نفس کشیدن خیلی سخت است!

به گزارش مجله عکس، با ماشینی شدن زندگی انسان شرایط آب و هوایی نیز شروع به تغییر کرد. هوای سالم تشکیل شده از اکسیژن، نیتروژن و چند گاز دیگر است. گازهای سمی دیگری نیز وجود دارند که به عنوان آلاینده هوا شناخته می شوند.

نفس کشیدن خیلی سخت است!

آلودگی هوا؛ دلایل و راهبردها

چکیده

با ماشینی شدن زندگی انسان شرایط آب و هوایی نیز آغاز به تغییر کرد. هوای سالم تشکیل شده از اکسیژن، نیتروژن و چند گاز دیگر است. گازهای سمی دیگری نیز وجود دارند که به عنوان آلاینده هوا شناخته می شوند. انسان وظیفه دارد این شرایط آب و هوایی را که از آیندگان به امانت گرفته به طور سالم به آن ها تحویل دهد.

تعداد کلمات 1412/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

مترجم: وحید کرمی

آلودگی هوا به وسیله عوامل بسیاری ایجاد می شود:

- تعداد روزافزون اتومبیل ها در خیابان ها و جاده های ما؛

- شهرهای رو به رشد؛

- توسعه سریع اقتصاد ما؛

- صنعتی سازی؛

- و...

همانطور که می دانیم، آلودگی هوا در قرن نوزدهم با انقلاب صنعتی در اروپا آغاز شد و در چند دهه گذشته، این مسئله به یک مشکل بزرگ و عمده برای محیط زیست ما تبدیل شده است. هوای خالص به طور معمول از نیتروژن (76٪)، اکسیژن (22٪)، دی اکسید کربن و چند گاز دیگر تشکیل شده است.

هنگامی که عناصر مضر وارد هوا می شوند، ممکن است باعث مسائل بهداشتی و سلامت جسمانی شوند و همچنین به محیط زیست، ساختمان ها و خاک نیز آسیب خواهند رساند. این عناصر لایه ازن را نازک و نازک تر می کنند و منجر به گرم شدن جو زمین و تغییرات آب و هوایی می شوند.

سبک زندگی مدرن و امروزی ما در طول سال ها، عائدی و منفعتی جز هوای کثیف و آلوده برای ما نداشته است. کارخانه ها، وسایل نقلیه مختلف، تعداد روزافزون مردم، مواردی هستند که امروزه مسئول آلودگی هوا هستند. اما همه آلودگی هوا به وسیله مردم ایجاد نمی شود. آتش سوزی جنگل، طوفان گرد و غبار و نیز فوران آتشفشان می توانند منجر به آلودگی هوا شوند.

آلاینده های عمده چه چیز هایی هستند و از کجا آمده اند؟

مونوکسید کربن گاز بی رنگی است که وقتی چوب، بنزین یا زغال سنگ به طور کامل سوزانده نمی شود، تولید می شود. همچنین در دود حاصل از سیگار نیز وجود دارد. به سبب این گاز، اکسیژن کمتری وارد خون شده و باعث می شود ما گیج و خواب آلود شویم.

دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای است که وقتی زغال سنگ، روغن یا چوب را می سوزانیم، به جو می رسد.

کلروفلوئوروکربن ها (CFCs) گازهایی هستند که در سیستم های تهویه مطبوع، کولرهای گازی یا یخچال و فریزر به کار می فرایند. هنگامی که این گازها وارد هوا می شوند، در ارتفاع بسیار زیادی در اتمسفر (حدود 20 تا 50 کیلومتر بالاتر از سطح زمین) قرار می گیرند و در آنجا، با گازهای دیگر ترکیب می شوند و لایه اوزون را از بین می برند. ما به لایه اوزون نیاز داریم؛ زیرا لایه ازن ما را درمقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند.

سربی که در بنزین، رنگ، باتری و سایر محصولات وجود دارد بسیار بسیار خطرناک و مضر است و اگر به بدن ما برسد، علاوه بر تاثیرات جزئی که بر بدن ما می گذارد، در بعضی موارد حتی می تواند باعث سرطان نیز شود.

همانطورکه می دانیم دو نوع ازن وجود دارد: نوع اول، اوزون طبیعی است که در قسمت فوقانی جو ماست، اما نوع دوم اوزونی است که در زمین ، به وسیله مردم تولید می شود. ترافیک و کارخانه ها باعث ایجاد اوزون زمینی می شوند. این امر به ویژه برای بچه ها و افراد مسن بسیار خطرناک است و باعث این می شود که زود خسته شوند و پزشکان پیشنهاد می کنند هنگامیکه ازون موجود در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوند.

اکسید نیتروژن سبب تولید دود و بخارهای غلیظ شیمیایی و نیز باران های اسیدی می شود. اکسید نیتروژن زمانی تولید می شود که سوخت هایی مانند زغال و نفت را می سوزانید. این اکسید هم، مانند بعضی گازهای دیگر می تواند منجر به مسائل تنفسی شود، به ویژه برای بچه هایی که در زمستان به خارج از منزل می فرایند.

دی اکسید گوگرد گازی است که هنگامیکه زغال سنگ در نیروگاه ها سوزانده می شود، تولید و وارد هوا می شود. کارخانه های تولید کاغذ و سایر صنایع شیمیایی نیز دی اکسید گوگرد تولید می کنند. این آلاینده موجب بیماری های ریوی در درازمدت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:آلودگی هوا

باران اسیدی

نتیجه دیگری از آلودگی هوا باران اسیدی است. این اتفاق زمانی می افتد که دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن وارد هوا می شوند. هنگامی که این نوع از باران های اسیدی آغاز به باریدن می کنند، در واقع آبی که حاوی این عناصر مضر و بسیار خطرناک است بر روی سر ما می بارد.

باران اسیدی همچنین می تواند ناشی از فوران های آتشفشانی باشد. آتشفشان ها گازهای سمی خطرناکی را به داخل اتمسفر هدایت می کنند.

باران های اسیدی باعث تخریب جنگل ها، دریاچه ها و خاک می شوند. بسیاری از دریاچه ها و رودخانه ها تمیز کردن یا تمیز نگه داشتن هوا سخت است، اما غیرممکن نیست. انتخاب اشکال دیگر انرژی مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی یا انرژی جزرومدی، می تواند برای کنترل آلودگی بسیار مفید واقع شود.

شهرهایی مانند لندن نشان داده اند که دستیابی به هوای خوب و تمیز در یک زمان کوتاه امری ممکن می باشد و خیلی هم سخت نیست.طی دهه های اخیر به محیطی سمی و ناپاک تبدیل شده اند و حتی بعضی از گونه های ماهی نیز منقرض شده اند.

باران های اسیدی تاثیرات مخرب غیر قابل جبرانی بر روی ساختمان ها و نمای آن ایجاد می کنند و با ساییدن سطح سنگ[1] و نفوذ به لایه های داخلی، موجب تخریب آن در مرور زمان شده و سطح کدری را به وجود می آورد. در بعضی از شهرها به دلیل آلودگی، هوای سنگین و وجود وارونگی دمایی، امکان رخداد باران اسیدی بسیار بالاست و نمای ساختمان ها در معرض خطراتی هستند که ممکن است سطح زشتی را پدید آورد.

آلاینده ها گاهی طولانی مدت در هوا می مانند و همچنین مدت زیادی طول می کشد تا دوباره به زمین برگردند. به همین دلیل است که گاهی اوقات سخت است بدانیم آلاینده های خطرناک در کجا تولید شده و یا از کجا آمده اند. باران های اسیدی که جنگل ها و دریاچه ها را در اتریش و آلمان از بین می برند، ممکن است از نیروگاه هایی در کشورهای اروپای شرقی باشند.

در مورد آلودگی هوا چه کار یا کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

تمیز کردن یا تمیز نگه داشتن هوا سخت است، اما غیرممکن نیست. انتخاب اشکال دیگر انرژی مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی یا انرژی جزرومدی، می تواند برای کنترل آلودگی بسیار مفید واقع شود.

شهرهایی مانند لندن نشان داده اند که دستیابی به هوای خوب و تمیز در یک زمان کوتاه امری ممکن می باشد و خیلی هم سخت نیست.

اما توجه کنید این ما انسان ها هستیم که می توانیم هوای اطرافمان را پاک و تمیز نگه داریم!

- پیاده یا با دوچرخه به مدرسه یا خانه دوستانتان بروید؛

- به جای ماشین شخصی، از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو استفاده کنید؛

- از اسپری ها و پیشرانه ها زیاد استفاده نکنید!

- حتما هرسال ماشین خود را به مراکز معاینه فنی خودرو ببرید؛

- مواظب درختان زیبایی که دی اکسید کربن هوا را جذب کرده و اکسیژن و هوای پاک تحویل ما می دهند، باشیم!

- هنگام خروج از اتاق، چراغ هارا خاموش کنید. فقط از لامپ هایی که واقعا نیاز دارید، استفاده کنید.

- اتاق خود را در فصل زمستان بیش از حد گرم نکنید. بهتر است به جای اینکه در یک اتاق گرم بنشینید، یک لباس گرم بپوشید.

دود و بخارهای غلیظ شیمیایی(دود مه یا مه دود)

دود و بخارهای غلیظ شیمیایی زمانی به وجود می آیند که گازهای حاصل از سوختن مواد سوختی همراه با مه و بخار با هم در یکجا جمع شوند. هنگامی که گرما و نور خورشید هم به این گازها ملحق شوند، ذرات ریز و خطرناکی در هوا تشکیل می دهند.

مه دود در شهرهای بزرگ به سبب ترافیک سنگین و طولانی رخ می دهد. به خصوص در تابستان، زمانی که بسیار گرم است، دود در نزدیکی زمین باقی می ماند. این مه دود های غلیظ شیمیایی برای تنفس و سلامتی ما خطرآفرین هستند و در منطقه های که مه دود تشکیل می شود، موجب کاهش دید افقی شده، ممکن است مسائل اساسی پیش آید.

مه دود برای اولین بار در بریتانیا، به سبب آغاز انقلاب صنعتی، کشف و رویت شد. در آن زمان مردم از زغال سنگ برای گرم کردن و پخت و پز استفاده می کردند و کارخانجات نیز از زغال سنگ برای تولید آهن و فولاد استفاده می کردند. دود به همراه رطوبت و مه و بخار موجود در هوا، رنگ زرد به خودش گرفته بود. مه دود اغلب بیش از چندین روز در شهرها می ماند و باعث بیماری های ریوی و مسائل تنفسی جدی شده بود. هر سال هزاران نفر در لندن جان می باختند.

امروزه شهرهایی که جمعیت بالایی دارند و در منطقه ها داغ و یا نیمه گرمسیری واقع شده اند، بزرگترین مشکل را با مه دود دارند؛ مثلا لس آنجلس، مکزیکو سیتی یا قاهره از شهرهایی هستند که از این پدیده رنج می برند.

اقدامات گسترده و بسیاری برای جلوگیری از تشکیل مه دودها و نیز کاهش آسیب آنها اجرا شده است. مثلا زغال سنگ هایی که در کارخانه ها استفاده می شوند، حاوی گوگرد کمتری می باشند و اتومبیل ها خیلی بهتر از گذشته شده اند و سوخت را بهتر و کامل تر می سوزانند. در بعضی از شهرها، ماشین ها حتی مجاز به رانندگی در روزهای پردود نیستند.

و باز هم می گوییم: این ما هستیم که باید از محیط زیست و هوای پاک محافظت کنیم!

نمایش پی نوشت ها:

[1]. رویه های سنگی ساختمان ها، پل ها، سدها و… به وسیله باران اسیدی، ساییده شده و موجبات نابودی آن ها را فراهم می کند. باران های اسیدی آسیب های ویران کننده و غیرقابل جبرانی بر بناهای تاریخی و گنجینه های فرهنگی وارد می سازند. ساختمان های مشهوری در جهان به وسیله باران اسیدی مورد حمله قرار گرفته اند و رویه آن ها در اثر سایش شیمیایی، تغییر شکل یافته است.

برگرفته از سایت: www.theguardian.com و www.english-online.com

منبع: راسخون

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1890

به "نفس کشیدن خیلی سخت است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس کشیدن خیلی سخت است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید