انتشار چند نمایشنامه ایرانی و خارجی

به گزارش مجله عکس، ارنانی، مراقبت شدید، آدم ها، اتاق ها، ویلی کو ویلی کو بدو، سگ ها و استخوان های مادرم، تیولا، تاس ها، سه روایت جعلی و صحنه های دودی نمایشنامه هایی هستند به تازگی روانه بازار کتاب شده اند.

انتشار چند نمایشنامه ایرانی و خارجی

به گزارش خبرنگاران، نمایشنامه های ارنانی نوشته ویکتور هوگو با ترجمه رامتین شهبازی و با قیمت 29هزار تومان، مراقبت شدید نوشته ژان ژنه با ترجمه مدیا کاشیگر و با بهای 17هزار تومان، آدم ها نوشته استفان کَرَم با ترجمه محمد منعم و با قیمت 29 هزار تومان، اتاق ها اثر فیلیپ مینیانا با ترجمه زیبا خادم حقیقت و با قیمت 17 هزار تومان، ویلی کو ویلی کو بدو اثر ابراهیم پشت کوهی با بهای 15هزار تومان، سگ ها و استخوان های مادرم اثر مژگان خالقی و با بهای 12هزار تومان، تیولا اثر علی عابدی با قیمت 15هزار تومان، تاس ها اثر نستور کابایرو با ترجمه شهاب نادری و قیمت 15هزار تومان، صحنه های دودی اثر نیک زاگون با ترجمه فرهاد بیگدلو با قیمت 15 هزار تومان و سه روایت جعلی نوشته اصغر نوری با قیمت 15هزار تومان از سوی نشر نیماژ در کتابفروشی ها عرضه شده اند.

در معرفی نمایشنامه ارنانی اثر ویکتور هوگو آمده است:نمایشنامه ارنانی یا هرنانی یکی از بحث انگیزترین نمایشنامه های تاریخ ادبیات نمایشی محسوب می گردد. نمایشنامه ای که در نخستین شب اجرا مجادلات بسکمک را میان علاقه مندان تئاتر برانگیخت. هوگو در این نمایشنامه آن چه به عنوان تئوری نظری درباره مکتب رمانتیسیسم را در ذهن داشت، به صورت عملی پیاده کرد. هوگو در این نمایشنامه اگرچه کشور اسپانیا را به عنوان بستر رخداد داستان های خود برمی گزیند، اما می کوشد تصاویری از جامعه فرانسه دوران خود، یعنی سرخوردگی های انقلاب کبیر فرانسه را در اثرش جای دهد.

در معرفی مراقبت شدید اثر ژان ژنه می خوانیم: مراقبت شدید اثر ژان ژنه (1910-1986) شاعر، نمایشنامه نویس و رمان نویس فرانسوی. در کودکی و نوجوانی به جرم ها و سارقی های کوچک مشغول بود و بعد از تجربه زندان به نویسندگی روی آورد. رمان های خاطرات یک سارق و بانوی گل های ما، و نمایشنامه های سیاهان، کلفت ها، بالکن و مراقبت شدید از مهم ترین آثارش به حساب می آیند. او در کنار نویسندگی یک روشنفکر فعال هم بود و به اتفاق های سیاسی و اجتماعی فرانسه و دیگر کشورهای جهان واکنش نشان می داد.

در معرفی آدم ها اثر استفان کَرَم هم عنوان شده است: آدم ها اثر استفان کَرَم (1979-) نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس امریکایی، از والدینی مهاجر؛ لبنانی /ایرلندی. از دوره دبیرستان عاشق تئاتر بود و در کالج دانشگاه براون تحصیل کرد. دو نمایشنامه اولش، سخنرانی و مناظره (2006) و پسران پیامبر (2011)، کمدی سیاه بودند که نامزد نهایی جایزه پولیتزر بودند. کنش روایی نمایشنامه آدم ها در 90 دقیقه بدون قطع ترسیم شده، و در آپارتمان بریجید بلیک، جوان ترین عضو خانواده که به تازگی با ریچارد سعد به اینجا نقل مکان نموده، در محله چینی های منهتن نیویورک اتفاق می افتد. این زوج جوان میزبانی شام عید شکرگزاری بقیه اعضای خانواده بلیک را عهده دار شده اند: والدینش اریک و دیردری، خواهر بزرگ ترش اِیمی و مادربزرگش مومو. با این مجموعه، کَرَم وارد چالشی می گردد که هر نمایشنامه نویس بزرگ آمریکایی باید از آن سربلند بیرون بیاید، ساختنِ درامی خانوادگی که بتواند بیانی فراتر از دغدغه های شخصی نویسنده داشته باشد.

نمایشنامه آدم ها نامزد جایزه پولیتزر 2016 بود و همان سال، مجموعه ای از جوایز معتبر را به خود اختصاص داد: درامادسک، اوبی، تونی، حلقه منتقدان خارجی و حلقه منتقدان نیویورک.

در معرفی اتاق ها اثر فیلیپ مینیانا، آمده است: اتاق ها اثر فیلیپ مینیانا (1946-) یکی از مطرح ترین چهره های ادبیات نمایشی معاصر فرانسه که با بیش از 40 سال تجربه، همیشه در پی ابداع فرم های نوینی است تا به کمک آن ها بتواند هرچه مؤثرتر جهان و زمانه خود را در آثارش منعکس کند.

در معرفی ویلی کو ویلی کو بدو نیز می خوانیم: ویلی کو ویلی کو بدو اثر ابراهیم پشت کوهی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ایران است که نگاهی نو به اسطوره و حضور اسطوره در زندگی انسان معاصر دارد. تخیل، طنز، شکستن کلان روایت، چندصدایی، اهمیت لحن، گریز از یک دستی زبان و به چالش کشیدن گفتمان غالب از ویژگی های آثار ابراهیم پشت کوهی است. نمایشنامه ویلی کو ویلی کو بدو یک اثر با الگوی سفر قهرمان است. سفر پر از تخیل و خیال به عمق تاریخ و تمدن است. تقابل عشق و جنگ است. ترکیب موزیک راک و جز و جنون و جادو است. عصیان علیه خاموشی و استبداد است. روایتی نو از هفت تمدن و هفت قصه عاشقانه است. داستان بریدن رگ دستان شهرزاد است.

در معرفی نویسنده نمایشنامه سگ ها و استخوان های مادرم هم آمده است: سگ ها و استخوان های مادرم اثر مژگان خالقی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده سینما تئاتر. کارگردان نمایش هایی از جمله تو مشغول مردن ات بودی، بازی استریندبرگ، کلاغ و چند نمایش دیگر. نویسنده نمایشنامه های کهکشان راه شیری، منم ندیمه مده آ، بیوه سیاه، بیوه سفید و…

علی عابدی نویسنده تیولا نیز این گونه معرفی شده است: علی عابدی (1349-) نمایشنامه نویس و کارگردان، متولد بجنورد. او در آثارش سبک خاص خود را دارد: ترکیبی از سوررئالیسم و ابزورد که با آن به دغدغه هایی نظیر جنگ و افراد حاشیه ای اجتماع می پردازد. نثری صیقل یافته و شخصی که با طنزی گزنده همراه می گردد، از ویژگی های شاخص زبان در نمایشنامه های علی عابدی است که جوایز زیادی را برای او به ارمغان آورده اند، از جمله جایزه متن برگزیده در بخش حرفه ای جایزه ادبیات نمایشی جشنواره بین المللی تئاتر فجر (1396) برای نمایشنامه تیولا. از دیگر آثار علی عابدی می توان به نمایشنامه های خرمگس و این خونه به هم ریخته ست اشاره نمود.

در معرفی تاس ها اثر نستور کابایرو آمده است: نستور کابایرو (1951-) نمایشنامه نویس و رمان نویس ونزوئلایی، متولد کاراکاس. فعالیت هنری اش را با هنرهای تجسمی آغاز نموده اما برای بیان افکار و ایده هایش نوشتن را انتخاب نموده است. شعر می نویسد، نقاشی می نماید و در روزنامه ای معتبر درباره مسائل فرهنگی ـ هنری ستون ثابت دارد. رمانش با عنوان پرتقال های شیرین با استقبال مخاطبان روبرو شد. برای رادیو، تلویزیون و سینما می نویسد و یکی از فیلم نامه هایش جایزه ای ملی برایش به ارمغان آورده است. با تمام پرکاری اش در شاخه های گوناگون، بیش از هر چیز به عنوان نمایشنامه نویس شناخته می گردد. بیش از 35 نمایشنامه نوشته است که در کشورهایی مثل آمریکا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، آرژانتین، کلمبیا، بولیوی، کوبا، مکزیک، پرو، شیلی و پاناما اجرا شده اند و جوایز بسکمک برای او به ارمغان آورده اند.

تاس ها با عنوان اصلی تاس های ژنرال اوردانتا روایت زندگی ژنرال رافائل اوردانتا است؛ قهرمان آزادی خواهی که 23 اکتبر 1788 در ماراکائیبو به دنیا آمد و 23 آگوست 1845 در پاریس درگذشت. کابایرو در این نمایشنامه روزهای پایانی زندگی ژنرال را روایت نموده است.

کابایرو در نمایشنامه الاهگان سراغ دو شخصیت برجسته در تاریخ ادبیات و تاریخ هنر رفته است. فریدا کالو و سیلویا پلات. این نمایشنامه روایتگر روبروه خیالی فریدای نقاش با سیلویای شاعر است که با هم از رنج ها و نوسان های زندگی هنری شان پرده برمی دارند.

صحنه های دودی اثر نیک زاگون هم این گونه معرفی شده است: نیک زاگون (1968-) نمایشنامه نویس آمریکایی، متولد پورتلند. مدرک کارشناسی نمایش دارد و کارشناسی ارشد خود را در رشته نمایشنامه نویسی از دانشگاه نوادا گرفته است. علاوه بر نمایشنامه های بلند، تعداد زیادی نمایشنامه کوتاه و تک پرده ای و مونولوگ نیز نوشته که مورد استقبال قرار گرفته اند و تا به امروز به پنج زبان مختلف ترجمه شده و در کشورهایی مانند انگلستان، اسکاتلند، کانادا، استرالیا، آلمان، شیلی، هند و سنگاپور اجرا شده اند. نیک زاگون یکی از مؤسسان تئاتر محیط باز سیاتل است. او علاوه بر نوشتن نمایشنامه، چند فیلمنامه کوتاه و بلند نیز در کارنامه خود دارد، همچنین یکی از اعضای مرکز نمایش های صحنه ای پورتلند است. او از سال 1994 تاکنون پیروز به دریافت جایزه های بسیار زیادی چه در آمریکا و چه در سطح بین المللی شده است.

در معرفی نویسنده سه روایت جعلی نیز آمده است: اصغر نوری (1355-) مترجم، نمایشنامه نویس و کارگردان، متولد تبریز. کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه دارد و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر. از سال 88، با تأسیس کمپانی تئاتر 88، نمایشنامه هایش را در تهران و کشورهایی چون فرانسه و آلمان اجرا می نماید. از دیگر نمایشنامه هایش می توان به از کسی که دیگر نیست، گلستان، باربادوس و من ؛ خودم اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 461

به "انتشار چند نمایشنامه ایرانی و خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار چند نمایشنامه ایرانی و خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید