حسینی اطلاع داد: اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا

به گزارش مجله عکس، تهران (پانا) - مراسم روز جهانی عصای سفید صبح امروز چهارشنبه 23 مهرماه 99 با حضور مدیران سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این سازمان برگزار گردید.

حسینی اطلاع داد: اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مهاجرت دانشجویی به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با بیان این مطلب که آرمان جوامع انسانی ایجاد جامعه دوستدار همنوعان است، اظهار کرد: مناسبات جهانی به سمت جامعه برابر تر حرکت می نماید و بزرگترین مولفه تحقق چنین جامعه ای این است که دوستدار معلولان، اوتیسم، آسیب دیدگان جسمی حرکتی و نابینایان باشد. امروز سازمان آموزش و پرورش استثنایی در کوشش است تا عدالت آموزشی دانش آموزان را به وسیله دسترسی پذیری و مناسب سازی محقق کند.

وی با اشاره به قانون حمایت از معلولان گفت: این قانون بر برابری فرصت های آموزشی و شغلی و همچنین دسترسی پذیری امکانات در معابر و غیره تاکید دارد.

حسینی با نام بردن از آموزش و پرورش به عنوان یکی از وجوه عادلانه سازی امکانات در جامعه است، گفت: مهم ترین محور جامعه عادل و برابر خواه و کمال جو، سامان دهی آموزش در آن جامعه است. در واقع باید جامعه استاندارد و مناسب سازی گردد تا بتوان مدارس همسو شکل داد.

23 مدرسه ویژه نابینایان در سطح کشور وجود دارد

وی در ادامه به پیشرفت های موجود در فضای آموزش و پرورش کشور در حوزه آموزش نابینایان اشاره نمود و گفت: 23 مدرسه ویژه نابینایان در سطح کشور وجود دارد و 2 مدرسه دیگر هم در حال ساخت است. امروز بیش از 3 هزار و 380 دانش آموز در بیش از 20 رشته در این مدارس مشغول تحصیل هستند، همچنین 4 هزار 985 دانش آموز در 77 رشته و در 913 مدرسه در طرح فراگیر تحصیل می نمایند، یعنی در مجموع 8هزار و 730 نفر نفر در بیش از 900 رشته جامعه دانش آموزان استثنایی با مشکل بینایی را تشکیل می دهند.

حسینی در ادامه به موضوع فعالیت های مناسب سازی برای دانش آموزان استثنایی اشاره نمود و اضافه کرد: فضای مجازی، خانواده، مدارس، کتاب های درسی از مواردی است که باید برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی گردد. مثلا برای دانش آموزان کم بینا کتاب های درشت تر و برای نابینایان خط بریل و صوتی باید به کار گرفته گردد.

اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا

وی از اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا اطلاع داد و گفت بعضی از این معلمان خود نیز کم بینا و نابینا هستند.

حسینی همچنین از تدوین 27 دستورالعمل برای هدایت معلمان در حوزه آسیب دیدگان بینایی و فراوری 10 عنوان بسته همراه معلم اطلاع داد و گفت : با توجه به اینکه دانش آموز آسیب دیده بینایی باید متناسب با علاقه، احتیاج جامعه و استعدادی که دارد انتخاب رشته کند، گسترش رشته های تحصیلی در مدارس خاص در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل اظهار کرد: برپایی نهضت توان افزایی معلمان از اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این حوزه است که بر اساس آن امروز 5هزار معلم آموزش می بینند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به امکانات مورد احتیاج برای آموزش 7 گروه از معلولان تحت پوشش این سازمان اظهار کرد: ما به 170 هزار قلم وسیله در 105 گروه احتیاج داریم که برای تهیه آن بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار برای مورد احتیاج است. من از جامعه و خیرین درخواست دارم که به این حیطه ورود نمایند.

ارائه خدمات به آسیب دیدگان بینایی

حسینی به بعضی از اقلام مورد احتیاج آسیب دیدگان بینایی اشاره نمود و گفت: خدمات حمایتی عصا با رقم 200 هزار تومان، عینک 400 هزار تومان، تبلت 800 هزار تومان به دانش آموزان نابینا و کم بینا ارائه می گردد.

به گفته معاون وزیر 9 هزار قلم با ارزش بالای 30 میلیارد تومان به دانش آموزان کم بینا و نابینا اعطا شده است و این گروه در حوزه خدمات درمانی مانند داروهای مستمر، دندانپزشکی و.. نیز تحت پوشش هستند.

برگزاری المپیادها، سمپاد و جشنواره خوارزمی برای نابینایان

وی سپس به موضوع متناسب سازی امتحانات برای دانش آموزان استثنایی اشاره نمود و گفت: برای متناسب سازی آزمون سراسری با سازمان سنجش در ارتباط هستیم. پیشتر آزمون المپیادها، سمپاد و جشنواره خوارزمی برای نابینایان متناسب سازی نمی شد که هفته گذشته طی جلسه ای موضوع مطرح شد و قول مساعد داده شده است.

حسینی درباره نیروی انسانی شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: اولین مصوبه شورای سازمان درباره نیروی انسانی بود که کوشش می گردد که مزایا و امتیازات معلمان استثنایی با سایرین متفاوت گردد.

وی با بیان کمبودهای موجود در حوزه نیروی انسانی در سازمان گفت: 12 هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی کمبود وجود دارد که باید تامین گردد؛ همچنین ما به دنبال استانداردسازی و نرم سازی در این حوزه هستیم.

معاون وزیر در ادامه درباره ساخت مدارس استثنایی گفت: در طرح آمایش سرزمین تعیین شده که 210 مدرسه مورد احتیاج است که 99 مدرسه تا کنون کلنگ خورده است.

در خاتمه مراسم ویژه روز عصای سفید، از تعدادی معلم کم بینا و نابینای شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1300

به "حسینی اطلاع داد: اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسینی اطلاع داد: اشتغال 1300 معلم برای آموزش دانش آموزان نابینا و کم بینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید