سرانجام طرح تحقیقاتی درمانگران بومی در مناطق ترکمن نشین

به گزارش مجله عکس، آنالیز مردم شناسانه درمانگران بومی حوزه مناطق ترکمن نشین در استان گلستان با هدف شناخت فرهنگ مردم ترکمن و باورها و اعتقادات کهن آن ها که ریشه در اعتقادات آیینی این اقوام دارد، انجام شد.

سرانجام طرح تحقیقاتی درمانگران بومی در مناطق ترکمن نشین

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده، رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه با اعلام این خبر گفت: طرح تحقیقاتی درمانگران بومی با تمرکز بر سه طایفه اصلی یموت - گوگلان و تکه پس از تایید شورای پژوهشی پژوهشکده مردم شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تامین اعتبار و اجرا شد.

سلیم سلیمی موید، ناظر علمی طرح نیز گفت: از گذشته تا حال شمن های ترکمن از انجام مراسم و آیین هایشان برای مداوای بیماران خود بهره می گیرند.

به گفته او، هدف اصلی این پژوهش، شناخت عناصر فرهنگی مردم ترکمن در حوزه درمانگری بومی و همچنین نقش درمانگران بومی در سلامت روحی و جسمی مردم ترکمن بوده است.

سلیمی با اشاره به اهمیت مطالعه اقوام ترکمن برای انسان شناسایی که همیشه در پی انتخاب موضوعات جدید و فرهنگ هایی که با ویژگی های منحصر به فرد هستند، گفت: نتایجی که از این مطالعات به دست می آید برای مخاطب عام و خاص نیز تازگی دارند به همین دلیل دارا بودن ویژگی مذکور از اهداف مهم این پژوهش بوده که مجری به طور دقیق آن را مراعات و به دستاوردهای قابل توجهی نیز دست یافته است.

در ادامه شهرام لشکری، مجری طرح نیز گفت: پس از مطالعه کتابخانه ای درباره موضوع و شناخت اولیه فرهنگ ترکمن و آنالیز قلمرو زیست اقوام و طوایف این گروه قومی، نقاط فرضی منطقه مورد آنالیز، انتخاب و سپس تحقیق میدانی انجام شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرمان واحد زرند افزود: روش این پژوهش مشاهده مستقیم توام با مشارکت پژوهشگر در زمین تحقیق ملاک عمل پژوهشگر بوده است.

لشکری با بیان این نکته که دو ابزار اصلی این پژوهش تکنیک مصاحبه و مشاهده بوده است، گفت: با توجه به پراکندگی طوایف ترکمن در استان گلستان و نیز پراکندگی درمانگران بومی که عموما در مناطق روستایی و به دور از مرکز فعالیت می نمایند، هر کدام از آنها شیوه های متفاوتی در مداوای بیماران به کار می برند.

او اظهار کرد: برای انتخاب نقاط مورد آنالیز کوشش شده تا تمام معیارهای علمی و عملی پژوهش در نظر گرفته گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 261

به "سرانجام طرح تحقیقاتی درمانگران بومی در مناطق ترکمن نشین" امتیاز دهید

1 کاربر به "سرانجام طرح تحقیقاتی درمانگران بومی در مناطق ترکمن نشین" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام طرح تحقیقاتی درمانگران بومی در مناطق ترکمن نشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید