چین خواستار احداث مزرعه ارزرمز در مناطق آزاد ایران

به گزارش مجله عکس، به گزارش خبرنگاران، محمد شرقی صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه قانون مدونی برای صنعت بلاکچین در ایران وجود ندارد، گفت: طبق ماده دو قانون تجارت الکترونیک انجام امور مربوط به ماینرهای رمزارزها بلامانع است. این در حالی است که در بعضی مواقع دستگاه ها را پلمب و ضبط می نمایند بنابراین می توان گفت در این زمینه برخوردهای سلیقه ای وجود دارد اما متولی خاصی ندارد.

چین خواستار احداث مزرعه ارزرمز در مناطق آزاد ایران

با تور چین ارزان سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

وی ادامه داد: واحدهای ماینینگ از وزارت ارتباطات مجوز دریافت نموده اند و طبق این مجوز فعالیت می نمایند. اما با توجه به شرایط کنونی به نظر می رسد باید قانون گذاری تسریع گردد. این در حالی است که قیمت اعلام شده برای محاسبه تعرفه برق دستگاه های ماینینگ حدود 7 سنت در نظر گرفته شده که البته هنوز به تایید نرسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر صنعت بلاکچین را به رسمیت بشناسیم باید روند انجام آن را تسهیل کنیم، گفت: در حال حاضر تعرفه برق واحدهای ماینینگ ارزرمزها معادل تعرفه برق تجاری که بالاترین تعرفه کشور است محاسبه می گردد.

به گفته شرقی، به تازگی و پس از گذشت دو سال از فعالیت این واحدها وزارت نیرو پرونده مصرف برق آنها را مورد آنالیز قرار داده و محور محاسبه تعرفه برق آنها را طبق برق تجاری محاسبه نموده و بدون ابلاغ قبلی طی مدت 5 روزه خواستار تسویه نقدی آن شده است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران کل تلفات شبکه برق کشور را حدود 10.5 درصد بر اساس اعلام رسمی وزارت نیرو دانست و اضافه نمود: کل اتلاف شبکه برق ایران بیش از مصرف برق شبکه کل ماینینگ در جهان است و اگر کل جهان خواستار فعالیت ماینینگ در ایران باشند تنها 12 درصد از برق کشور را مصرف می نمایند البته آمار دقیقی برای ماینینگ در کشور وجود ندارد اما طبق اعلام توانیر 148 هزار دستگاه استخراج نماینده ارزرمزها در ایران فعالیت می نمایند که با توجه به میزان مصرف برق این دستگاه ها باید گفت میزان مصرف کل آنها حدود نیم درصد از مصرف برق کشور است.

شرقی با تاکید بر اینکه وجود چالش ها و کمبوددر صنعت برق را به رسمیت می شناسیم، توضیح داد: با توجه به رشد 7 درصدی پیک مصرف برق در امسال نمی توان تمام سهم این رشد را نتیجه فعالیت ماینرها دانست.

وی با اشاره به اینکه تعرفه ای برای واردات دستگاه های ماینر در گمرکات نداشتیم، شرح داد: در نتیجه این خلاء قانونی و همچنین برخورد سلیقه ای گمرکات کشور دولت از دریافت 360 میلیارد تومان تعرفه واردات که فعالان و سرمایه گذاران این حوزه مایل به پرداخت آن بودند محروم شد. در نتیجه چنین روند ناقصی شاهد واردات از مبادی نادرست به کشور بودیم.

این فعال بخش خصوصی گفت: در بسیاری از مواقع شاهد برخوردهای امنیتی و قضایی با واحدهای ماینینگ ارزرمزها هستیم که باید فرار سرمایه گذاری و محرومیت کشور از ارزآوری این فعالیت را یکی از نتایج چنین برخوردهایی دانست. از سوی دیگر نگرانی در شرایطی ایجاد می گردد که بهره برداری از ماینرها وارد منازل گردد. این در حالی است که دولت می تواند با تدوین قانون شفافی حتی اقدام به جذب سرمایه های خرد مردمی کند.

شرقی با اشاره به اینکه هیچ آمار رسمی برای مزارع ارزرمزها در ایران در دست نیست، اضافه نمود: قیمت امروز بیت کوین 12 هزار و 700 تا 12 هزار و 800 دلار است در حالی که قیمت دیروز آن 11 هزار دلار بود. شاخص های بسیاری بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار است. یکی از دلایلی که موجب کاهش قیمت بیت کوین می گردد را می توان افزایش هزینه های ماینینگ دانست.

طبق گفته های این مقام مسئول، چینی ها خواستار راه اندازی مزارع ارزرمز در مناطق آزاد ایران شده اند که نکته مهم در این میان مساله انتقال سرمایه به کشور است. در حال حاضر تعرفه برق پرداختی مزارع ماینینگ ارزرمز معادل 2 سنت است.

وی در پاسخ به پرسش مهر در ارتباط با اینکه آیا امکان استفاده از ژنراتور برای فراوری برق مورد احتیاج مزارع ماینینگ ارزرمزها وجود دارد، شرح داد: امکان استفاده از ژنراتورها به صورت جزیره ای برای یک مزرعه وجود ندارد و این ژنراتورها باید در نهایت به شبکه توزیع برق متصل شده و برق مورد احتیاج را دریافت نمایند.

شرقی علت استفاده بیشتر از رمزارزها در کشورهای توسعه یافته را مازاد فراوری برق آنها مطرح کرد و گفت: در چین، روسیه و کانادا این فعالیت نه تایید شده و نه مخالفتی با آن وجود دارد به این ترتیب روند انجام آن در حال توسعه و حمایت است. این در حالی است که قیمت دستگاه های داخلی ایران دو برابر قیمت جهانی آن است و به جرات می توان گفت در ایران زیرساخت های لازم برای فعالیت بیت کوین وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 447

به "چین خواستار احداث مزرعه ارزرمز در مناطق آزاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین خواستار احداث مزرعه ارزرمز در مناطق آزاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید