اقداماتی برای احیای بافت های فرسوده

به گزارش مجله عکس، پریسا اشرفی- البرز - خبرنگار:حیای بافت های فرسوده شهری یکی از ضرورت های کلان شهر کرج است که در سال های گذشته مغفول مانده است.

اقداماتی برای احیای بافت های فرسوده

شاید اگر شهرداری در طول سال های گذشته بخشی از بودجه خود را برای نوسازی این بافت ها اختصاص می داد و شورا هم بر احیای این فضاها پافشاری نموده بود، اکنون شاهد این میزان بافت فرسوده شهری نبودیم. با این وجود شورای پنجم گام هایی را در این جهت برداشته است. رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و بافت های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به دلایل رشد بی رویه بافت فرسوده در این کلان شهر می گوید: وضعیت مالی جامعه، مهاجرپذیری و رشد جمعیت در توسعه بافت ناکارآمد شهری نقش بسیاری دارد.

احد رسولی با بیان این که بیش از 785 هکتار بافت فرسوده شهری در کرج وجود دارد می افزاید: وسعت بافت ناکارآمد شهری با سکونتگاه های خودرو، بافت های درون میانی و بافت های تاریخی چیزی بین 1200 تا 1400 هکتار است. بافت های فرسوده شهری یک شبه ایجاد نشده اند و با توجه به وسعتی که دارند، احیا، بهسازی و نوسازی آنها به زمان و تخصیص اعتبار زیادی احتیاج دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه بازآفرینی شهری اجرا شده ادامه می دهد: برای احیای بافت های فرسوده شهری در راستای احتیاجسنجی محلات اقدام می کنیم و در این جهت از مشارکت و ایده های هیات امنای محلات و مشارکت شهروندان دفاتر توسعه درون محله ای بهره خواهیم گرفت. رسولی می افزاید: به دنبال راه اندازی این دفاتر نوسازی بافت های فرسوده در مناطق دهگانه کرج هستیم که با پیگیری های صورت گرفته در حال اجرا است. با راه اندازی این دفاتر، احتیاجهای فرهنگی، اجتماعی و مالی در قالب سند توسعه محلات احصا و پس از تعریف و ارائه طرح های مختلف، طرح هایی برای برطرف این احتیاجها اجرایی می گردد.

عضو شورای شهر کرج جذب مشارکت بخش خصوصی برای سرعت بخشی به طرح های مربوط به احیای بافت های فرسوده را ضروری دانسته و می گوید: این روش برای اولین بار است که در کرج اجرایی می گردد و سرمایه گذارانی که علاقه مند به بهسازی بافت های فرسوده هستند وارد میدان شده و بر اساس ضوابط تعیین شده در کنار شهرداری و شورا دراین جهت گام برمی دارند. رسولی ادامه می دهد: سال قبل برای اولین بار 30 میلیارد تومان برای احیای بافت های فرسوده شهری اختصاص داده شد. در کنار اقدامات شورا و شهرداری، ستاد بازآفرینی شهری هم بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته که با تخصیص آن، روند احیای بافت های فرسوده شهر با سرعت بیشتری انجام می گردد. امیدواریم با این اقدامات بخشی از مسائل ساکنان این بافت ها مرتفع گردد و روند ارائه خدمات عادلانه به آنها تسریع یابد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: animal-photo.ir شناسه مطلب: 206

به "اقداماتی برای احیای بافت های فرسوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقداماتی برای احیای بافت های فرسوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید