با هم رالف (و خودمان) را نجات بدهیم!

به گزارش مجله عکس، در هفته ای که گذشت تقریبا همه ما انیمیشن رالف، خرگوشی که برای تست لوازم آرایشی از آن استفاده می گردد، را دیده ایم و حتی برای استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی دچار عذاب وجدان هم شده ایم. اما به نظر شما چه کاری برای نجات رالف می توان انجام داد؟ اولین پاسخی که به این سوأل داده می گردد استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی بدون تست حیوانی است.

با هم رالف (و خودمان) را نجات بدهیم!

راهکار مؤثرتر که علاوه بر نجات رالف و دوستانش، باعث آسیب رسانی به طبیعت و بدن خودمان هم نمی گردد، استفاده از مواد طبیعی و جایگزینی آن ها با مواد شیمیایی است. امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم با محصولاتی که تست حیوانی ندارند آشنا شویم و بعد از آن به سراغ مواد طبیعی و روش جایگزینی آن ها با مواد شیمیایی برویم. پس اگر به سلامت خودتان، حیوانات و محیط زیست اهمیت می دهید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

البته پیش از آن، بهتر است اگر هنوز این انیمیشن را ندیده اید، اول آن را ببینید و بعد به سراغ خواندن ادامه این مطلب بروید چون در این صورت چیزهایی که در ادامه می گوییم بیشتر به دردتان خواهند خورد!

کارگردان و نویسنده رالف را نجات دهید اسپنسر ساسر است و بازیگرانی مثل زک افرون و ریکی جرویز در آن صداپیشگی نموده اند.

محصولات آرایشی و بهداشتی بدون تست حیوانی

از روزگاران قدیم استفاده از حیوانات برای تست آسیب پذیری و تأمین ایمنی مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی رواج داشته است. در حال حاضر برخی از شرکت ها اعلام می نمایند که محصولاتشان بدون تست حیوانی فراوری می گردد و در شرایطی محدود و به صورت کنترل شده برای اثبات ایمنی از افراد داوطلب استفاده می گردد. البته این موضوع که در فراوری یک محصول آرایشی یا بهداشتی اصلا تست حیوانی انجام نشده باشد غیرممکن است.

درست است که برند فراوری نماینده محصول از هیچ تست حیوانی استفاده نمی نماید اما مواد اولیه آن در شرکت های مختلفی فراوری شده اند که معمولا از تست حیوانی استفاده می نمایند. نکته مهم دیگر درباره این محصولات، نبود قانونی معین در این خصوص است. به دلیل عدم وجود قانون و چارچوب معین نمی توانیم مطمئن باشیم که آیا محصولی که استفاده می کنیم کاملا بدون تست حیوانی فراوری شده است یا خیر.

به صورت کلی استفاده از محصولاتی که برچسب cruelty-free دارند بهتر از محصولاتی بدون این برچسب است اما باید بدانیم که این برچسب درباره همه چرخه فراوری نبوده و فقط شامل خط فراوری برند می گردد. وب سایت crueltyfreekitty.com لیستی از برندهای آرایشی و بهداشتی که برچسب cruelty-free دارند را تهیه نموده است. این لیست در سال 2021 تهیه شده و به روز است. همچنین می توانید از اپلیکیشن های مختلفی برای آنالیز محصول دلخواه اتان بهره ببرید. اپلیکیشن bunny free یکی از اپلیکیشن هایی است که به شما برای این کار یاری می نماید. نسخه اندروید اپلیکیشن bunny free را از اینجا و نسخه iOS آن را از اینجا دریافت کنید.

ترکیبات شیمیایی محصولات آرایشی و بهداشتی

16 ماده شیمیایی سمی در ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد که آن ها را در ادامه به صورت خلاصه به شما معرفی می کنیم.

1. سولفات ها

سولفات ها در واقع نمک هایی هستند که از واکنش اسید سولفوریک با یک ماده ی شیمیایی دیگر ایجاد می گردد و می توانند باعث تحریک پوست و چشم شوند . اغلب ریمل های موجود در بازار و تمام موادی که رنگ موها را از بین می برند حاوی سولفات هستند . این نمک ها از منابع گیاهی مثل روغن نارگیل و نخل، و همچنین منابع نفتی تخلیه می شوند و به همین دلیل فراوریشان به طبیعت آسیب می زند . علاوه بر این با شست وشوی آن ها از روی پوست و مو، این مواد در جریان آب قرار گرفته و به گونه های مختلف آبزیان آسیب می رساند .

2. پارابن ها

پارابن ها مواد نگهدارنده ای هستند که از آن ها برای تمیز نگه داشتن پوست و دور نگه داشتن مواد آرایشی از میکروب استفاده می گردد . از این ماده در محصولات مختلف مثل صابون و لوسیون استفاده می گردد . تحقیقات نشان داده است که مصرف پارابن باعث افزایش فراوری هورمون استروژن ( هورمون جنسی زنانه ) می گردد و در عملکرد باروری و فعالیت های مغزی اختلال ایجاد می نماید . برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که وقتی پارابن وارد پوست شما می گردد سلول های پوستی از استروژن تقلید نموده و تقسیم سلولی را در بافت سینه افزایش می دهند که در نهایت منجر به ایجاد سرطان سینه می گردد .

3. فتالات ها

فتالات ها نمک ها یا مواد شیمیایی پلاستیک نماینده ای هستند که به پخش شدن بهتر محصول روی پوست یا مو یاری می نمایند . از این ماده در فراوری لاک ناخن، عطرها و لوسیون ها استفاده می گردد . همچنین به عنوان نرم نماینده به شامپو اضافه می گردد و جالب است بدانید این ماده دشمن فراوری مثل و رشد است .

4. رنگ های مصنوعی

رنگ های مصنوعی از نفت یا قیر ذغال سنگ فراوری می شوند . با قطران ذغال سنگ هیدروکربن، کربن و آب با هم ترکیب شده و مایعی تیره، غلیظ، چسبناک و با بوی تند ایجاد می گردد . رنگ های مصنوعی ماده ی اصلی فراوری رژ لب هستند، هرچه رژ لب پررنگ تر باشد، میزان رنگدانه های موجود در آن بیشتر بوده و در نتیجه میزان قیر ذغال سنگ موجود در آن بیشتر است .

از قطران ذغال سنگ در فراوری بسیاری از سایه های چشم هم استفاده می گردد . رنگ های مصنوعی می توانند پوست را تحریک نموده و باعث ایجاد آکنه، سرطان و همچنین ADHD ( اختلال بیش فعالی با کمبود توجه ) می شوند .

5. مواد معطر

تمام محصولات بهداشتی، آرایشی و مراقبتی معطر هستند و برای این کار از مواد شیمیایی مختلف استفاده می گردد . تماس با این مواد باعث ایجاد اختلالات تنفسی، آلرژی پوستی، درماتیت و عوارض جانبی مرتبط با فراوری مثل می گردد . هیچ قانون و سازمان ناظری بر موضوع استفاده از مواد معطر در محصولات نظارت نمی نماید و در نتیجه مواد تشکیل دهنده ی آن ها آنالیز نمی گردد . مواد معطر حاوی مواد سرطان زا، تحریک نماینده ها و همچنین مواد مختل نماینده ی فعالیت غدد درون ریز هستند . پس بهتر است این بار که می خواهیم از کرم معطر برای مرطوب کردن پوست دستمان استفاده کنیم، قبل از مصرف کمی بیشتر فکر کنیم .

6. تریکلوزان

تریکلوزان یک ماده ی شیمیایی پر مصرف در فراوری خمیردندان، صابون های ضد باکتری و دئودورانت ها است . این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد اما بر فعالیت غدد درون ریز تأثیر منفی گذاشته و پوست را تحریک می نماید . برخی از مطالعات نشان داده اند که تریکلوزان می تواند باعث ایجاد التهاب روده و رشد تومور در بدن پستانداران گردد . تجزیه ی تریکلوزان آرام است و تهدیدی جدی برای محیط زیست به حساب می آید . تریکلوزان ها مانند سولفات ها به گونه های مختلف آبزیان آسیب می زند .

7. تولوئن

تولوئن یک حلال شیمیایی است که در ترکیبات اغلب رنگ موها و لاک های ناخن دیده می گردد . این ماده برای سیستم ایمنی بدن خطرآفرین است و می تواند باعث ایجاد نقص مادرزادی و سرطان خون گردد . اگر باردار هستید از رنگ مو و لاک ناخن استفاده نکنید، این مواد به جنین آسیب جدی می رسانند . تولوئن بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد خستگی، سردرد، حالت تهوع و خواب آلودگی می گردد .

8. تالک

پودر تالک نرم ترین ماده ی معدنی طبیعی است . از تالک برای جذب رطوبت استفاده می گردد و در فرمولاسیون بیشتر پودرهای کودک، سایه ی چشم، رژ گونه، دئودورانت ها و برخی از صابون ها وجود دارد .

اما موضوع مهم این است که تالک با ایجاد سرطان تخمدان ارتباط مستقیم دارد . این موضوع با فوت خانمی که به مدت 35 سال از پودر تالک شرکت جانسون اند جانسون استفاده می کرد و به دلیل سرطان تخمدان درگذشت معین شد .

9. سرب

از سرب در ساخت رژ لب، خط چشم و خمیر دندان سفید رنگ استفاده می گردد . این ماده به صورت مستقیم به رژ لب اضافه نمی گردد اما یکی از مواد اصلی در چرخه ی فراوری آن است . سرب فلز سنگینی است که در پوسته ی زمین یافت می گردد و در حال حاضر به میزان بسیار زیادی در هوا، آب و غذای مصرفی ما وجود دارد، پس بهتر است آن را با لوازم آرایشی هم به بدنمان سرازیر نکنیم . انجمن غذا و داروی آمریکا استانداردی برای استفاده از آن در لوازم آرایشی معین نموده است و میزان سرب 0-20 ppm را مجاز می داند .

10. مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب ها

مواد شیمیایی مانند PABA ، بنزوفنون، اکسی بنزون، اتوکسی سین مات و موسالات که در فرمولاسیون کرم های ضدآفتاب وجود دارند با هدف جذب نور استفاده می شوند . اما باید بدانید که این مواد به جای محافظت از پوست بیشتر به آن آسیب می رسانند . این مواد شیمیایی بر غدد درون ریز تأثیر مستقیم دارند و فعالیت آن ها را مختل می نمایند .

11. پلی اتیلن گلیکول (PEG)

از PEG به عنوان ماده ی حجم دهنده در محصولات مراقبتی مانند لوسیون ها، ضد آفتاب ها و شامپوها استفاده می گردد . این ماده می تواند باعث ایجاد سرطان و اختلالات تنفسی گردد . همچنین چربی طبیعی پوست، یعنی سبوم، را از بین می برد . همچنین ممکن است با ایجاد اختلال در عملکرد غدد سباسه فراوری سبوم را به شکلی غیرمعمول افزایش داده و باعث ایجاد پوستی چرب شوند .

12. فرمالدئید

فرمالدئید به عنوان ماده ی نگهدارنده به ترکیب محصولات مراقبت از پوست اضافه می گردد . این گاز بی رنگ است و برای جلوگیری از رشد باکتری ها از آن استفاده می نمایند .

فرمالدئید در فراوری لاک ناخن، محصولات صاف نماینده ی مو، ژل مو، تقویت نماینده ی ناخن، شامپوها، دئودورانت ها، لوسیون ها و لوازم مختلف آرایشی یافت می گردد . افراد در اثر استفاده از محصولات حاوی این گاز با مسائل رشد، ریزش مو، سوختگی پوست سر، آسم و مصمومیت عصبی روبرو می شوند .

13. دی اتانول آمین

در فراوری همه ی مایع های شست وشوی زمین، بدن و شامپوها از دی اتانول آمین استفاده می گردد . این ماده باعث ایجاد کف شده و در زمان استفاده از محصولات حباب فراوری می نماید . جالب است بدانید که این ماده باعث ایجاد سرطان و مسمومیت تنفسی می گردد .

14. الکل

الکل یک حلال پر استفاده در محصولات مراقبت از پوست است . استفاده از الکل باعث جذب بهتر محصولات می گردد و به همین دلیل است که در فراوری برخی از کرم ها و لوسیون ها از آن استفاده می گردد . باید بدانید که الکل خشک نماینده ی قوی پوست است و استفاده ی زیاد از آن باعث ایجاد آسیب های جدی در پوست و اختلال در فرایند تجدید پوست می گردد . البته همه ی الکل ها برای پوست مضر نیستند . الکل های چرب که از چربی ها و روغن های طبیعی گرفته می شوند می توانند مرطوب نماینده ای عالی برای پوست باشند .

15. هیدروکینون

از هیدروکینون در فراوری محصولات روشن نماینده ی پوست استفاده می گردد . همچنین محصولات درمانی که روی رنگدانه ها تأثیر می گذارند حاوی این ماده هستند . هیدروکینون با کاهش سلول های فراوری نماینده ی رنگدانه ملانین، یعنی ملانوسیت ها، به درمان مسائلی مانند زخم های آکنه، کک و مک، ملاسما، لکه های پیری و هایپرپیگنانتاسون بعد از التهاب می گردد . اما این ماده در کنار تمام مزایایی که دارد به عنوان ماده ای سرطان زا شناخته شده است و استفاده ی طولانی مدت از آن می تواند ملانوسیت ها را کاهش داده و پوست را بی رنگ کند .

16. پترولاتوم

پترولاتوم خاصیت نرم نمایندگی دارد و برای از بین بردن خشکی پوست از آن استفاده می گردد . چرب نماینده های لب و مرطوب نماینده های حاوی روغن پتاسیم در فرمولاسیون خود مقداری پترولاتوم هم دارند . این ماده با ایجاد مانعی روی پوست اجازه ی از دست رفتن رطوبت را نمی دهد اما از جذب رطوبت هوا توسط پوست هم جلوگیری می نماید و به همین دلیل پوست رفته رفته خشک می گردد . طبیعی است که وقتی پوست تان خشک می گردد استفاده از کرم های مرطوب نماینده را بیشتر می کنید و همین موضوع دوباره به خشک تر شدن پوست شما یاری می نماید . اگر پترولاتوم به خوبی تصفیه نشده باشد همراه با خود مواد شیمیایی مضری مانند هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (PAH) خواهد داشت که می تواند آسیب های جدی به پوست شما وارد کند .

آیا می توان بدون محصولات آرایشی و بهداشتی زندگی کرد؟

حالا که با مواد شیمیایی و مضر مورد استفاده در لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبتی پوست و مو آشنا شدید شاید این سوأل برایتان پیش آمده باشد که چطور بدون این محصولات می توان زندگی کرد؟ درست است، تصور زندگی بدون یک شوینده مناسب مو یا یک نرم نماینده پوست واقعا سخت است. اما بیایید یک بار دیگر تأثیرات مواد شیمیایی را با هم مرور کنیم. استفاده از محصولات تجاری آرایشی و بهداشتی باعث ایجاد مسائل متعدد یا تشدید مشکل قبلی می گردد. یعنی اگر شما برای نرم شدن پوست دست تان از یک مرطوب نماینده استفاده می کنید پوست شما به مرور خشک تر می گردد در نتیجه مصرف کرم را افزایش می دهید و باز هم پوست خشک تر می گردد. پس استفاده از این مواد یک دور باطل است.

نکته قابل توجه دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی با پایه مواد طبیعی است. ممکن است تصور کنید که با استفاده از این محصولات می توانید جلوی آسیب هایی که خواندید را بگیرید اما باید بدانید که در فراوری همان محصولات هم از این مواد استفاه می گردد، فقط در فرمولاسیون آن ها از مواد طبیعی در کنار مواد شیمیایی استفاده شده است. پس نمی توانید انتظار داشته باشید که این دسته از محصولات به شما آسیب نرسانند. پس راهکار چیست؟

جایگزینی مواد طبیعی با محصولات شیمیایی

جایگزین کردن مواد طبیعی با محصولات کارخانه ای و استفاده از آن ها می تواند بهترین گزینه برای یاری به سلامتی خودتان، جلوگیری از آسیب رسیدن به طبیعت و نجات رالف باشد. ما در خبرنگاران مگ مطالب مختلفی در ارتباط با استفاده از این مواد طبیعی منتشر نموده ایم که به شما یاری می نماید محصولات مورد نیازتان را در خانه بسازید. مثلا به شما یاد داده ایم که چطور در خانه کرم دور چشم بسازید، شوینده های موی گیاهی تهیه کنید یا ماسک صورت ضد آکنه بسازید. استفاده از این محصولات علاوه بر اینکه ضررهای مواد شیمیایی را ندارد، می تواند باعث سلامت و تقویت پوست و موی شما گردد. لیست برخی از این مطالب را می توانید در ادامه مشاهده کنید و در صورت تمایل با کلیک روی آن ها، با روش تهیه شان آشنا شوید.

مراقبت از پوست

مراقبت از مو

جالب است بدانید که می توایند از مواد طبیعی و بی ضرر برای تمیز کردن خانه و از بین بردن آلودگی ها هم بهره ببرید. دو مطلب زیر نمونه ای از این مطالب هستند که می توانند در زندگی روزمره اتان هم کاربرد داشته باشند:

به زخم های زمین بوسه بزنیم

حالا که با یکی از روش های جلوگیری از آسیب رسانی به زمین و حیوانات آشنا شدیم مناسب است که درباره موضوع مهم بازیافت زباله با هم صحبت کنیم. بازیافت و کاهش فراوری زباله تأثیر مثبت بسیار زیادی بر ایجاد آسایش و سلامت برای گونه های مختلف حیوانی داشته و از نابودی طبیعت جلوگیری می نماید. سبک زندگی بدون زباله روشی محبت آمیز برای همزیستی با دیگر موجودات زنده است.

شما می توانید با استفاده مجدد از وسایل از فراوری حجم زیادی از زباله جلوگیری کنید، همچنین با پیش دریافت سبک زندگی بدون پسماند می توانید بخش زیادی از زباله ها را به مواد و وسایل مصرفی تبدیل کنید. یکی دیگر از راه های کاهش فراوری زباله استفاده از پوست میوه هایی مانند موز، پرتقال و سیب است. شاید باور نکنید اما پوست میوه ها سرشار از خواص مختلف و طعم های جدید است و می توانید از آن ها به عنوان تنقلات بهره ببرید. پس اگر به دنبال ایجاد یک تغییر عظیم و نجات جان گونه های مختلف گیاهی و جانوری هستید، با کارهای ساده و تأثیرگذار به زخم های زمین بوسه بزنید.

سخن آخر

در دنیای پر سرعت و مصرف گرای امروز توجه به تأثیر واقعی مواد مختلف مصرفی کم شده و همین موضوع ما را به سمت مصرف بیشتر راهنمایی می نماید. در انیمیشن رالف را نجات دهید خرگوشی که برای تست لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد را می بینیم که این حیوان مظلوم و زیبا در معرض ظلم و رنج قرار گرفته تا ما بتوانیم بیشتر و بیشتر از لوازم آرایشی استفاده کنیم. ما با مصرف محصولات بدون تست حیوانی تصور می کنیم که دیگر این حیوانات کوچک هیچ آسیبی نمی بینند اما باید بدانید که برچسب بدون تست حیوانی فقط مربوط به فرآیند فراوری در کارخانه فراورینماینده نهایی است و شامل فراورینمایندگان مواد اولیه نمی گردد.

مؤثرترین روش برای جلوگیری از این موضوع جایگزینی مواد طبیعی با محصولات تجاری است. با انجام کارهای کوچک اما تأثیرگذاری که در این مطلب عنوان کردیم می توانیم با هم قدم عظیمی برای نجات جان حیواناتی مانند رالف برداریم. تغییر سبک زندگی و توجه به فراوری زباله کمتر یکی دیگر از روش های نجات جان حیوانات و جلوگیری از نابودی طبیعت است. در این مطلب روش هایی برای تغییر سبک زندگی به سبک زندگی بدون پسماند ارائه کردیم که می تواند به شما برای آغاز این تغییر یاری کند.

اگر دوست دارید بیشتر درباره این سبک از زندگی بدانید و مصرف مواد طبیعی را جایگزین مواد شیمیایی، حتی محصولات بدون تست حیوانی، کنید لطفا در قسمت کامنت ها بنویسید.

منابع: FDA ، skinkraft

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1656

به "با هم رالف (و خودمان) را نجات بدهیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با هم رالف (و خودمان) را نجات بدهیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید