یک مستندساز: پس از جشنواره سینماحقیقت، نمایش آنلاین مستندها ادامه یابد

به گزارش مجله عکس، خبرگزاری خبرنگاران- کارگردان من می خوام شاه بشم معتقد است نمایش آنلاین مستندها پس از سرانجام جشنواره سینماحقیقت باید ادامه یابد.

یک مستندساز: پس از جشنواره سینماحقیقت، نمایش آنلاین مستندها ادامه یابد

به گزارش خبرنگاران، مهدی گنجی درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینماحقیقت گفت: فکر می کنم سینماحقیقت دو بُعد دارد، یک بُعد آن تماشای فیلم ها و یادگیری از این طریق است. این فیلم ها می تواند افق های جدیدی را پیش روی فیلمسازها بگذارند، تجربه فیلمسازها می تواند راستا روشن تری را برای دیگر فیلمسازها ایجاد کند. ضمن اینکه بحث رقابت، جایزه و دید و بازدید ماجرا هم مطرح است. اما نکته دومی که به نظر من اهمیت دارد، ورکشاپ ها و بحث آموزشی هر جشنواره است که سینماحقیقت در ابتدا این کار را به صورت محدود انجام می داد اما در چند سال اخیر توسعه پیدا نموده و باعث شده است تا ما با استفاده از تجربیات آدم های دیگر با جهان های تازه آشنا شویم.

او درباره برگزاری جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین گفت: قبل از اینکه کرونا بیاید و جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین برگزار گردد، ما در جهان جشنواره هایی داشتیم که به صورت آنلاین برگزار می شدند. هر فیلمساز و پخش کننده آگاهی هم فیلمشان را پس از دوسال اکران و تور فستیوال به جشنواره آنلاین می فرستادند، چون امنیت فیلم اهمیت دارد.

این فیلمساز درباره معایب برگزاری جشنواره به صورت آنلاین گفت: هوادار برگزاری جشنواره ها به صورت فیزیکی هستم آن هم با شرایطی که سیستم حق انتشار در ایران می تواند برای هر فیلمی رقم بزند، زمانی که شما هر فیلمی را در هر جشنواره آنلاینی اکران می کنید، یعنی آن فیلم لو رفته است و کافی ست که فیلم در فضای مجازی پخش گردد، دیگر کاری از دست کسی بر نمی آید.

او ادامه داد: نکته دیگر اینکه اصولا بسیاری از فیلم ها برای پرده ساخته می شوند، می دانم که سفارش دهنده بعضی از مستندها تلویزیون است اما بعضی از فیلم ها هم هستند که باید صدایشان در سینما شنیده گردد تا فرکانس هایش به خوبی دریافت گردد. به طور مثال فیلمی که سال گذشته به جشنواره ارسال کردیم مناسب پرده سینما بود و مخاطبان آن را در تلفن همراه تماشاد که این موضوع تاثیرگذاری آثار را کمتر می نماید. شاید سال جاری هم جشنواره به صورت آنلاین برگزار گردد اما لذت جشنواره به نمایش حضوری و تماشای فیلم روی پرده است.

کارگردان مستند من می خوام شاه بشم درباره مزیت اکران آنلاین گفت: اکران آنلاین باعث می گردد که دسترسی همه افراد برای تماشای فیلم بیش تر می گردد اما من فکر می کنم شاید بهتر باشد جشنواره سینماحقیقت در طول سال هم اکران هایی را به صورت آنلاین داشته باشد، کاری که در سراسر جهان انجام می گردد. اینگونه رابطه بین مخاطبان عام که خیلی مهم هستند با سینمای مستند حفظ می گردد.

گنجی درباره تاثیر جشنواره سینماحقیقت در افزایش فراوری آثار مستند گفت: باید با فیلمسازها گفت وگو گردد و پرسشنامه تهیه گردد که جشنواره سینماحقیقت چه تاثیری در افزایش کیفیت آثارشان داشته است. اما می توانم درباره خودم بگویم که جشنواره سینماحقیقت در افزایش کیفیت آثار من تاثیر بسیار زیادی داشته است. در واقع هر جشنواره ای که در آن حاضر شدم تاثیری روی کارهای من داشته است و این موضوع برای یک فیلمساز خیلی اهمیت دارد. در حال حاضر می دانم که روش هایی از فیلمسازی در جهان وجود دارد که با کارهای تکراری که خودم یا بعضی از همکارانم انجام می دهیم فرق دارد و تماشا فیلم های مختلف که در بخش بین الملل جشنواره حقیقت به نمایش در می آید می تواند تاثیری جدی روی آثار ما داشته باشد. در واقع باید گفت برای من به عنوان فیلمساز جنبه آموزشی جشنواره ها خیلی بیش تر است.

این کارگردان در انتها گفت: جدای از دورهمی و تماشا همکاران، امیدوارم جشنواره سینماحقیقت مانند سال های گذشته همچنان راسخ و پابرجا ادامه پیدا کند و برترین مستندها را از سراسر جهان به نمایش بگذارد تا چشم و گوش ما در حرفه ای که به آن مشغول هستیم باز گردد.

پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با دبیری محمد حمیدی مقدم از 18 تا 25 آذرماه برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1953

به "یک مستندساز: پس از جشنواره سینماحقیقت، نمایش آنلاین مستندها ادامه یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مستندساز: پس از جشنواره سینماحقیقت، نمایش آنلاین مستندها ادامه یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید