همه این فرودگاه ها در ارتفاع بالاتر از 4000 متر قرار دارند!!

به گزارش مجله عکس، مرتفع ترین فرودگاه های جهان

فرودگاه ها در مجاورت شهرها ساخته می شوند و وظیفه جابجایی مسافران را بر عهده دارند. در برخی منطقه ها مرتفع جهان فرودگاه هایی وجود دارند که به علت جغرافیای خاص منطقه، در ارتفاع بسیار بالایی ساخته شده اند. ارتفاع این فرودگاه ها بالاتر از 4000 متر است و به این ترتیب، از بسیاری از قله های مشهوری که می شناسیم هم مرتفع تر هستند. در این مطلب می خواهیم 5 فرودگاه را به شما معرفی کنیم که همگی آن ها در ارتفاع بالاتر از 4000 متر قرار دارند! جالب است بدانید که بسیاری از آن ها در کشور چین و در منطقه ها مرتفع تبتی واقع شده اند. برای اینکه با مرتفع ترین فرودگاه های جهان آشنا شوید خبرنگاران را همراهی کنید.

همه این فرودگاه ها در ارتفاع بالاتر از 4000 متر قرار دارند!!

5 فرودگاه مرتفع دنیا

کشور چین به علت جغرافیا و اقلیم طبیعی اش فرودگاه های مرتفع زیادی دارد. در واقع، 4 فرودگاه از 5 فرودگاه مرتفع دنیا در این کشور قرار دارند. از جمله این فرودگاه ها، فرودگاه داوچنگ یادینگ (Daocheng Yading Airport) است که در ارتفاع 4411 متری از سطح دریا نهاده شده و مرتفع ترین فرودگاه دنیا به شمار می رود. در واقع بسیاری از این فرودگاه ها از قله های مشهور در گوشه و کنار دنیا هم بلندترند! در این مطلب 5 فرودگاه مرتفع دنیا را به شما معرفی می کنیم.

1- فرودگاه داوچنگ یادینگ | Daocheng Yading Airport

همان طور که اشاره کردیم این فرودگاه در چین نهاده شده است و در سپتامبر 2013 بازگشایی شده است. فرودگاه داوچنگ در ارتفاع 4411 متری از سطح دریا نهاده شده و به این ترتیب، مرتفع ترین فرودگاه دنیا شناخته می گردد. این فرودگاه در استان سیچوآن نهاده شده و یک باند فرود به طول 4200 متر و عرض 45 متر دارد. مرتفع ترین فرودگاه دنیا با صرف هزینه ای بالغ بر 255 میلیون دلار ساخته شده است. پیش از ساخت این فرودگاه، برای سفر از شهر داوچنگ به چنگ دو (Chengdu) سفری دو روزه با اتوبوس لازم بود، اما با ساخت این فرودگاه، این مدت زمان به یک ساعت کاهش پیدا کرد. انتظار می رود این فرودگاه سالانه پذیرای 280000 مسافر باشد.

2- فرودگاه کامدو بامدا | Qamdo Bamda Airport

این فرودگاه که گاه به نام فرودگاه چانگ دو بانگدا نیز نامیده می گردد دومین فرودگاه مرتفع دنیا محسوب می گردد. این فرودگاه در ارتفاع 4334 متری از سطح دریا نهاده شده و از این حیث، بعد از فرودگاه داوچنگ در رده دوم فهرست مرتفع ترین فرودگاه های دنیا قرار می گیرد. فرودگاه کامدو همان طور که از نامش معین است در نزدیکی شهر کامدو در تبت نهاده شده است. فرودگاه کامدو باند فرودی به طول 5500 متر دارد که طولانی ترین باند فرود محسوب می گردد. این فرودگاه در حال توسعه و توسعه است و پس از آن، می تواند سالانه 180000 مسافر را جابجا کند. برای توسعه این فرودگاه 45 میلیون دلار هزینه شده و قرار است ترمینال جدیدی به مساحت 4000 متر مربع در این فرودگاه ساخته گردد.

3- فرودگاه کانگدینگ | Kangding Airport

این فرودگاه نیز در کشور چین و در منطقه خودمختار تبتی Garze واقع شده و 38 کیلومتر با کانگدینگ، مرکز استان سیچوآن فاصله دارد. فرودگاه کانگدینگ در ارتفاع 4280 متر از سطح دریا نهاده شده است و سومین مورد از مرتفع ترین فرودگاه های دنیا به شمار می رود. باند فرود 4000 متری این فرودگاه ظرفیت پذیرش هواپیماهایی مثل ایرباس ای 319-100 و بوئینگ 737-700 را دارد. ترمینال این فرودگاه سالانه پذیرای 330000 مسافر و 1980 تن کارگو و بار است. فرودگاه کانگدینگ با سرمایه 120 میلیون دلاری ساخته و از سال 2008 میزبان پروازهای تجاری است. مسافران با استفاده از این فرودگاه می توانند در عرض 35 دقیقه به چنگ دو سفر نمایند و از این نظر، باعث کاهش زمان سفر و رفت و آمد مردم در منطقه شده است.

4- فرودگاه نگاری گونسا | Ngari Gunsa Airport

فرودگاه نگاری در بین مرتفع ترین فرودگاه های دنیا در رتبه چهار قرار می گیرد. این فرودگاه که هم کاربری نظامی و هم کاربری مسافربری دارد در شهر سیچوانه (Shiquanhe) در جنوب غربی منطقه خودمختار تبت و در نزدیکی مرز هند نهاده شده است. فرودگاه نگاری گونسا در ارتفاع 4274 متری از سطح دریا واقع شده است. ساخت این فرودگاه در جولای 2010 تکمیل شده است و باند فرودی به طول 4500 متر نیز در این فرودگاه وجود دارد. هواپیمای جت لاینر ای 319 ایر چاینا اولین پرواز تجاری بود که به مقصد این فرودگاه انجام شد. حدود 241 میلیون دلار صرف ساخت و بازسازی این فرودگاه شده و قرار است تا سال 2020 این فرودگاه روزانه ظرفیت جابجایی 120000 نفر را داشته باشد.

5- فرودگاه ال آلتو | El Alto Airport

پنجمین مورد از مرتفع ترین فرودگاه های دنیا، برخلاف چهار مورد قبلی در کشور چین قرار ندارد! فرودگاه ال آلتو در شهر ال آلتو، در فاصله 14 کیلومتری جنوب غربی شهر لا پاز در کشور بولیوی واقع شده و در ارتفاعی بالغ بر 4061 متر نهاده شده است! این فرودگاه در سال 1965 افتتاح شد اما در دهه 1970 و همینطور سال 2006 مورد بازسازی و نوسازی نهاده شد. دو باند فرودگاه به طول های 4000 متر و 2050 متر و ترمینال مسافربری در این فرودگاه وجود دارد.

5 فرودگاهی که ذکر کردیم مرتفع ترین فرودگاه های مسافربری دنیا بودند و همگی آن ها ارتفاعی بیشتر از 4000 متر داشتند. با این حال، فرودگاه های بسیار دیگری نیز وجود دارند که ارتفاعشان کمی از 4000 متر کمتر است، اما باز هم جزء مرتفع ترین فرودگاه های دنیا به شمار می فرایند. فرودگاه یوشو باتانگ (Yushu Batang Airport) در کشور چین در ارتفاع 3890 متری از سطح دریا نهاده شده است و ششمین فرودگاه مرتفع دنیاست. فرودگاه اینکا مانکو کاپاک (Inca Manco Cápac Airport) با ارتفاع 3826 متری در رده هفتم این فهرست قرار می گیرد. پس از آن فرودگاه شیگاتسه پیس (Shigatse Peace Airport) نهاده شده است که در منطقه تبتی کشور چین نهاده شده است و در ارتفاع 3782 متری از سطح دریا واقع شده است. اما دهمین و آخرین فرودگاه مرتع دنیا فرودگاه لهاسا گونگار (Lhasa Gonggar Airport) است که 3570 متر از سطح دریا بالاتر است و باز هم در کشور چین نهاده شده است.

منبع: airport-technology.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2051

به "همه این فرودگاه ها در ارتفاع بالاتر از 4000 متر قرار دارند!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه این فرودگاه ها در ارتفاع بالاتر از 4000 متر قرار دارند!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید