علائم آپاندیس و درمان آن

به گزارش مجله عکس، امروزه ثابت شده آپاندیس بر سیستم ایمنی تاثیر و در فراوری آنتی بادی ها نقش بسزایی دارد. برای تشخیص درد و علائم آپاندیسی و واکنش مناسب برای حفظ سلامت در ادامه همراه ما باشید.

علائم آپاندیس و درمان آن

آپاندیس چیست و کجاست؟

آپاندیس لوله 1/2 3 اینچی از بافت است که از روده بزرگ امتداد می یابد. مطالعه نشان می دهد آپاندیس ممکن است نقشی در ایمنی شکم داشته باشد ، اما هیچ چیز قطعی نیست. چیزی که می دانیم این است :ما بدون آن می توانیم بدون عواقب زندگی کنیم.

آماس آپاندیس شرایط اورژانسی پزشکی است که تقریبا همواره مستلزم جراحی فوری برای حذف آپاندیس است. این آپاندیس ملتهب درمان نشده است پایان می ترکد یا سوراخ خواهد شد ، مواد عفونی به حفره شکمی ریخته خواهد شد این می تواند منجر به پریتونیت ، التهاب شدید شکمی گردد که می تواند مهلک باشد مگر این که با آنتی بیوتیک های قوی درمان گردد.

بعضی اوقات یک دمل پر از چرک (عفونت که از بقیه بدن جدا شده) خارج از آپاندیس ملتهب قرار می گیرد. بافت اسکار سپس دیوار را از بقیه شکم جدا و از توسعه عفونت جلوگیری می نماید.

دمل آپاندیس می تواند بترکد یا سوراخ گردد. به همین علت تقریبا در تمام موارد به صورت اورژانسی درمان می شوند و احتیاجمند عمل جراحی هستند . در ایالات متحده، یک نفر در 20 نفر ممکن است مبتلا گردد. اگر چه در هر سنی ممکن است ایجاد گردد ، آپاندیس زیر 2 سال خیلی کم و بیشتر بین سنین 10 تا 30 اتفاق می افتد.

آپاندیسیت چیست؟آپاندیسیت (Appendicitis) مسئله ای است که در آن آپاندیس (appendix) شما ملتهب شده و پر از چرک می گردد. آپاندیس زائده ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده بزرگ و درناحیه پایین و راست شکم منشعب می گردد. هرچند آپاندیس هنوز فایده شناخته شده ای ندارد، اما می تواند باعث مسائلی جدی گردد.

درد آپاندیسیت از نواحی اطراف ناف آغاز شده و به سمت ناحیه راست و پایین شکم شما حرکت می نماید. درد آپاندیسیت در طول 12 تا 18 ساعت زیاد شده و کم کم شدید می گردد. آپاندیسیت برای هرکسی ممکن است اتفاق بیافتد اما شیوع آن در سنین بین 10 تا 30 سالگی بیشتر می باشد. درمان معمول و استاندارد آپاندیسیت برداشت آپاندیس است.

علل ابتلا به آپاندیس چیست ؟التهاب آپاندیس یا همان آپاندیسیت زمانی اتفاق می افتد که آپاندیس بسته می گردد و اغلب به وسیله مدفوع یک جسم خارجی یا سرطان مسدود می گردد. ممکن است ناشی از عفونت باشد چون آپاندیس می تواند در پاسخ به هر گونه عفونت در بدن ورم کند. 1

علائم آپاندیس را می شناسید؟درد در ناحیه شکم یکی از متداول ترین نوع دردها است. مثل دل درد ناشی از سندروم روده تحریک پذیر، مسائل گوارشی، عفونت های دستگاه ادراری و بیماری های التهابی لگن، بیماری عفونی که در ناحیه لگن و رحم بیشتر خانم ها اتفاق خواهد افتاد.

شما ممکن است که دل دردهای زیادی را تجربه نموده باشید اگر دچار یبوست، مسمومیت غذایی، سنگ کلیه، مسائل گوارشی شده باشید. بنابراین بسیار مهم است که در پی دیگر نشانه های آپاندیس باشید اگر احساس دل درد می کنید.

علائم رایج آپاندیسهنگام ایجاد آپاندیس افراد دیگر علائم آن را تجربه می نمایند از جمله:

بی اشتهایی

تهوع

استفراغ

تب خفیف

عدم توانایی خارج کردن گاز و یا کار کردن روده

تورم شکم

یبوست یا اسهال

بسیار مهم است که بدانید اگر آپاندیس گرفته باشید وقتی که می چرخید، نفس عمیق می کشید، سرفه یا عطسه می کنید درد شدیدی در ناحیه شکم احساس می کنید. درد در قسمت پایین شکم کمتر خواهد شد و اگر با دست آن ناحیه را فشار دهید و سریع رها کنید درد زیادی احساس خواهید کرد. 2

درماندر بیشتر مواقع، برای درمان آپاندیس جراح بلافاصله پس از تشخیص، آپاندیس را از بدن خارج می نماید. اگر سی تی اسکن نشان دهد یک آبسه در محل ایجاد شده است، احتمالاً ضروری است ابتدا از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت ایجاد شده استفاده گردد. به این ترتیب خارج کردن آپاندیس در ادامه و پس از بر طرف شدن عفونت و التهاب ایجاد شده انجام می گردد.

آزمایش های اجرا شده برای تشخیص آپاندیسیت کامل نیستند. در نتیجه، این آزمایش ها ممکن است نشان دهند شرایط آپاندیس شما در حالت عادی واقع شده است. در اینگونه مواقع، معمولاً جراح آپاندیس را از بدن خارج نموده و شرایط سایر نقاط شکم را برای تعیین کردن سایر علائم ایجاد درد مورد آنالیز و معاینه قرار می دهد.

در صورتی که شما دارای علایم آپادنیس حاد باشید، معمولاً احتیاج است در اسرع وقت از بدن خارج گردد. این عمل جراحی معمولاً به عنوان آپاندکتومی یا آپاندیسکتومی شناخته می گردد. علاوه بر این در صورتی برای بیمار عمل جراحی پیشنهاد می گردد که احتمال ابتلای بیمار به آپاندیسیت وجود داشته باشد ولی امکان تشخیص دقیق مشکل وجود نداشته باشد. این شرایط به این علت در نظر گرفته می گردد که خارج کردن آن ایمن تر است و خطر ترکیدن آپاندیس را از بین می برد. در انسان ها، آپاندیس هیچ عملکرد مهمی را بر عهده ندارد و به همین علت خارج کردن آن در عمل جراحی از بدن هیچگونه مسئله ای را برای فرد در بلند مدت به همراه ندارد.

عمل جراحیعمل جراحی آپاندکتومی تحت بی هوشی عمومی انجام می گردد و در این حالت می توان از تکنیک جراحی بسته یا سوراخ کلید یا تکنیک باز برای این کار استفاده کرد.

جراحی بسته یا سوراخ کلیدجراحی سوراخ کلید (لاپروسکوپی) معمولاً روشی است که برای عمل آپاندیس از اولویت و رجحان برخوردار است، زیرا در این روش دوره ریکاوری بیمار سریع تر از عمل جراحی باز است. این روش درمانی شامل ایجاد سه یا چهار برش کوچک در ناحیه شکم است. در ادامه ابزارهای خاص به شکم وارد می شوند که این ابزارها شامل موارد زیر است:

یک لوله که به وسیله آن گاز به شکم بیمار پمپاژ می گردد و به این ترتیب شکم باد نموده و مشاهده بهتر آپاندیس و نیز ایجاد فضای بیشتر برای جراح جهت کار امکان پذیر می گردد.

یک لوله کوچک متصل به یک منبع نور و یک دوربین (لاپروسکوپ) که به وسیله آن تصاویر تهیه شده از داخل شکم به یک تلویزیون برای مشاهده جراح امکان پذیر می گردد.

ابزارهای جراحی مخصوص که برای خارج کردن آپاندیس استفاده می شوند.

هنگامی که آپاندیس از بدن بیمار خارج شد، شکاف های ایجاد شده بر روی شکم بخیه زده شده و در صورت استفاده از بخیه قابل جذب امکان حل شدن آن در فاصله چند روز پس از عمل جراحی وجود دارد. در غیر این صورت احتیاج است که بیمار در طول 7 تا 10 روز پس از عمل جراحی برای کشیدن بخیه ها به مطب پزشک مراجعه کند.

جراحی بازدر بعضی موارد، عمل جراحی سوراخ کلید برای بیمار پیشنهاد نمی گردد و ضروری است در عوض از عمل جراحی باز برای بیمار استفاده گردد. این عمل جراحی در شرایط زیر برای بیمار تجویز می گردد:

هنگامی که آپاندیس پاره شده باشد و توده ای تشکیل داده باشد که در اصطلاح به آن توده آپاندیس گفته می گردد.

هنگامی که جراح تجربه کافی برای استفاده از لاپروسکوپ برای خارج کردن آپاندیس را ندارد.

هنگامی که فرد قبلاً از عمل جراحی باز در ناحیه شکم استفاده نموده باشد.

در این موارد، عمل جراحی شامل ایجاد یک شکاف بزرگ تر در ناحیه سمت راست پایین شکم بیمار برای خارج کردن آپاندیس است. هنگامی که بیمار به پریتونیت پیشرفته مبتلا شده باشد (عفونت لایه داخلی شکم) گاهی اوقات ضروری است عمل جراحی با یک برش بزرگ در ناحیه وسط شکم انجام گردد (لاپاروتومی).

پس از هر دو نوع عمل جراحی، آپاندیس فرد برای یک آزمایشگاه ارسال می گردد تا عدم وجود سلول های سرطانی در آن تعیین گردد. انجام این کار یک ارزیابی احتیاطی محسوب می گردد، هر چند در حالت های نادر مسائل جدی در این رابطه شناسایی می گردد. 3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.mashreghnews.ir

3.www.drrezadoost.ir

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1903

به "علائم آپاندیس و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم آپاندیس و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید