ارمغان کرونایی گردشگر ها برای لاله زار بردسیر

به گزارش مجله عکس، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، ارمغان کرونایی جهانگرد ها برای لاله زار بردسیر بچشم می خورد.

ارمغان کرونایی گردشگر ها برای لاله زار بردسیر

قضیه چیست؟

لاله زار بردسیر، سردترین نقطه ایران، مهد گلستانهای گل محمدی و مرتفع ترین نقطه ایران، بهار سال جاری نتوانست برخود ببالد و مردمانش را از فروش گل و گلاب، فرآورده ها و صنایع دستی و مهمان کردن جهانگردان شاد کند و اینک تابستان داغ و ترس از حضور جهانگردان و شیوع بیشتر کرونا هم اضافه شد.

لاله زار زیبا و سخاوتمند در فصل گل چینی با بحران کرونا، بالابودن دستمزد و کمبود شدید کارگر، افت قیمت خرید گل نسبت به سال قبل با وجود تورم شدید، و عدم برگزاری جشنواره ملی گل در منطقه روبرو شد.

بسیاری از گلها، نچیده پرپر شدند و بر زمین ریختند. بعضی از کشاورزان با سوختن بوته های گل، عزم کاشتن سیب زمینی و پیاز کردند تا شاید بخشی از زیان ناشی از تکیه بر تک محصولی را جبران کنند. آنها از این رویکرد رنجیده خاطر و متضرر شده اند و در همین حال تکرار تشویق کشاورزان به کشت گل محمدی همچنان ادامه دارد.

سیاست پر ریسک تک محصولی و کنار گذاشتن محصولات زراعی و باغی متعدد لاله زار که در گذشته زبانزد بوده و شهرت ملی داشتند، و روی آوردن کشاورزان به (فقط گل کاری) اگرچه منطقه را یکدست چشم نواز و پرگل کرد، اما جز افسوس و پشیمانی چیزی برایشان باقی نگذاشته است.

اینک تابستان داغ از راه رسیده و نگرانی مردم از هجوم جهانگردان به منطقه و شیوع کرونا رنجی به رنجهایشان اضافه کرده است. بنا به درخواستهای متعدد و علیرغم میلم به لاله زار می روم. اما این رفتن برای سیر و سیاحت نیست. با ماسک و دستکش و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی برای تهیه گزارش می روم.

بنا به گفته مردم محلی آخر هفته ها بسیار شلوغتر از روزهای غیر تعطیل است. من در وسط هفته و در یک روز کاری می روم، اما شواهد نشان می دهد روزهای کاری هم مزارع و باغات کشاورزان از هجوم جهانگردان و بخصوص مسافران استانهای آلوده مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان در امان نیست. کشاورزان با احتیاط و ماسک زده وارد مزارع خود می شوند، اما جهانگردان گویا اعتقادی به کرونا ندارند. خبری از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی نیست.

چندین خانوار باهم روی چمن ها سفره پهن نموده یا زیر درختان میوه چادر زده اند. کشاورزان با نصب تابلوهایی ورود به مزارع را ممنوع اعلام نموده اند. چمنها از کثرت حضور مسافر از بین رفته اند. نرده های درب ورودی سایت جهانگردی باز است و رفت و آمد ماشینها به قدری زیاد است که چیزی نمانده بود تصادفی رخ دهد.

ما در گرد و غبار ماشینها گم می شویم. شهرداری لاله زار بنرهایی مبنی بر چند توصیه بهداشتی درباره کرونا بر ورودی سایت نصب کرد. اما توصیه ها به چشم این مردمان منکر نمی آید. پیرامون دریاچه شلوغ است. گاهی گشت نیروی انتظامی یا سازمانهای دولتی می آیند و می فرایند ولی هیچ کاری نمی کنند.

به نظر می رسد فقط مراقب هستد کسی در دریاچه که نرده و حفاظ درستی ندارد، غرق نگردد. جاده ای که تو را به تماشای دریاچه می برد، پرشیب و خاکی است و از کنار لبه مرتفع آب می گذرد. نرده ها درست در خطرناکترین نقطه از بین رفته و محو شده اند. جایی که ارتفاع شیب و پیچ دور زدن به بالاترین اندازه می رسد و خطر پرت شدن ماشینها در آب از همه جا بیشتر است.

اینجا در واقع جاده نیست. سطح رویی بند خاکی است که آب پشت آن جمع شده و یک دریاچه مصنوعی ایجاد نموده است. در ابتدای آن یک تابلوی هشدار نصب شد: شنا نکنید خطر غرق شدن حتمی است! اما حفاظ درستی ندارد. گویی بناست فقط به توصیه و خویشتن داری اکتفا گردد.

همکاری بین بخشی در لاله زار کم شده است

رئیس مرکز بهداشت لاله زار پیرامون ارمغان کرونایی جهانگرد ها برای لاله زار بردسیر گفت: در ابتدای بحران کرونا، همکاری بسیار خوبی بین مسئولان لاله زار وجود داشت و ما بطور جدی مانع ورود جهانگردان و متعاقبا ویروس به منطقه شدیم. اما در حال حاضر بخشی از مقاومت مربوط به مردم محلی است.

دکتر علی سینا نقیبی با اشاره به اینکه جهانگردی باعث ایجاد درآمد در منطقه است و عمده رونق لاله زار وابسته به جهانگردی است، گفت: لذا بعضی از مردم به هر تصمیم یا رویکردی که مانع کسب درآمدشان گردد نه تنها استقبال نمی کنند، بلکه به آن واکنش نشان می دهند.

وی ادامه داد: نگرانی از کسادی کسب و کار در شرایط مالی فعلی، باعث شده بعضی از مردم محلی متمایل به ورود جهانگردان باشند.

به گفته نقیبی گرچه ما دستورالعمل های لازم را ابلاغ و اعمال می کنیم اما متاسفانه همکاری متقابل وجود ندارد و صنوف و کسبه هم مثل روز اول، مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند و در مقابل اجرای مقررات، مقاومت می کنند.

نقیبی ادامه داد: ما در روزهای نخست با وجود کمبود نیرو، به دلیل همکاری بین دستگاههای مربوطه و نهادهای مردمی، پیروز شدیم شرایط را کنترل کنیم ولی این روزها همکاری بین بخشی در لاله زار کم شده و کنترلها دشورارتر شده است.

وی گفت: در فصل گل چینی با وجود حضور کارگران غیر بومی، پیروز بودیم و شرایط منطقه سفید بود. حدود 3000 کارگر معاینه و کارت بهداشتی برای آنها صادر شد اما اکنون این همکاری از بین رفته و دست ما بسته است.

وی گفت: به رعایت دستور العمل هایی که توسط فرمانداری و مراجع بالاتر به ما ابلاغ می گردد، تاکید می کنیم اما بدلیل عدم وجود همکاری در بخش اجرایی، این دستورالعمل ها اجرا نمی شوند و هر چند با موارد متخلف برخورد قانونی داشتیم و مواردی پلمپ هم داشتیم اما چون نظارت بر پلمپ وجود ندارد، اقدامات همکاران ما عملا بی فایده است.

نقیبی معتقد است: متاسفانه ویروس وارد منطقه شده و موارد ابتلا هم داشته ایم اما لاله زار بن بست است و کنترل شرایط نیازمند اراده جمعی، خواست عمومی مردم و همکاری کامل تمام دستگاه های اجرایی است.

توصیه می کنیم مردم کمتر به منطقه بیایند

شهردار لاله زار گفت: جهانگردی لاله زار سال جاری بدلیل کرونا کمرنگ شده و فقط 10 درصد سالهای گذشته جهانگرد وارد منطقه شده است.

سعید فلاح اضافه کرد: سایت جهانگردی، کمپ ها، رستوران، مجموعه گلاب گیری نیز تعطیل است ولی ما نمیتوانیم مانع حضور مردم در فضای آزاد شویم.

وی در مورد باز بودن ورودی سایت گفت: ستاد کرونا باید تصمیم بگیرد تا محل ورودی سایت و ورودی منطقه بسته گردد و صلاحیت این تصمیم با بخشدار لاله زار و فرماندار بردسیر است و من در این زمینه نمی توانم کاری انجام دهم.

فلاح درباره حضور مسافران استان های آلوده مثل هرمزگان و سیستان و بلوچستان گفت: تعداد کمی از هرمزگان حضور دارند که آنها هم ساکن منطقه هستند و ما توصیه های پزشکی و بنرهایی در وردی سایت نصب نموده ایم.

از شهردار لاله زار پرسیدیم به عنوان یک شهفرایند لاله زاری که تمام خانواده و بستگانتان در منطقه زندگی می کنند آیا نگران سلامت آنها نیستید؟

او گفت: ما به مردم توصیه می کنیم که کمتر به منطقه بیایند و در صورت ورود از ماسک استفاده کنند و دستهای خود را خوب بشویند.

منع ورود در حوزه وظایف شهرداری است

باقری بخشدار لاله زار هم می گوید: مساله سایت جهانگردی به شهرداری مربوط است و شهرداری باید اجاره سوئیت ها و ورود به منطقه تحت نظارتش را ممنوع کند و این در حیطه اختیارات شهرداری است.

ما نگران سلامتیمان هستیم

آنچه معین است خواست عمومی مردم برای کنترل رفت و آمدهای غیرضروری در منطقه است.

مردم می گویند: ما بیش از آنکه نگران کسب درآمد باشیم نگران سلامتی بچه هایمان هستیم، هزاران هکتار گل سال جاری از بین رفت و ما صدایمان در نیامد، مگر جهانگرد چقدر هزینه می نماید که ما وابسته به آن باشیم؟ این شهرداری است که نگران تعطیلی مجموعه تفریحیش و درآمد ناشی از آن است نه مردم.

جهانگرد بی خیال در مزرعه ما تفریح می نماید و زباله هایش را هم جمع نمی نماید و اعتقادی به استفاده از ماسک هم ندارد و به تعبیری اصلا به وجود کرونا اعتقاد ندارد، چرا که اگر داشت سفرهای پرخطر را انجام نمی داد.

آنها می گویند: وقتی شهرداری سوئیت اجازه می دهد، ما از بخش خصوصی چه انتظاری داشته باشیم؟

جهانگرد بی ملاحظه با آمدنش بیش از درآمدی که برای مردم منطقه ایجاد کند، زیان و خسارت بر جای می گذارد. زیان به طبیعت، فراوری زباله و رها کردن در طبیعت، خطر آتش سوزی و حالا انتشار ویروس منحوس کرونا هم به مجموع این زیانها اضافه کرده شده است. جای آن دارد تا مسئولان محلی سهل انگاری خود را توجیه درآمدزایی مردم نکنند و تعصب خود را صرف پاک نگهداشتن این منطقه بکر، دوست داشتنی و بی نظیر کنند.

منبع: همگردی
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 1185

به "ارمغان کرونایی گردشگر ها برای لاله زار بردسیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمغان کرونایی گردشگر ها برای لاله زار بردسیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید