بدانیم دولت و مردم در کجای فضای مجازی قرار دارند

دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران می گوید: باید بازتعریف نقش ها در فضای مجازی صورت بگیرد و بدانیم در این فضا دولت و مردم در کجای این فضا قرار دارند و پلتفرها و سیستم عامل آن چگونه است.

بدانیم دولت و مردم در کجای فضای مجازی قرار دارند

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز در جلسه ای مشترک، کارگروه های استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی در استان ها با تفاهم مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد و این تفاهم نامه به امضای سید عباس صالحی و سید ابوالحسن فیروزآبادی رسید.

سید عباس صالحی با بیان اینکه برخی از مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملزم به اختصاص بخشی از منابع خود به اقدامات در حوزه فضای مجازی هستند، گفت: مرکز رسانه های دیجیتال این وزارتخانه در گذشته در عرض دیگر معاونت های فعالیت می کرد ولی به دلیل اهمیت فضای مجازی و توجه به حکم رانی در این فضا ما نیاز به یک مرکز پیشران در این زمینه داشتیم و مرکز رسانه های دیجیتال در حال حاضر با این نگاه فعالیت های خود را دنبال می کند.

وی در عین حال شرح داد: در فضای مجازی از لحاظ ساختار، نوع مواجهه و … نسبت به تحولات این حوزه با تأخیر حرکت شده است؛ بنابراین این نکته قابل توجه است که در همه وزارتخانه ها به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تغییرات بنیادین نیاز داریم که بر این اساس رویه و ساختار موجود متناسب با تغییرات جدید حکمرانی تغییر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با این نگاه در 20 ماه گذشته تلاش کردیم در این جهت گام برداریم و اقدامات خوبی نیز در این زمینه اجرا شده است.

وی افزود: گام نخست در این حوزه این بود که ما از لحاظ شرایط زیرساخت های دولت الکترونیک و هوشمند فاصله داشتیم و بخش قابل توجهی از اقدامات و خدمات این وزارتخانه به صورت سنتی انجام می شد ولی در یک سال گذشته همه فعالیت ها از طریق سامانه ها صورت می گیرد.

صالحی ادامه داد: پروژه های هوشمندسازی با سیستم داده کاوی در ارتباط است از این رو تلاش کردیم حضور مؤثر در فضای مجازی بر اساس داده کاوی های مطالعاتی همراه باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از برنامه های 9 گانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره هوشمندسازی است که مقدمه آن دولت الکترونیک و سپس تبدیل به دولت هوشمند است.

وی شرح داد: با این نگاه اقداماتی از جهت سنتی به سوی الکترونیکی شدن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده است که اگرچه با مطلوب فاصله داریم ولی در 4 حوزه تولید محتوا، رصد و پایش، آموزش و پژوهش و ارتقای سواد رسانه ای در فضای مجازی اقداماتی اجرا شده که می تواند به حضور مؤثرتر و مدیریت مطلوب فضای مجازی بینجامد.

صالحی ادامه داد: امسال مقرر شده معاونت های این وزارتخانه میزان قابل توجهی از بودجه خود را صرف حوزه فضای مجازی کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دیگر اقدامات این وزارتخانه در این حوزه مسئله شناسی و آسیب شناسی در این زمینه است که مجموعه ای از اقدامات در این زمینه اجرا شده است و بر این اساس امسال 29 اقدام در این زمینه در نظر گرفته شده که در پنج کارگروه اقدامات اجرایی آن دنبال می شود.

صالحی ادامه داد: ما در حوزه فضای مجازی نیار به یک مرکز پیشران داشتیم و مرکز رسانه های دیجیتال با این نگاه فعالیت های خود را ادامه می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای مجازی به اعتبار اینکه فرد محور است زمینه های فیک در آن بالا است. در شرایط اضطراری کشور رشد رسانه های فیک نیز بالاتر می رود؛ بنابراین چگونگی برخورد با تخلفات در این حوزه، چگونگی پیشرانی و تقویت رسانه های رسمی و بی اعتبار کردن رسانه های فیک در فضای مجازی اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: تفاهم نامه ای که امروز امضا خواهد شد باعث می شود ما در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها را در فضای مجازی فعال تر کنیم.

صالحی در انتها گفت: امیدوارم با همکاری های مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی ارتقا یابد.

سال گذشته 3 میلیون هلوگرام در حوزه تکثیر صادر شده است

در ادامه این جلسه محمدرضا بهمنی رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه اقدامات بخش های مختلف این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی ارائه داد.

وی گفت: اقداماتی با هدف ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی اجرا شده است که دو بخش آنچه در حال رخ دادن است و آنچه برای ارتقای این نقش در حال تدارک است را در برمی گیرد.

شناسایی 32هزار سایت و دریافت کد شامد

بهمنی افزود: مجموعه فعالیت های مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی در بخش های صدور مجوز فعالیت ها، ثبت، ساماندهی و … است. در سال 97 بیش از 32هزار سایت شناسایی و کد شامد گرفته است که این آمار علاوه بر 24هزار سایتی است که قبلاً ثبت شده است و مجوز گرفته اند.

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال ادامه داد: در این بازه زمانی همچنین 1700 کانال و 2 هزار دامنه ir ثبت شده است.

وی ادامه داد: در فضای رسانه های هوشمند و همراه نیز سامانه های پیامکی مانند مسابقه پیامکی، آواهای پیشواز، بازی های موبایل، نرم افزارهای موبایل، تلویزیون هوشمند و … ثبت شده است.

بهمنی افزود: در محور مجوزهای ثبت تعداد 150، در بخش انتشار بالغ بر 2300 و در بخش تکثیر 500 مورد به ثبت رسیده است. همچنین در سال 97 در حوزه تکثیر بالغ بر 3 میلیون هلوگرام صادر شده است.

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال ادامه داد: در حوزه تولید انبوه نیز اقداماتی از جمله شناسایی ظرفیت های استانی در قالب شبکه ملی فرهنگ، ساماندهی و حمایت از رویدادهای تولد نشر محتوا و حرکت به سوی محتوا محوری و … داشته ایم.

توانمندسازی فعالان تولید محتوا و خدمات در فضای مجازی

وی توانمندسازی فعالان تولید محتوا و خدمات در فضای مجازی، تولید 150 بازی در کشور در سال 97 و اعتبارسنجی آن ها در جشنواره بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تولید و حضر محتوایی در فضای مجازی خبرگزاری ایرنا، تدوین 1200 اثر در قالب مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی در حال ترجمه به 7 زبان از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تشکیل کارگروهی در دبیرخانه صنایع خلاق در معاونت امور فرهنگی، طراحی دانشنامه مجازی ادبیات معاصر ایرانی در بنیاد شعر، طرح های پروانه (عرضه و فروش محصولات فرهنگی و رسانه ای، پایش (نظارت و رصد فضاهای فرهنگی)، سایه (سامانه اطلاعات هنرمندان) و پردیس (آموزش مجازی فرهنگ و هنر برای مناطق محروم) و … را دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی برشمرد.

فضای مجازی باید متناسب با تمام ارکان حاکمیت باشد

در ادامه این جلسه ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: باید فضای مجازی متناسب با تمام ارکان حاکمیت باشد.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی در این جلسه ادامه داد: این گزارش امیدوارکننده است و باید به تحول در حوزه حکمرانی در این حوزه توجه داشته باشیم.

فیروزآبادی در عین حال تاکید کرد: شکل کارکردی حکمرانی جدید نهادها متفاوت شده است و اگر در گذشته در یک نظام کنندگی بودند در حال حاضر در فضای مجازی و تحولات ایجاد شده که آحاد جامعه در آن مشارکت دارند قرار گرفته اند به نحوی که نهادها به تنهایی نمی توانند پدیده ها را مدیریت کنند و ما شاهد دنیای شدن هستیم و ورود بازیگران فرامرزی را شاهد هستیم که پیش از این وجود نداشتند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: تولید پلتفرم های محصولات فرهنگی و هنری، تولید کاربران و … توسعه یافته است و در حوزه رسانه ای نیز شاهد ظهور رسانه های غیررسمی در کنار رسانه های رسمی هستیم.

وی شرح داد: در این جهت مسائل زیادی داریم که از آن جمله می توان به عدم آشنایی با تکنولوژی، عدم امادگی با تحولات و … اشاره کرد. بازیگران و موثران پر قدرتی در فضای مجاری حضور دارند و ما باید به مردم در این فضا کمک کنیم زیرا فرهنگ را ملت ها می سازند نه دولت ها.

شناخت ذات فضای مجازی مهم است

فیروزآبادی تاکید کرد: به همین دلیل شناخت تحولات و شناخت ذات فضای مجازی بسیار مهم است. باید بدانیم که چه چیزی ذات این فضا است مثل تعامل داشتن، شبکه ای شدن، دنیای شدن و … که از جمله ویژگی های ذاتی این فضا به شمار می آید.

وی ادامه داد: تحولات فضای مجازی بر پایه اقتصاد است. در گذشته مدل های اقتصادی در حوزه فرهنگی بسیار ساده بود ولی امروز پیچیده شده است. ما هنوز در مقایسه با دنیا در ابتدای فعالیت در فضای مجازی هستیم. ورود ما به این فضا از حوزه فرهنگ و رسانه بوده است و با نظام های اطلاع رسانی توسعه یافته است. از طریق فرهنگ و رسانه فضای مجازی به میان مردم آمده و از این طریق اقتصاد اپلیکیشن، مبادله اقتصادی و پولی، دارایی های فکری و معنوی و … اجرا شده است.

فیرزوآبادی در عین حال شرح داد: بنابراین کسانی که این فضا را مدیریت می کنند بر بستر اقتصاد و نگاه فرهنگی باید آن را توسعه دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید توجه داشته باشد که نوع حکمرانی در این فضا چگونه است و بازیگران این حوزه چه کسانی هستند.

نقش نهادهای حاکمیتی در فضای مجازی بازتعریف شود

وی افزود: باید بازتعریف نقش ها در فضای مجازی صورت بگیرد و بدانیم در این فضا دولت و مردم در کجای این فضا قرار دارند و پلتفرها و سیستم عامل آن چگونه است.

فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت مالکیت فکری ادامه داد: این مقوله بسیار وسیع است و در آینده شاهد خواهیم بود که عدد دارایی های فکری بزرگ تر از دارایی های مادی می شود. بنابراین به این حوزه نیز باید توجه بسکمک شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بدانیم دولت و مردم در کجای فضای مجازی قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدانیم دولت و مردم در کجای فضای مجازی قرار دارند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید