چرا چین در حال ساخت صدها فرودگاه جدید است؟

به گزارش مجله عکس، چین در حال حاضر 235 فرودگاه دارد، اما برای پاسخگویی به میلیون ها مسافر چینی که برای سفرهای داخلی و خارجی از هواپیما استفاده می نمایند، این کشور در حال ساخت صدها فرودگاه جدید است.

چرا چین در حال ساخت صدها فرودگاه جدید است؟

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

هر زمان که صنعت هوایی چین در تیتر اخبار قرار می گیرد، معمولاً داستان هایی از بداخلاقی مسافران مطرح می گردد که در پرواز به یکدیگر مشت زده اند یا برای بازکردن درهای خروج اضطراری در حین بلندشدن هواپیما از روی باند به جان هم افتاده اند یا در اقدامی خطرناک، سکه هایی را به نشانه خوش شانسی به موتور هواپیما پرتاب نموده اند.

این تیترهای خبری با اینکه هم جالب و هم ترسناک هستند، اما از موضوع دیگری نیز حکایت دارند و آن هم افزایش سریع تعداد مسافران هوایی چین است که به همین دلیل این کشور زیر بار توسعه ای عظیم رفته است.

در مدت زمان حدود یک دهه، چین از کشوری که تعداد کمی از مردمش تجربه سفر هوایی داشتند، به جایی تبدیل شده است که میلیون ها شهروند آن برای سفرهای داخلی و همین طور به مقاصد سراسر جهان از هواپیما استفاده می نمایند. با توجه به سیر صعودی چین در این زمینه شاید داستان هایی از مسافران خودسر اجتناب ناپذیر باشد؛ حتی اگر این واقعیت را تحت الشعاع قرار دهد که در بسیاری از سفرهای هوایی چین، هیچ حادثه ای رخ نمی دهد.

بزرگ ترین بازار حمل ونقل هوایی جهان

چین تا سه سال آینده به بزرگ ترین بازار سفر هوایی جهان تبدیل می گردد و این عنوان را از آمریکا خواهد گرفت، با این حال به نظر می رسد که اشتیاق این کشور برای گسترش صنعت هوایی همچنان با سرعت سرسام آوری ادامه دارد.

به همین دلیل، دولت این کشور برنامه ساخت فرودگاه ها را در مقیاسی که به ندرت در کشور دیگری مشاهده شده، در دستور کار خود قرار داده است. میلیاردها میلیارد دلار صرف ساخت باندها و ترمینال های فرودگاه ها می گردد که قرار است کل کشور را مستقیماً به شبکه حمل ونقل جهانی متصل نمایند.

چین در حال حاضر 235 فرودگاه دارد که بسیاری از آن ها قابلیت پذیرش سیر صعودی تعداد مسافران و پروازها را ندارند و مقامات دولتی تخمین می زنند که تا سال 2035 به حدود 450 فرودگاه جدید در سراسر کشور احتیاج است. تحلیلگران حمل ونقل هوایی نیز پیش بینی می نمایند که تا سال 2035، جابه جایی یک چهارم مسافران هوایی جهان برعهده چین خواهد بود. چیون کواک لا (Cheung Kwok Law)، از مرکز پژوهش و سیاست هوانوردی هنگ کنگ در دانشگاه چین، می گوید:

توسعه تمام عیار دولت در حوزه هوانوردی نه تنها راهکاری پیشگیرانه برای پاسخگویی به تقاضاهای آینده است، بلکه منجر به رشد مالی نیز می گردد. دولت واقعاً برای آینده برنامه دارد و علاوه بر برآورده کردن احتیاجهای کنونی، می خواهد تقاضای سفر هوایی در آینده را نیز افزایش دهد.

با اینکه بخش اعظمی از این توسعه ها در شهرها و مناطقی در حال اجرا است که بسیاری از مردم خارج از چین یا آسیا شاید هرگز اسم شان را هم نشنیده باشند، اما این ساخت وسازها در شهر پکن بسیار مشهود بوده، جایی که کار ساخت فرودگاه بین المللی و چند میلیارد دلاری داکسینگ به سرانجام رسیده و افتتاح شده است.

هرچه به سمت سومین دهه قرن 21 نزدیک می شویم، ساخت و افتتاح فرودگاه های بسیار بزرگ متداول تر می گردد؛ هرچند فرودگاه جدید پکن که توسط زاها حدید و شریک چینی وی طراحی شده، از معماری پیشگامانه ای برخوردار است. این فرودگاه 4 باند و ترمینالی به وسعت 97 زمین فوتبال دارد.

پکن مدت زمان زیادی بود که به فرودگاه بین المللی دیگری احتیاج داشت؛ به خصوص که فرودگاه بین المللی پکن به عنوان دومین فرودگاه شلوغ جهان، در سال 2018 به بیش از 100 میلیون مسافر خدمات رسانی نموده بود. هرچند با افتتاح فرودگاه جدید داکسینگ، این فرودگاه با شرکت های هواپیمایی نظیر ایر چاینا همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و به تقویت ظرفیت فرودگاه های این شهر یاری می نماید، به ویژه که تعداد مسافران هوایی کمتر نشده است.

مناطق احتیاجمند به فرودگاه

با اینکه برنامه چین برای ساخت بیش از 200 مرکز فرودگاهی شاید بیش از اندازه به نظر برسد، اما موضوع قابل توجه در این ماجرا، سرعت کار است و نه تعداد فرودگاه. این رقم در مقایسه با 5000 فرودگاه عمومی شهرها و شهرستان های ایالات متحده آمریکا، ناچیز است. چیون کواک لا می گوید:

به نظر من گسترش تعداد فرودگاه ها اصلاً بیش از اندازه نیست. در حال حاضر نیویورک، سه فرودگاه بین المللی و لندن، پنج فرودگاه دارد. در حالی که پکن دومین فرودگاه خود را همین امسال افتتاح کرد. شانگهای با بیش از 20 میلیون نفر جمعیت، سومین فرودگاه و گوانجو با 17 میلیون نفر جمعیت، دومین فرودگاه خود را خواهند ساخت. طبق اعلام سازمان هوانوردی غیرنظامی چین، فرودگاه های این کشور در سال 2018 به 1.264 میلیارد مسافر خدمات رسانی نموده اند که در مقایسه با سال 2017 رشدی 10.2 درصدی را نشان می دهد؛ به طوری که 37 فرودگاه چین پذیرای بیش از 10 میلیون مسافر بوده اند. در حال حاضر به طور میانگین، سالی هشت فرودگاه جدید در این کشور افتتاح شده، بعضی نیز گسترش یافته و به روز می شوند؛ با این همه نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه فررودگاه های موجود نتوانند از پس پاسخگویی به انتظارات مدرن برآیند.

دانگ فاکسین (Dong Faxin)، مدیر بخش توسعه و برنامه ریزی سازمان هوانوردی غیرنظامی چین، می گوید:

خدمات به میزان قابل ملاحظه ای بهتر شده اند، اما فرودگاه های موجود کافی نیستند و به صورت نامنظم در کل کشور پراکنده شده اند.

بخش زیادی از فرودگاه های جدید در منطقه دلتای رود یانگ تسه، منطقه پکن - تانگجو - هبئی، منطقه خلیج بزرگ تر و همین طور شهرهای چونگ کینگ و چنگدو ساخته خواهند شد. با اینکه این مناطق بیشترین جمعیت را دارند، اما تعداد فرودگاه هایشان بسیار کم است. در سال های آینده، تمام این مناطق صاحب فرودگاه های جدیدی در سطح جهانی در هر یک از مراکز جمعیتی خود می شوند. برای مثال، فرودگاه بین المللی چنگدو تیانفو در سال 2020 افتتاح خواهد شد که به عنوان دومین قطب هوانوردی چنگدو، فشار ترافیکی روی فرودگاه بین المللی چنگدو شوانگلیو را کاهش خواهد داد.

فرودگاه های جدیدی نیز در غرب چین ساخته خواهد شد که در حال حاضر مراکز فرودگاهی کمتری دارند. ساخت این فرودگاه ها به توسعه کسب وکار و همین طور گردشگری منطقه یاری می نماید و درعین حال باعث نفوذ بیشتر پکن در مناطق دورافتاده می گردد. چیون کواک لا می گوید:

دولت سرزمین اصلی، به منظور ترویج توسعه مالی در مناطق کمتر توسعه یافته مثل بخش های غربی و شمال شرقی چین، یک استراتژی توسعه ای کاملاً واضح دارد. برای پیشرفت این مناطق و همین طور دستیابی به توسعه مالی متعادل تر بین مناطق ساحلی و مناطق دورافتاده تر، پشتیبانی از ترافیک هوایی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

فرودگاه های آینده

نکته مثبت ساخت فرودگاه های جدید این است که هر یک از آن ها را می توان با توجه به احتیاجهای امروزی فناوری پیشرفته مجهز کرد و درعینِ حال توسعه و گسترش زیرساخت های حمل ونقل را نیز لحاظ نمایند. فرودگاه های امروزی مستقل عمل نمی نمایند و کارآمدترین آن ها به صورت یکپارچه با سایر روش های حمل ونقل نظیر راه های شریانی اصلی و شبکه ریلی پرسرعت این کشور متصل هستند، سیستمی که دولت چین به میزان چشمگیری به تبلیغ آن پرداخته است.

فرودگاه جدید داکسینگ، در مقیاسی بسیار بزرگ تر، الگویی برای ساخت سایر فرودگاه ها به حساب می آید، چراکه دارای یک خط ریلی قطار سریع السیر با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت به شهر است. این فرودگاه در ابتدا پذیرای 72 میلیون مسافر و دو تن بار در سال خواهد بود که قرار است وقتی به طور کامل شروع به کار کرد، سالانه حداقل 100 میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار را جابه جا کند. سازندگان فرودگاه داکسینگ همچنین نحوه استفاده مسافران از فرودگاه ها را تغییر داده اند و یکی از بزرگ ترین ساختمان های ترمینال جهان را با مسافت های کوتاه پیاده روی ادغام نموده اند تا مسافران بتوانند به راحتی به گیت های خود برسند.

موانع مالی

این طور به نظر می رسد که هیچ چیز مانع از توقف رشد کشور چین نمی گردد. ساخت صدها فرودگاه جدید فقط یکی از اقدامات این کشور برای تبدیل شدن به ابرقدرت بزرگ بعدی جهان به حساب می آید. با این حال، برای ساخت همه این فرودگاه ها طبق برنامه، شک و تردیدهایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا اقتصاد چین برای مدتی طولانی پیروز عمل خواهد نمود یا به رشد مالی پیش بینی شده دست خواهد یافت یا خیر.

به اعتقاد بعضی تحلیلگران، کاهش اخیر سرعت رشد مالی، بدترین وضعیتی بوده است که آن ها شاهدش بوده اند و به واسطه جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا و کاهش فروش در بعضی حوزه های مهم، بدتر هم شده است.

در صورتی که هم زمان با این مسائل، کاهش تعداد گردشگران نیز اتفاق بیفتد، می تواند به توقف بسیاری از فرودگاه های برنامه ریزی شده در همان مرحله طراحی بینجامد، به خصوص فرودگاه هایی که قرار بود با هدف پاسخگویی به رشد گردشگران خارجی ساخته شوند. هرگونه ضربه مالی می تواند میزان سفرهای خارجی شهروندان چینی را نیز کاهش دهد. با این حال، چیون کواک لا، نسبت به این قضیه خوش بین است و می گوید:

پیش بینی می گردد که تا سال 2035، سفرهای جهانی سالانه 3.5 رصد افزایش یابد. در خصوص کشور چین نیز این رشد به طور میانگین بین 5 تا 6 درصد خواهد بود که بسیار بالاتر از میانگین جهانی است. علاوه بر این انتظار می رود که طی 10 سال آینده، جمعیت طبقه متوسط چین به بیش از 500 میلیون نفر برسد. بنابراین با اینکه شاید رشد اقتصاد این کشور تا اندازه ای کاهش یافته است، اما افزایش جمعیت طبقه متوسط، از نظر تقاضای مسافر و همین طور حمل ونقل هوایی بار، باعث حمایت از توسعه هوانوردی چین می گردد. با این حال قبول دارم که این صنعت با چالش هایی نظیر کمبود کارکنان بالقوه روبرو خواهد شد. در سطح جهانی، تعداد زیادی از نسل فعلی متخصصان هوانوردی طی 5 تا 10 سال آینده بازنشسته می شوند. در شرایطی که چین به دنبال توسعه سریع در دهه های آینده است، آن ها با مشکل کمبود حاد نیروی انسانی روبرو خواهند شد و تا به این لحظه ندیده ام که دولت توجه کافی به این موضوع نموده باشد.

تأثیرات زیست محیطی افزایش ترافیک هوایی نیز نگران نماینده است. سازمان ملل در اوایل امسال، برنامه کاهش و تعدیل کربن برای هوانوردی بین المللی (CORSIA) را راه اندازی کرد که هدف از آن مقابله با افزایش انتشار کلی دی اکسید کربن از هوانوردی غیرنظامی بین المللی است. براساس این طرح که از اول ژانویه 2019، انتشار دی اکسید کربن را پیگیری می نماید، شرکت های هواپیمایی کشورهایی که داوطلبانه به این طرح پیوسته اند، موظف به خرید تعدیل کربن هستند تا به این کار، افزایش انتشار دی اکسید کربن خود را جبران نمایند.

هشتاد کشور جهان که 76.63 درصد فعالیت هوانوردی بین المللی را در اختیار دارند، از مشارکت داوطلبانه خود از تاریخ 6 مه 2019 در طرح کاهش و تعدیل کربن برای هوانوردی بین المللی صحبت نموده اند. چین در میان این کشورها نیست، هرچند که مشارکت در این طرح از سال 2027 اجباری می گردد. براساس داده های جمع آوری شده توسط انجمن گردشگری دانشگاه گریفیث استرالیا، در سال 2018 ایالات متحده آمریکا با 22.7 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن مسافران در رتبه نخست جهان و پس از آن، کشور چین با 10.4 درصد واقع شده است.

یکی دیگر از مسائل چین، مدیریت ناکارآمد فضای هوایی است که عمدتاً مربوط به تأخیر در پروازها می گردد. هوانوردی غیرنظامی چین فقط 20 درصد از کل ترافیک هوایی را دربرمی گیرد، در حالی که هوانوردی نظامی 80 درصد از این ترافیک را در اختیار دارد. این وضعیت در کشور آمریکا برعکس است. چیون کواک لا می گوید:

با این اوصاف، گسترش سریع فعالیت های هوانوردی غیرنظامی و ازدحام کار در مدیریت فضای هوایی، جدی تر خواهد شد. در سیزدهمین برنامه پنج ساله کشور، چندین بار اشاره شده است که دولت روی آزادسازی و بازسازی مدیریت فضای هوایی کار خواهد نمود، اما اطلاعات بیشتری درباره چگونگی و زمان آن در اختیار نداریم.

مسافران بی صرانه منتظر این تغییر و تحولات هستند. هرگونه افزایش در بهره وری و کیفیت که با کاهش تأخیر پروازها همراه باشد، به سود چین خواهد بود، به خصوص که این کشور ظاهراً با تقاضای روزافزون برای سفر هوایی روبرو است و علاوه بر این، شاید تعداد اخباری که از مسافران سرکش چینی منتشر می گردد، کاهش یابد.

همواره می توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران پایین ترین قیمت بلیط ها را از بین فروشنده های معتبر مشاهده نموده و بلیط سفر خود را ارزان تر از همه جا تهیه کنید.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 524

به "چرا چین در حال ساخت صدها فرودگاه جدید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا چین در حال ساخت صدها فرودگاه جدید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید