معرفی برترین قرص برای باردار شدن

به گزارش مجله عکس، اگر تا به امروز پیروز به بارداری نشده اید نگران نباشید، زیرا گزینه هایی وجود دارد که به شما یاری می نماید تا باردار شوید. اما ببینیم برترین قرص برای باردار شدن بسته به شرایط شما کدام است؟

معرفی برترین قرص برای باردار شدن

تحریک تخمک گذاری با دارو های باروری

دارو های باروری، تخمک گذاری را تنظیم یا تحریک می نمایند. دارو های باروری درمان اصلی برای زنان ناباروری هستند که مشکلشان اختلالات تخمک گذاری است.

دارو های باروری عملکردی شبیه به هورمون های طبیعی - هورمون تحریک نماینده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئیهمه (LH) - دارند و تخمک گذاری را تحریک می نمایند. البته این دارو ها برای زنانی که تخمک گذاری دارند هم استفاده می گردد تا کیفیت و سایز تخمک آن ها بهبود یابد.

برترین قرص برای باردار شدنبعضی از دارو های باروری رایج عبارتند از:

1 - کلومیفن سیترات (Clomiphene (Clomid.یک داروی خوراکی است که باعث می گردد غده هیپوفیز؛ FSH و LH بیشتری فراوری کند تا تخمک گذاری تحریک گردد. بدین ترتیب فولیکول تخمدان رشد نموده و تخمک فراوری می گردد.

2 - گنادوتروپین هابه جای تحریک غده هیپوفیز برای آزاد کردن هورمون های بیشتر، این داروی تزریقی مستقیما تخمدان را تحریک می نماید تا تخمک های بیشتری فراوری کند. دارو های گنادوتروپین شامل گنادوتروپین یائسگی انسانی (منوپور hMG) و (FSH (Gonal-F, Follistim AQ, Bravelle است. گنادوتروپین دیگر، گونادوتروپین کوریونی انسان (Ovidrel, Pregnyl) است که موجب بالغ شدن تخمک ها و رهاسازی آن ها در زمان تخمک گذاری می گردد. پیرامون استفاده از گنادوتروپین این نگرانی وجود دارد که بارداری چند قلویی یا زایمان زودرس را در پی داشته باشد.

3 - متفورمین (Glucophage)اگر مقاومت به انسولین به عنوان علت ناباروری شناخته گردد، این دارو تجویز می گردد. این شرایط در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک PCOS بیشتر دیده می گردد. متفورمین مقاومت به انسولین را کاهش داده و در نتیجه تخمک گذاری را بهبود می بخشد. در چنین شرایطی قرص متفورمین برترین قرص برای باردار شدن محسوب می گردد.

4 - لتروزوللتروزول (Femara) متعلق به گروهی از داروهاست که به عنوان مهار نماینده های آروماتاز شناخته می شوند و عملکردی مشابه کلومیفن دارد. لتروزول تخمک گذاری را تحریک می نماید. با این حال، اثرات جانبی این دارو در بارداری هنوز شناخته شده نیست؛ بنابراین به عنوان اولین دارو برای تحریک تخمک گذاری تجویز نمی گردد.

5 - بروموکریپتینبروموکریپتین (Cycloset)، یک آگونیست دوپامین است که در شرایط هایپر پرولاکتینمیا (هنگامی که به علت ترشح بیش از حد پرولاکتین، تخمک گذاری با مشکل روبرو می گردد) تجویز می گردد تا سطح هورمون پرولاکتین را کاهش دهد.

موارد تجویز داروهای باروریدارو های باروری برای زنانی که مبتلا به یکی از شرایط زیر هستند، تجویز می شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و دیگر مسائل تخمدان

اختلالات تیروئید

اختلالات تغذیه

مسائل وزن: لاغری مفرط، اضافه وزن بیش از حد و یا فعالیت بدنی شدید

مسائل مربوط به سطح هورمون های FSH (هورمون تحریک نماینده فولیکول) و LH (هورمون لووتیونی) در بدن

شرایط یاد شده موجب تخمک گذاری نامنظم یا عدم تخمک گذاری می گردد. به همین علت پزشک دارو های باروری را برای درمان این مشکل تجویز کند.

نحوه عملکرد دارو های باروریدارو های یاد شده به روش های زیر موجب افزایش احتمال باروری می شوند.

تحریک تخمدان برای فراوری تخمک های بیشتر

افزایش سطح هورمونی خاصی در بدن، در نتیجه موجب بالغ شدن و رها کردن بیش از یک تخمک در هر دوره می گردد. این روش به نام هیپرستولاسیون تخمدان کنترل شده، شناخته می گردد.

جلوگیری از رها شدن تخمک نابالغ (ART).

یاری به درمان های دیگر مانند لقاح مصنوعی یا IVF.

عوارض جانبی مصرف دارو های باروریاستفاده از دارو های باروری، عوارضی را در پی دارد. در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

واکنش های کوتاه مدت. مصرف بعضی از دارو ها واکنش های خفیفی مانند خستگی، گر گرفتگی، سر درد، بی قراری و تحریک پذیری را در پی دارد.

بارداری چند قلویی. دارو های خوراکی احتمال پایین چند قلویی (کمتر از 10 درصد) و احتمال بالای دوقلوزایی را در پی دارند. در صورت استفاده از دارو های تزریقی، این احتمال تا 30 درصد افزایش پیدا می نماید. دارو های باروری تزریقی احتمال بارداری سه قلویی یا بیشتر را افزایش می دهند.

به طور کلی، بارداری چند قلویی، خطر ابتلا به زایمان زودرس، وزن کم نوزادان در هنگام تولد و مسائل رشد آنان را در پی دارد. گاهی اوقات با تنظیم دقیق داروها، در صورت فراوری تعداد زیادی فولیکول، می توان خطر چند قلویی را کاهش داد.

سندرم تخمدان تحریک پذیر (OHSS). تزریق دارو های باروری برای تحریک تخمک گذاری می تواند باعث OHSS گردد که موجب تورم و دردناک شدن تخمدان ها می گردد. دل درد، سوزش معده، التهاب، تنگی نفس، کاهش ادرار، تهوع، استفراغ و اسهال از نشانه های سندروم تخمدان تحریک پذیر هستند.

سندروم تخمدان تحریک پذیر در دوران بارداری باعث بروز علائمی مانند افزایش سریع وزن، بزرگ شدن تخمدان ها، درد زیاد تخمدان ها، تجمع مایعات در شکم و تنگی نفس می گردد.

احتمال ابتلا به سرطان تخمدان در بلند مدت. اغلب مطالعات اجرا شده بر روی زنانی که از دارو های باروری استفاده نموده اند، خطر چندانی در بلند مدت گزارش ننموده اند. اما بعضی از مطالعات نشان می دهد زنانی که به مدت 12 ماه یا بیشتر، از این دارو ها استفاده نموده اند و باردار نشده اند، در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

زنانی که هرگز باردار نشده اند، ریسک بالای ابتلا به سرطان تخمدان را دارند.

بارداری خارج از رحم. احتمال بارداری خارج از رحم در زنان تحت درمان با IVF که دارو مصرف می نمایند، بسیار بالاست.

سخن آخراگر نسبت با باردار نشدن خود، احساس نگرانی می کنید، بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. دارو های مفید بسیاری وجود دارد که می تواند احتمال بارداری را افزایش دهد. با این حال، از مصرف خودسرانه دارو ها پرهیز کنید؛ زیرا عواقب جبران ناپذیری در پی دارد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1874

به "معرفی برترین قرص برای باردار شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین قرص برای باردار شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید