استفاده هر خانواده ایرانی از حداقل یک خدمت دولت الکترونیکی

به گزارش مجله عکس، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، استفاده هر خانوار مستقر در ایران را از حداقل یک خدمت دولت الکترونیک در سال را از اهداف سال 1400 این سازمان برشمرد و گفت: توزیع یافتگی منصفانه تراکنش خدمات دولت الکترونیک از اولویت های جدی در این بخش است و از همین نقطه امنیت و عدالت عمومی در کشور شکل می گیرد.

استفاده هر خانواده ایرانی از حداقل یک خدمت دولت الکترونیکی

به گزارش خبرنگاران، امیر ناظمی امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران سازمان فناوری اطلاعات ایران، به تشریح چشم انداز و مأموریت های جدید بر اساس تغییر صندلی و کارکردهای سازمان پرداخت و اظهار کرد: تغییرات مختلفی در همه ابعاد صنعت از قبیل کشاورزی، انرژی های تجدیدپذیر ، دولت هوشمند، اینترنت اشیا، حوزه بهداشت، حمل ونقل ، آموزش و صنعت و غیره ایجادشده است و سازمان فناوری اطلاعات به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه فناوری باید همگام با تغییرات و تحولات رویکردهای متفاوتی را در راستای استفاده بهینه از فرصت های پیش رو اتخاذ کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این که تا دو سال آتی وارد قرن جدید و سال 1400 می شویم، اضافه کرد: خلق فرصت منصفانه برای استفاده شهروندان ایرانی از خدمات دیجیتالی اعم از خدمات دولت و بخش خصوصی بدین معنی که خدمت دیجیتالی را تا حد ممکن افزایش دهیم به همین دلیل بازبینی حوزه های ماموریت و چشم اندازهای جدید سازمان اقدامی مهم بوده است.

معاون وزیر ارتباطات مفهوم دولت هوشمند و توسعه شرکت های نوپا (نوآفرین) را از پایه های اصلی چشم انداز سازمان معرفی کرد و گفت: در مفهوم دولت هوشمند باید بستری را فراهم کنیم که سرویس های دولتی سایر دستگاه ها به وسیله امکانات موجود نظیر NIX و GSB (مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور) امکان توسعه و ارائه خدمت را داشته باشند و سرویس های دولتی به جای عرضه محور بودن تقاضامحور شوند، به عبارتی باید بدانیم که احتیاج شهروندان چیست و بر اساس احتیاج مردم خدمات خود را ارائه دهیم.

وی در تشریح حوزه توسعه شرکت های نوپا که تحت عنوان نوآفرین معرفی می کنیم، اضافه کرد: استراتژی کلی ما در این بخش تسهیل گری است، بدین معنا که ما قوانین و مقررات مناسب را تدوین و پیشنهاد می کنیم و قصد مداخله گری نداریم و سرویسی که بخش خصوصی ارائه می دهد را ارائه نمی کنیم و از امکانات دولتی برای توسعه شرکت های نو پا استفاده می کنیم.

ناظمی گفت: کوشش خواهیم کرد خدمات خود را به وسیله این شرکت ها به شهروندان ارائه دهیم و البته باید به صندلیی برسیم که 20 درصد تراکنش هایی که روی GSB انجام می گردد، به وسیله اپلیکیشن هایی خارج از اپ ها و سرویس های دولتی باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، حوزه دولت هوشمند را از پروژه های اصلی سازمان دانست و سیاست گذاری در حوزه دولت الکترونیک و مشارکت در پروژه های ملی از اهداف این بخش معرفی و در این باره اضافه کرد: حضور فعال سازمان در پروژه هایی نظیر کارت سوخت و استعلام یارانه ماهیت پیش دستانه و مشارکتی دارد و این رویکرد باعث رشد و توسعه ما می گردد و از این رهگذر فرصت لذت دولت هوشمند و بهره مندی از خدمات الکترونیک را در شهروندان ایجاد می نماید.

وی با اظهار امیدواری از این که هر دستگاه دولتی حداقل یک سرویس خود را از بستر سازمان فناوری اطلاعات ایران ارائه کند اضافه کرد: ما جهت نیل به اهداف خود به همکاری و تعامل دستگاه های نظیر ریاست جمهوری، سازمان اداری و استخدامی، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و وزارت بهداشت احتیاج داریم.

ناظمی فعالیت در حوزه امنیت را از وظایف اصلی سازمان دانست و ایجاد امنیت در تبادل داده و ارائه سرویس را از اهداف این بخش برشمرد و گفت: فراوری استانداردهای امنیتی و ارائه خدمت به کل اکوسیستم از عمده فعالیت ها در این بخش است.

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه شبکه ملی اطلاعات به عنوان بخشی از وظایف سازمان اشاره نمود و اضافه کرد: در این بخش بر اساس اسناد بالادستی لایه های مختلفی نظیر زیرساخت، لایه کسب وکار و خدمات و همچنین لایه محتوا وجود دارد و هرکدام الزامات و استراتژی های مختص خود را طلب می نماید.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران استفاده هر خانوار مستقر در ایران را از حداقل یک خدمت دولت الکترونیکی در سال را از اهداف سال 1400 این سازمان برشمرد و گفت: توزیع یافتگی منصافه تراکنش خدمات دولت الکترونیک از اولویت های جدی در این بخش است و از همین نقطه امنیت و عدالت عمومی در کشور شکل می گیرد.

ناظمی دسترسی به اهداف مشخص شده در بخش دولت هوشمند را ضروری دانست و گفت: رسیدن به عدد 200 میلیون تراکنش در ماه از اهداف پیش رو در این بخش است و در این راستا اتخاذ رویکرد پیش دستانه و داوطلبانه می تواند مؤثر باشد، یعنی با سازمان ها و دستگاه ها تعامل برقرار کنیم و بخواهیم که خدمات خود را از بستر مهیا شده دولت الکترونیک ارائه دهند و هر سازمان حاکمیتی در کشور حداقل یک سرویس خو را از بستر دولت الکترونیکی به شهروندان ارائه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما کوشش می کنیم که هر ماه 40 میلیون تراکنش به وسیله بخش غیردولتی انجام گردد، بدین معنی که اپلیکیشن های موجود 20 درصد از خدمات ما را پوشش دهند.

ناظمی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ما کوشش داریم تا این اهداف را با شعار دولت هوشمند محقق سازیم و از فرصت های پیش رو در این بخش نهایت استفاده را ببریم و در این راستا باید تغییراتی را در ساختار سازمان ایجاد کنیم و این تغییرات در راستای کارکردهای جدید سازمان و اهداف و مأموریت های پیش روی ما است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 95

به "استفاده هر خانواده ایرانی از حداقل یک خدمت دولت الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده هر خانواده ایرانی از حداقل یک خدمت دولت الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید