سوغات همدان ، مسافران چه چیزی می خرند؟

به گزارش مجله عکس، همدان شهری در دامنه کوه های الوند با جاذبه های گردشگری بی نظیر است. تنوع فوق العاده سوغات همدان، سبب شده است که بسیاری از مسافران، خرید محصولات محلی این شهر را در برنامه سفر خود قرار دهند. در همدان خوراکی های محلی متنوع از شیرینی های بومی گرفته تا انواع ترشی به چشم می خورند.

سوغات همدان ، مسافران چه چیزی می خرند؟

انواع صنایع دستی سنتی و دیدنیی از دیگر گزینه های خرید در این شهر تاریخی هستند. این محصولات، ذوق هنرمندان همدانی را به زیبایی هر چه تمام تر، به تصویر می کشند و یادگاری هایی به یادماندنی از این شهر محسوب می شوند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی، ما قصد داریم به سراغ تک تک این سوغاتی ها برویم و شما را با سوغات متنوع همدان بیشتر آشنا کنیم. اگر مایل هستید، شما نیز چمدان هایتان را ببندید و در این سفر به ما ملحق شوید.

سوغاتی های خوراکی همدان

سوغات همدان، تنوع بسیاری دارد که خوراکی های بومی و محلی، بخش بزرگی از آن را شامل می شوند. در همدان انواع نان محلی، شیرینی های سنتی و ترشی های مجذوب نماینده و انواع خوراکی های خوشمزه به چشم می خورند که هر یک، انتخاب مناسبی به عنوان سوغات همدان هستند. اگر عاشق امتحان کردن طعم های تازه و غذاهای محلی هستید، همدان مکان مناسبی برای شماست. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه خوراکی هایی در همدان انتظارتان را می کشند.

نان های محلی همدان

یکی از سنتی ترین سوغات همدان انواع نان های بومی و محلی این استان است. شما می توانید در این شهر، انواع نان های سنتی که از دیرباز به وسیله اهالی همدان مورد استفاده قرار می گرفتند را تهیه کنید. اگر دوست دارید که در سفرهای خود، طعم محلی غذاهای هر شهری را تجربه کنید، بی شک این بخش برای تان مجذوب نماینده خواهد بود. در ادامه، چند نان خاص بومی همدان را به شما معرفی می کنیم.

نان کماج

یکی از خوشمزه ترین سوغات همدان که در فهرست آثار معنوی ایران نیز ثبت شده است، نان کماج است. این شیرینی محلی یکی از قدیمی ترین شیرینی های سنتی این شهر به شمار میرود که عطر و طعم آن هوش از سر می برد.

در همدان نان کماج را به دو شکل ساده یا مغزدار می پزند که هر کدامشان در نوع خود بی نظیرند. برای تهیه این نان لطیف از آرد، شکر، تخم مرغ، کره، شیر یا ماست و طعم دهنده ای مانند گلاب و هل استفاده می گردد. مواد مغز میانی نان کماج نیز معمولا گردوی خرد شده، دارچین و شکر است.

با اینکه نان کماج در بعضی از شهرهای دیگر کشور نیز طبخ می گردد، اما پخت آن در همدان ویژگی های منحصر به خود را دارد. به طوری که اگر یک بار طعم لذیذ این نان زیر زبانتان برود، سخت می توانید از آن دل بکنید. نان کماج را می توانید هنگام صبحانه یا عصرانه با یک لیوان چای نوش جان کنید و از طعم و عطرش لذت ببرید.

نان شیرمال

نان شیرمال، سوغات بسیاری از شهرهای ایران است که به عنوان سوغات همدان نیز شناخته می گردد. این نان در شهرهای مختلف با روش های متنوعی پخت می گردد که شیرمال همدانی، یکی از خوشمزه ترین آن ها به شمار می رود. نان شیرمال در همدان، هواداران بسیاری دارد و در مراسم و جشن های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این سوغاتی همدان از آرد، شکر، شیر، تخم مرغ، روغن، بکینگ پودر و هل تهیه می گردد. بسیاری از اهالی همدان، نان شیرمال را با چای میل می نمایند که ترکیب بسیار مجذوب نمایندهی است.

نان نارگیلی

یکی از شیرینی های محلی متفاوت و خوش عطر که از سوغاتی های سنتی همدان محسوب می گردد، نان نارگیلی است. اگرچه نان نارگیلی را می توان در شهرهای دیگر نیز پیدا کرد، اما بد نیست طعم اصیل آن را در همدان نیز تجربه کنید. برای تهیه این شیرینی بومی از آرد، شکر، پودر نارگیل، گلاب، نمک و تخم گشنیز استفاده می گردد. بافت نرم، طعم عالی و عطر خاص این نان از ویژگی های منحصربه فرد آن است.

نان چای

نان چای یک شیرینی سنتی و خوشمزه است که بیشتر به عنوان سوغات قزوین معروفیت دارد؛ اما این نان در شهرهای دیگر مانند زنجان و همدان نیز یافت می گردد. از آنجا که این شیرینی، معمولا به جای قند با چای مصرف می گردد، از گذشته نام نان چای را بر آن گذاشتند. نان چای از آرد، تخم مرغ، کره و ماست یا شیر، شکر و کنجد تهیه می گردد و اشکال مختلفی دارد. این شیرینی سنتی و خوشمزه در ایام نوروز و روزهای ماه رمضان در سفره های افطار حضور پررنگی دارد.

برساق یا نان روغنی همدانی

برساق یا نان روغنی، یکی از شیرینی های محلی استان هایی همانند لرستان، ایلام، کرمانشاه و همدان است. این نان محلی در هر شهری، دستور پخت مخصوص به خود را دارد که در جزئیات با شهرهای دیگر فرق دارد. خمیر برساق در همدان از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر، شیر، روغن، هل و زردچوبه تهیه می گردد.

برای تهیه برساق در همدان، ابتدا خمیر را به خوبی با دست یا وردنه ورز می دهند. سپس آن را در روغن سرخ می نمایند و مقداری پودر قند یا شکر روی آن اضافه می نمایند. بعلاوه گاهی در میانه این نان خوشمزه از مغزی جات مختلف مانند گردو، پسته و بادام، شکر و پودر دارچین نیز استفاده می گردد. این سوغات همدان را مانند سایر نان های محلی، می توان در کنار چای نوش جان کرد.

شیرینی ها و خوراکی های بی نظیر همدان

همان طور که همدان منبع مناسبی برای تهیه نان های محلی است، در این شهر انواع شیرینی ها و خوراکی های سنتی نیز به چشم می خورند. این خوراکی های متنوع و خوشمزه، دریچه ای به فرهنگ غذایی مردمان همدان هستند و یکی از بخش های مجذوب نماینده سفر به همدان محسوب می شوند. اگر خرید شیرینی های محلی یا تنقلات خوشمزه را به عنوان سوغات همدان در برنامه دارید، پیشنهاد می کنیم این بخش را دنبال کنید.

باسلوق همدان

باسلوق یک شیرینی خوشمزه و لطیف است که بافتی ژله ای دارد و به راحتی در دهان آب می گردد. این شیرینی سنتی انواع متفاوتی دارد و در بسیاری از شهرهای ایران به چشم می خورد. در همدان نیز باسلوق های متنوع در طعم و رنگ های مختلف وجود دارند که معروف ترین آن، باسلوق ملایر است.

باسلوق همدان در ظاهر، طعم، رنگ و عطر با سایر شهرها فرق دارد. در این سوغاتی همدان از شیره انگور استفاده می گردد و به همین علت، بسیار مغذی و مفید است. باسلوق همدان از ترکیب نشاسته، شیره انگور، مغز بادام یا گردو تهیه می گردد. اگر به همدان سفر کردید، حتما این شیرینی های نرم و خوشمزه را امتحان کنید. باسلوق یکی از برترین سوغات همدان است که در روزهای مختلف مخصوصا حوالی عید نوروز در بازارهای شهر به چشم می خورد.

شیرینی انگشت پیچ

یکی از معروف ترین سوغات همدان که محبوبیت بسیاری دارد، شیرینی انگشت پیچ است. این شیرینی از سفیده تخم مرغ، شکر، گزانگبین (عصاره درختچه گز)، گلاب و آب به دست می آید. برای تهیه آن، این ترکیب به حدی هم زده می گردد تا بافتی سفیدرنگ، سفت و شبیه به عسل پیدا کند. به همین علت، انگشت پیچ را به نام عسل سفید نیز می شناسند.

این سوغات معروف همدان بیش از یک قرن است که در این شهر تهیه می گردد و هواداران بسیاری دارد. بسیاری از مسافران، انگشت پیچ را سوغات اصلی همدان می دانند و به قدری محبوب است که بسیاری بدون آن به شهر خود بازنمی گردند. انگشت پیچ بسیار شیرین است و به همین علت، انتخاب بسیاری از افراد در ماه رمضان محسوب می گردد. این شیرینی سنتی همدانی معمولا سفیدرنگ است؛ اما در طبخ تازه آن، برای تنوع گاهی به آن زعفران اضافه می گردد که رنگش را تغییر می دهد.

چای بغدادی

شاید شما با شنیدن نام چای بغدادی، منتظر معرفی نوعی چای خوش عطر باشید؛ اما باید بگوییم چنین خبری نیست! چای بغدادی یکی از شیرینی های پرطرفدار و محبوب میان سوغات همدان است که خواص دارویی فراوانی دارد. طعم این شیرینی ترکیبی از دارچین، زنجبیل، میخک و هل است و یکی از خاص ترین سوغات همدان به شمار می رود. این شیرینی سنتی، طبع گرمی دارد و استفاده از آن در زمستان توصیه می گردد. مصرف چای بغدادی درد را تسکین و تجربه لذت یک طعم و مزه تازه را به شما می دهد. این شیرینی را در کنار چای مصرف می نمایند یا آن را در آب، حل و به عنوان شربت یا دمنوش استفاده می نمایند.

حلوا لوزی

در بازارهای سنتی همدان و قنادی های سطح شهر، نوعی حلوای لوزی شکل به چشم می خورد که حلوا لوزی نام دارد. این حلوا یکی از خوشمزه ترین سوغات همدان است که از آرد برنج، عسل، سبوس گندم، مغز گردو و زعفران تهیه می گردد. این حلوای همدانی معمولا زعفرانی یا سفیدرنگ است و با پودر پسته تزیین می گردد. حلوا لوزی هم نشین مناسبی برای یک چای دبش است که هنگام صبح یا عصر، می توانید میل کنید. هنگام خرید سوغات همدان، این شیرینی مجذوب نماینده را در فکر داشته باشید.

حلوا ارده

قطعا یکی دیگر از پرفروش ترین سوغات همدان حلوا ارده است. این خوراکی خوشمزه و مغذی از ارده، شکر، کنجد، تخم مرغ، هل، کنجد و چوبک تهیه می گردد. حلوا ارده گزینه مناسبی برای وعده صبحانه است که انرژی بدن را تامین می نماید و در طول روز، شما را سرحال نگه می دارد.

گز

اگرچه نام گز، بیشتر با اصفهان گره خورده است، اما در همدان نیز انواع گز دیده می شوند؛ گز حتی یکی از برترین سوغات همدان نیز محسوب می گردد. نهاوند همدان، مرکز اصلی فراوری گز در این شهر است و گزهای باکیفیت و خوشمزه ای دارد. گز آردی نهاوند از قدیمی ترین سوغات همدان محسوب می گردد که گزینه خوبی برای هدیه دادن به عزیزانتان است. این گز خوشمزه، محبوبیت خوبی میان اهالی و گردشگران دارد.

صنل

صنل یا سنل، شیرینی بومی شهر نهاوند است که مانندش را در کمتر جایی می توان یافت. این خوراکی یکی از خاص ترین سوغات همدان است که دستور تهیه آن از نسلی به نسل بعد منتقل شده است. نام این خمیر از نوعی ادویه به نام پودر چوب صندل که در آن استفاده می گردد، وام گرفته شده است.

ترکیبات خمیر صنل شامل آرد، بیسکوییت، روغن، شکر، جوز، دارچین و زنجبیل است. گفته می گردد که خمیر صنل، خواص دارویی فراوانی دارد و برای تقویت حافظه و رفع کردن عفونت بدن مفید است. از دیگر خواص این سوغات همدان، می توان به خاصیت آرام بخشی و ضد نفخ بودن آن اشاره نمود.

آبنبات قیچی

آب نبات قیچی نوعی آب نبات سنتی است که در رنگ ها و طعم های مختلف تهیه می گردد. آب نبات قیچی های همدان به علت حفظ ظاهر قدیمی شان، یادآور خاطرات خوش بچگی هستند. این نوع آب نبات از شکر، روغن، آب و زعفران تهیه می گردد و انواع مختلفی مانند ساده، عسلی، مغزدار و آدامسی دارد. این خوراکی خوشمزه در طعم های زعفرانی، پسته ای، دارچینی، هل دار و… وجود دارد.

نقل

یکی دیگر از سوغاتی های محبوب همدان نقل است. این شیرینی در مقدار و طعم های مختلفی فراوری می گردد و سوغات بسیاری از شهرهای ایران مانند ارومیه و مشهد نیز به شمار میرود. نقل تویسرکان کیفیت و طعم بی نظیری دارد که در سفر به همدان، بد نیست امتحانش کنید.

عسل

با افزایش زنبورداری در همدان و دامنه های کوه الوند، فراوری عسل مرغوب در این شهر افزایش یافته است. عسل یکی از پرخاصیت ترین سوغات همدان است. عسل همدان، به علت تنوع گونه های گیاهی، خواص فوق العاده ای برای بدن دارد. طعم، رنگ، شفافیت و غلظت عسل همدان، ضامن کیفیت آن است و مهم ترین علت این کیفیت مطلوب، اقلیم شهر و وجود گونه های گیاهی متنوع است.

شیره انگور

ملایر شهر دنیای فراوری انواع انگور مانند فخری و گزنه ای است. انگور یکی از محصولات اصلی این شهر همدان است که به سایر شهرهای کشور نیز صادر می گردد. یکی از پرطرفدارترین سوغات همدان در ملایر، شیره انگور است که خواص بسیاری دارد.

شیره انگور به علت داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی، ارزش غذایی بالایی دارد و استفاده از آن برای صبحانه توصیه می گردد. این محصول در دو نوع شیره انگور قهوه ای و سفید موجود است که هر یک، ترکیبات و خواص منحصربه فردی دارند. مصرف شیره انگور با ارده، ترکیبی بی نظیر است که پیشنهاد می کنیم حتما یک بار امتحانش کنید.

خشکبار

اقلیم خاص، آب وهوا و خاک حاصل خیز همدان، سبب شده است که این شهر، مکان مناسبی برای پرورش انواع خشکبار باشد. در این میان، کمتر کسی پیدا می گردد که آوازه گردوی تویسرکان را نشنیده باشد! گردوی تویسرکان از باکیفیت ترین و مرغوب ترین گردوهای فراوریی در کشور است.

رشد انواع میوه در همدان، منجر به فراوری طیف گسترده ای از میوه خشک در این شهر شده است که کیفیت بسیار خوبی دارند. انواع خشکبار این شهر که می توانید آن ها را به عنوان سوغاتی همدان به شهر خود ببرید، عبارت اند از:

  • گردو؛
  • انواع میوه خشک مانند برگه آلو، هلو، زردآلو، سیب، قیسی؛
  • بادام؛
  • مویز؛
  • کشمش.

ترشی همدان

بدون شک یکی دیگر از محبوب ترین سوغات همدان، ترشی های متنوع و خوشمزه این شهر است. در همدان بیشتر از 100 نوع ترشی به چشم می خورند؛ به همین علت، بی راه نیست اگر این شهر را شهر ترشی ها بنامند. زنان باسلیقه همدانی در فصل های مختلف به ویژه پاییز و زمستان، دست به کار می شوند و با انواع میوه ها، ترشی درست می نمایند.

از ترشی های معروف همدان، می توان به ترشی لوبیا سبز، شپله، ترشی زیتون، ترشی فلفل، گردو، انبه، خیار، قارچ، کلم، خرفه، نخود فرنگی، گلپر، ذرت، سیر، قارچ، خرمالو، آناناس، آجیل، بادمجان و… اشاره نمود. یکی از قدیمی ترین ترشی های این شهر شیر شیره است که از قراردادن دانه های به نخ کشیده شده انگور در سرکه حاصل می گردد. از دیگر سوغاتی های محبوب همدان، آلوچه های محلی و انواع لواشک است که طعم بی نظیری دارند. اگر از آن دسته افراد علاقه مند به ترشی جات هستید، قطعا ترشی های همدان شما را حسابی سر ذوق می آورند.

سوغات صنایع دستی همدان

هرچند که بحث خوراکی ها، شیرینی ها و ترشی های شهر همدان، به قدری مجذوب نماینده است که سخت می گردد از آن دل کند، اما زمانش رسیده که به سراغ صنایع دستی این شهر برویم. در سوغات همدان مانند هر شهر دیگر ایران، انواع صنایع دستی سنتی به چشم می خورند که هنر و ذوق هنرمندان این خطه را نشان می دهند. برای اینکه با سوغات صنایع دستی همدان آشنا شوید، در ادامه مطلب، ما را همراهی کنید.

سفال

یکی از قدیمی ترین سوغات صنایع دستی همدان که بیش از 800 سال قدمت دارد، سفال لالجین است. لالجین در 25 کیلومتری همدان واقع شده است و مرکز سفال ایران و دنیا است. اگر از دیدن و خرید محصولات سفالی لذت می برید، عاشق همدان خواهید شد! زیرا در گوشه وکنار همدان و در شهرهای تویسرکان، ملایر، کبودرآهنگ، رزن، فامنین و نهاوند و… کارگاه های سفال گری فعال اند. سفال همدان با رنگ های چشم نواز و طرح های زیبایش، یکی از محبوب ترین سوغات همدان است. شما می توانید در این شهر، انواع محصولات سفالی را با قیمت مناسب بخرید.

محصولات چوبی

یکی از برترین سوغات همدان که قطعا برای عزیزانتان ماندگار می گردد، محصولات چوبی این شهر است. در همدان هنرهای معرق کاری، نازک کاری و منبت کاری بسیار پرطرفدار هستند و حاصل آن ها، انواع محصولات چوبی باکیفیت و زیباست. ملایر و تویسرکان دو مرکز اصلی فراوری محصولات چوبی در همدان محسوب می شوند.

چرم همدان

چرم سازی هنری دیرینه در همدان به شمار میرود؛ به طوری که اولین کارخانه چرم سازی ایران در این شهر تاسیس شده است. در قدیم به همدان، شهر دباغ خانه ها گفته می شد و انواع محصولات چرم باکیفیت در این شهر پیدا می شدند. سه دباغ خانه معروف همدان، خانه آقایی، خانه قانتور و سنگ شیر است که در زمان خود، رقیب نداشتند. خلاصه آنکه در گذشته، چرم دوزی هنری با معروفیت دنیای در همدان بود که امروزه کمی از گذشته اش فاصله گرفته است. اگرچه همدان معروفیت سابق خود را در چرم سازی تا حدودی از دست داده است، اما هنوز هم محصولات مرغوب چرمی این شهر از برترین سوغات همدان به شمار می روند.

ظروف شیشه ای و آبگینه

یکی از نفیس ترین سوغاتی های همدان که قدمتی دیرینه دارد، شیشه و آبگینه است. شیشه گری و آبگینه به هنر شکل دادن و آراستن شیشه گفته می گردد که این کار با دمیدن هوا به مواد مذاب صورت می گیرد. هنر شیشه گری در همدان به شکل سنتی انجام می گردد و ارزش بسیار بالایی دارد.

اگر سری به بازارهای همدان بزنید، انواع ظروف شیشه ای در رنگ ها و مدل های مختلف را مشاهده می کنید. شما می توانید با خرید این سوغات همدان، رنگ و روی تازه ای به خانه خود دهید و به عنوان گلدان، کوزه و جام از آن ها بهره ببرید.

محصولات مرواربافی

مروار به ترکه چوبی و شاخه های منعطف و نازک درخت بید گفته می گردد که از آن، برای بافت سبد استفاده می نمایند. مرواربافی هنری بومی و سنتی است که در بعضی از شهرهای ایران رواج دارد. بدون شک، محصولات مرواربافی یکی از هنرمندانه ترین سوغات همدان هستند که زیبایی خاصی دارند.

برای تهیه سبد، ترکه ها به چند قسمت تقسیم و در پاتیل مخصوص جوشانده می شوند. سپس لایه رویی مروارها جدا می شوند و پس از خشک شدن، برای بافت مورد استفاده قرار می گیرند. محصولات مرواربافی شامل انواع سبد، انواع لوستر، جای لباس، صندلی، میز و… می شوند. ملایر قطب اصلی مرواربافی در همدان است.

گلیم و قالی

یکی از سوغاتی های ارزشمند همدان، قالی و گلیم این شهر است. گلیم بافی و قالی بافی دو هنر سنتی و باسابقه در همدان هستند که به علت کیفیت و طرح و رنگی که دارند، معروفیت فراوانی کسب نموده اند. رنگرزی طبیعی، استفاده از پشم دست ریس شده و مرغوب و به کاربردن طرح های هندسی از ویژگی های اصلی قالی همدان است. جالب است بگوییم مشهورترین قالی های همدان در شهر ملایر و کبودرآهنگ بافته می شوند. نقوشی که برای بافت این قالی ها به کار می روند، طرح ماهی، ترنج، خاتم شیرازی، جوزان، اژدر، دست دلبر و شکاری هستند.

گلیم به قالی بدون گره می گویند که به وسیله عشایر بافته می گردد. از زیباترین و باداوم ترین گلیم های همدان، می توان به گلیم نهاوند اشاره نمود که معروفیت آن از مرزهای ایران هم فراتر رفته است. از طرح های گلیم همدان، می توان به گل لاله، گل سبدی، خرچنگی، زنگوله، گل قندی و… اشاره نمود. مرغوبیت و زیبایی، دو شاخصه مهم گلیم نهاوند هستند که آن را به یکی از باارزش ترین سوغات همدان تبدیل نموده اند.

محصولات طلاکوبی و نقره کوبی

محصولات طلاکوبی یکی از گران ترین سوغات همدان هستند که به وسیله هنرمندان خوش ذوق این شهر فراوری می شوند. طلاکوبی و نقره کوبی به هنر حکاکی بر اجسام با طلا یا نقره گفته می گردد. این کار برای تزیین اجسام صورت می گیرد و روی سطوح مختلف مانند فلز، چوب، شیشه و سرامیک قابل اجراست.

اشیای مسی

اشیا و محصولات مسی، از دیگر سوغاتی های همدان هستند که در شهرهای دیگر نیز فراوری می شوند. مسگری از گذشته در همدان رواج داشته است و در این شهر، انواع ظروف زینتی مسی، سینی، انواع قابلمه، پارچ و گلدان و… به فروش می رسند. محصولات مسی را می توان یکی از برترین و زیباترین سوغات همدان برای خودتان یا عزیزانتان در نظر گرفت.

آثار قلم زنی

قلم زنی به هنر حکاکی نقوش روی اشیای فلزی گفته می گردد. این هنر به منظور تزیین محصولات است و در آن با قلم و ضربه چکش، نقوشی روی سطوح اشیای فلزی ایجاد می گردد. قلم زنی معمولا روی فلزاتی مانند مس، نقره، طلا و برنج انجام می گردد. در بازارهای همدان، انواع آثار قلم زنی به فروش می رسند که جزو زیباترین سوغات همدان محسوب می شوند.

سوغات همدان را از کجا بخریم؟

پس از شناخت انواع سوغات همدان، اولین سوالی که ممکن است در فکرتان نقش ببندد، این است که این سوغاتی ها را از کجا بخریم؟ در همدان انواع بازارهای سنتی و مدرن وجود دارند که برای خرید سوغات ، می توانید به آن ها مراجعه کنید. در ادامه، بعضی از مهم ترین بازارهای این شهر برای خرید سوغات همدان را به شما معرفی خواهیم کرد.

برج پاستور همدان

پاستور یک مجتمع اداری و تجاری در مرکز همدان است که دسترسی سریع و آسانی به خیابان های اصلی شهر دارد. این برج یکی از مراکز اصلی تهیه سوغات همدان محسوب می گردد که از جاهای دیدنی این شهر نیز به شمار می رود.

موقعیت جغرافیایی ممتاز از ویژگی مهم این مجتمع اداری و تجاری است. این بنا 11 طبقه دارد و در آن، انواع فروشگاه های پوشاک، لوازم کودک، طلا و جواهر و… به چشم می خورند. جالب است بدانید این برج در نزدیکی آرامگاه بوعلی سینا واقع شده است.

  • آدرس: همدان، بلوار میرزاده عشقی، خیابان پاستور.

بازار سنتی همدان

سوغات همدان را می توان در جای جای استان همدان خریداری کرد. یکی از گزینه های موجود برای خرید انواع سوغاتی همدان، از خوراکی گرفته تا صنایع دستی، بازار سنتی همدان است. از شاخصه های کلیدی این بازار، می توان به معماری بی نظیر آن با ساختار آجری اشاره نمود که لذت خرید را دو چندان می نماید.

بازار سنتی همدان در واقع یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است که بازدید از آن، یک تیر و دو نشان است. این بازار قدمتی چندین ساله دارد و بیشتر بناهای تاریخی اش در دوره قاجار ساخته شده اند. بازار سنتی همدان از گذشته تا کنون، یکی از اصلی ترین بخش های شهر همدان بوده است.

این بازار مسقف شامل چندین بازار، سرا و کاروانسرا می گردد که ظاهر قدیمی خود را در تمام این سال ها حفظ نموده است. بازار سنتی یکی از برترین مکان ها برای خرید سوغاتی های همدان به شمار می رود که در سال 1377 در آثار ملی ایران ثبت شد.

  • آدرس: همدان، حدفاصل خیابان اکتابان و باباطاهر، میدان امام.

بازار کفاش خانه

بازار کفاش خانه به راسته کفش فروش در بازار سنتی همدان گفته می گردد. در گذشته، دو قسمت کفاش خانه بزرگ و کفاش خانه کوچک در این بازار قرار داشت. در کفاش خانه بزرگ، کفش ها آماده و دوخته می شدند و در کفاش خانه کوچک، این محصولات به فروش می رسیدند.

از آنجا که امروزه، بازار دوخت ودوز کفش همانند گذشته داغ نیست، کفاش خانه بزرگ، کارایی سابق خود را از دست داده است. اگر قصد خرید انواع کفش به عنوان سوغات همدان را دارید، بازار کفاش خانه گزینه مناسبی برای شماست و انتخاب را برای تان آسان می نماید.

  • آدرس: همدان، میدان اکباتان، خیابان اکباتان.

پاساژ شهرآرا همدان

پاساژ شهرآرا همدان یک مرکز تجاری و تفریحی مدرن در این شهر است. این ساختمان هفت طبقه، دارای 194 واحد تجاری است که انواع سوغات همدان در آن به چشم می خورند. مجتمع شهرآرا جایی مناسب برای خرید انواع پوشاک، کیف و کفش، ساعت و عینک، عطر و ادکلن، شال و روسری، محصولات دیجیتال و… است.

از امکانات پاساژ شهرآرا، می توان به پارکینگ اختصاصی، سرویس بهداشتی، عبادتگاه و دیگر امکانات تفریحی اشاره نمود. اگر از هواداران پاساژگردی هستید، پیشنهاد می کنیم سری به این مجتمع تجاری بزنید.

  • آدرس: همدان، خیابان بوعلی، کوچه بیمه.

برج زاگرس همدان

یکی از زیباترین مراکز خرید همدان، برج زاگرس است. این مجتمع ظاهر زیبایی دارد که با نورپردازی در شب، زیباتر هم به نظر می رسد. مجتمع زاگرس 15 طبقه و دو بخش تجاری و اداری دارد. بخش تجاری برج زاگرس 7 طبقه است که در آن، انواع محصولات دیده می شوند. در این مرکز خرید، شعبه برندهای معتبری مانند نایک، بنتون و آدیداس نیز واقع شده است.

در طبقات بالای برج زاگرس، رستوران هایی قرار گرفته اند که چشم اندازی رویایی به طبیعت همدان و کوه های الوند دارند. اگر می خواهید یک خرید درست وحسابی را تجربه و در آخر، خود را به صرف غذا در جایی مناسب دعوت کنید، برج زاگرس مکان مناسبی برای شماست.

  • آدرس: همدان، میدان جهاد، مرکز خرید زاگرس.

مرکز خرید میلاد همدان

یکی دیگر از پاساژهای مدرن و لوکس شهر برای خرید سوغات همدان، مرکز خرید میلاد است. این مجتمع فضایی مناسب با فروشگاه هایی بزرگ و شیک دارد که برای خرید انواع محصولات بسیار عالی است.

  • آدرس: همدان، محله دیباج، خیابان جهاد، نرسیده به میدان بعثت.

تجربه خاطره انگیز خرید انواع سوغات همدان

یکی از بخش های جدانشدنی سفر به هر شهر و کشوری، خرید سوغات آن منطقه است. همدان نیز از این قضیه مستثنی نیست و انواع سوغات در آن به چشم می خورند که مقاومت در برابر خریدشان، بسیار سخت است! از انواع سوغات همدان می توان به نان و شیرینی های محلی، عسل مرغوب، خشکبار لذیذ، ترشی های متنوع، شیره انگور و صنایع اصیل این شهر اشاره نمود. در این مطلب، ما معروف ترین سوغات همدان و بعضی از مراکز تهیه آن را به شما معرفی کردیم.

به یاد داشته باشید که برای رزرو محل اقامت در سفر به همدان می توانید، انواع هتل همدان را با ارزانترین قیمت از خبرنگاران رزرو کنید.

شما چه سوغات دیگری از این شهر سراغ دارید؟ به نظر شما، برترین مکان برای خرید سوغاتی همدان کجاست؟ خرسند خواهیم شد با ما در ارتباط باشید و نظرات خود را برای ما بنویسید.

سوالات متداول درباره سوغات همدان

انواع سوغات همدان کدام اند؟

سوغات همدان شامل انواع خوراکی از شیرینی گرفته تا ترشی و خشکبار و عسل و صنایع دستی است.

سوغات خوراکی همدان چیست؟

نان کماج، نان نارگیلی، برساق، باسلوق، انگشت پیچ، حلوا زرده، حلوا لوزی، حلوا ارده، آب نبات قیچی، نقل، نان شیرمال، صنل، گز، عسل، نان چای، خشکبار، شیره انگور و انواع ترشی.

سوغات صنایع دستی همدان کدام است؟

سفال، چرم، صنایع چوبی، محصولات چوبی، گلیم و قالی، محصولات طلا و نقره کوبی، ظروف شیشه ای و آبگینه و آثار قلم زنی.

مرکز سفال همدان در کدام شهر واقع شده است؟

لالجین مرکز اصلی فراوری سفال در شهر همدان است. ملایر، تویسرکان و کبودرآهنگ از دیگر منطقه ها سفال گری همدان با کارگاه های فعال هستند.

سوغات همدان را از کجا بخریم؟

بازار سنتی همدان، برج پاستور، پاساژ شهرآرا، مرکز خرید میلاد، برج زاگرس.

منبع: فلای تودی
انتشار: 27 مهر 1402 بروزرسانی: 27 مهر 1402 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 2330

به "سوغات همدان ، مسافران چه چیزی می خرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات همدان ، مسافران چه چیزی می خرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید