آبراه کامارس، جاذبه ای از دوران عثمانی در لارناکا

به گزارش مجله عکس، آبراه کامارس | Kamares Aqueduct در لارناکا

لارناکا مقصدی تابستانی و مجذوب کننده در قبرس جنوبی است که گردشگران زیادی در فصل های گرم سال به آن سفر می کنند. این شهر ساحلی پر از جاذبه های تاریخی ست که گذشته باشکوه این شهر را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می کشند. شاید تصوری که از جاذبه های لارناکا در فکر دارید در چیزهایی مثل قلعه، کلیسا و موزه خلاصه شود ولی امروز می خواهیم به سراغ جاذبه ای منحصربفرد برویم که نمایانگر معماری رومی است: آبراه کامارس، بنایی از زمان عثمانی که در چند کیلومتری لارناکا قرار گرفته است و در روزگاری که در شهر لارناکا خبری از آب لوله کشی نبود با انتقال آب به شهر مشکل بزرگ بی آبی را حل کرده بود. اگر می خواهید از آبراهه کامارس بیشتر بدانید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

آبراه کامارس، جاذبه ای از دوران عثمانی در لارناکا

درباره آبراه کامارس

آبراه کامارس (Kamares Acquaduct) که به آبراه بکیر پاشا هم معروف است جاذبه ای است تاریخی که در سال 1747 در حومه شهر لارناکا و در نزدیکی جاده قدیمی لیماسول ساخته شده است. خیلی ها این آبراه را برجسته ترین منبع آبی ساخته شده در کل قبرس می دانند برای همین بازدید از آن برای علاقمندان به آثار تاریخی مجذوب کنندهیت زیادی دارد. این آبراهه جواهر شهر لارناکا و بخشی از تاریخ بلندبالای آن است که گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

تاریخچه آبراه کامارس

در حدود 300 سال پیش شهر لارناکا با مشکل جدی کمبود آب روبرو بود و مردم مجبور بودند برای تهیه آب چند کیلومتری از شهر دور شوند. مسائل بی آبی مردم انقدر جدی بود که حاکم عثمانی شهر دست به کار شد و با هزینه شخصی آبراه کامارس را ساخت تا این مشکل بزرگ شهر را حل نماید. ساخت این آبراه به دستور بکیر پاشا حاکم عثمانی لارناکا در سال 1947 شروع و در سال 1750 به سرانجام رسید. این آبراه در نهایت با 75 طاق تا سال 1939 فعال بود و با انتقال مستقیم آب رودخانه ترمیدوس به شهر مشکل بی آبی را برای همیشه از بین برد. مسافران خارجی معمولا این آبراه را یکی از مهمترین بناهای ساخته شده از طریق امپراتوری عثمانی در قبرس می دانند.

این آبراه مجذوب کننده قرن هجدهمی به سبک رومی ساخته شده و نام خود را از طاق های منحصربفردش گرفته است چون کامارس به زبان یونانی یعنی طاق. بکیر پاشا حاکم ترکی لارناکا این آبراهه را با هزینه شخصی خودش درست کرد تا بتواند از منبع آبی که در 10 کیلومتری لارناکا قرار داشت آب را به شهر برساند. این آبراهه تا سال 1939 کار می کرد تا اینکه جای خودش را به لوله کشی های مدرن داد.

از این زمان به بعد از آن جایی که دیگری نیازی به این آبراه نبود قسمت های زیادی از آن آسیب دید تا اینکه گروهی متخصص با حفظ معماری تاریخی بنا بازسازی آن را شروع کردند. حدود 20 طاق از این آبراه تا به امروز دست نخورده به جای مانده است که به خصوص شب ها در زیر نور چراغ ها مجذوب کنندهیت خارق العاده ای دارند.

بازدید از آبراه کامارس

آبراه کامارس در غرب شهر لارناکا و شمال غربی دریاچه نمک قرار گرفته است و قسمتی از آن با طاق هایی مجذوب کننده از دیگر قسمت ها معروف تر است و از جاده لیموسل به سمت لارناکا هم دیده می شود، بر روی این آبراه دو نقطه دیگر هم هست که ارتفاع زمین کم شده و لازم بوده که طاق ساخته شود. گذشته فقط به قسمت هایی از آبراهه که طاق داشت کامارس گفته می شد اما امروز تمام قسمت های پل (حتی آن قسمت هایی که طاق ندارد) و همینطور محوطه اطراف آن به کامارس معروف است.

در کنار این جاذبه یک راستا سنگفرش شده به همراه نیمکت هایی برای نشستن وجود دارد که به شما اجازه می دهد از این بنای تاریخی لذت ببرید. چون آبراه کامارس تا دریاچه نمک معروف لارناکا فاصله چندانی ندارد همه گردشگران از این دو جاذبه همزمان دیدن می کنند به خصوص اینکه در کنار این آبراه راستای هست که به دریاچه نمک منتهی می شود. آبراه کامارس یکی از بهترین مکان های قبرس برای انداختن عکس های یادگاری است، با رفتن به کنار طاق های این آبراه گردشگران زیادی را می بینید که محو دیدنی یکی از بهترین آثار به جای مانده از دوره حکومت عثمانی ها در قبرس هستند.

در نزدیکی آبراه کامارس جاذبه دیگری هم هست: کلیسای سنت جورج که گردشگران معمولا در بازدید از این منطقه از این کلیسا هم دیدن می کنند. گفته می شود که در زمان ساخت این آبراه، سنت جورج به خواب سازنده این پل رفته و به او در حل مسئله ای کمک کرد برای همین این مرد در نزدیکی این آبراه کلیسایی ساخت و آن را به سنت جورج اختصاص داد.

امروز کنار این آبراه به یک پیادروی سنگ فرش شده توریستی تبدیل شده و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. راستا این آبراه بیش از 10 کیلومتر است و در طول راستا بارها با دره هایی تلاقی پیدا می کند. بر روی طاق های 32، 12 و 31 پل هایی زده شده تا در قسمت هایی که آبراهه به دره می رسد آب هم سطح دیگر قسمت های مجرا باشد.

منبع: wikimapia.org

منبع: الی گشت
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2075

به "آبراه کامارس، جاذبه ای از دوران عثمانی در لارناکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبراه کامارس، جاذبه ای از دوران عثمانی در لارناکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید