقبا هم در نسل های تازه محصولات خود ضخامت را کاهش خواهند داد.
با این حساب، آیا ویژگی منحصر به فرد دیگری وجود خواهد داشت که اپل با تکیه بر آن بتواند کاربران را مجاب کند برای خرید آیفون فلیپ قیمتی بسیار بیشتر نسبت به آیفون پرو مکس بپردازند؟ به غیر از لوگوی آشنایی که در قاب پشتی دستگاه قرار گرفته است، می توان به نرم افزار مخصوص گوشی های تاشو فکر کرد که در طی این سال ها در سکوت در حال توسعه بوده است.
چه هوادار اپل باشید و چه نباشید، نمی توانید منکر این واقعیت شوید که معرفی آیفون تاشو باعث شتاب گرفتن رشد بازار این گوشی ها خواهد شد که نتیجه آن در افزایش سهم این فرم فکتور در بازار معین خواهد شد.
با وجود حضور 5 ساله سامسونگ در این بازار، پس از معرفی آیفون فلیپ (یا هر نام دیگری که خواهد داشت)، بسیاری از کاربران گوشی های تاشو را با پارامترهای اپل تعریف خواهند کرد؛ سناریویی که بارها و بارها اجرا شده، اما شاید این بار اوضاع متفاوت باشد. نظر شما چیست؟
منبع: Phone Arena
منبع: دیجیکالا مگ