شبهاتی که تخریب در دل الوند و تعریض جاده زیگزاگ ایجاد کرد

به گزارش مجله عکس، ایسنا/ بدنبال اتفاقات پیش آمده، پاسخ به شبهاتی که تخریب در دل الوند و تعریض جاده زیگزاگ ایجاد کرد، صورت گرفت.

شبهاتی که تخریب در دل الوند و تعریض جاده زیگزاگ ایجاد کرد

داستان چیست؟

اتفاقاتی که در این مدت افتاد، شبهاتی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است. حرفهای ضد و نقیضی که مطرح شده جامعه را دچار سردرگمی کرده که آیا اصلا تخریبی در این منطقه اجرا شده؟ بالاخره چه کسی در این رخداد مقصر بود؟ و نظر مراجع قضایی در این زمینه چه بوده است؟

در این راستا، نشستی پیرامون اتفاقات اخیر الوند با عنوان نجات الوند با دعوت از مدیرکل منابع طبیعی، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، رئیس شورای شهر، مدیرعامل دهکده گنجنامه و رئیس هیئت کوهنوردی ترتیب داد که متأسفانه، کنندگان راه و شهرسازی، هلال احمر و میراث فرهنگی بی هیچ عذر و بهانه ای و برخی با وجود قول حضور در جلسه حاضر نشدند اما، سایرین در جمع خبرنگاران، فعالان محیط زیست و کوهنوردان آمده و جوابگوی شبهات بودند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در این نشست با تأکید بر اینکه در زمینه جاده کشی در گنجنامه کسی مجوز نداده، گفت: منابع طبیعی کار خود را به طور قانونی انجام داده و با هیچکسی مماشاتی ندارد.

اسفندیار خزائی با بیان اینکه در مورد دستکاری جاده زیگزاگ که دهم خردادماه سال جاری رخ داد بلافاصله در 13 خردادماه پرونده به محاکم قضایی داده شد، اظهار کرد: در حوزه منابع طبیعی مُرّ قانون اجرا شده و با قدرت اعلام می کنم دولت در این زمینه کار خود را انجام داده و به هیچ وجه کوتاه نیامده است.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی استان همدان کننده دولت و حاکمیت در بحث انفال بوده و پیشانی دولت در حفظ منابع طبیعی است، بیان نمود: منابع طبیعی در مورد حتی 1000 متر هم رحم نمی کند و اگر تخریبی شکل بگیرد، ورود می کند.

خزائی پیرامون شبهاتی که تخریب در دل الوند و تعریض جاده زیگزاگ ایجاد کرد اظهار داشت: منابع طبیعی استان همدان با وجود اعتبارت کمی که داشته بیشترین تبلیغات تلویزیونی برای فرهنگسازی در زمینه حفظ منابع طبیعی را داشته و در رابطه با حفظ گونه های گیاهی کارهای خوبی اجرا شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمتر از نیم درصد از آراء صادره علیه منابع طبیعی است، یادآور شد: منابع طبیعی کارش را قانونی انجام می دهد اما، مباحث توسعه ای کشور و ایجاد اشتغال تحت کارگروه هایی مطرح می شود و نمی توان مدیری را متهم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارنظر دادستان مبنی بر اینکه منابع طبیعی شکایتی در زمینه تعرض به کوه الوند انجام نداده و دروغ می گوید، تأکید کرد: تاریخ همه اسناد را موجود داریم اما، مجاز نیستید هر تخلفی را به منابع طبیعی نسبت دهید.

وی درباره این سوال که مدیرکل منابع طبیعی در بازدید از محل جاده اعلام کرده که حتی یک بوته هم کنده نشده، توضیح داد: زمانیکه بحث از خط حریم منابع طبیعی خارج شد، پرونده کردیم و هرچه گفتم واقعیت بوده است. واقعاً بوته ای کنده نشده اما جابه جایی خاک را قبول دارم.

این مقام مسئول پیرامون شبهاتی که تخریب در دل الوند و تعریض جاده زیگزاگ ایجاد کرد گفت: در جاده دو کیلومتری باید حداقل در یک مترمربع هفت بوته کنده شود و اینکه یک بوته در یک محل کنده شده دلیل نیست که پوشش گیاهی این جاده از بین رفته است. آیا واقعا در دو کیلومتر خارج از حریم در هر مترمربع هفت بوته کنده شد؟

خزائی ادامه داد: شرکت تله کابین گنجنامه زمستان سال گذشته در زمینه کاشت گونه های همگام با طبیعت با منابع طبیعی همکاری داشته است. بنده نمی خواهم شرکت گنجنامه را متهم کنم و از یک سرمایه گذار انتظار نداریم که تمام دروس جنگل شناسی را بلد باشد. تنها اشکالی که به این شرکت وارد است، این بوده که از دولت اذن نگرفت.

وی درباره اظهارنظر دادستان همدان اظهار داشت: منابع طبیعی بیشتر با معاونان دادستان در ارتباط است و این اشتباه بنده بوده که شخص دادستان را در جریان قرار ندادم.

خزائی با تأکید بر اینکه بنده باز هم اعلام می کنم پرونده شکایت در 13 خردادماه تنظیم شده و دستورات را معاونان دادستان داده اند، گفت: پرونده در حال حاضر تحت بررسی کارشناسی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه دغدغه های خبرنگاران و فعالان محیط زیست قابل احترام است، اضافه کرد: بنده در اسفندماه سال 95 منابع طبیعی همدان را تحویل گرفتم و ذخیره گاه های جنگلی این استان را از 518 هکتار به 2795 هکتار رسانده ام و از رسانه ها می خواهم سوءتفاهم به وجود آمده را بلد نکنند.

وی با تأکید بر اینکه تغییرات خاک که اجرا شده است، محاسبه و کار قانونی اجرا شده، ادامه داد: کارهای قانونی اجرا شده و اعلام می کنم جاده سازی و راه شکافی نشده است. ضمن اینکه محاکم قضایی علاوه بر اینکه ما را به عنوان ضابط قضایی می شناسند باز هم کارشناسی می کنند و تصمیم گیری درباره این پرونده برعهده قاضی است.

خزائی اظهار کرد: اینکه تخریب اجرا شده یک واقعیت است، چرا که جمعیت هم رو به افزایش است. آیا منابع طبیعی در راستای قوانین جاری کشور می تواند یک متر هم تخصیص زمین نداشته باشد؟ در حوزه منابع طبیعی توجیهی برای وجود جاده نمی دانستم، بنابراین پرونده کردم اما کار شرکت تله کابین برای کاشت گونه های گیاهی ستودنی است.

وی با بیان اینکه عرصه های منابع طبیعی استان همدان 905 هزار هکتار است، ادامه داد: 822 هزار هکتار مرتع بوده که یک درصد از مراتع کشور را به خود اختصاص داده که با وجود فشار سه برابری دام بر مراتع همدان، تولید سه درصد از علوفه کشور را برعهده دارد.

خزائی با اشاره به وجود 45 هزار هکتار اراضی جنگلی در استان همدان یادآور شد: در سال گذشته 1322 فقره از آراء صادره به نفع دولت بوده و 661 هکتار از اراضی ملی در راستای اجرای این آراء به منابع طبیعی برگردانده شد و در سه ماهه اول سال جاری 249 فقره آراء به نفع دولت بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه ماجرای اتفاقات اخیر در کوهستان الوند مطالبه مردمی است که به وسیله رسانه ها پیگیری شد، گفت: همه مردم همدان اعتقاد دارند که این قضیه باید حل شود.

کامران گردان ادامه داد: شورای شهر معتقد است کوهستان الوند منطقه ای بکر است که باید گردشگر را به آن دعوت و از بکر بودنش استفاده کنیم بنابراین نباید تخریبی در آن صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: برای اتفاقاتی که از قبل در این منطقه افتاده مانند ساخت تله کابین گنجنامه مجوزی داده نشده اما حتما این پروژه پیوست های اجتماعی و محیط زیستی داشته است.

گردان توضیح داد: شورای شهر پس از اطلاع از اتفاقاتی که در منطقه الوند افتاد، در اولین فرصت ورود کرد، کوهنوردان هم در صحن شورا حاضر شدند و اعضای شورا اطلاعات بیشتری کسب کردند سپس، برنامه بازدید میدانی از منطقه با حضور مسئولان، خبرنگاران و فعالان محیط زیست توسط شورای شهر عملی و بررسی هایی انجام شد.

وی با بیان اینکه شورای شهر همدان به این بازدید بسنده نکرد، ادامه داد: شورای شهر برای 10 سازمان مرتبط از جمله فرمانداری، شهرداری، محیط زیست، منابع طبیعی و راه و شهرسازی نامه ای به منظور توضیح اتفاقات الوند و اقداماتشان در این راستا ارسال کرد و در جلسه خبری در صحن شورا نتایج مکاتبات اعلام خواهد شد.

گردان با اشاره به اینکه طیق قانون شورای شهر می تواند از ارگان ها درخواست پاسخ کند، یادآور شد: قول می دهیم با همکاری دستگاه و رسانه ها در جلسه ذکر شده بازخوردهای مکاتبه با دستگاه ها را اعلام کنیم تا در آینده اتفاق دیگری برای الوند نیفتد.

رئیس شورای شهر همدان درباره جاده سلامت هم گفت: دهکده گنجنامه تقاضایی تحت عنوان جاده سلامت را به کمیسیون گردشگری ارائه کرد که مورد مخالفت این کمیسیون قرار گرفت که به تصویب نرسید.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز تسطیح جاده در منطقه الوند در حوزه شهرداری نیست، گفت: در این مورد منابع طبیعی باید مجوز دهد، بنابراین این قضیه تا وقتی کارشناسی نشود نمی توانیم نظری در مورد آن بدهیم و کارشناسان این امر محیط زیست و منابع طبیعی هستند که باید بگویند جاده تخریب شده است یا نه؟

گردان با تأکید بر اینکه هیچ مصوبه ای برای جاده سلامت و جاده برگشت جاده گنجنامه در دوره های چهارم و پنجم شورای شهر همدان داده نشده، گفت: تمامی اعضای شورای شهر همدان اعتقاد دارند الوند باید به عنوان میراث طبیعی حفظ شود.

مدیرعامل دهکده گنجنامه نیز در ادامه با اشاره به سوءتفاهم بودن مسئله تخریب الوند اظهار کرد: قسمتی از کوهستان الوند که تعریف شده در حیطه عرصه دهکده گنجنامه بوده و در قسمت مخالف گودی درختان بوده است.

سعید ترابیان توضیح داد: تعریض جاده هیچ منافعی برای مجموعه تله کابین نداشته ضمن اینکه تخریب های ایجاد شده در جاده زیگزاگ به علت وقوع سیلاب در سال جاری برای مجموعه گنجنامه حدود 90 میلیون تومان هزینه داشته است.

وی اضافه کرد: سیلاب های اخیر موجب فرسایش خاک جاده شده بود بگونه ای که با خاکریزی های مجدد در جاده با وجود استفاده نکردن از آن تعمیر جاده را انجام داده ایم.

ترابیان ادامه داد: جاده مذکور قبل از انقلاب بوده و برای سهولت دسترسی به کیوارستان از آن استفاده می شده که اکنون فقط مسئله تصحیح مطرح است و ما قصد تسطیح جاده را نداریم.

وی تعامل خود را برای توضیح درباره اقدامات اخیر با سایر رسانه ها کم دانست و گفت: باید ارتباط بیشتری در این حوزه با سایرین برقرار می شد تا سوءتفاهم ها رفع شود.

مدیرعامل دهکده گنجنامه با اشاره به مراقبت های این مجموعه از کوهستان الوند اظهار داشت: هیچ ارگانی به اندازه دهکده گنجنامه از کوهستان الوند مراقبت نمی کند و به همین دلیل، 40 هزار درخت در جهت مذکور کاشته ایم و با خاکریزی ها از شکافهای ایجاد شده توسط سیلاب در جهت جلوگیری کرده ایم.

وی با بیان اینکه گنجنامه متعلق به همه بوده و دهکده گنجنامه متولی نگهداری آن است، یادآور شد: در این مجموعه اگر کسی ناظرافتی مشاهده کرد، باید گزارش دهد.

وی با اشاره به اینکه جاده زیگزاگ را ما تعمیر کرده ایم و تعریضی در کار نبوده است، اظهار داشت: مسئولیت تعمیر جهت با مجموعه دهکده گنجنامه بود و تمام فعالیت های اجرا شده در ساعات مشخص به منظور تسریع در بازسازی ها برای بازگشایی مجموعه تله کابین پس از تعطیلات کرونایی عید بوده است.

ترابیان با تأکید بر اینکه تعریض جاده به وسیله لودر امکانپذیر نبوده و احتیاج به ابزار تخصصی تری دارد، اضافه کرد: شکاف موجود در جاده بگونه ای بوده که عشایر نمی توانستند دام خود را از آن محدوده عبور دهند و حضور لودرها به منزله تصحیح جاده بوده است.

مدیرعامل دهکده گنجنامه توضیح داد: هرگونه اقدام غیرکارشناسی در کوهستان الوند ضربه به اقتصاد شهر و آیندگان بوده و ما در برابر آن مسئول هستیم.

وی با بیان اینکه ما در برابر حقوق عشایران منطقه مسئول هستیم، گفت: از سال 97 زمین دشت میشان از عشایر خریداری شده اما حق هیچگونه ساخت و ساز داده نشده و فقط حق عبور عشایر به ما مربوط می شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 14 دستگاه نظارتی مجموعه دهکده گنجنامه را نظارت کرده و هرگونه اقدام این مجموعه زیرنظر دستگاه های نظارتی است.

ترابیان در ادامه تأکید کرد: تعریض جاده هیچ منافعی برای ما ندارد، ما برای تصحیح کردن آن جاده 248 ماشین خاک به آن منطقه بردیم. طی 10 سال گذشته ما فقط یک بار از جاده زیگزاگ استفاده کردیم آن هم زمانی که به علت مشکل نوسانات برقی تله کابین به مشکل خورده بودیم و برای تخلیه مسافران کابین از آن جاده استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در همه جای جهان پایه های تله کابین به جاده دسترسی دارد اما، ما در همدان با دوار تله کابین را احداث کردیم که به طبیعت دست نزنیم، توضیح داد: ما برای حمل بار نیز از کابین استفاده کرده و اصلا احتیاج به احداث آن جاده نداریم اما آمادگی پذیرش هرگونه نقد منصفانه را داریم.

مدیرعامل دهکده گنجنامه اضافه کرد: ما به هزینه خود و کمک میراث فرهنگی در منطقه تصفیه خانه فاضلاب زدیم و با احداث رودخانه هدایت آب را جهت داده ایم که مانع ایجاد سیلاب در کوهستان الوند شویم.

وی با اشاره به اینکه مسئله تعریض جاده سوء تفاهمی بیش نیست، اظهار داشت: اتهام آسفالت ریزی در جهت به ما زده شده این درحالیست که ما توان لکه گیری قسمتی از آسفالت جهت اصلی دهکده را از نظر مالی نداریم.

وی اظهار داشت: طرح های زیادی برای آن منطقه سالانه پیشنهاد می دهیم اما، اینکه بررسی پیشنهاد ومصوبات چگونه پیش روی کند با 20 تا 30 کارگروه همراه هستیم.

ترابیان اظهار داشت: سال های گذشته برای اخذ مجوز هتل 60 تختخوابه در دشت میشان بسیار تلاش کردم تا آن را گرفتم اما با توجه به مسائل موجود کلا قید تاسیس آن را زدم.

وی مجدد با تاکید بر سوء تفاهم بودن این مسئله اظهار کرد: حاضرم ساعت ها برای پروژه هایی که کارشناسی شده است، بحث کرده و از آن دفاع کنم و هرجا هم اشکالی بود با جان و دل می پذیرم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با بیان اینکه الوند جز محدوده اداره کل حفاظت محیط زیست نیست، توضیح داد: تمام وقایعی که در کره زمین اتفاق می افتد را می توان به محیط زیست ربط داد. اگر یک برگ درخت غیر از حالت طبیعی و با دستکاری به زمین بیفتد اثری بر کره زمین می گذارد و این معنای عام کلمه محیط زیست است.

مهدی صفی خانی ادامه داد: وظایف اداره و پرسنل محیط زیست در چهارچوب قانون مشخص است، در این چهارچوب در زمینه موضوع الوند یک اتفاقی افتاده، جاده تعریض داشته که این کار اشتباه بوده و باید با دستگاه متولی مربوطه هماهنگی صورت می گرفت.

وی اضافه کرد: این انتقاد به دوستان گنجنامه که این کار را انجام دادند، وارد است که چرا هماهنگی های لازم را انجام نداده اند و ابتدا برنامه خود را به از منابع طبیعی و راه و شهرسازی ارائه نکرده اند.

صفی خانی مطرح نمود: در حوزه محیط زیست اگر تخریبی اجرا شده بنده به عنوان کننده حاضر هستم و اگر وظیفه ام را به درستی انجام نداده باشم باید پاسخ دهم اما در حوزه الوند هیچ محدوده ای تحت مدیریت اداره محیط زیست نیست. هر دستگاه کشور وظیفه ای دارد در واقع تفکیک دستگاه ها یعنی هرکس کار خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه بنده به عنوان نظر کارشناسی یک وظیفه و به عنوان کننده محیط زیست یک وظیفه دیگر دارم، اظهار داشت: صریح و بهترین تعریف در تعریض این جاده باید وظیفه راه و شهرسازی و منابع طبیعی باشد.

صفی خانی بیان نمود: الوند یکی از مظاهر زیبای طبیعت استان همدان است که شاید یکی از بهترین مناطق به لحاظ تنوع زیستی در غرب کشور باشد. ما تلاش هایی کردیم که الوند را به عنوان یکی از مناطق چهارگانه محیط زیست قرار دهیم اما، با این طرح موافقت نشد.

وی ادامه داد: نهایت کاری که ما توانستیم انجام دهیم این است که یک محدوده از الوند را به عنوان نماد تحت نظارت اداره محیط زیست انتخاب کنیم که این محدوده 2000 هکتار است.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعود استان همدان بیان نمود: در زمینه جاده زیگزاگ گنجنامه سابقه و اسناد خوبی در هیئت کوهنوردی موجود است. این جاده در زمان طاغوت به منظور ساخت اردوگاه کیوارستان کشیده شد، پس از آن با حضور شرکت تله کابین، احداث این جاده امتداد و ادامه داده شد.

علیرضا گوهری اضافه کرد: ما در کشور جاده های کوهستانی زیاد داریم که بدلایل مختلف کشیده شده اما 10-15 سال است که جاده جدید نداشتیم، جاده کوهستانی نیز تعریف خود را دارد، ما در ساخت این جاده ها استانداردها را رعایت نمی کنیم.

گوهری در رابطه با اقدامات هیئت کوهنوردی برای الوند ادامه داد: هیئت کوهنوردی و صعود استان همدان کارگروهی دارد متشکل از جامعه کوهنوردی، کننده باشگاه کوهنوردی و کوهنوردان استان و در این کارگروه اقدامات، پیگیری و نظارت هایی در رابطه با الوند انجام دادیم اما، چون قدرت اجرایی نداریم، نتوانستیم خیلی جاها ورود کنیم که امیدواریم دستگاه های متولی بتوانند اقداماتی را انجام دهند.

وی توضیح داد: صحبت های اجرا شده در این جلسه خوب است اما، ما هیچ وقت به اصل موضوع توجه نمی کنیم، ما یک تعریف جهانی از طبیعتگردی داریم یعنی طبیعتگرد همانطور که وارد طبیعت می شود همانطور خارج شود و تغییری در آن ایجاد نکند. در حال حاضر میدان میشان تبدیل به شهرک میشان شد.

گوهری با طرح سوالاتی از این قبیل که آیا هلال احمر مطالعاتی در رابطه با ساخت هتل تابستانی انجام داده؟ اصلاً احتیاج به ساخت آن هتل در آن منطقه وجود دارد؟ اظهار کرد: قبل از تمام این پروژه ها، پناهگاه های کوهنوردی ما در الوند وجود داشته، طی صحبت هایی که با مدیرکل منابع طبیعی داشتم به وی گفتم شما کوهنوردان را به چشم محیط بانانی ببینید که حداقل می توانند در رابطه با آسیب های الوند به شما اطلاع رسانی کنند، ما بدنبال ثبت پناهگاه ها به عنوان میراث خود هستیم، این سوابق باید به علت تعرضی که به ما شده مکتوب شود که وی گفت هرکسی سند می خواهد به دنبال ساخت و ساز است و ما می خواهیم از ساخت و ساز جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: باید نگاه کنیم ببینیم برای الوند چه کار کردیم؟ ما فقط الوند را تخریب کردیم. الان بحث زیگزاگ مطرح است، چند روز بعد عشایر، آفرود سواران و موضوعات دیگر.

منبع: همگردی
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1130

به "شبهاتی که تخریب در دل الوند و تعریض جاده زیگزاگ ایجاد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبهاتی که تخریب در دل الوند و تعریض جاده زیگزاگ ایجاد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید