ژنتیک؛ مهمترین عامل ایجاد تیرگی پوست

به گزارش مجله عکس، یک متخصص پوست و مو با اشاره به تاثیر هورمون های جنسی بر تیرگی پوست گفت: کسانی که از قرص های ضدبارداری استفاده می نمایند بیشتر در معرض لکه های تیره هستند.

ژنتیک؛ مهمترین عامل ایجاد تیرگی پوست

محمدجواد نخعی متخصص بیماری های پوست و مو اظهار کرد: پوست در مقابل عوامل بیرونی از خود دفاع می نماید لذا خورشید یکی از عوامل بیرونی است که می توان به آن اشاره نمود، پوست ما در مقابل نور واکنش نشان می دهد که با تغییر رنگ و تیرگی این واکنش را بروز می دهد.

نخعی با اشاره به اینکه ملاسما یا لکه های دوران بارداری به صورت ژنتیک ایجاد می گردد، گفت: معمولا هورمون های جنسی در ایجاد تیرگی پوست تاثیرگذار است، کسانی که از قرص های ضدبارداری استفاده می نمایند بیشتر در معرض لکه های تیره هستند.

او با اشاره به اینکه مهمترین عامل در بحث ملاسما ژنتیک است، اعلام کرد: نور های مصنوعی، لامپ های کم مصرف، ال ای دی، ال سی دی همه امواج یو وی را از خود ساطع می نمایند و بر روی پوست اثر می گذارند، نور های آبی مانند مانیتور کامپیوتر و موبایل سبب ایجاد تیرگی پوست می شوند، نوجوانان و جوانان که در تاریکی مطلق از موبایل استفاده می نمایند نور را به سمت خودشان می تابانند و سبب ایجاد عوارض بر روی پوست می شوند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه تیرگی بر اثر تشکیل اندازه زیادی از ملانین در پوست ایجاد می گردد، اظهار کرد: برخی افراد مستعد به کک مک هستند و برخی دیگر پوستشان مستعد به تیره شدن سریع در برابر آفتاب است و برخی از افراد استعداد ژنتیکی برای ایجاد لک صورت یا ملاسما دارند که ممکن است برای اولین بار در حاملگی ایجاد گردد.

نخعی با اشاره به آسیب ناشی از آفتاب ادامه داد: اشعه ماوراء بنفش آفتاب پوست را به ساختن ببشتر ملانین تحریک می نماید بنابراین ممکن است لکه های کوچک تیره روی پوست ایجاد گردد.

او با اشاره به تغییرات هورمونی در زنان گفت: در حاملگی به علت تغییرات هورمونی لک صورت ایجاد می گردد لذا قرص های ضد بارداری و هورمون درمانی هم می تواند پوست را تیره تر کند.

این متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد: افرادی که پوست تیره تر دارند، ممکن است بعد از جوش زدن و یا پسوریازیس و دیگر التهاب پوستی مثل خراشیدگی ها، سریعا دچار تیرگی در آن ناحیه شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1793

به "ژنتیک؛ مهمترین عامل ایجاد تیرگی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژنتیک؛ مهمترین عامل ایجاد تیرگی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید