بیوگرافی ویلیام شکسپیر شاعر و نویسنده انگلیسی

به گزارش مجله عکس، ویلیام شکسپیر (William Shakespeare) شاعر و نویسنده انگلیسی، مشهور به شاعر ملی انگلستان خالق آثاری چون هملت، شاه لیر، مکبث، اتللو، و تاجر ونیزی است.

بیوگرافی ویلیام شکسپیر شاعر و نویسنده انگلیسی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

ویلیام شکسپیر که اغلب با نام شاعر ملی انگلستاناز او یاد می گردد، عظیم ترین نمایش نامه نویس تاریخ است.

خلاصه بیوگرافی شکسپیر

ویلیام شکسپیر در 26 آوریل سال 1564 در شهر استراتفورد انگلستان غسل تعمید داده شد. از سال 1594، شکسپیر به عنوان یکی از مهم تریناعضا گروه تئاتر مردان لرد چامبلین شناخته می شد. آثار کمی در رابطه با زندگی حرفه ایشکسپیر در دسترس است و زندگی او تا حد زیادی مبهم باقی مانده است. چیزی که واضحاست این است که شکسپیر در طول 20 سال نمایش نامه هایی را نوشته که طیف وسیعی از احساساتانسانی را درگیر خود می نمایند.

خاستگاه مرموز شکسپیر

از زمان شکسپیر تا به امروز، آثار او در شهرها وروستاهای بی شماری به اجرا در آمده اند با این حال؛ داستان زندگی خود او هنوزمانند رازی سربسته باقی مانده است. در رابطه با زندگی شکسپیر دو منبع اصلی وجوددارد که مورخان با استناد به این دو منبع، طرح کلی زندگی او را ترسیم نموده اند.یکی آثار هنری، نمایش نامه ها، شعرها و غزلیات شکسپیر و دیگری اسناد رسمی کلیساهاو پفراینده های بایگانی شده دادگاه ها. با این حال، تنها توضیح مختصری از وقایع خاص زندگیاو در دسترس است.

سال های جوانی شکسپیر

از آنجا که سند معتبر و دقیقی درباره روز تولدشکسپیر در دسترس نیست، با استناد به آن چه در کلیسای استراتفورد انگلستان کشف شده،روز غسل تعمید ویلیام شکسپیر، 26 آوریل سال 1564 به ثبت رسیده است. به این ترتیباحتمالا شکسپیر متولد 23 آوریل سال 1564 است و این روزی است که به عنوان تاریختولد او شناخته می گردد.

ویلیام، سومین فرزند یک خانواده 8 نفره بود. پدرشجان شکسپیر، تاجر چرم و مادرش ماری آردن بوده است. شکسپیر دو خواهر عظیمتر و سهبرادر کوچک تر از خود به نام های گیلبرت، ریچارد و ادموند داشته است. قبل از تولد ویلیام، پدرش تاجری پیروز و صاحبمنصب بوده اما طبق آنچه در دسترس است، ثروت او در دهه 1570 به شدت کاهش یافته ومشکلات اقتصادی شدیدی پیدا نموده است.

سوابق بسیار اندکی درباره دوران کودکی ویلیامموجود است که هیچ یک از آنها راجع به دوران تحصیلی او اطلاع دقیقی به ما نمی دهند. مورخانبر این باور هستند که به احتمال زیاد، شکسپیر به مدرسه جدید شاه در استراتفورد می رفتهو در آنجا خواندن، نوشتن و ادبیات باستانی روم و یونان را آموخته است و از آنجا کهفرزند یک مقام عالی رتبه بوده، بدون شک مشمول آموزش رایگان بوده است.

زندگی خصوصی و ازدواج شکسپیر

ویلیام شکسپیر در 28 نوامبر سال 1582 با دختریبه نام آنه هاثوی در روچستر، ایالت کانتربری ازدواج کرد. در زمان ازدواج، ویلیام18 ساله و آنه 26 ساله و باردار بوده است. فرزند اول این زوج دختری به نام سوزانابود که در 26 می 1583 به دنیا آمد و دو سال بعد و در دوم فوریه سال 1585، صاحب یک جفتدوقلوی دختر و پسر به نام های همنت و جودیت شدند. همنت در سن 11 سالگی و به دلایلنامعلوم از دنیا رفت. از بعد از تولد دوقلوها تا 7 سال بعد از آن هیچ اطلاعاتی درباره شکسپیر در دسترس نیست. مورخان این دوران را به نام سال هایگمشده خطاب می نمایند و برآورد های زیادی درباره آنچه در این دوران اتفاقافتاده انجام می دهند.

تئاتر شکسپیر

شواهد موجود حاکی از آن است که در سال 1592،شکسپیر از راه بازیگری تئاتر و نمایش نامه نویسی در لندن امرار معاش می نموده است. در سپتامبر سال 1593 در یک نسخه از Stationers Registerیک نمایش نامه نویس انگلیسی به نام رابرت گرین نقد تند و تیزی درباره شکسپیر منتشرنمود و به طور علنی به شکسپیر و آثار او توهین کرد و شکسپیر را یک موجود تازه به دوران رسیده خواند. مورخان درباره این نقد نظریات متفاوتی دارند اما، بسیاری ازآنان معتقدند که همین انتقاد توهین آمیز، مقدمه رشد شکسپیر شده و باعث شده او برایرسیدن به سطح نمایش نامه نویسان مطرح آن دوران از جمله: کریستوفر مارلو، توماسناشه و یا خود رابرت گرین و مطابقت با آثار آنان کوشش بیشتری انجام دهد.

در دهه 1950 شکسپیر رهبری گروه تئاتر مردان لرد چامبرلینرا بر عهده داشت. پس از به تخت نشستن شاه جیمز اول در سال 1603، گروه تئاتر مردان لرد چامبرلین به گروه مردان پادشاه تغییر نامیافتند. گروه تئاتر مردان پادشاه در میان مردم لندن محبوبیت داشت و طبق اسنادموجود، در همین دوران آثار شکسپیر نیز به عنوان ادبیات عامه پسند به فروش می رسید. در قرن شانزدهم، این گونهنمایش ها و تئاترها مورد قبول افراد رده بالای مملکتی واقع نمی شد با این حال؛بسیاری از اشراف زادگان از هنر تئاتر حمایت می کردند و با هنرپیشه های این گروه هاروابط محبت آمیز نزدیکی برقرار می کردند.

سامان دهی زندگی و کسب وکار

تا سال 1597، 15 عدد از37 اثر شکسپیر به چاپ رسیدند. اسناد مدنی نشان می دهند که در این دوران شکسپیر دومینمنزل عظیم استراتفورد را برای خانواده خود خریداری کرد که به آن خانه جدیدمی گفتند. از منزل شکسپیر در استراتفورد تا لندن با اسب 4 روز فاصله بود به همینخاطر او هر 40 روز یکبار و بعد از انتها هر دوره نمایش به منزل می رفت.

در سال 1599 ویلیامشکسپیر و شرکای تجاری اش، تماشاخانه خود را با نام تماشاخانه دنیا درجنوب رودخانه تایمز راه اندازی نمودند. بعدها با سرمایه گذاری های پرسود و بهبوداوضاع اقتصادی، دیگر شکسپیر فقط یک نویسنده نبود. محققان و مورخان بر این باورند کهاین سرمایه گذاری ها و پیشرفت های اقتصادی باعث شد او زمان بیشتری برای نوشتن بی وقفهنمایش نامه هایش داشته باشد.

سبک نگارش شکسپیر

نخستین نمایش نامه هایشسکپیر به سبک مرسوم آن دوران و با به کارگیری استعاره ها و عبارات لفظی سنگین واستادانه نوشته می شد که به طور طبیعی با طرح داستان ها و شخصیت های نمایش نامه های او هم تراز نبود. اما از آنجایی که شکسپیر نویسنده ای خلاق بود، اهداف خود رابا سبک نوشتاری سنتی آن دوران تطبیق داد و جریان تازه ای را در ادبیات راه اندازیکرد.

آثار ابتدایی شکسپیر:نمایش نامه های تاریخی و کمدی

به غیر از نمایش نامهرومئو و ژولیت، دیگر آثار اولیه شکسپیر که اغلب مضمونی تاریخی داشتند در اوایل دهه1590 نوشته شدند. نمایش نامه های ریچارد دوم، هنری ششم (قطعات 1و 2و 3) و هنری پنجمنتایج مخرب حکومت های ضعیف و فاسد را به نمایش در می آوردند که توسط مورخان درام،به عنوان روش شکسپیر در توجیه ریشه های سلسله تئودور تفسیر شده است.

شکسپیر در طول زندگی خودچندین نمایش نامه کمدی نیز نوشت که از آن جمله می توان به رمان کنایه داررویای نیمه شب تابستان، تاجر ونیزی، هیاهوی بسیار برای هیچ و ... اشارهنمود.

آثار بعدی شکسپیر: تراژدیها و تراژدی-کمدی ها

از سال 1600 به بعدشکسپیر آغاز به نوشتن نمایش نامه هایی تراژیک نمود. هملت، شاه لیر، اتللو و مکبثاز جمله آثار تراژدی شکسپیر به حساب می آیند و شخصیت های این داستان ها برداشتیزنده از خلق وخوی نامناسب و عالم گیر انسانی هستند. برای مثال شخصیت هملت در نمایش نامه ایبه همین نام، نشانگر خیانت، کیفر، زنا و فساداخلاقی است. این فسادهای اخلاقیمعمولا قهرمان داستان را در طول نمایش تخریب نموده و فرایند داستان را تغییر می دهد.

در سال های انتهای عمر،ویلیام شکسپیر چند اثر تراژیک-کمدی دیگر نوشت که از میان آن ها می توان به حکایتزمستان و طوفان اشاره کرد.

مرگ شکسپیر

ویلیام شکسپیر در 23آوریل سال 1616 یعنی روز تولدش و در سن 52 سالگی درگذشت و جسدش دو روز بعد درکلیسای مقدس ترینیتی به خاک سپرده شد. شکسپیر بیشتر اموال خود را برای دختر عظیمشسوزانا به ارث گذاشت ولی طبق رسوم یک سوم از اموال او به همسرش آنه هاثوی تعلقگرفت.

گروه چهره های خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1321

به "بیوگرافی ویلیام شکسپیر شاعر و نویسنده انگلیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی ویلیام شکسپیر شاعر و نویسنده انگلیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید