ایجاد کنشگری در حوزه احیا و رسیدن به نقش موثر بناهای تاریخی در قالب مشخص کاربری های خلاقانه

به گزارش مجله عکس، مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، در نشست تخصصی خلاقیت در معین کاربری بناهای تاریخی، گفت: هدف از برگزاری این نشست، کنشگری در حوزه احیا و رسیدن به راهکارهایی برای معین نقش موثر برای ابنیه تاریخی در قالب معین کاربری های خلاقانه متناسب با شأن بنا است.

ایجاد کنشگری در حوزه احیا و رسیدن به نقش موثر بناهای تاریخی در قالب مشخص کاربری های خلاقانه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، آموزشگاه صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی نشست تخصصی خلاقیت در مشخص کاربری بناهای تاریخی را با حضور پرهام جانفشان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیا، یاسرجعفری معاون فنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، حمیدرضا سپهری مدیرعامل سابق مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران و رضا فیضی دبیر اجرایی نشست و مدرس دانشگاه در عمارت مسعودیه تهران برگزار کرد.

مدیرعامل صندوق احیا در این نشست با اشاره به تأسیس آموزشگاه احیاء در دوره جدید فعالیت های این صندوق، گفت: این بخش با هدف ایجاد تکاپو در حوزه فکری، تحقیقی و پژوهشی در کنار صندوق نهاده شد تا بتواند پیوند معناداری میان نظریه پردازی و اجرا ایجاد کند.

پرهام جانفشان در این راستا، اضافه نمود: این آموزشگاه همچنین دارای نشریه تخصصی است که با پرداختن به موضوعات تخصصی سعی در در ترویج نگاه علمی به موضوع احیا دارد.

مدیرعامل موسسه میزبان نشست تخصصی خلاقیت در مشخص کاربری بناهای تاریخی، در تشریح اهداف نشست یاد شده، اضافه نمود: هدف از برگزاری این نشست، کنشگری در حوزه احیاء و رسیدن به راهکارهایی برای مشخص نقش موثر، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و مالی برای ابنیه تاریخی در قالب مشخص کاربری های خلاقانه متناسب با شأن بنا است.

جانفشان، خاطر نشان کرد: سعی داریم فرهنگ احیاء بیشترین تاثیرگذاری را در راستای اهداف توسعه ایی کشور داشته باشد.

او ادامه داد: صندوق احیا وظیفه مشخص کاربری بناهای زیادی در کشور را بر عهده دارد، در این میان نقش خلاقیت در مشخص کاربری ها برای ما بسیار پر رنگ است و اگر از این نشست های تخصصی راهکاری نظری کارشناسی شده ایی بیرون آید، صندوق آمادگی اجرایی کردن آن را دارد.

رئیس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره برداری از اماکن و بناهای تاریخی و فرهنگی، اعلام نمود: مطمئناً به جز چند کاربری معمول کاربری های دیگری نیز می توان برای بناهای تاریخی تعریف کرد که هم نقش و شأن بنا را حفظ کند و هم تأثیرگذاری فرهنگی بیشتری داشته باشد.

او همچنین با اشاره به اینکه در مشخص کاربری ها علاوه بر موارد فوق باید توجیه سرمایه گذاری نیز حتی المقدور لحاظ گردد، ادامه داد: رسیدن به نقطه بهینه ایی که مارا به تلاقی کاربری متناسب با شأن بنا و دارا بودن توجیه مالی برای سرمایه گذاری برساند، نیازمند کار کارشناسی و پژوهشی بیشتر دارد و در این رهگذر خلاقیت در کاربری های کاربردی باید به عنوان یک اصل مهم نهادینه گردد.

باید بتوانیم کار خلاقانه ایی در این زمینه انجام بدهیم

در ادامه حمیدرضا سپهری مدیرعامل سابق مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، گفت: مشخص کاربری بناهای تاریخی، کار ساده ایی نیست و موضوع چالش برانگیزی است و اگر دانش لازم وجود داشته باشد باید بتوانیم کار خلاقانه ایی در این زمینه انجام بدهیم.

او یادآور شد: برای این منظور باید ارتباطاتی بر مبنای حافظ تاریخی بافت تاریخی شکل بگیرد هر چند که این اشکال ارتباطی می تواند وجه دیگر گونه ایی به خود گیرد.

سپهری در تشریح آنچه موجب ارزش یک بنای تاریخی در نگاه کالبدی می گردد، گفت: در مشخص این شاخصه نباید تزیینات یک بنا افراد را مغفول کند بلکه این ساختار بنا است که دارای ارزش است.

این پیشکسوت حوزه احیا و مرمت، ادامه داد: در حوزه احیا اینکه بنا به چه کسی سپرده گردد شرط مهمی است.

یاسر جعفری معاون فنی سازمان زیباسازی شهرداری تهران به عنوان دیگر سخنران این نشست، گفت: مشخص کاربری سایه سنگینی بر مداخلات مرمتی بنا دارد و بعضی کاربری هایی که هم اکنون برای بناهای تاریخی مشخص می گردد تابع یک جریان موقتی است که پایدار نخواهد بود.

او ادامه داد: راه اندازی آموزشگاه صندوق احیاء و پرداختن و ارج نهادن به مباحث تخصصی گام، بسیار مهم و امیدوار کننده ایی است که راه را برای مشخص کاربری ارزشمند برای بناهای تاریخی باز می نماید.

جعفری توضیح داد: مشخص کاربری قطعا یک دانش است و باید به آن به عنوان یک علم نگاه گردد، مقوله ایی حساس که باید برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد چرا که ما در این حوزه با داده های ارزشمندی چون بافت و بنای تاریخی سر و کار داریم.

این مقام مسئول، اضافه نمود: اقدامات خلاقانه باید مبتنی بر ایده هایی نوگرایانه ایی باشد که به اصالت بنا آسیب وارد نکند و در اینباره انتشار فراخوان هایی برای بهره مندی از نظرات جامعه دانشگاهی و متخصصان این حوزه می تواند راهگشا باشد.

در انتها رضا فیضی دبیر این نشست با جمع بندی نظرات ارائه شده، گفت: مشخص کاربری بناهای تاریخی فرآیند پیچیده مطالعاتی را می طلبد و امیدواریم با اقدامات صندوق احیاء، اسناد فرادستی جامعی در حوزه مشخص کاربری تهیه گردد که وجوه مختلف اثربخشی ابنیه یاد شده را مدنظر قرار دهد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: قدم نهادن در این عرصه تنها وظیفه دولت نیست و دانشگاهیان، حرفه مندان، علاقه مندان و بخش خصوصی می توانند منشأ اثر باشند.

او با بیان اینکه در واکاوی مسایل پیش روی این نشست باید یادآور شد که جای کتاب ها، مقالات و انتها نامه های علمی در این حوزه خالی است، اضافه نمود: هم اکنون اسناد و متون مهمی در جهان در اینباره وجود دارد که آموزشگاه صندوق احیاء در مرحله اول با ترجمه این متون و در دسترس قرار دادن آن در نزد کارشناسان این حوزه می تواند جهت رسیدن به تألیفات کاربردی متنساب با ویژگی های اقلیمی کشورمان را هموار سازد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 265

به "ایجاد کنشگری در حوزه احیا و رسیدن به نقش موثر بناهای تاریخی در قالب مشخص کاربری های خلاقانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد کنشگری در حوزه احیا و رسیدن به نقش موثر بناهای تاریخی در قالب مشخص کاربری های خلاقانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید