با سوزن در پی برطرف 104 نوع بیماری

به گزارش مجله عکس، معمولاً در طب سوزنی هیچ نیازی به استفاده از داروهای شیمیایی نیست .اگر واقعاً اینطور باشد ، این مسأله هم برای سلامت بیماران امری مهم تلقی می گردد و هم دولت با توجه بیشتر به این روش درمانی ،می تواند تا حد زیادی از بار هزینه های سنگین دارویی و درمانی و کشور بکاهد . نظر شما در این مورد چیست ؟

با سوزن در پی برطرف 104 نوع بیماری

با سوزن در پی برطرف 104 نوع بیماری

نویسنده:محمد صدیق

معمولاً در طب سوزنی هیچ احتیاجی به استفاده از داروهای شیمیایی نیست .اگر واقعاً اینطور باشد ، این مسأله هم برای سلامت بیماران امری مهم تلقی می گردد و هم دولت با توجه بیشتر به این روش درمانی ،می تواند تا حد زیادی از بار هزینه های سنگین دارویی و درمانی و کشور بکاهد . نظر شما در این مورد چیست ؟

قطعاً همین طور است به همین علت امروزه در بیشتر کشورهای اروپایی و امریکایی این بیمه ها هستند که هزینه های طب سوزنی را پرداخت می نمایند و به این طریق هم باری از دوش مردم برداشته می گردد و هم هزینه ی کمتری بر دوش دولت ها قرار می گیرد.

آیا شما فکر نمی کنید که باید این روش درمانی که اثرات مثبت آن در درمان بسیاری از بیماری ها به اثبات رسیده است بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و در هر مرکز طبی ،یک پزشک آشنا با طب سوزنی حضور داشته باشد ؟

مطمئناً قراردادن یک پزشک طب سوزنی ماهر در هر مرکز درمانی می تواند اثرات چشمگیری در کاهش درد و هزینه های درمانی بیماران داشته باشد .امروزه در اقصی نقاط دنیا در بخش های مراقبت های ویژه ای .سی .یو بیمارستان ها و درکنار بیماران کمایی و اغمایی ، پزشکان طب سوزنی هم برای بهبود زودتر و خروج این بیماران از اغماء حضور موثری دارند.

پس می توان از این پزشکان در مراکز امداد واورژانس تصادفات هم جهت درمان وقفه های تنفسی و کاهش درد صدمه دیدگان یا موارد دیگر استفاده کرد ؟

همانطور که قبلاً اشاره نمودم،قطعاً قرار گرفتن طب سنتی در کنارطب نوین و همکاری دوش به دوش این دو روش می تواند یاری شایان توجهی به بیماران بکند. سرویس دهی بهترو شیمیایی می تواند از اثرات مثبت این همکاری باشد .امروزه خیلی ازاعمال جراحی و زایمان ها بدون احتیاج به بی هوشی عمومی و موضعی با همین تأثیربدون دردسوزن های طب سوزنی انجام می گیرند.درمواردی که منعی برای بی هوشی عمومی وجود داشته باشد ، پزشک طب سوزنی می تواند با استفاده از این روش برای بی حسی یا بی هوشی در سزارین ها ،زایمان ها و خیلی از اعمال جراحی دیگر اقدام کند.

همانطور که قبلاً گفتید ؛دراین روش معمولاً از دارواستفاده نمی گردد .آیا روش درمانی دیگری وجود دارد که در کناراین روش به اسم مکمل به یاری درمان بیماران بیاید ؟

بله ، ما بیشتر بیمارانی که به ما مراجعه می نمایند ،استفاده از ماساژ درمانی علمی را در کنار طب سوزنی ،به اسم تسریع نماینده درمان توصیه می کنیم که خود روش های مختلفی دارد .امروز در دنیا در کنار بسیاری از مراکز طب سوزنی کلینیک های ماساژ هموجود دارد که یاری بسیاری به درمان بیماران می نماید.من معتقدم که در ایران هم بهتراست چنین سیستم هایی راه اندازی کنیم تا بتوانیم یک مؤسسه ی حرفه یی و علمی ماساژ درمانی جهت یاری به بیماران در کلینیک های طب سوزنی و حتی در مراکز درمانی داشته باشیم . البته در کنار این روش باید به طب سنتی گیاهی چین هم اشاره نمود که روش بسیار غنی است .

شما به طب سنتی گیاهی چین اشاره نمودید . لطفاً کمی درباره ی این روش و دیگر روش هایی که به اسم مکمل و تسریع نماینده ی درمان در طب سوزنی استفاده می گردد ، شرح دهید.

یکی از روش های دیگری که ما از آن استفاده می کنیم .روش طب سوزنی الکتریکی (Acupuncture Electro) است . در این روش جریان برقی با فرکانس و طول موج ویژه به یک جفت سوزن یا بیشتر وصل می گردد که این طول موج در هر بیمارنسبت به نوع بیماری او فرق دارد و این عمل باعث تسریع فرایند درمان می گردد ،چون نقاط طب سوزنی با این روش بیشتر و شدیدتر تحریک می شوند. در درمان دردها ما از این روش بیشتر استفاده می کنیم.

در روش دیگرکه moxibustion نام دارد ،با سوزاندن ریشه های گیاهی مخصوص و نهادن آن بر روی سرانجامی سوزن ها ،گرمای ایجاد شده سبب افزایش جریان خون و انرژی حیاتی در بدن فرد می گردد.

روش سوم روشی است که بسیار مرسوم است و بادکش درمانی(cupping) نام دارد و با این روش اثر نقاط طب سوزنی در نواحی مختلف بدن تشدید می گردد و بیشتر در درمان آسم ،دردهای رماتیسمی مثل کمر درد و دردهای زانو استفاده می گردد .

روش دیگر هم همان طب گیاهی است که صندلی بسیارمهمی دارد و فکر می کنم همگان به خوبی با آن آشنا هستند.

در سرانجام به چند نکته ی مهم و اساسی می رسیم که امیدوارم این نکات مورد توجه بیشتر مسؤولان جهت یاری به درمان سریع بیماران و کاهش هزینه های درمانی و دارویی آنان قرار بگیرد:

الف) از آنجا که این روش درمانی در درمان بیماران هیچ احتیاج و وابستگی به داروهای شیمیایی ایجاد نمی نماید.بی شک می تواند با توجه بیشتر وزارت بهداشت در درمان و کاهش هزینه های دارویی کشور مؤثر واقع گردد.

ب) می توان با استفاده از پزشکان ماهر طب سوزنی در مراکز درمانی ، اتاق های عمل اورژانس و مراکز تصادفات ،یاری موثری در درمان به موقع مصدومان و کاهش هزینه های درمانی آنان ارایه داد .

ج) باید با تشکیل مراکز ماساژ درمانی کاملاً علمی در کلینیک های طب سوزنی و مراکز درمانی دیگر ،درجهت کاهش درد و درمان سریع تر بیماران اقدام کرد. پرداختن به همین چند نکته می تواند گامی عظیم در درمان بیماران و کم کردن هزینه ها باشد . البته نباید فراموش کرد که بیمه های دولتی هم می توانند با زیر پوشش قرار دادن طب سوزنی یاری بسیاری به دولت و مردم ارایه دهند .

فراموش نکنیم که سازمان بهداشت دنیای(W.H.O) بیش از 104 مورد بیماری را با طب سوزنی قابل درمان دانسته است ؛طبی که احتیاجمند حمایت و توجه بیشتر مسئوولان است .

منبع:نشریه 7 روز زندگی ،شماره 91

منبع: راسخون
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1832

به "با سوزن در پی برطرف 104 نوع بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با سوزن در پی برطرف 104 نوع بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید