برای فرار از آلوگی هوا باید مترو ساخت، اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک ضروری است

به گزارش مجله عکس، یک کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست گفت: لازمه موفقیت در این عرصه، همان مدیریت راهبردی و همکاری همه جانبه دستگاه های متولی مدیریت شهری و الزام به اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک است که با مشارکت مردم و گروه های مردم نهاد و نظارت مستمر بر آن سبب ارایه راهبرد هایی در بهبود کیفیت هوا در کلانشهر ها می شود.

برای فرار از آلوگی هوا باید مترو ساخت، اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک ضروری است

عماد مطالبی کارشناس برنامه ریزی شهری و محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، با طرح این موضوع که یکی از چالش ها در حوزه محیط زیست شهری مدیریت آلودگی هوا است تاکید کرد: مسئله آلودگی هوا یکی از مهم ترین مسائل زیست محیطی و بهداشتی در کلانشهر ها محسوب می شود. تردد بسیار بالای خودرو های فرسوده و غیر استاندارد، موقعیت اقلیمی و توپوگرافی خاص و استقرار صنایع بی شمار در راستا باد غالب از دلایل عمده آلودگی هوا در کلانشهر ها است.

وی اضافه نمود: در مورد منابع آلودگی و آلاینده های هوا می توان گفت تناژ بالای آلودگی، میزان، تراکم و پراکنش فضایی منابع آلاینده هوا در شهر و جابجایی هوا و باد به عنوان عواملی هستند که به طور عمومی بر کیفیت هوا و میزان آلاینده ها در هوای شهر ها تاثیر گذارند.

این پژوهشگر برتر با بیان اینکه منابع آلودگی هوا در کلانشهر ها به دو گروه عمده تقسیم می شوند ساکن و متحرک و عامل اصلی تولید آلودگی در این دو نوع منبع را احتراق سوخت های فسیلی مطرح نمود: منابع متحرک شامل ناوگان های خودرو های سواری، تاکسی، موتورسیکلت، وانت مینی بوس و اتوبوس و کامیون و منابع ساکن شامل صنایع آلاینده، بخش خانگی و تجاری، تبدیل انرژی، سرانجامه های اتوبوس های درون شهری و جایگاه های بنزین هستند.

وی اضافه نمود: باتوجه به سهم آلاینده های محرک در تولید آلودگی هوا در کلانشهرها، کمبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل عمومی و فرسودگی ناوگان موجود حمل و نقل عمومی، کمبود یا نبود زیرساخت های مناسب و ایمن برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک (راستا های دوچرخه سواری و پیاده روی)، عدم مدیریت تقاضای سفر در کلانشهرها، و تردد خودرو های فرسوده و سنگین آلاینده در داخل شهر ها از جمله چالش هایی هستند که کلانشهر ها در این حوزه با آن ها روبرو ست

این دانشجوی دکترای تخصصی استعداد های درخشان، خواستار همکاری سازمان ها و مراجع مرتیط در اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک شد و نبود ضمانت سخت گیرانه در اجرای قوانین مرتبط موجود را در حوزه صنایع و تولید خودرو های غیر مرتبط با استاندارد های بین المللی و تردد آن ها در سطح شهر و فاصله میان استاندارد های موجود معاینه فنی خودرو ها از استاندارد های جهانی را مهم ترین چالش در این حوزه دانست.

این کارشناس برنامه ریزی شهری اظهار داشت: در حوزه صنعت ساخت و ساز نیز هیچ گونه نظارتی بر چگونگی تولید مصالح ساختمانی و میزان آلاینده تولید شده آن ها وجود ندارد؛ و همچنین میزان مصرف سالانه انرژی در ساختمان های کشور 5/2 برابر میانگین جهانی است.

وی خاطر نشان کرد: لازمه موفقیت در این عرصه، همان مدیریت راهبردی و همکاری همه جانبه دستگاه های متولی مدیریت شهری و الزام به اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک است که با مشارکت مردم و گروه های مردم نهاد و نظارت مستمر بر آن سبب ارایه راهبرد هایی در بهبود کیفیت هوا در کلانشهر ها می شود.

این کارشناس محیط زیست اضافه نمود: که باید با توسعه حمل ونقل عمومی پاک و افزایش سهم آن در سفر های شهری و تهیه زیر ساخت های آن مانند توسعه خط مترو، خرید و ساخت واگن برای مترو و جلب مشارکت بخش خصوصی در سیستم حمل و نقل اتوبوس رانی سبب گسترش حمل و نقل پاک شد.

مطالبی در سرانجام تاکید کرد: جلوگیری از تردد وسایل نقلیه آلاینده از طریق اعمال نظارت و سازو کار های بازدارنده، تجهیز و گسترش مراکز معاینه فنی و توقف استفاده از وسایل و کامیون های آلاینده پیمانکاران خصوصا پیمانکاران شهرداری و انجام اقدامات لازم برای جایگزینی خودرو های فرسوده حمل و نقل عمومی از مجموع برنامه های بازدارنده در این حوزه است و هچنین هم پیوندی حمل و نقل و کاربری اراضی شهری و اصلاح تراکنش مشاغل و فعالیت ها در کلانشهر ها را می توان به عنوان الزامی برای مطالعات حمل و نقل برای پروژه های شهری جاذب سفر در نظر گرفت که سبب همپوشانی همزمان طرح های جامع شهرسازی و طرح های جامع ترافیک می شود. هچنین استقرار نظام سازمانی شهر الکترونیک و هوشمند سازی شهری را مانند اخذ عوارض استفاده از معابر شهری با راه اندازی سیستم های هوشمند، اخذ عوارض از خودرو های فرسوده در مناطق مرکزی و پرجمعیت شهر را از جمله موارد در عرصه مدیریت هوشمند آلودگی هوا دانست. پایش آلاینده های هوا و منابع مولد آن به همراه برنامه هایی مانند تهیه و بروز رسانی فهرست منابع انتشار آلودگی هوا، پایش و پیش بینی روزانه کیفیت هوا و اطلاع رسانی به همراه ترویج احداث ساختمان سبز برای کاهش آلایندگی منابع خانگی مانند الزام به رعایت استاندارد ساختمان های سبز و فرهنگ سازی عمومی مانند تشویق هوشمندانه شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی و تشویق به استفاده کمتر از خودرو های تک سرنشین و آموزش و اطلاع رسانی اهمیت اثرات آلودگی هوا بر سلامت را از فرآیند های مهم در برنامه ریزی شهری در ارایه راهبرد های موثر بهبود کیفیت هوا مطرح نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1478

به "برای فرار از آلوگی هوا باید مترو ساخت، اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای فرار از آلوگی هوا باید مترو ساخت، اجرای کامل مفاد قانون هوای پاک ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید