ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی شوشتر باید بازنگری شود

به گزارش مجله عکس، خبرنگاران/خوزستان فرماندار شوشتر با بیان اینکه تمامی ضوابط و قوانین و مقرارت ساخت و ساز در این شهر بسته به میراث فرهنگی است، گفت: تمام درآمدهای شهرداری در بند ضوابط میراث فرهنگی و سازه های آبی جهانی است که این ضوابط نیاز به تجدید نظر و بازنگری دارد.

ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی شوشتر باید بازنگری شود

حسین پنبه دانه پور در مراسم افتتاح پل زیرگذر شهیدان خادم سیدالشهدا شوشتر که بامداد پنجشنبه، 17 بهمن با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار گشت، اظهار کرد: شهرستان شوشتر با جمعیت حدود 220 هزار نفر و شهر شوشتر با جمعیت 126 هزار و 500 نفر تشکیل شده است و اقوام این شهرستان در کنار یکدیگر زندگی برادرانه ای دارند.

به گزارش خبرنگاران، وی با اشاره به ظرفیت های شهرستان شوشتر گفت: همه جهان شوشتر را به عنوان قطب گردشگری و پایتخت سازه های آبی می شناسند که حدود 9 سال است که ثبت جهانی شده و این سازه ها در حال کار هستند. با توجه به تمهیداتی که دولت تدبیر و امید در بخش اقتصاد گردشگری در کل کشور داشته، شوشتر هم از این تمهیدات مستثنی نبوده و برنامه های زیادی در بخش گردشگری این شهر اجرا شده است و جوانان شهر به اقتصاد گردشگری که در حال توسعه است، می پردازند.

پنبه دانه پور بیان کرد: تا چند سال پیش در شوشتر هتل های سنتی وجود نداشتند ولی امروز 800 تخت هتل های سنتی به جز هتل های سه و چهار ستاره در شوشتر موجود است. با توجه به این ظرفیت، از سرمایه گذاران سراسر کشور استقبال می کنیم تا در آب و هوای خوب شمال استان خوزستان سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: دیگر ظرفیت شوشتر، داشتن آب های فراوانی است که حوزه کشاورزی و کشت و زرع را در این منطقه پر رنگ کرده است. حدود 100 هزار هکتار زمین آبی و دیم در این منطقه وجود دارد و در فصلی که گذشت شوشتر شهرستان اول استان در کشت برنج بود که پس از سیلاب اخیر، جبران و تسکینی برای کشاورزان بود.

فرماندار شوشتر گفت: ظرفیت سوم، وجود نیروهای نخبه و مومن و جهادی در این شهرستان است. از حوزه ریاست جمهوری انتظار داریم چرخ لوکوموتیوی که در شهرستان شوشتر در جهت توسعه و رشد عمرانی و اقتصادی و فرهنگی به حرکت درآمده، به شتاب برسد.

وی با اشاره به پروژه زیرگذر شهر شوشتر بیان کرد: این اولین زیرگذری است که در جهت توسعه پایدار کالبد شهری شوشتر در آبان 95 کلنگ زنی و در آبان سال 98 آماده بهره برداری شد.

پنبه دانه پور با اشاره به دیگر پروژه های این شهر گفت: بیش از 60 میلیارد تومان برای تعویض و ترمیم و اصلاح شبکه آبرسانی و 30 میلیارد تومان برای ایجاد ایستگاه تصفیه آب مصوب شده است.

وی با بیان اینکه پروژه زیرگذر شوشتر کاملا خارج از بافت تاریخی قرار گرفته است، افزود: در چهار سال گذشته شوشتر به یک کارگاه ساختمانی تبدیل شد و این فرایند ادامه دارد. این زیرگذر با حدود 13 میلیارد تومان اجرا شده که 7.5 میلیارد تومان از این میزان، از بخش تملک دارایی های دولت تامین و بقیه مبلغ از محل جاری شهرداری محقق شد.

فرماندار شوشتر گفت: شوشتر یک شهر تاریخی است و تمامی ضوابط و قوانین و مقرارت ساخت و ساز در آن بسته به میراث فرهنگی است. تمام درآمدهای شهرداری در بند ضوابط میراث فرهنگی و سازه های آبی جهانی است که این ضوابط نیاز به تجدید نظر و بازنگری دارد.

پنبه دانه پور افزود: نیاز است که این ضوابط به روز رسانی شود تا مردم با قوت قلب بیشتری در اراضی خود سرمایه گذاری کنند و بتوانیم بافت تاریخی که بعضا به بافت فرسوده تبدیل شده است را نجات دهیم و در ستاد بازآفرینی استان، اجازه نوسازی و بازآفرینی و باز زنده داری بافت فرسوده و تاریخی را داشته باشیم.

وی بیان کرد: ما به هویت ملی این شهر اعتقاد داریم و نمی خواهیم دست به هویت شهر بزنیم اما نیاز است که در بازآفرینی و باز زنده داری، ضوابط بازنگری شود تا مشکل بسیاری از شهفرایندان حل شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 775

به "ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی شوشتر باید بازنگری شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی شوشتر باید بازنگری شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید